دوشنبه 26 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صادق لاريجانی، رئيس جديد قوه قضاييه: تضييع‌کنندگان حقوق شهروندی دير يا زود به محکمه عدل فراخوانده می‌شوند، ايلنا

"هيچ کس نبايد جرات کند و به خود حق دهد که خلاف قانون حکم کند و حقوق شهروندان را ضايع نمايد من در اين راستا نسبت به احدی گذشت نخواهم کرد و خاطيان را به دستگاه عدالت خواهم سپرد"


رئيس جديد قوه قضاييه تاکيد کرد :هيچ کس نبايد جرات کند و به خود حق دهد که خلاف قانون حکم کند و حقوق شهروندان را ضايع نمايد و آرامش و امنيت آنان را سلب کند.
به گزارش خبر نگار ايلنا، آيت الله صادق لاريجانی در مراسم معارفه خود به عنوان رئيس جديد قوه قضاييه ،با قدردانی از حضورروسای قوا، رئيس مجلس خبرگان رهبری، دبير شورای نگهبان، رئيس دفتر مقام معظم رهبری و مسئولان محترم لشکری و کشوری در اين مراسم گفت: از مقام معظم رهبری کمال تشکر را دارم. اعتماد ايشان به اينجانب در چنين مسئوليت خطيری، عين عنايت و لطف ايشان است. خداوند سايه پربرکت ايشان را مستدام دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: حضرت آيت‌الله شاهرودی در طول رياست ۱۰ ساله خويش بر دستگاه قضايی، تلاش‌های فراوانی در بهبود وضعيت قضا ی‌کشور نموده‌اند و گام‌های موثری در اين جهت برداشته‌اند. ايشان که از ذخاير حوزه‌های علميه و از علما روشن‌بين جهان اسلام‌اند، با تيزبينی قابل ستايش، به تاسيس اموری در دستگاه قضا کشور پرداخته‌اند که انجام آنها چندان سهل نبوده است. خصوصا احيا دادسراها که در فرآيند دادرسی و احقاق حقوق نقش به سزايی دارد.
لاريجانی با قدردانی از زحمات آيت الله شاهرودی اظهار اميدواری کردکه آيت‌الله شاهرودی از انتقال تجاربش به وی دريغ نکند.
وی در بخش ديگری از سخنان خود به اهميت جايگاه قوه قضاييه اشاره کرد و گفت:اهميت جايگاه قوه قضائيه و نقش آن در اصلاح جامعه و سلامت دستگاه‌های اجرايی کشور، نياز به بيان و تاکيد ندارد. اگر بگوييم قوه قضائيه چهره نظام و وجه آن است، گزافه نگفته‌ايم. حکم عادلانه و اجرای عدالت توقع اصلی از اين نهاد است. اما شهامت حکم عادلانه و اجرای عدالت در همه حال، فقط در عالم سخن آسان است: مرد می‌خواهد و صبر.
رئيس جديد قوه قضائيه با بيان اين‌که حقيقت عدالت، امری پيچيده و ديرياب است،گفت: تبيين فلسفی ”عدالت”، بزرگانی را به عجز آورده است. با همه اين احوال ،نمی‌توان انکار کرد که مصاديقی از مفهوم عدالت واضح است: همه می‌دانند که لااقل تساوی در مقابل قانون ،عدالت است و قانون‌گريزی خلاف عدالت. قانون‌مداری بايد شعار اصلی همه باشد و مدار عمل برای همه. عمل به قانونی که دارای نقص است ،بهتر از فقدان قانون و عمل خودسرانه است.
وی ادامه داد:از بدو تاسيس قوه قضائيه به رياست شهيد آيت‌الله دکتر بهشتی تا دوران حاضر، تلاش‌های گسترده‌ای در بهبود و تکامل دستگاه قضايی کشور، صورت گرفته است. ولی ترديدی نيست که اين دستگاه عظيم، هنوز نيازمند فعاليت‌های فکری و عملی بسياری است.
لاريجانی تصريح کرد: اينجانب که مدت مديدی است در اين راستا رايزنی و مطالعه و انديشه و تعمق داشته‌ام و مطالب گران‌بهايی تحصيل نموده‌ام، گمان می‌کنم ،خلاهای فراوانی وجود دارد که بايستی با حفظ اولويت بدانها پرداخت. از جمله اين خلاها، نيروی انسانی آزموده و سالم است. گرچه قضات فاضل، آگاه و صالح و نيز کارکنان شريف، در دستگاه قضايی کشور بسيارند و در حد خود گوهری ارزشمند، ولی نبايد فراموش کرد که حجم عظيم پرونده‌ها، قضات محترم را فرسوده می‌کند. بايد چاره‌ای برای تربيت قاضی و استفاده بهينه از قضات مشغول به کار، انديشيد. در اين زمينه طرح‌هايی فراهم آورده‌ايم که اميد است ولو در درازمدت، به نتايج خوبی منجر شود.
عضو فقهای شورای نگهبان به بعد نظارتی قوه قضائيه اشاره کرد و گفت: بعد نظارتی در دستگاه قضايی کشور، امر بسيار مهمی است که همه بدان اذعان دارند .اين نظارت هم به نظارت درونی دستگاه مربوط می‌شود و هم نظارت بيرونی نسبت به قوه مجريه و ساير قوا. اگر تخلف يا فسادی از قاضی يا مسئولی ديده شود، چهره کل دستگاه ذی‌ربط مخدوش می‌گردد.
وی تاکيد کرد: همه مسئول‌ايم در بهبود اين وضع تلاش کنيم. هيچکس نبايد جرات کند و بخود حق دهد که برخلاف قانون حکم کند و حقوق شهروندان را ضايع نمايد و آرامش و امنيت آنان را سلب کند. چنين کسانی بايد بدانند که دير يا زود به محکمه عدل فراخوانده می‌شوند و حق مظلومان از آنان ستانده می‌شود. بنده در همين‌جا اعلام می‌دارم که در اين راستا نسبت به احدی گذشت نخواهم کرد و خاطيان را به دستگاه عدالت خواهم سپرد.
لاريجانی در بخش ديگری از سخنان خود ،ارتقا ی دستگاه قضايی کشور در جهات مختلف را يک ضرورت دانست و گفت :ارتقا از حيث اتقان احکام، کارآمدی نيروهای انسانی، تسريع در احقاق حق و احتراز از اطاله دادرسی و نظاير آن است.
وی ادامه داد:نيل به اين هدف، بدون دارا بودن برنامه جامع و دقيق ميسر نيست، در چه مدت زمانی و به چه اهدافی نظر داريم. داشتن برنامه جامع و دقيق، هم در تسريع نيل به هدف موثر است و هم در ارزيابی کار گذشته. از جمله گام‌های اساسی در دوران حضرت آيت‌الله شاهرودی همين گرايش به تدوين برنامه است که در برنامه سوم قوه قضائيه تجلی روشنی يافته است.
رئيس جديد قوه قضائيه به استقلال قضات اشاره کرد و گفت: استقلال قاضی حافظ سلامت و امنيت قضايی است. بايد به تمام معنی در تحکيم اين استقلال بکوشيم. البته اين معنا لوازمی دارد، از جمله بها دادن به شخصيت قاضی و تلاش برای تربيت قضاتی که در مقام داوری چيزی جز حق و عدالت را معيار قرار ندهند و طبيعی است که چنين مقصودی فقط با نخبه گزينی ميسر است.
وی افزود: در حوزه‌های علميه و دانشگاه‌های ما کم نيستند کسانی که چنين استعدادهايی در وجودشان يافت می‌شود. مهم آن است که آنها را بيابيم و در شکوفايی استعدادهای نهفته آنان تلاش کنيم.
لاريجانی به تعامل قوا با يکديگر اشاره کرد و گفت :از جمله مهمترين امور، تعامل قوه قضائيه با ساير قواست. استقلال قوا از يکديگر که از آموزه‌های مهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران است، نبايد به معنای جدايی کلی قوا و نگاه جزيره‌ای به هر يک باشد. قوای جمهوری اسلامی، جزائر از هم بيگانه نيستند و ناگزير بايد با يکديگر تعامل معقول و منطقی و در چارچوب قوانين داشته باشند. بسياری از اهداف مقدس جمهوری اسلامی و حتی برخی از وظايف دستگاه قضايی، بدون اين تعامل فراقوه‌ای ميسر نمی‌شود.
وی تلاش برای پيشگيری از جرم را از جمله راهبردهای اساسی قوه قضائيه دانست و اظهار داشت :سلامت جامعه و بهبود وضع قضايی کشور در گرو اموری است که از مهم‌ترين آنها پيشگيری از وقوع جرم است. در غير اين صورت ورود فزاينده پرونده‌های قضايی، دستگاه قضايی کشور را فلج می‌کند و سلامت جامعه را نيز به خطر می‌اندازد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح اين پرسش که آيا اين پيشگيری از جرم، بدون تعامل همه‌جانبه قوای کشور ممکن است؟گفت: واکاوی اين مسائل، بر هر اهل فنی روشن‌می سازد که اين مهم بدون تعامل منطقی وهمه‌جانبه قوای مختلف کشور ممکن نيست. قوه قضائيه به تنهايی نمی‌تواند متصدی اين امر باشد و شايد بتوان گفت مجموعه اصول قانون اساسی هم، اين اجازه را به وی نمی‌دهد، از آنجا که مستلزم دخالت‌های متعدد در حيطه ديگر قوا ست.
وی تاکيد کرد: روابط صحيح و دوستانه قوا در چارچوب قوانين واحتراز از فضاسازی‌های بی‌مورد و دشمن‌تراشی‌های خيالی، به آرامش جامعه و ثبات نظام کمک می‌کند و اين بايد از جمله اهداف همه قوا باشد.
رئيس جديد قوه قضائيه به بيانات رهبر انقلاب در خصوص سلامت دستگاه قضايی اشاره کرد و گفت :رهبر فرزانه انقلاب در مواضع مختلف و مواطن عديده، رهنمودهايی در باب سلامت و ارتقای دستگاه قضايی داشته‌اند که بسيار حساب شده و دقيق‌اند. اميدواريم بتوانيم در طول دوره آتی اين رهنمودها را عملی سازيم ،از جمله اين رهنمودها که به صورت اولويت‌های دستگاه قضايی مورد تاکيد ايشان بوده است، رفع مشکل اطاله دادرسی به ويژه نسبت به پرونده‌های ملی و پرونده‌های مهم اقتصادی است. هم‌چنين علاج نقض‌های مکرر احکام در دادگاه‌های تجديدنظر و ديوان عالی و تاکيد بر اتقان احکام صادره در دادرسی‌ها ست.
لاريجانی در پايان در خصوص معنويت ماه‌های شعبان و رمضانی نکاتی را بيان کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016