جمعه 30 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنتی در نماز جمعه خواستار بازداشت کسانی شد که "ريشه فتنه و ام‌الفساد اغتشاشات اخير" بودند، ايلنا

- اخيرا به من اطلاع دادند که برخی از قضات را تحت فشار گذاشته‌اند
- برای اجرای عدالت در دستگاه قضايی جذب و دفع‌‌هايی لازم است
- می‌خواستند کودتای ۲۸ مرداد را تکرار کنند


امام جمعه موقت تهران خواستار بازداشت کسانی شد که به گفته وی ريشه فتنه و ام‌الفساد اغتشاشات اخير بودند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه اين هفته تهران طی سخنانی با اشاره به مراسم توديع و معارفه روسای قديم و جديد قوه قضائيه و با بيان اينکه مراسم معارفه انجام و صحبت‌های خوبی مطرح شد از خدمات ۱۰ ساله آيت‌الله شاهرودی در قوه قضائيه قدردانی کرد و گفت: عدالت امروز مشکل اساسی نظام و البته بشر و تمام تاريخ‌ها و زمان‌هاست اگر عدالت اجرا بشود بيش از ۹۰ درصد مشکلات حل می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به سخن رياست جديد قوه قضائيه در مراسم معارفه خود مبنی بر اينکه ”در مجازات سلب‌کنندگان آرامش و امنيت مردم نسبت به احدی گذشت نخواهم کرد و خاطيان را به دستگاه قضايی می‌سپارم“ خطاب به آيت‌الله لاريجانی گفت: انتظار است که در اين راستا کمر همت ببنديد و پای آن بايستيد البته اجرای عدالت آسان و ارزان نيست مخصوصا زمانی که در برابر گروهی از گردن‌کلفتان بايستيد.
جنتی همچنين به نامه حضرت امام(ره) که در سال ۶۸ برای وی نوشت و مسئوليت سازمان تبليغات اسلامی را به او واگذار کرد اشاره کرد و افزود: امام در اين نامه آوردند که نظام در اهداف خود جدی است و با کسی شوخی ندارد و با هر کسی و در هر موقعيتی قاطعانه برخورد می‌شود اين جمله برای تمام دست‌اندرکاران به عنوان يک اصل خدشه‌ناپذير توصيه می‌گردد.
دبير شورای نگهبان با اشاره به آشوب‌های اخير اظهار داشت: در مسائل آشوب‌ها ظلم به فرد نبوده بلکه ظلم به ملت است يعنی ظلم به نظامی که خون بچه‌هايش ريخته شده بود و به شهيدان و بچه‌های بسيجی و حزب‌اللهی که جان می‌کنند تا نظام سر پا بماند ظلم شد.
وی با طرح اين پرسش که چرا سران آشوب‌ها و کسانی که همه می‌دانند ريشه فتنه و ام‌الفساد بودند دستگير نشدند، گفت: البته اين افراد به جايی وصل هستند چرا آنها بايد آزاد باشند و با توجه به اينکه بازداشت‌شدگان در زندان می‌گفتند ما فريب خورده‌ايم چرا فريب‌دهندگان دستگير نمی‌شوند؟
دبير شورای نگهبان خاطرنشان کرد: البته اينکه گفته می‌شود آنها به جاهايی وصل هستند به آن محل‌های وصل هم بايد گفت که بگذاريد اينها محاکمه شوند تا آبروی شما هم حفظ شود.
وی تصريح کرد: من دست آن عزيزی را می‌بوسم که در مورد فرزندش که منحرف شده بود نامه‌ای نوشت و پاکی خود را حفظ کرده و تبری جست.
آيت‌الله جنتی خطاب به رياست جديد قوه قضائيه گفت: ما عدالت می‌خواهيم و جز عدالت چيزی نمی‌خواهيم با کسی غرض شخصی، دوستی و رفاقت نيز نداريم.
وی تاکيد کرد: در اين جريانات که تعدادی از اين بچه‌های کوی دانشگاه‌ها را گرفتند و در کهريزک با آنان بدرفتاری شد بايد با خاطيان نيز برخورد شود اعم از اينکه خاطيان، مسئولين، دست‌اندرکاران و يا مديران باشند که رهبری نيز در اين خصوص تاکيد کردند.
دبير شورای نگهبان با بيان اينکه اجرای عدالت غرامت‌هايی دارد که بايد پرداخت اضافه کرد:عده‌ای پول دارند، رابطه دارند و از طريق ”اين را ببين، آن را ببين“ کار خود را پيش می‌برند. اخيرا به من اطلاع دادند که برخی از قضات را تحت فشار گذاشته‌اند اما من خطاب به اين قضات می‌گويم که از خدا بترسيد زيرا اگر خدا بخواهد شما را حفظ کند هيچ‌کس نمی‌تواند به شما آسيب برساند البته ممکن است در اين راستا برای آن قاضی پرونده‌سازی هم شده و از طريق دادگاه انتظامی قضات نيز پيگيری شود.
وی با بيان اينکه اگر قاضی اجرای عدالت نکند از نظر شرعی معزول می‌باشد خطاب به رياست جديد قوه قضائيه اظهار داشت: برای اجرای عدالت در دستگاه قضايی جذب و دفع‌‌هايی لازم است بدين ترتيب که نيروهای مخلص، با تقوا و انقلابی جذب شوند و در مقابل افراد بی‌ريشه و بدون تقوا از دستگاه قضايی دفع شوند.
دبير شورای نگهبان در ادامه با اشاره به يکی ديگر از مناسبت‌های روز کشور يعنی کودتای ۲۸ مرداد اظهار داشت: همان کاری را که در بيست و هشتم مرداد قبل از انقلاب شد را در مقطع می‌خواستند در شکل ديگر اجرا کنند غافل از اينکه آن روز روشنگری به مانند امروز نشده بود و مردم نريختند در خيابان‌ها شهيد بدهند و در نتيجه ۲۵ سال ظلم بر آنها حاکم شد اما امروز مردم ما دارای رشد فکری و بلوغ سياسی هستند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: کسانی که می‌خواستند انقلاب مخملی کنند فکر می‌کردند اين روز هم مثل آن روز است البته با اينکه قضيه ۱۸ تير را تجربه کرده بودند باز هم حماقت کردند.
وی با اشاره به تشکيل کابينه دولت دهم اظهار داشت: توصيه من به مجلس شورای اسلامی اين است که در انجام وظيفه‌اش مصلحت مردم را در نظر بگيرد اغراض سياسی، حب و بغض و روابط نبايد در اين زمينه تاثير داشته باشد.
دبير شورای نگهبان ضمن ابراز تاسف از فاجعه اخير در عراق که منجر به شهيد شدن نزديک به ۱۰۰ تن شد اظهار داشت: اين از بدترين فجايعی بود که تروريست‌های القاعده انجام دادند و نشان داد که جنايتکاران مرز نمی‌شناسند.
آيت‌الله جنتی همچنين در خطبه اول نماز ضمن تبريک حلول ماه مبارک رمضان و توصيه به تقوا و پرهيزکاری در اين ماه گفت: مطابق روايات اين ماه خير کثير دارد بنابراين يک ماه مسلمانی و ترک گناه را تجربه کنيم تا برکات آن برای آينده‌مان سرمشق باشد و خداوند نمی‌پسندد شکم‌ها در اين ماه در افطار و سحر گرسنه بماند نبايد در جمهوری اسلامی ۳۰ ساله در سحر و افطار ماه رمضان گرسنه داشته باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016