شنبه 14 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد: آقای باهنر کجا را نشانه رفته است؟ ايسنا

مشاور مطبوعاتی رييس‌جمهور در نوشتاری در وبلاگ خود با عنوان « آقای باهنر کجا را نشانه رفته است؟»

به انتقاد از اظهارات روز پنج‌شنبه نايب‌رييس دوم مجلس شورای اسلامی پرداخته است.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا در اين نوشتار آمده است:

آقای باهنر نايب‌رييس محترم مجلس شورای اسلامی ادعا کرده است که اگر توصيه رهبری نبود احتمال داشت هشت يا نه نفر از وزرا رای نياورند و اين آغاز خوبی برای دولت نبود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين اظهارات از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است، اما به نظر می‌رسد بيش از هر چيز بيانگر آن است که آقای باهنر کوشيده است تا تلاش‌های نافرجام خود را برای عدم رای اعتماد حداقل هشت تن از وزرای پيشنهادی توجيه کند.

مستند اين ارزيابی و عقيده ، اظهارات روز چهارشنبه آقای حميد رسايی نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است که گفته بود فضای خوبی از تعامل و همکاری ميان مجلس و دولت به وجود آمده و فقط آقای باهنر در تلاش است تا مجلس به هفت تن از وزرای پيشنهادی رای اعتماد ندهد.

پس از رويکرد بسيار مثبت و سازنده رييس‌جمهور محترم برای آغاز فصل جديدی از همکاری نزديک ميان دولت و مجلس شورای اسلامی ، انتظار می‌رفت نايب‌رييس محترم مجلس ، موضعی همسو با جو حاکم بر مجلس شورای اسلامی اتخاذ کند و از منظر تفاهم ، دوستی و همکاری با دولت سخن بگويد، اما اظهارات وی علاوه بر آن که هيچ سنخيتی با تبعيت از رهبری ندارد ، توهين به نمايندگانی است که با رای مستقل ، آگاهانه و هوشمندانه خود ، يک دولت قوی و کارآمد را تشکيل دادند و از رييس‌جمهور برای آغاز دور تازه‌ای از فعاليتهای گسترده و متنوع در جهت پيشرفت همراه با عدالت ، حمايت به عمل آوردند.

اگر آقای باهنر به واقع ، نظر رهبر فرزانه انقلاب را مبنای تصميم‌گيری مجلس می‌دانست ، جا داشت زمانی که آقای علی مطهری يک نماينده محترم همسو و هماهنگ با ايشان ، صحت و درستی نظر رهبری را زير سوال برد ، به ايراد سخن می پرداخت ، رفع شبهه می‌کرد و اقدام به توجيه همکاران خود در اين زمينه می‌نمود.

موجب تعجب است که چرا آقای باهنر در صدد برآمده است تا رای قوی مجلس شورای اسلامی به وزرای پيشنهادی رييس جمهور را زير سوال ببرد و برای اين کار نيز به بدترين روش ممکن روی آورده است.

اين روش از آن جهت قابل سرزنش و نکوهش است که باعث تضعيف جايگاه رهبری و شان و منزلت مجلس شورای اسلامی نيز می‌شود. مجلس هشتم در نوبت‌های مختلف و با جهت‌گيری‌های هوشمندانه و آگاهانه خود نشان داده است که از ولايت مطلقه فقيه تبعيت کامل دارد ، بنابراين اگر قرار بر اين بود نمايندگان محترم مجلس به نظر نسبت‌داده‌شده به رهبری عزيز عمل کنند، قطعا تمامی وزرای پيشنهادی رييس‌جمهور بالاترين رای اعتماد را از مجلس به دست می‌آوردند.

به نظر می‌رسد آقای باهنر به صورتی عجولانه تلاش کرده است تا به قيمت زير سوال بردن رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پيشنهادی ، محملی برای توجيه ناکامی خود در برانگيختن نمايندگان مجلس به عدم رای اعتماد به تعداد بيشتری از وزرا پيدا کند.

استناد نايب رييس دوم مجلس شورای اسلامی به نظر رهبر فرزانه انقلاب در خصوص رای اعتماد به وزرای پيشنهادی، در حالی صورت می‌گيرد که چنين نظری از مجاری رسمی مانند دفتر معظم له مورد تاييد قرار نگرفته است . اين موضوع يادآورد خطای مشابهی است که چندی پيش جناب آقای ابوترابی نايب‌رييس اول محترم مجلس شورای اسلامی مرتکب شد و طی آن نامه خصوصی رهبر معزز انقلاب به رييس‌جمهور محترم درباره معاون اولی آقای رحيم مشايی را منتشر کرد.

نگارنده از صحت و سقم نظر نسبت داده شده به رهبر معظم انقلاب بی‌اطلاع است اما به نظر می‌رسد اين نظر به صورت علنی و از مجاری معمول ابلاغ نشده و احتمالا به صورت غير رسمی و خصوصی به رييس محترم يا هيات رييسه محترم مجلس منعکس شده است ، که در اين حالت ، آقای باهنر بايد روشن سازد با کدام منطق و عقلانيتی اقدام به انتشار نظرات رهبری کرده است؟ آيا چنين رويکردی را بايد به حساب تبعيت از ولايت گذاشت يا آن که خدای ناکرده ايشان برای توجيه برخی اقدامات بی‌نتيجه خويش ، حاضر است به راحتی از رهبری به عنوان اساسی‌ترين و مهمترين منبع اعتماد عمومی هزينه نمايد؟

آقای باهنر بايد به اين نکته توجه نمايد که نايب‌رييس مجلس است و از چنين جايگاهی لازم است بيشترين همسويی و هماهنگی را با روح و جو حاکم بر فضای مجلس ، بروز دهد. امروز مجلس شورای اسلامی و دولت دهم در مسير همکاری و همدلی هرچه بيشتر گام برمی‌دارند و انتظار می‌رود کسانی که خود را در موضع ارشديت و برادر بزرگ‌تر نسبت به ساير نمايندگان فرض می‌کنند ، در مسير خلاف جريان آب شنا نکنند و به جای اختلال و سنگ‌اندازی ، راه اين همکاری و همدلی را تسهيل نمايند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016