پنجشنبه 12 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: هيچ يک از وزرای من خلاف قانون عمل نکردند، ايلنا

- در بررسی کابينه بحث همدلی و همگرايی ميان دولت و مجلس مطرح بود که افراد در آن آزاد هستند حرف‌ها و نقل‌هايشان بگويند
- کابينه دهم به لحاظ توانمندی فردی و تخصصی ، آشنايی با کار ، همگرايی داخلی امتياز بالاتری دارند.


ايلنا: رئيس‌جمهور گفت: نداشتن مخالف وزير اقتصاد در مجلس نشان دهنده آن است که سياست‌های اصلی اقتصادی دولت در وفاق با مجلس و عالمانه بوده و آن چيزی که بايد عمل می‌شده، صورت گرفته است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، محمود احمدی نژاد پس از بررسی صلاحيت وزرای خود در حالی‌که نمايندگان مشغول رای‌گيری برای کابينه دهم بودند در جمع خبرنگارن حضور يافت و به سوالات محدود از سوی آنها پاسخ داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس دولت دهم در پاسخ به خبرنگار ايلنا که قرار بود که آخرين سوال را از او مطرح کند، گفت: انشاء‌الله دوشنبه تشريف بياوريد، دولت در خدمت شما باشيم.
احمدی نژاد در پاسخ به صداوسيما که ارزيابی رئيس جمهور از توانمندی کابينه‌اش را جويا می‌شد و ‌پرسيد که آيا اين کابينه پاسخگوی حضور ۴۰ ميليونی مردم در انتخابات بوده است يا خير،گفت: اگر بخواهيم تراز شايستگی ملت را ملاک قرار دهيم، حتی اگر تمام عمرمان را بدون يک دقيقه استراحت کار کنيم، باز هم نمی‌توانيم شکر ملت را گفته باشيم.
وی افزود: اما اگر ارزيابی مقايسه‌ای ميان دولت‌ها را داشته باشيم به نظر می‌رسد که کابينه دهم به لحاظ توانمندی فردی و تخصصی ، آشنايی با کار ، همگرايی داخلی امتياز بالاتری دارند.
رئيس دولت نهم در پاسخ به سوال ديگری که به سخنان زاکانی در مخالفت با بهبهانی وزير راه اشاره داشت، گفت: نکته مهم آن بود که در بررسی کابينه بحث همدلی و همگرايی ميان دولت و مجلس مطرح بود که افراد در آن آزاد هستند حرف‌ها و نقل‌هايشان بگويند .
وی با بيان اين‌که در حال حاضر بحث‌ها تمام شده‌است، ادامه داد: هر‌کسی که از مجلس رای بياورد بايد به سراغ انجام وظيفه برود، بنده شنيده‌ام که گفته‌اند که آقای بهبهانی کار خلاف قانون مرتکب شده است، اما برخورداری از يک شغل علاوه بر تدريس، مشکل قانونی ندارد.
وی با تاکيد بر اين‌که بهبهانی مطلقا تخلف قانونی نداشته است، ادامه داد: البته گفته شد که ايشان خلاف ميثاق نامه‌شان با دولت عمل کرده‌اند، اما چنين چيزی هم نبوده است. ما در دولت از همکاران خود خواسته بوديم تا به دريافت‌هايشان از دولت قانع باشند و کار اقتصادی نداشته باشند، که خوشبختانه آقای بهبهانی هم همين‌طور عمل کردند و از ايشان به‌خاطر عمل به ميثاق نامه با دولت تشکر می‌کنم.
احمدی نژاد همچنين در پاسخ به سوال ديگری که به نقد‌های نمايندگان از کابينه نهم اشاره داشت،گفت: طی پنج روز گذشته، چهار روز نمايندگان به بررسی کابينه و وزرای پيشنهادی و وزرای پيشين در دولت نهم پرداختند که طی آن نقدهای جدی مطرح شد.
وی با اعتقاد بر اينکه حتی در يک مورد هم وزرايش در سخنان نمايندگان متهم به عدم اجرای قانون يا شل اجرا کردن قانون نشده‌اند، خاطرنشان کرد که در فضای سياسی ممکن است حرفهايی در اين زمينه زده شود، اما اين طرح‌ها جدی نيستند.
احمدی نژاد در پاسخ به سوال ديگری لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها را مهم و اثر‌‌گذار بر فعاليت‌های اقتصادی کشور دانست و افزود: دولت در اين لايحه تمامی آنچه طی ۷۰ – ۸۰ سال گذشته در عرصه اقتصاد رخ داده است، مورد بررسی قرار داده است.
وی با بيان اين‌که مجلس نيز بررسی جدی در اين زمينه داشته است، يادآور شد: تفاوت نظرهای زيادی ميان مجلس و دولت وجود داشت، اما با کار کارشناسی دو قوه ديدگاه‌ها به يکديگر نزديک شدند و فکر می‌کنم در گام بعدی اين ديدگاه‌ها به هم منطبق شوند.
و وفاق ملی مجلس و دولت از آن خارج شود.
رئيس‌جمهور با بيان اين‌که اجرای لايحه هدفمند کردن يارانه و طرح تحول اقتصادی تنها بر عهده دولت نيست، افزود: محوريت اينکار با دولت است، اما کمک و نظارت مجلس هم می‌خواهد تا با يکديگر اقتصاد را اصلاح کنيم.
به گفته وی، بيشترين حمله‌ها عليه سياست‌های اقتصادی دولت شکل گرفته است اما وزير اقتصاد دولت، هيچ مخالفی در مجلس نداشت و اين نشان می‌دهد که اجرای سياست‌های اقتصادی دولت مورد اقبال واقع شده است.
وی با بيان اين‌که از نظرها و نقدهای صورت گرفته استفاده خواهيم کرد، افزود: اين‌که وزير اقتصاد ما حتی يک مخالف در مجلس نداشت، نشان دهنده آن است که سياست‌های اصلی اقتصادی دولت در وفاق با مجلس و عالمانه بوده و آن چيزی که بايد عمل می‌شده، صورت گرفته است.
وی همچنين از رسانه‌ها خواست تا برای خدمت به کشور و اقتصاد تلاش کنند تا در فضای تفاهم و دوستی اين طرح‌های اقتصادی به پيش رود.
احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی که به نشست ۱+۵ اشاره داشت، گفت: کسی نمی‌تواند ما را تحريم کند. البته ما از اين تحريم‌ها استقبال می‌کنيم، ولو اين‌که بسته پيشنهادی خودمان را هم به آنها داده‌ايم.
احمدی نژاد در مقدمه سخنان خود و پيش از آن که به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد، طی سخنانی با اشاره به اين‌که اخذ رای اعتماد از مجلس در ماه رمضان، در آستانه ميلاد امام حسن و در هفته دولت انجام می‌شود، گفت: همانطور که همه جهان ديد، انديشه زلال ملت ايران و اراده آنها در تمامی ارکان نظام جمهوری اسلامی جاری است. براساس قانون اساسی ما آنچنان به رای مردم اهميت داده شده است که بعضی از ارگان‌ها و نهادها از دو يا سه جهت با رای مردم انتخاب می‌شود.
به گفته وی، دولت يکی از اين نهادهاست که هم رئيس آن با رای قاطع ملت انتخاب می‌شود و هم وزرايش پس از انتخاب از سوی رييس جمهور، از نمايندگان برآمده از آرای ملت رای اعتماد می‌گيرند. به اين ترتيب وزرا از دو جهت به من و اراده مردم متصل می‌شوند.
احمدی نژاد با بيان اين‌که انتخاب وزرايش را کاملا آزاد و با مشورت‌ها و بررسی‌های لازم انجام داده است، ادامه داد: نگاه رئيس‌جمهور در کابينه متبلور شد و کابينه‌ای هماهنگ، متعهد، متخصص و مردمی تشکيل شد.
وی افزود: نمايندگان هم با جديت و احساس مسووليت مثال زدنی و با علاقه نزديک به ۱۵ روز به بررسی صلاحيت وزرا پرداختند.
وی فضای مجلس را کاملا آزاد، پيگير و جدی ارزيابی کرد و گفت: همه مسايل در اين چند روز مطرح شد از زندگی شخصی، تخصص، تجربه و سوابق وزرای پيشنهادی تا هم‌گرايی آنها با دولت زير ذره‌بين دقيق نمايندگان قرار گرفت.
رئيس‌جمهور فضای تعامل مجلس و دولت را دوستانه، اعتقادی و آرمانی دانست و افزود: ما احساس کرديم که در يک سنگر هستيم، اين نشانه رشد ظرفيت‌های جمهوری اسلامی برای اداره دولت در يک جامعه است.
احمدی نژاد با تشکر از هيات رييسه به‌ويژه شخص لاريجانی از زحمات نمايندگان در بررسی وزرا در فراکسيون‌ها، کميسيون‌ها و جلسات استانی ياد کرد و افزود: در اين جلسات دولت و نمايندگان نظر همديگر را شنيدند، نظراتی که دلسوزانه و برای تکميل و اصلاح کابينه بود.
احمدی نژاد گفت: اگر چه برخی تند صحبت کرده و صدايشان را بلند کردند، اما اينها برای تصميم‌گيری بهتر بود و ما رای نمايندگان را خيری برای ملت می‌دانيم تا کابينه زودتر تشکيل شود.
وی افزود: انتظار من اين بود که همه کابينه رای بياورد، اما اگر يکی دو نفر يا چند نفر رای نياوردند، ما باز هم تشکر می‌کنيم و کار دولت را آغاز می‌کنيم.
در پايان کنفرانس خبری مشترک روسای مجلس و رئيس‌جمهور، لاريجانی به احمدی‌نژاد مژده داد که وحيدی، وزير پيشنهادی دفاع، با کسب حداکثر آرای ۲۸۶ نماينده، پيروز و به‌عنوان وزير انتخاب شده است.
اين در حالی است که رئيس‌جمهور پس از حضور در صحن علنی مجلس اين سخن خود را اصلاح کرد و تعداد آرای موافق وحيدی را ۲۲۷ رای اعلام کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016