سه شنبه 6 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نايب رئيس کميسيون قضايی مجلس: آزادی قريب‌الوقوع حجاريان، در درگيری‌های خونين بعد از انتخابات نهايتاَ ۳۰ نفر کشته شده‌اند، ايلنا

- تا زمانی که موضوعی به اثبات نرسد پخش آن خلاف قانون بوده و وجاهت قانونی ندارد
- صدور قرارهای وثيقه حالت سليقه‌ای دارد
- جرائم ”نبوی“ و ”تاج‌زاده“ امنيتی و بسيار مهم است


نايب رئيس کميسيون حقوقی و قضايی مجلس با بيان اينکه جرائم تاج زاده و نبوی امنيتی و بسيار مهم است از آزادی قريب الوقوع سعيد حجاريان خبر داد.
فرهاد تجری در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا،در خصوص جلسه عصر امروز اين کميسيون با دادستان کل کشور گفت: روز گذشته از آيت‌الله دری‌نجف‌آبادی؛دادستان کل کشور،‌آوايی؛ رئيس کل دادگستری استان تهران و مرتضوی؛دادستان عمومی انقلاب تهران برای حضور در جلسه امروز دعوت شده بود اما دادستان کل کشور تنها در اين جلسه حاضر شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: مرتضوی اعلام کرده بود که امکان حضور در اين جلسه را ندارد و می‌تواند روز چهارشنبه حضور يابد اما به دليل اينکه کميسيون در روز چهارشنبه جلسه‌ای ندارد موکول به زمان ديگری شد.
اين عضو کميته رسيدگی‌کننده به وضعيت بازداشت‌شدگان اخير افزود: دادستان کل کشور از اقداماتی که در خصوص رفع مشکل و حل معضل افراد بازداشت‌شدگان که بعد ازانتخابات پيش‌ آمد توضيحات جامعی را ارائه دادند که کميسيون هم از زحمات ايشان تقدير و تشکر به عمل آورد.
تجری در پاسخ به اين پرسش که به عقيده وکلای بازداشت‌شدگان قوه قضائيه در بازداشت موکلانشان هيچ نقشی نداشته است،‌گفت: قوه قضائيه هيچ‌گاه کسی را بازداشت نمی‌کند روز گذشته که با داستان عمومی و انقلاب تهران صحبت کرديم اعلام کرد که شخصی وجود ندارد که طی ۲۴ ساعت اوليه که بازداشت شدند، برای آن قراری صادرنشده باشد.
وی با بيان اينکه معتقدم دستگاه قضايی برای چنين شرايط حادی آمادگی نداشته است، اظهار داشت: به خاطر مسائل و درگيری‌هايی که پس از انتخابات رخ داد، تعدادی دستگير شدند به همين دليل رسيدگی به اتهامات آنها و نوع اتهام آنها و صدور قرار زمان‌بر بود.
نايب رئيس کميسيون حقوقی و قضايی مجلس با تاکيد بر اينکه دستگاه قضايی بايد حضورش در مسائل اخير بيشتر از اين می‌بود ،ادامه داد: به فرمايش رهبر انقلاب، قوه قضائيه ملجاء و پناهگاه مردم ستم‌ديده است به همين دليل اين وظيفه خطير دستگاه قضايی است که در قانون اساسی نيز آمده و به همين دليل بايد بيشتر مورد توجه مسوولين دستگاه قضايی قرار می‌گرفت.
وی در خصوص صدور قرارهای سنگين برای برخی از بازداشت‌شدگان وقايع اخير گفت: در آيين دادرسی کيفری اخذ تامين با قاضی پرونده است و قاضی بر اساس نوع اتهام و امکان فرار و يا تبانی قرار مناسب را صادر می‌کند.
تجری با بيان اينکه در خصوص قرارهای بازداشت متاسفانه ساز و کاری برای اعتراض وجود ندارد، گفت: متاسفانه صدور قرارهای وثيقه حالت سليقه‌ای دارد و در مورد افراد و شان و شخصيت آنها ميزان وثيقه‌ای که قاضی اعلام می‌کند فرق می‌کند.
عضو کميته رسيدگی به وضعيت بازداشت‌شدگان حوادث اخير در پاسخ به اين سوال که آيا در جلسه امروز با دادستان در مورد بازداشتگاه کهريزک نيز صحبت شد اظهار داشت: دادستان کل کشور در خصوص اين بازداشتگاه توضيحاتی را به ما دادند که به نظر می‌رسد ماحصل گزارش تيم رسيدگی‌کننده قوه قضائيه به مقام معظم رهبری منتهی به تعطيلی اين بازداشتگاه شده است.
وی تصريح کرد: از قبل قرار بود اين بازداشتگاه تعطيل شود اما به دليل شرايط پيش آمده بعد از انتخابات قرار بر استفاده از اين بازداشتگاه شد. اما به دليل شرايط نامناسب بهداشتی و ايجاد مشکلاتی برای بازداشت‌شدگان، هنگامی که مقام معظم رهبری از اين موضوع باخبر شدند، دستور تعطيلی آن را صادر کردند.
تجری در پاسخ به اين پرسش که آيا در اين جلسه در مورد تعداد دقيق بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان حوادث اخير صحبت شد،‌اظهار کرد: در خصوص تعداد کشته‌شدگان تعداد معينی اعلام نشد اما شواهد امر حاکی از آن است که در درگيری‌های خونين بعد از انتخابات نهايتاَ ۳۰ نفر کشته شده‌اند.
وی خاطر نشان کرد: در مورد تعداد بازداشت‌شدگان نيز تعداد مشخصی ارائه نشده و به دليل اينکه بازداشت‌شدگان دراختيار ارگان‌های مختلفی هستند، تعداد دقيقی نمی‌توان اعلام کرد اما قطعاَ تعداد بازداشت‌شدگان کمتر از هزار نفر است.
نايب رئيس کميسيون حقوقی و قضايی مجلس شورای اسلامی ياد آور شد: دادستان در اين جلسه از آزادی قريب‌الوقوع حجاريان خبر داد و اعلام کرد که از قبل نيز زمينه آزادی حجاريان فراهم بوده است.
وی در پاسخ به اين پرسش که آيا چهره‌های سياسی از جمله تاج‌زاده و نبوی نيز به زودی آزاد خواهند شد، اظهار داشت: جرائم اين افراد امنيتی و بسيار مهم است و يقيناَ چون جرائم دارايی با اهميتی است آزادی آنان زمان‌بر است و اميدواريم با توجه به دستور رئيس قوه قضائيه بر تعيين تکليف وضعيت بازداشت‌شدگان طی يک هفته اين اشخاص نيز با قرار مناسب آزاد شوند.
تجری در پايان در پاسخ به اين پرسش که آيا در جلسه امروز با دادستان کل کشور در خصوص پخش اعتراف بازداشت‌شدگان از صدا و سيما صحبت شد، گفت: به دليل اينکه هم ما و هم دادستان به موضوع به صورت حقوقی نگاه می‌‌کنيم بايد بگوييم تا زمانی که موضوعی به اثبات نرسد پخش آن خلاف قانون و وجاهت قانونی ندارد. اين مسائل بايد در دادگاه مطرح و پس از قطعيت حکم و با نظر دادگاه پخش شود که در حال حاضر نيز امکان آن فراهم نيست و پخش اين اعترافات و بيان آن را قانونی نمی‌دانيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016