دوشنبه 19 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امورخارجه: رسيدگی به اتهامات تبعه فرانسوی و کارمندان سفارتخانه‌های خارجی کاملا قانونی است، ايلنا

- درباره دادگاه کارمند ايرانی سفارت انگليس تضمينی نداده بوديم
- درباره مسئله دستگيری سه آْمريکايی توسط ايران، بزودی اظهار نظر خواهيم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش بيانيه لندن مبنی بر تناقض برگزاری دادگاه يک کارمند ايرانی سفارت انگليس در ايران با تضمين‌های مقامات عالی دولت ايران گفت: تضمين خاصی در کار نبوده است و وزارت خارجه تلاش داشته است با آرام سازی اوضاع، مسائل در يک روند قانونی حل و فصل شود که برخی از اين تلاش‌ها منجر به آزادی آقای رسام با قيد وثيقه شد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، وی با تاکيد بر اين‌که اظهارات آقای رسام در دادگاه به‌دور از اتهاماتی مانند فشار زندان و اعتراف‌گيری بوده و ايشان پس از اين که آزادانه در منزل خود زندگی می‌کردند به دادگاه احضار و مسائلی را بيان کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: وزارت امورخارجه به عنوان بخشی از قوه مجريه نمی‌تواند در امور قوه قضائيه دخالت کند و تلاش وزارت خارجه در چارچوب گفت‌وگوهای تلفنی وزرای خارجه‌ی ايران و انگليس و ايران با برخی کشورهای غربی و نيز مذاکرات سفرا برای مديريت اوضاع بوده است.

قشقاوی همچنين ضمن ابراز تاسف از اظهارات وزير امور خارجه آمريکا درباره حمايت از برخی معترضان به نتيجه انتخابات ايران گفت: انتظار داريم مقامات غربی رويکرد صادقانه در برخورد با تروريسم داشته باشند و اقدامات گروه‌هايی مانند انجمن پادشاهی و منافقين را محکوم کنند.

وی با اشاره به اين‌که برخی از مسئولين انجمن پادشاهی يا رابط منافقين آزادانه در لس آنجلس و لندن زندگی می‌کنند، برخورد گزينشی با تروريست‌ها را نادرست دانست.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: البته خانم کلينتون ابعاد اقدامات صورت گرفته در بعد نرم و سخت را روشن نکردند ولی با بحث‌هايی که در دادگاه شده،‌ تا حدودی ابعاد قضايا روشن شده و انتظار می‌رود شفاف‌تر هم بشود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اقدام متقابل دولت برای قطع ارتباط با دولت انگليس، گفت: همه اقدام‌ها منحصر به کاهش قطع روابط نيست و فعلا نيز کاهش سطح روابط در دستورات ايران نيست. قبلا اخراج هم داشته‌ايم ولی فعلا دستورکاری مبنی بر کاهش يا افزايش سطح روابط نداريم.

وی درباره وضعيت خبرنگاران بازداشت شده آمريکايی در مرز ايران گفت: ديروز هوشيار زيباری، وزير امورخارجه عراق نقل قولی از سفير ايران در عراق داشته است که درخواست ارسال صورت مذاکرات بين اين دو مقام را داشته ايم و پس از آن اظهار نظر می‌شود.

قشقاوی همچنين حضور ديپلمات در تجمعات پس از انتخابات ايران را مغاير با کنوانسيون حقوق ديپلماتيک وين دانست و تاکيد کرد: رسيدگی به اتهامات تبعه فرانسوی و کارمندان سفارتخانه‌های خارجی کاملا قانونی است و براساس آئين دادرسی بوده است.

وی با تاکيد بر اين‌که تعيين مصاديق رفتار مجرمانه برای ديپلمات‌ها را برعهده کشور پذيرنده است، افزود: حضور چند روزه يک تبعه فرانسوی که در اصفهان آموزش زبان فرانسه را بر عهده داشته است، در تجمعات تهران چه معنايی دارد؟ و چرا اين فرد يا وابستگان يک سفارت،‌ پس از آن اقدام به ارسال هزار عکس و خبر کرده‌اند؟

قشقاوی درباره اين‌که آيا غيرقانونی بودن رفتارهايی مانند حضور در تجمعات، قبلا به ديپلمات‌های خارجی اعلام شده بود، گفت: يک ديپلمات بايد به رفتارهای موظف خويش آگاه باشد و چنين مواردی نياز به ابلاغ ندارد.

وی در ادامه با انتقاد شديد از دخالت برخی کشورهای غربی در امور داخلی ايران گفت: درباره موضع رئيس دوره‌ای اتحاديه اروپايی مبنی بر اين‌که اگر با يک شهروند اروپايی برخورد شود، با کل اتحاديه اروپا برخورد شده است،‌ هم بايد بگويم که اين اظهارات مغاير با مسئوليت جزائی ناشی از عمل مجرمانه و مسئوليت دولت‌ها در حمايت از اتباع خويش و کاملا بی معنی است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: مگر ما در امور کشورهای خارجی دخالت می‌کنيم؟ چرا اين کشورها دست از سر ملت ما بر نمی‌‌دارند؟ ما برای استقلال و عزت ملی،‌ انقلاب کرديم و عقب نشينی در مورد منافع ملی،‌ معنايی ندارد.

قشقاوی در مورد واکنش ايران به مهلت زمانی غرب برای پاسخگويی درباره مسائل هسته‌ای،‌ گفت: ايران در چهارچوب منافع ملی، اهل تعامل و گفت‌و‌گو ست ولی در اين مورد هنوز برنامه عملی خاصی مشاهده نمی‌شود.

وی درباره زمان تدوين و ارائه بسته پيشنهادی ايران، گفت: زمان خاصی برای اين کار پيش‌بينی نشده است و اين بسته در مراحل تدوين قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره جلسات اخير جنبش فتح و واکنش ايران به انتخاب رئيس آينده دولت خودگردان، گفت: ما در امور داخلی گروه‌های فلسطينی دخالت نمی‌کنيم ولی تماس و رايزنی مستمر با گروه‌های فعال فلسطينی داريم و در مسير وحدت اين گروه‌ها و تقويت مقاومت تلاش خواهيم کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره نتيجه اقدامات ايران در قبال بدرفتاری ماموران عربستانی با حجاج ايرانی و اين‌که آيا سفير عربستان احضار شده است،‌ گفت: گفته بوديم که احتمالا احضار می‌شوند، ولی با گفت‌و‌گوهای بسيار خوبی که سفير ايران در رياض انجام داد و مذاکراتی که با سفارت عربستان در تهران داشتيم،‌ بسياری از مشکلات حل شد و اين مسائل باز هم پيگيری می‌شوند.

قشقاوی درباره دستگيری دو تبعه غربی در ميدان ونک که گفته می‌شود در حال فيلم‌برداری بوده‌اند، گفت: ديروز اين خبر منتشر شده است. ما مسئول دستگيری‌ها نيستيم و تاکنون نيز مراجع ذيربط خبری در اين رابطه گزارش نداده‌اند.

وی همچنين درباره انتشار گزارشی مبنی بر پاسخ مقام معظم رهبری به نامه اوباما به ايشان‌،‌گفت: چون در اين باره از سوی مقامات رسمی دولت آمريکا اظهارنظری نشده و فقط يک گزارش مطبوعاتی بوده است، اظهارنظری نخواهم کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016