جمعه 9 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنتی در نماز جمعه: عزل و نصب‌هايی که صورت گرفت صدای همه را درآورد، ايلنا

- همه مشروعيت خود را از ولايت‌فقيه می‌گيرند
- کارهايی که برخی از بازداشت شدگان اخير انجام دادند در طول ۳۰ سال بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده است
- احمدی‌نژاد بايد کاری کند که مردم نرنجند.


دبير شورای نگهبان با اشاره به انتصابات اخير در دولت تاکيد کرد:عزل و نصب‌هايی که صورت گرفت صدای همه را درآورد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، احمد جنتی در خطبه دوم نمازجمعه امروز تهران با اشاره به ميلاد حضرت مهدی اظهار داشت: توصيه می‌کنم در مراسم‌های شادی که برپا می‌شود دل حضرت به درد نيايد. امام برای خدا به مردم می‌خواهد خدمت کند که در اين راستا بايد حرمت‌های الهی محفوظ بماند. اگر کسی بخواهد برای شادی حضرت احکام خدا را زير پا بگذارد قلب حضرت را به درد آورده است.
خطيب جمعه اين هفته تهران با اشاره به بيانيه ۲۰۵ نفر از نمايندگان مجلس و بيعت مجدد آنان با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: از نمايندگانی که اين بيانيه را امضا کردند تشکر می‌کنم همچنين نمايندگان خبرگان رهبری نيز بيانيه‌ای صادر کردند که من نيز از امضاکنندگان آن بودم و به دليل اينکه در تابستان بود و افراد پراکنده بودند بيش از ۶۰ نفر نتوانست آن را امضا کند که آن نيز جای تشکر دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جنتی با اشاره به به مساله انتخابات آن را سالم‌ترين انتخابات بعد از انقلاب اسلامی دانست و گفت: کسانی که نتوانستند شيرينی اين انتخابات در کام مردم را ببينند به بيان مطالبی پرداختند. آيا اتفاقات جديدی رخ داده که اين مسائل اعلام می‌شود طبق روال گذشته انتخابات توسط وزارت کشور برگزار و شورای نگهبان نيز بر آن نظارت کرد.
وی با بيان اينکه چرا اين همه بی‌انصافی صورت می‌گيرد؟ گفت: اين توطئه از اول چهار سال گذشته برپا شد وقتی شکستی نصيب شخصی شد و نتوانستند ببينند که اين جوان با اين خصوصيات بر سر کار آمده و نتوانستند در آن دوران حرفی بزنند، برای آينده از همان وقت به فکر انتقام افتادند در حالی که در اوايل آثاری از اين انتقام‌جويی نبود و همه را در دل خود نگه داشتند اما از سال گذشته اين مسائل را بروز دادند.
دبير شورای نگهبان ادامه داد: از اواخر سال گذشته از خارج از کشور مکرراَ‌ تقلب در انتخابات مطرح شد و جلوتر شروع به خواندن آيه‌ ياس کردند به طور مثال در آذر ماه سال ۸۷ اعلام شد که اگر مردم احساس کنند رای‌شان بر سرنوشت‌شان بی‌اثر است و يا احساس کنند که متوليان آن رای مردم را به گونه‌ای ديگر می‌خوانند حضورشان ضعيف خواهد شد در حالی که ما نياز به حضور پرشور مردم در صحنه داريم. آن موقع قلب من لرزيد و متوجه شدم که چه برنامه‌ريزی‌هايی دارد می‌شود.
امام جمعه موقت تهران خاطر نشان کرد: بعد از اينکه اظهارنظرهايی قبل از انتخابات شد، در روز رای‌گيری شخصی آمد و گفت که به چه کسی رای داده و اعلام کرد اگر تقلب نشود فلان شخص انتخاب می‌شود و در صورت تقلب مردم بايد به خيابان‌ها ريخته واعتراض کنند. من دلم می‌خواهد با مردم با صداقت صحبت شود آيا سزاوار است با مردمی که پای صندوق‌های رای آمده و به ندای رهبر لبيک گفتند اينگونه برخورد شود؟ چرا به پيام‌های رای‌های مردم دقت نمی‌شود، مردم به گفتمان امام خمينی (ره)، رهبری و رياست جمهوری رای دادند.
جنتی عدالت‌خواهی، دين‌مداری، مبارزه با فقر و فساد،‌ايستادگی در مقابل زياده‌خواهی، ولايت‌مداری، مبارزه با اشرا‌ف‌گری و اصل دانستن مردم محروم را از اصول گفتمان رهبری و رياست جمهوری عنوان کرد و گفت: رئيس‌جمهور تاکنون هر چه در توان داشته عمل کرده و اگر دربرخی جاها کارهايی صورت نگرفته به دليل اين است که نتوانسته‌اند آنها را عملی کنند. البته مشکلاتی بوده و هيچ‌کس بی‌مشکل نمی‌تواند باشد.
وی به مخالفت‌ها با انتصاب مشايی به معاون اولی احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: احمدی‌نژاد بايد کاری کند که مردم نرنجند،‌عزل و نصب‌هايی که صورت گرفت صدای همه را درآورد و باعث رنج مردم شد وقتی می‌آئيد کسی را که موقعيت مردمی ندارد و مورد اعتراض مراجع است را پست کليدی می‌دهيد هر چند به جايگاه و صلاحيت معنوی آن اعتقاد داشته باشيد.
جنتی ادامه داد: يک وزير را که خوش‌سابقه، مدبر، روحانی و با عملکرد خوب بوده و چهارسال در اين دولت کار کرده را در روزهای آخر را حذف می‌کنيد در حالی که دوستانتان اين عمل شما را درک نمی‌کند.
خطيب نماز جمعه امروز تهران خطاب به موافقين و مخالفين اظهار داشت: در حال حاضر قدرت و حکومت در دست احمدی‌نژاد است آيا بايد در حال حاضر کارشکنی کرد؟ و اگر هر کاری کرد با او همکاری نکنيم ؟آيا اين عمل ما دودش به چشم مردم نخواهد رفت؟
جنتی به معرفی کابينه اشاره کرد و گفت: رئيس‌جمهور بايد افراد باتجربه، عاقل،‌مدبر و کسانی که با اصول پايبند بوده و مناسبتی با مسووليت داشته باشند را انتخاب و به مجلس معرفی کند. مجلس نيز بايد با او همکاری و هماهنگی کند البته نمی‌گويم که مجلس ملزم است که هر کسی را رئيس‌جمهور معرفی کند او بپذيرد. اختيار قانونی دارد اما مساله اختيار قانونی و همراهی، همگامی و حفظ حيثيت‌ها نيز يک مساله است. اگر بخواهد يکی بيايد و برود و اين کار سه چهار بار رخ دهد درست نيست و مردم نيز آن را قبول نمی‌کنند ابتدا بايد با آنها يک هماهنگی صورت گيرد.
خطيب نماز جمعه اين هفته تهران در بخش ديگری از سخنان خود به وضعيت زندانيان حوادث بعد از انتخابات اشاره کردو گفت: بعضی‌ها خواستار آزادشدن زندانيان هستند بنده اعلام می‌کنم که اگر هر کس بی‌گناه در زندان گرفتار شده نبايد حتی يک لحظه هم در آنجا بماند وضمن آزادسازی فوری او بايد از او و خانواده‌اش عذرخواهی‌کرد. اما اگر در ميان آنان مجرمينی هستند ديگر نبايد اسم آنها را زندانی گذاشت. آنها سلب امنيت، اخلال در نظم عمومی، تخريب، آتش‌سوزی وآدم‌کشی کرده‌اند که اسناد آن موجود بوده و خود نيز به آنها اعتراف کرده آيا می‌شود آنها را آزاد کرد؟
وی ادامه داد: کارهايی که اين اشخاص انجام دادند در طول ۳۰ سال بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده غير از همان اوايل انقلاب که منافقين به اين کارها دست زدند.
جنتی تصريح کرد:شما مردم را به اين راه کشيديد و بعد بر سر مزار آنها حاضر شده و فاتحه می‌خوانيد در حالی که بايد از آنها عذرخواهی کنيد و بگوييد ما فتنه کرديم و شما کشته شديد اگر شماها اين آشوب و فتنه را به راه نمی‌انداختيد، آيا کسی کشته می‌شد؟ آيا اين همه مادر دغدار می‌شدند. اين کارها را محرکان، حاميان و کسانی که در پشت پرده نشسته بودند و نقشه می‌کشيدند که بايد به حسابشان حتماَ رسيدگی شود، انجام دادند.
خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به ادعای قانون‌گرايی برخی افراد، گفت: بعضی‌ها ورد زبانشان قانون است در حالی که قانون برای همه بايد محترم باشد. هر کس خلاف قانون عمل کند،خلاف شرع و ملت عمل کرده است.
وی با طرح اين پرسش که قانون در زمينه انتخابات چه می‌گويد؟گفت: همين قانون که از سر گذرانده‌ايم و وزارت کشور اجرا و شورای نگهبان نظارت کرده، «قانون» است. آيا غير از اين قانون داريم؟ غير از اينکه از نظر شورای نگهبان فصل‌الخطاب است قانونی داريم.
جنتی همچنين با اشاره به انتخابات رياست جمهوری آمريکا که منجر به انتخاب جورج بوش شده بود و مقايسه آن با وضعيت فعلی گفت: در آنجا مرجع اظهارنظر دادستانی است و آنها هم اظهارنظر کرد. اينجا هم همين کار را بکنيد.
وی تصريح کرد: شما پيش خدا مسئوليد و به خاطر خون‌های ريخته شده و تخريب اموالی که شده در روز قيامت بايد پاسخگو باشيد و در پيشگاه مردم نيز مسوول هستيد.
جنتی با تاکيد بر رعايت قانون وقانون‌مداری اظهار داشت: بعضی‌ها حاميانی دارند که در شرايط فعلی اجازه نمی‌دهند که قانون در مورد آنها اجرا شود، وضع برای هميشه اينگونه نمی‌ماند بگذاريد در ماه شعبان و رمضان مردم به خدا و دين رو آورده و دنيا و آخرت خود را درست کنند و مسوولان نيز به وظايف خود بپردازند.
وی در پايان تاکيد کرد: همه مشروعيت خود را از ولايت‌فقيه می‌گيرند و در روز تنفيذ نيز ولايت‌فقيه است که حکم رياست جمهوری را تنفيذ می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016