جمعه 30 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله ابراهيم امينی، امام جمعه قم: زندانيان بی‌گناه را آزاد کنيد، موج سبز آزادی

سخنرانی کوبنده و قاطع آيت الله ابراهيم امينی در خطبه های نماز جمعه امروز قم سبب شد که برنامه راهپيمايی و تجمع طيف وابسته به مصباح يزدی در مقابل بيت آيت‌الله العظمی صانعی لغو شود. آيت‌الله امينی امروز در نمازجمعه قم خواستار آن شد که اگر ظلمی به کسی شده و آسيبی به کسی رسيده، برطرف شود و اگر بی‌گناهی زندانی شده، آزاد شود و اگر آبرويی برده شده، از او عذرخواهی شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش «موج سبز آزادی» از قم حاکی است، در حالی که طبق برنامه‌ريزی‌های قبلی قرار بود پس از نماز جمعه قم، گروهی از نمازگزاران از حرم حضرت معصومه (س) تا بيت آيت‌الله صانعی تظاهرات کنند و عليه وی شعار دهند، موضع‌گيری قاطع و کم‌سابقه آيت‌الله امينی در نماز جمعه سبب خنثی شدن اين طرح شد و حتی فرمانداری قم با صدور اطلاعيه‌ای که در نماز جمعه قرائت شد، تهديد کرد که با هرگونه تجمعی برخورد خواهد کرد.

اين گزارش حاکی است از ساعاتی پيش از شروع نماز جمعه، نيروهای پليس در اطراف حرم حضرت معصومه مستقر شده بودند و اوضاع را تحت نظر داشتند.

گفتنی است حجت‌الاسلام عليرضا تکيه‌ای رييس اسبق شورای شهر قم و از دوستان نزديک قاسم روانبخش (عضو کنونی شورای شهر و از مشاوران ارشد سياسی آيت‌الله مصباح) از سازمان‌دهندگان تجمع ناکام امروز بود.

بر اساس گزارش خبرنگار «موج سبز آزادی» در قم، آيت‌الله امينی که محبوبيت ويژه‌ای بين مردم قم دارد و ساده‌زيستی و مردم‌داری وی مشهور است، در خطبه‌های امروز خود به همه کسانی که قصد ايجاد تنش در حوزه را دارند، هشدار داد که به تفرقه‌های موجود دامن نزنند.

لازم به ذکر است که پيش از اين نيز آيت‌الله استادی در نماز جمعه قم نسبت به اقدامات غيرقانونی قاسم روانبخش و حاميانش هشدار داده و آن را موجب لکه‌دار شدن حيثيت حوزه دانسته بود.

گفته می‌شود که مراجع تقليد نيز نسبت به هتاکی‌ها و قانون‌شکنی‌های اطرافيان مصباح يزدی گلايه‌های شديدی دارند و از هرگونه برخورد قضايی با اين خودسری‌ها ابراز نااميدی کرده‌اند.

اين نارضايتی‌ها تا جايی پيش رفته که يکی از مراجع تقليد بزرگ قم چندی پيش درباره نحوه صدور مجوز برای تظاهرات اين طيف گفته بود: مجوز آنها از تهران صادر می‌شود!

سخنان آيت‌الله امينی خطبه‌های نماز جمعه

آيت‌الله امينی در نماز جمعه اين هفته قم طی سخنانی گفت: در ماه مبارک رمضان سر سفره‌ی خدا بنشينيد و به يکديگر نزديک شويد و اختلافات را کنار بگذاريد. چقدر دشمنان بايد از اين اختلاف سود ببرند؟ شما دشمن يکديگر نيستند. شما نظام و اسلام را می‌خواهيد، چرا به جای دشمنی با يکديگر به گفت‌وگو و صحبت نمی‌پردازيد و راه ‌حلی برای مشکل تفرقه پيدا نمی‌کنيد.

وی با بيان اين که «به اين جناح و آن جناح کاری ندارم، بلکه خطابم همه هستند»، افزود: شما نخبگان بنشينيد و با هم صحبت کنيد، اگر واقعا ظلمی به کسی شده و اگر آسيبی به کسی رسيده، آن را برطرف کنيد و اگر بی‌گناهی زندانی شده وی را آزاد کنيد و اگر آبرويی برده شد، عذرخواهی کنيد و با کسانی که مجرم واقعی هستند هم همان گونه که شايسته است برخورد کنيد.

خطيب موقت جمعه‌ قم با اشاره به روش‌های حاميان دولت احمدی نژاد، اظهار کرد: بس کنيد اين لجبازی، خيره‌سری و جريمه کردن‌ها را، که نظام را با اين چيزها نمی‌شود نگه داشت؛ نظام را بايد با رافت، عدالت و انس نگهداری کرد.

وی با بيان اينکه «من به چه زبانی بگويم تفرقه را کنار بگذاريد که موثر باشد» گفت: ما دشمن نيستيم و وحدت ما شدنی است و با گفت‌وگو و صحبت اين مشکل را برطرف کنيد و سوژه دست دشمن ندهيد.

وی هم‌چنين با خطاب قرار دادن طيف حامی مصباح يزدی و بيان اينکه « اختلافات را به حوزه نکشيد که خيانت به حوزه و نظام است» تصريح کرد: اگر شما به عنوان دلسوزی می‌خواهيد کاری انجام دهيد، سعی کنيد اختلافات برطرف شود نه اينکه گسترش يابد.


گفتنی است مشروح اين خطبه‌ها به روال هميشگی، شنبه شب بايد از تلويزيون پخش شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016