دوشنبه 5 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شرايط برای تشکيل جبهه فراهم شده است، گفتگوی راديو بين المللی فرانسه با ابراهيم يزدی، احمد سلامتيان و تقی رحمانی

بيژن برهمندی - برنامه زمينه ها و زمانه ها - بحران فراگير سياسی در ايران پس از انتخاباتی که بسياری از مردم و شخصيت های سياسی کشور آنرا متقلبانه خواندند، هر روز ابعاد جديدی ميگيرد، بی آنکه علائمی از بهبود اوضاع يا روزنه ای برای خروج از اين بن بست سياسی در افق تحولات کشور ديده شود.

اين در حالی است که همۀ فعالان سياسی و اجتماعی در جستجوی راهکارهای مطلوب، اوضاع را با دقت رصد می کنند و به تحليل و رايزنی مشغولند. ميرحسين موسوی از اولين کسانی بود که چند روزی پس از آغاز بحران نويد داد که گروهی از نخبگان سياسی در صدد ايجاد تشکلی هستند که قادر به شکستن انسداد سياسی موجود باشد. او گفت که خود نيز به اين تشکل می پيوندد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در هفته های اخير کوشش های فکری برای يافتن راهکارهای برون رفت از بحران، جان تازه ای گرفته است. محمد خاتمی همراه با مجمع روحانيون مبارز راهکار رفراندوم را پيش کشيده اند و اين روز ها محمد خاتمی دوباره تاکيد کرد که پذيرش پيشنهاد همه پرسی به صلاح نظام است به اين دليل که عملاً " همۀ راهکارهای قانونی بروی مردم بسته شده است." علاوه بر سازمان ادوار تحکيم وحدت، امروز شورای فعالان ملی مذهبی هم به اين پيشنهاد پيوستند. اخيراً سازمان ادوار تحکيم وحدت نيز با انتشار بيانيه ای پيشنهاد تشکيل " جبهه ای ملی و فراگير" با مشارکت احزاب و تشکل ها و جريانات سياسی " معترض به وضع موجود " را مطرح کرده است. اين سازمان، اجرائی کردن عدم پذيرش مشروعيت دولت را، از اولين اهداف اين جبهه قلمداد کرده است.

مجاهدين انقلاب اسلامی نيز در نشریۀ عصر نو تشکيل جبهۀ سياسی متشکل از کليه نيروهای "مخالف خود کامگی" را با نام " جنبش ملی سبز" پيشنهاد کرده است. بعقيدۀ اين سازمان با مسدود شدن باب انتخابات سالم و آزاد، ديگر امکان تلاش سياسی برای اصلاح از طريق شرکت و اميد به پيروزی در انتخابات عملاً منتفی شده است.

و سرانجام مير حسين موسوی در روز های اخير اعلام کرد که در حال تدوين منشوری فراتر از بحث جبهه و گروه سياسی است و در اين منشور راهکارهائی را پيشنهاد کرده است. او نويد داد که اين منشور ضرف چند روز آينده منتشر شود.

در اين ميز گرد راديوئی پيشنهادات مذبور و نيز چند و چون ظرفيت و توانائی آنها را بياری چند تن از صاحب نظران مورد بررسی قرار داده ايم. آقايان ابراهيم يزدی، دبير کل نهضت آزادی ايران، احمد سلامتيان، تحليلگر مسائل سياسی در فرانسه و تقی رحمانی از فعالان ملی مذهبی در ايران در اين ميزگرد شرکت کرده اند.

دکتر ابراهيم يزدی
بعقيدۀ دکتر ابراهيم يزدی، جنبش اصلاح طلبی نمی تواند رهبری فردی داشته باشد. بايد مجموعه ای از گروهها و احزاب و شخصيت ها دور هم جمع شوند و منشوری تهيه کنند. بعد از اين انتخابات شرايط عينی و ذهنی برای تشکيل يک چنين جبهه ای بوجود آمده است.

تقی رحمانی
تقی رحمانی بر اين نظر است که تشکيل يک جبهه در ايران امکان پذير نيست و شکست خواهد خورد. اگر يک نفر هم جلو بيفتد و يک حزب سياسی ايجاد کند، بعد يک کاريزمائی از او ساخته می شود که ديگر نمی شود او را کنترل کرد. او گفت که يک نگاه مدنی در ايران در حال متولد شدن است.

احمد سلامتيان
احمد سلامتيان معتقد است که نکتۀ اصلی در صحبت های موسوی تکیۀ او بر پيدايش يک هوبت اجتماعی در ايران است. اين حرکت مدنی يک تکيه گاه می خواهد که مثل يک سپر دفاعی عمل کند. اين سپر همان تناسب قواست که جلوی سرکوب جنبش را می گيرد. سلامتيان می گويد نکته مثبتی را که در " مهندسی" مير حسين موسوی می بيند همين تکيه به هويت اجتماعی و ضرورت دقيق کردن آن حول شعار های مدنی است.

[برای شنيدن اين گفتگو اينجا را کليک کنيد]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016