سه شنبه 27 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه سرگشاده ۱۸ تشکل سياسی، حقوق بشری، فرهنگی و اجتماعی ايرانيان به رهبران اتحاديه اروپا

آقای فردريک راينفلت رئيس دوره‌ای شورای اروپا
آقای مانوئل باروسو، رئيس کميسيون اروپا
آقای کارل بيلت رئيس دوره ای شورای وزرای امور خارجه اتحاديه اروپا
آقای خاوير سولانا مسول امور خارجی‌ و امنيتی اتحاديه اروپا

بروکسل، سه شنبه ۱۸ اوت ۲۰۰۹
آقايان محترم

ما امضا کنندگان اين نامه، نماينده ۱۸ تشکل جامعه مدنی ايرانيان در اروپا هستيم و از تصميم اتحاديه اروپا برای حضور در مراسم تحليف محمود احمدی‌نژاد در روز پنجم اوت در تهران کاملا بهت زده و نااميد گشتيم.
اتحاديه اروپا بخوبی آگاه است که نتايج رسمی‌ اعلام شده انتخابات تماماً دروغ و خلاف واقع بوده و برنده ادعايی اين انتخابات در نزد افکار عمومی‌ ايران از هيچگونه مشروعيتی برخوردار نيست.
اتحاديه اروپا همچنين از سرکوب وحشيانه مردم ايران در طول دو ماه گذشته آگاه است: از دوازدهم ژوئن ۲۰۰۹ به اين سو نزديک به چهار هزار نفر دستگير، بيش از يک صد نفر کشته و بيش از يک صد نفر ناپديد شده اند. به منظور تحقير و ارعاب مردم هم محاکمات نمايشی ترتيب داده شده اند. علاوه بر واقعيت های فوق می توان تعداد بيشماری اعدام، دستگيری های سياسی و نقض خشن حقوق بشر در ايران را در سال های گذشته به موارد فوق اضافه کرد.
اين که اتحاديه اروپا مايل نيست به عنوان ارگانی‌ مداخله گر در امور داخلی‌ کشوری ديگر تلقی‌ گردد برای ما قابل درک است، اما شرکت در مراسم پنج اوت در تهران حاوی پيامی به شدت منفی‌ به مردم ايران بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضور شما در مراسم تحليف حاوی اين پيام به مردم ايران بوده است که "اتحاديه اروپا اهميتی برای حقوق دمکراتيک شما قائل نيست. جان عزيزان شما برای اتحاديه اروپا فاقد اهميت است. اتحاديه اروپا علاقه ای به آن چه در شکنجه گاه ها و سياهچالهای جمهوری اسلامی می گذرد ندارد، اتحاديه اروپا آمده است تا احترامات ديپلماتيک خود را در قبال اين رئيس جمهور، مثل هر رئيس جمهور ديگری، به جا آورد"
يقينا اين باور و خط مشی اتحاديه اروپا نيست. مسلما اتحاديه اروپا بر اين نظر نيست که منافع اش در ايران و در خاورميانه در گرو حشرو نشر با اين قبيل گرايش های تماميت خواه است. چه منافع و چه ارزش های ادعائی اتحاديه اروپا، نه در همکاری با آنان که مبين قرون وسطايند، بلکه با آنان که آينده را نمايندگی می کنند، بهتر تأمين خواهند شد.
آقای کارل بيلت اظهار داشته است که اتحاديه اروپا در روز پنجم اوت در تهران فقط ناظر ماوقع بوده است. بسيار خوب، آقای بيلت! در آن روز در حالی که شما ناظر ماوقع در ايران بوديد، مردم ايران هم اتحاديه اروپا را نظاره می کردند و از شما انتظار بيشتری داشتند و دارند.
گام های بعدی کدامند؟ ما از شما می خواهيم:
يک - تصريح کنيد که اتحاديه اروپا نقض منشور حقوق بشر سازمان ملل، به شمول پيمان حقوق مدنی و سياسی، که ايران هم جزو امضأ کنندگان آن است، را به اندازه نقض پيمان عدم گسترش سلاحهای اتمی جدی تلقی خواهد کرد؛
دو- برای پايان دادن به سرکوب مردم، آزادی همه زندانيان سياسی و همچنين محاکمه کسانی‌ که در کشتار‌های اخير دست داشته اند، به دولت جمهوری اسلامی ايران فشار آوريد؛
سه- تحريم ها (مثل بلوکه کردن دارائی ها، ممنوعيت سفر، ...) را عليه تمام اعضای نيروهای امنيتی و نه فقط افراد مربوط به پرونده هسته ای اعمال کنيد؛
چهار- اعلام کنيد که شرکت های اروپايی ديگر مجاز به صدور هيج گونه تکنولوژی به ايران که رژيم را برای جاسوسی عليه مردم خود مجهز کند، نيستند. پيشنهاد تهيه يک پروژه قطعنامه ای برای ارائه به شورای امنيت سازمان ملل با هدف پيشبرد يک سياست بين المللی در ارتباط با موضوع فوق؛
پنج- ارائه پيشنهاد به دوازدهمين اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل، منقعده در ۱۴ سپتامبر تا ۲ اکتبر ۲۰۰۹، داير بر انتصاب گزارشگر ويژه با اختيارات وسيع برای تحقيق در موارد نقض حقوق بشر در ايران، به شمول و نه محدود به موارد واقع شده از پس از ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹.
در مورد شخص آقای محمود احمدی نژاد، او بايد درک کند که نقض فراگير حقوق بشر بی‌ هزينه نخواهد بود. بی‌شک او در ماه سپتامبر برای شرکت در مجمع عمومی‌ سازمان ملل به نيويورک سفر و به عنوان"رئيس جمهور" ايران سخنرانی خواهد کرد، و انتظار دارد روسای جمهور ديگر او را به عنوان يک طرف گفتگو، محترماً در جمع خود بپذيرند.
ما از شما می خواهيم اعلام کنيد مادام که سرکوب مردم ايران پايان نيافته و زندانيان سياسی آزاد نشده‌اند، هيچ ملاقات دوجانبه‌ای توسط اتحاديه اروپا با او، نه در نيويورک و نه در هيچ کجای ديگر، صورت نخواهد گرفت.
با احترام

۱- کانون مدافعان حقوق بشر در ايران- بلژيک
۲- جمعيت پشتيبانی از مبارزات مردم ايران- سوئد
۳- جمعيت دفاع از جبهه جمهوری و دمکراسی در ايران- بلژيک
۴- فدراسيون اروپرس
۵- مرکز فرهنگی پرسپوليس- بلژيک
۶- انجمن فرهنگی و حقوق بشری بيان- بلژيک
۷- جامعه دفاع از حقوق بشر و دمکراسی در ايران ـ گوتنبرگ- سوئد
۸- ايران اس او اس تشکل بين المللی نجات ايرانيان- بلژيک
۹- شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا
۱۰- کانون دفاع از حقوق بشر در ايران- بلژيک
۱۱- انجمن ايرانيان- هلند
۱۲- پلاتفرم سازمان های پناهندگی ايرانيان در هلند
۱۳- مرکز ميان فرهنگی ايران- شهر هام- بلژيک
۱۴- رسانه مزدک- هلند
۱۵- کميته همبستگی با اعتراضات مردم ايران- آخن- آلمان
۱۶- کميته جمعی از ايرانيان ساکن نورد راين وستفالن آلمان
۱۷- جمعی از ايرانيان ساکن کشورهای فرانسه زبان برای يک ايران آزاد و دمکراتيک- فرانسه
۱۸- کانون پناهندگان ايرانی در بلژيک

آدرس تماس: iranianbelgique@yahoo.fr


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016