دوشنبه 5 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چرا اسامی امضاکنندگان نامه اخیر مجلس خبرگان منتشر نمی شود؟ جرس

شبکه جنبش راه سبز "جرس": صدا و سیمای رسمی جمهوری اسلامی ایران در صدر اخبار ساعت 2 نیمروز اول مرداد خود از انتشار نامه ای با امضای 50 نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری خبر داد. کیهان این نامه را یک روز بعد منتشر کرد و به جای ذکر نام امضا کنندگان تنها به عنوان مبهم «اکثریت مجلس خبرگان» در انتهای آن اکتفا کرد. این نامه بر فرض صحت سندی مهم در طریق پیش بینی آینده جمهوری اسلامی محسوب می شود، اما علیرغم اهمیت آن هیچ جائی در صفحه اول کیهان نیافت و تنها در یکی از صفحات میانی آن منعکس شد. بعد از افشای نامه منسوب به 306 نفر از علما، محققان و طلاب حوزه علمیه قم که مشخص شد به قلم نماینده مقام رهبری در روزنامه کیهان نوشته شده و میانگین امضاکنندگان آن طلاب شرح لمعه بیشتر نبوده اند، انتشار نامه منسوب به اکثریت خبرگان پرسشهای بیشتری برانگیخت.

با توجه به رأی بالای آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات هیأت رئیسه این مجلس در قبال آراء دیگر کاندیداها یعنی آیت الله جنتی در دور قبل و آیت الله محمد یزدی در دور اخیر واضح است که طرفداران هاشمی در این مجلس در اکثریت و طرفداران دولت به رهبری آقایان مصباح، جنتی و محمد یزدی در اقلیت هستند. انتشار این نامه پس از ایراد خطبه های تاریخی هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران و استقبال شدید مردم از آن، بسیار معنی دار است. پشتیبانی شتابزده و مکرر مقام رهبری از رئیس جمهور بدنام سرنوشت این دو نفر در یک ماه و نیم اخیر به هم پیوند زده است، و نفرت عمومی مردم از احمدی نژاد را به مقام مافوق وی سرایت داده است. اوج گیری شعار «مرگ بر دیکتاتور» پس از الله اکبر در شبها و نیز در تظاهرات اخیر شاهد دیگری بر این مدعاست. نظام اکنون با بحران مشروعیت مواجه است. این نامه عکس العمل شتابزده دیگری برای جبران مشروعیت از دست رفته است.

حجت السلام اصغر حجازی رئیس دفتر بیت رهبری با تماس با آیت الله محمد یزدی که خود را برای ریاست مجلس خبرگان گرم می کند، تماس می گیرد و نگارش نامه حمایت از رهبری را درخواست می کند. قرار می شود نامه تعریضی به هاشمی نداشته باشد و وارد جزئیات نیز نشود تا از امضای افراد بیشتری برخوردار شود. حجت اسلام صادق لاریجانی – که از ماه آینده رئیس قوه قضائیه می شود – متن اولیه نامه را تنظیم کرده و آقایان مصباح یزدی، محمد یزدی، جنتی، احمد خاتمی، صادق لاریجانی و کعبی نخستین امضا کنندگان هستند. پس از تماس با تک تک اعضای خبرگان دقیقا 18 نفر (هجده نفر) آنرا امضا می کنند. دوازده نفر دیگر نیز تلفنی متن نامه را پذیرفته اما امضای خود را مشروط به امضای برخی از اعضا از جمله هاشمی رفسنجانی یا حسن روحانی یا ... کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در نهایت نامه تنظیم شده 18 امضای قطعی و 12 امضای مشروط تلفنی دارد. اعضای مجلس خبرگان 88 نفرند و 30 نفر (در خوش بینانه ترین حالت) اقلیت محض است که تعداد آنها با آراء محمد یزدی در انتخابات اخیر هیئت رئیسه خبرگان (34) نیز قرابت دارد و حاکی از ریزش آراء جبهه اصول گرایان حتی در این مجلس عالی است. در نهایت همان کسانی که جای رأی اکثریت و اقلیت را در انتخابات ریاست جمهوری عوض کردند، این بار اعلام موضع اقلیت خبرگان را بنام بیانیه اکثریت خبرگان جا زده منتشر کردند. دروغ پایان ندارد. دروغگو برای بقای خود هر روز دروغ تازه ای سرهم می کند.

خبرنگار جرس با بسیاری از اعضای خبرگان در تهران و شهرستانها تماس گرفت و هیچکدام نامه را امضا نکرده بودند. کافی است مردم هر استان با نمایندگان خبرگان منطقه خود تماس بگیرند تا از کم و کیف ماجرا بیشتر مطلع شوند. بیانیه منسوب به اکثریت خبرگان متعلق به فراکسیون اقلیت خبرگان است و دلیل اصلی عدم انتشار نام امضاکنندگان آن چیزی جز این نیست. مقام رهبری و رئیس جمهوری نورچشمیش حتی در مجلس دست چین شده خبرگان نیز در اقلیتند، اقلیت محض.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016