پنجشنبه 22 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سيداحمد خاتمی: آن قدر دروغ تقلب انتخاباتی تکرار شده که با وجود اين همه شفاف سازی نظام ذهن عده‌ای مشغول شده است، ايسنا

آيت الله سيد احمد خاتمی گفت: سکوت در شرايط فعلی خيانت است، ملاحظات را بايد کنار گذاشت؛ چرا که ملاحظه‌ای بالاتر از ملاحظه نظام وجود ندارد، اين نظام مفت به دست نيامده است که عده‌ای پرو و پرده‌در اين نظام را زير سوال ببرد، وظيفه ما در اين شرايط روشنگری است و نبايد سکوت کنيم؛ ولو اين که عده‌ای رنجيده شوند، وظيفه ما بيان حقايق دينی و روشنگری است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در همايش روحانيون سازمان عقيدتی - سياسی وزارت دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح گفت: در فضايی که در حال حاضر قرار داريم به نظر می‌رسد که يک فضای فتنه است. در اين بين اين سوال مطرح است که فضای فتنه چيست؟ از نگاه اميرالمومنين (ع) فضای فتنه فضايی است که باطل لباس حق را پوشيده است. اميرالمومنين (ع) در خطبه پنجم نهج‌البلاغه می فرمايد اگر باطل لباس حق را نپوشيده بود جويندگان حق گم نمی‌شدند. در فضای فتنه باطل به صحنه می‌آيد که اين حضورش با نشانه باطل نيست، بلکه با نشانه حق است.

وی ادامه داد: در اين بين اين سوال مطرح است که فتنه گرايان چه کسانی هستند و با چه انگيزه‌ای فتنه می‌کنند؟ حضرت علی (ع) در خطبه پنجم نهج البلاغه می‌فرمايد آنها دنبال خبر و تشنگان قدرتند و می‌خواهند به کام دنيا باشند. هم چنين اميرالمومنين (ع) در خطبه سه نهج البلاغه می‌فرمايند در فضای فتنه عده‌ای پيمان می‌شکنند، عده‌ای از دين خارج می‌شوند و عده‌ای قدرت را در دست می‌گيرند؛ به گونه‌ای که شما نمی‌توانيد يک فتنه‌گر را پيدا کنيد که برای خدا وارد اين وادی شيطانی شده باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با طرح اين پرسش که ابزار فتنه چيست؟ به بيان فرمايشات حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: اميرالمومنين (ع) چند ابزار را به عنوان ابزار فتنه می داند، ايشان شبهه افکنی و ايجاد ترديد در مردم را يکی از ابزار فتنه عنوان کردند؛ به گونه‌ای که در خطبه ۱۴۸ نهج البلاغه می‌فرمايند فتنه گران ايجاد شبهه می‌کنند. برای تبيين اين بحث می توان به تاريخ مراجعه کرد؛ به گونه‌ای که يکی از واقعيات بی‌ترديد تاريخ اين است که طلحه و معاويه در کشتن عثمان نقش داشته‌اند. با اين وجود اين افراد خون‌خواه عثمان شده‌اند و علی (ع) که تلاش می‌کرد اين حادثه رخ ندهد قاتل شد.

خاتمی ادامه داد: در اين شرايط هنگامی که خطيب نماز جمعه ما می‌گويد که در اين کشتارهای رخ داده آنها که بيانيه‌های شورشی صادر کرده‌اند شريک هستند آقايی می گويد که اين شبه استدلال معاويه است. انسان تاسف می‌خورد که چگونه خواص در فضای فتنه گم شده است. چرا که يک استدلال فقهی وجود دارد مبنی بر اين که در قتل ممکن است مباشر وجود داشته باشد که گاهی سبب، اقوی از مباشر است. يعنی اگر فردی در راه فرد ديگری چاهی عميق بکند و رويش را بپوشاند و آن فرد با سقوط در آن چاه بميرد آن فرد مباشر بوده است. اما با اين وجود می‌بينيم که در گذشته در جايی که فردی را که می‌کشند مويه می کنند و امروز افرادی که زمينه ساز شده‌اند نيز خود مويه سر می دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به اعترافات در دادگاه حوادث اخير اشاره و اظهار کرد: در حالی که خود معترفين در دادگاه گفتند که تقلب رمز اغتشاش بوده و هر کدام از متهمان که لب به سخن می گشايند می‌گويند می‌دانستيم تقلب در انتخابات رخ نداده است اما به دليل فتنه ايجاد شده در جامعه بنده در جلسات مختلفی که با نخبگان داشتم ديدم که آنقدر اين دروغ تکرار شده است که ذهن عده‌ای با وجود اين همه شفاف سازی نظام مشغول شده است؛ به هر حال اين کار فتنه گرايان است.

خاتمی مخالفت با احکام مسلم قرآن از ديگر ابزارهای فتنه بر شمرد و اظهار کرد: مطابق با فقه ما اگر کسی به شخصی تهمت جنسی بزند و نتواند اثبات کند حد قذف دارد. براين اساس هنگامی که انسان می شنود که فردی به نظام تهمت زده و می گويند که در زندان ها آزار جنسی صورت می گيرد تعجب می کند البته در اين شرايط اين فرد بايد اثبات کند چرا که در غير اين صورت نظام بايد مدعی شود و مدعی العموم داشته باشد اگر اين فرد بتواند اثبات کند و شاهد بياورد افرادی که در اين آزار دادن دخالت داشته اند بايد بی محابا مجازات شوند اما اگر شاهد نداشتند که ندارند اين سوال مطرح است که تا کی نظام می‌خواهد در کنار بی‌مهری‌هايی که به يادگار شهيدان - نظام اسلامی يادگار شهيدان است – بی تفاوت رد شود. از سوی ديگر مطابق با قرآن کريم حقوق بايد رعايت شود؛ حال اين حقوق برای افراد يا برای نظام باشد.

وی گفت: در جريان فتنه شخصيت محوری جای حق‌مداری می نشيند، حضرت علی (ع) در خطبه ۵۰ نهج البلاغه می‌فرمايد شخصيت محوری آفت شناخت است. هم چنين امام صادق (ع) فرموده‌اند: کسی که در دين با شخصيت‌ها بالا بيايد با شخصيت‌ها هم می‌رود اما اگر آن فرد حق را بشناسد و با محور حق به صحنه سياست بيايد کوه‌ها ممکن است بلرزند اما او نخواهد لرزيد؛ بنابراين می‌توان نتيجه گرفت که يکی از ابزار فتنه اين است که به جای آنکه حق محور باشد شخصيت‌ها محور قرار می‌گيرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکيد کرد: در جريان حوادث اخير مقام معظم رهبری محور روشنگری بودند و شاهد بوديم که در اين حوادث ريزش‌ها و رويش هايی رخ داد.

خاتمی افزود: با توجه به تاريخ صدر اسلام و لغزش بزرگانی همچون طلحه و زبير که پشت پيامبر بودند اما مقابل علی (ع) ايستادند، بايد هر روز پرونده و شناسنامه رجال را با محور ولايت فقيه ارزيابی کرد چرا که حجت شرعی ما ولايت فقيه است؛ هر کسی همراه با او بود نمره دارد و هر که همراه با او نبود مردود شده است. همان گونه که رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفيذ فرمودند که برخی از خواص در امتحانات پس از انتخابات با همه هوشی که داشتند مردود شدند.

اين استاد حوزه در بيان راه‌های برون رفت از فتنه گفت: بايد اين موضوع را بررسی کرد که چطور می توان در حوادث فتنه آميز جان سالم از معرکه برد؟ حضرت علی (ع) برای اين امر سه راه را معرفی می کنند. اميرالمومنين (ع) در خطبه ۱۸۳ نهج البلاغه می فرمايد کسی که تقوا داشته باشد خداوند در فتنه‌ها دستش را می گيرد. تقوا حريم نگهداری خداست. به عبارتی کسی که برای خدا حريم نگه دارد و به فکر انجام وظيفه باشد در صورت انجام اين وظيفه خداوند حق را به او نشان می دهد و او می تواند در اين راه حق حرکت کند. از اين رو می توان گفت بين حريم نگهداری برای ذات مقدس ربوی و بصيرت ارتباط برقرار است.

وی در بيان خاطره‌ای گفت: بهلول با سن ۱۰۷ سالگی زنده بود؛ روزی در پايان عمرش از فردی خواست که پيش از يکی از علمای شهر گناباد شهر محل سکونتش برود و از عالمی ابا و قبای کهنه‌ای را بگيرد؛ هنگامی که اين عالم به اين فرد گفت که آيا بهتر نيست ابا و قبای نويی را در اختيار او قرار دهيم بهلول در پاسخ گفته بود که مردم فکر می‌کنند که من زاهب هستم اين در حالی است که بنده نه مال و نه ثروتی دارم که زاهب باشم زاهب رهبر انقلاب است که با داشتن کشوری با اين ثروت هيچ اندوخته‌ای برای خود ذخيره نکرده است.

خاتمی افزود: مقام معظم رهبری يک ريال از سهم امام در زندگی شان نيست و حتی يک ريال از وجوه دولتی هم در زندگيشان خرج نکرده‌اند. اين را بنده از خود ايشان شنيده‌ام، ايشان تنها از طريق هدايايی که گاهی می‌رسد و گاهی نمی رسد که در زمان امام (ره) نيز بود برای زندگيشان خرج می‌کنند. آقای محمدی گلپايگانی تعريف می‌کردند که رهبر انقلاب برای فرزند دومشان از او قرض کرده‌اند. زاهب به اين معنا است. او وابسته نيست، اما با داشتن چنين روشنگری در طول ۸ سال دفاع مقدس صفايش در جبهه وجود داشت و اين امر جز با تقوا حاصل نمی‌شود.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم داشتن بصيرت را از ديگر راه‌های برون رفت از فتنه دانست و گفت: طبق فرموده حضرت علی (ع) اهل بصيرت در طراحی فتنه راه را گم نمی‌کنند، بصيرت معناهای گسترده‌ای همچون خداشناسی، راه شناسی، وظيفه شناسی دارد اما مهمترين معنای آن دشمن شناسی است. انسان بايد بداند که دشمن کجاست و چه کسی است. مقام معظم رهبری در جمع اعضای دفترشان و سپاه ولی امر در چند سال گذشته بياناتی را فرمودند که امروز اين سخنرانی پس از مدت‌ها از سايتشان مجدد منتشر شده و رسانه‌ها آنرا منعکس کرده‌اند. توصيه می‌کنم به همه شما که اين سخنان را بشنويد چرا که روشنگری و بصيرت دادن يک تکليف و وظيفه برای همه ماست.

سيد احمدخاتمی رهروی از راه ولايت را از ديگر راه‌های برون رفت از فتنه عنوان و خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) در خطبه ۵ نهج البلاغه می فرمايد امواج فتنه را با کشتی‌های نجات بشکافيد، مثل اهل بيت همچون مثل کشتی نوح است. امروز نيز خط ما خط امام زمان (عج) است، امروز حجت حضرت وليعصر (عج) است و مشروعيت رهبر ما به امضای ايشان رسيده است. اگر امضای امام زمان (عج) پای حکم رهبر انقلاب نباشد مشروعيت ندارد. اين امضا به عنوان نايب آن برای ايشان صادر شده است؛ بنابراين در اين شرايط و با وجود ولی فقيه ما همراه او هستيم.

وی افزود: تجربه ۳۰ ساله انقلاب و بيانات نورانی امام (ره) مبنی بر اين که پشتيبان ولايت فقيه باشيم تا به کشورشان آسيب نرسد امروز وظيفه ما اين است؛ چرا که ولی فقيه امروز ما کسی است که همه حوادث را به درستی رصد می کند و در جريان امور قرار دارد. پس دست مردم را به دست ولايت دهيم انقلاب بيمه می‌شود و نبايد اين امر را به دست اشخاص، احزاب و گروه‌های مختلف از هر جريانی که باشند سپرد، ما و ولايت با هم هستيم. اين ولايت ولايتی است که طی دو سه ماه اخير شديدترين تهاجمات عليه‌اش از ناحيه افرادی که باور نمی‌کنيم انجام شد. البته تهاجمات عليه ولايت فقيه از اول انقلاب و از زمان تصويب اين ماده در قانون از ناحيه بيگانگان رخ می‌داد اما آن افرادی که در زمان امام (ره) هنگامی که ايشان بحث ولايت فقيه را مطرح کردند می گفتند که منکر ولی فقيه کافر است و البته امام نيز جلوی اين سخنان آنها ايستاد، امروز شمشير عليه ولايت فقيه بسته است.

وی افزود: چه کسانی در حوادث پس از انتخاب بيانيه شورشی دادند و خود را در جايگاه امام دانسته و نظام اسلامی را نظام طاغوت دانستند؟ چرا رهبری در سخنانشان مسجد ضرار را مطرح کردند؟ مسجد ضرار نماد استفاده ابزاری از دين عليه دين است. متاسفانه کسانی از نام مقدس امام (ره) که سرمايه اصلی انقلاب است عليه آرمان‌های امام (ره) که ولايت فقيه است سوءاستفاده کردند. مقام معظم رهبری بحث مسجد ضرار را مطرح کردند تا مردم بفهمند و از شعارهای مقدس فريب نخورند و راه را گم نکنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکيد کرد: برای ما همچون آفتاب روشن است که حوادث چند ماه اخير حوادث انتخابات نبود اين حوادث مقابله با ولايت فقيه بود. ولايت فقيه ۳۰سال در اين کشور حرف حق را زده و خواهد زد، اما اندکی خاستند است که اين گونه نباشد، بدين معنا هنگامی که رهبر انقلاب فرمودند که تظاهرات غيرقانونی صورت نگيرد آنها دوباره مردم را به تجمعات غيرقانونی کشاندند، رهبر انقلاب فرمود که حرف ابطال انتخابات، حرف غيرقانونی است اما آنها تا زمان تنفيذ رياست جمهوری مدام اين سخن را تکرار کردند پس از مراسم تنفيذ نيز حرف کهنه رامسفلد مبنی بر برگزاری رفراندوم را تکرار کردند، آنها گفتند که رفراندومی برای مشروعيت دولت اسلامی برگزار کنيم.

وی گفت: اين افراد در حالی سخن از برگزاری رفراندوم می‌زنند که نظارت بر رفراندوم و اين همه پرسی بر عهده شورای نگهبان است اما آنها هيچ حريمی را برای شورای نگهبان باقی نگذاشته‌اند. اين افراد تلاش کرده‌اند که امر ولی فقيه را زير پا بگذارند اما کور خوانده‌اند چرا که اين مردمی که ما می بينيم مردمی هستند که تا آخرين قطره خون خود پای ولی فقيه ايستاده‌اند.

به گزارش ايسنا، سيد احمدخاتمی در ادامه سخنانش به بحث تجلی فتنه در بين مخالفان حضرت علی (ع) پرداخت و گفت: در عصر اميرالمومنين (ع) سه جريان ناکثين، قاسطين و مارقين در مقابل اميرالمومنين (ع) ايستادند. اين جريان در چند بعد تشابه دارد که يکی از اين افراد ولايت ستيزی آنهاست. البته در طول ۸ سال به اصطلاح اصلاحات آنها مخالفين خود را خوارج می‌ناميدند و ستون فقراتشان اين بود که پيشانی‌شان پينه ببندد. در بعد ديگر ستون فقرات آنها ولايت ستيزی بود.

وی افزود: سران اين سه گروه که مقابل حضرت علی (ع) ايستادند دنياپرست بودند اما تصور نمی کردند که دنياپرست باشند. در اين شرايط حضرت علی (ع) با سران فتنه قاطعانه برخورد کرد و مهلت نداد. حضرت علی (ع) می‌فرمايند بنده جريان اصحاب معاويه را به دقت بررسی کردم و به اين نتيجه رسيدم که دو راه بيشتر پيش رويم نيست؛ يکی اين که با آنها بجنگم و ديگر اين که کافر شوم. يعنی عدم مقابله با سران فتنه کفر است. براين اساس بايد گفت که در مقابل سران اغتشاش يعنی آنهايی که معاندند و نمی‌خواهند به هيچ نحوی حق را بپذيرند و نصيحت در آنها اثر نمی کند بايد ايستاد.

وی تاکيد کرد: حضرت علی (ع) در آن زمان با بدنه لشکر فتنه مهربان‌آميزترين برخوردها را داشت. در اين بين اين افراد با شعارهای عوام فريبانه به صحنه آمده بودند و سابقه‌دارترين افراد ريزشی بودند يعنی افرادی که نام اصحاب پيامبر را يدک می کشيدند اما راه نبی اکرم (ص) را نداشتند يکی ديگر از ويژگی‌های مشترک اين سه جريان که در مقابل حضرت علی(ع) ايستاد اين بود که آنها جنجال و سر و صدای زيادی توليد می کردند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: در حوادث اخير شاهد بوديد که شايعه کرده‌اند که ترانه موسوی را کشتند، آزار جنسی دادند و جنازه‌اش را اطراف قزوين انداختند آن سناتور آمريکايی عکس او را بالای سرش می گذارد و می‌گويد ايران چنين وضعی است. در اين شرايط اداره آمار کشور بيان می‌کند که در کشور تنها سه ترانه موسوی وجود دارد که يکی از آنها خانم ۶۲ ساله‌ای است که در خارج از کشور زندگی می‌کند، ديگری دختر ۲ ساله و خانم ديگری ۲۴ ساله ساکن کاناداست. هنگامی که با خانواده اين خانم صحبت می‌کنيم مادرش می گويد که دخترش يک سال و نيم پيش به ايران آمده و صبح همان روز با او صحبت کرده است و حتی خواهر او همان موقع با او در کانادا تماس می‌گيرد و صحبت می کند. اين گونه يک دروغ بی ريشه به مساله مهم بين المللی تبديل می‌شود و آن سناتور احمق از آن استفاده می کند.

خاتمی ادامه داد: اتفاق ديگر اين بود که نوجوان ۱۲ ساله‌ای در ساوه در صبح روز پنج شنبه تصادف و فوت می‌کند اما شايعه می کنند که در روز پنج شنبه بر سر اين بچه باتوم زده و بر اثر خونريزی مرده است؛ با اين شايعه در دنيا جار و جنجالی به پا می‌شود که در ايران بچه ۱۲ ساله ای کشته شده است. براين اساس می بينيد که سر و صدای قاتل زياد است اما برای مقابله با چنين رعد و برق‌هايی بايد به مستندسازی پرداخت. در اين عرصه صدا و سيما می‌تواند با همچون کاری که اخيرا انجام داد موثر باشد.

وی در پايان گفت: داشتن ظواهر دينی از ديگر ويژگی‌های مشترک اين سه گروه که مقابل حضرت علی(ع) ايستاده بودند است. سران اين افراد را دنياپرستی به انحراف کشيد و بدنه آنها دچار بی بصيرتی شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016