یکشنبه 15 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله منتظری در ديدار با دانشجويان دفتر تحکيم وحدت: ‏الان صريحا می‎گويند ملاک رأی يک نفر است، دفتر آيت الله منتظری

‏بسمه تعالی

‏دانشجويان عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت با آيت الله العظمی‏ ‏منتظری ديدار و گفتگو کردند.

‏ ‏در اين ديدار ابتدا دو نفر از دانشجويان ضمن تشکر از معظم له عنوان‏ ‏کردند:

‏ ‏به مناسبت قرار گرفتن در آستانه سال تحصيلی جديد دانشگاهها، اين توفيق‏ ‏بود که امسال هم طبق معمول هر سال خدمت برسيم ، با اين تفاوت که‏ ‏معمولا در سالهای گذشته اول مهر فضا را بازتر می‎گذاشتند و فشارها عليه‏ ‏دانشجويان فعال کمتر بود، ولی امسال متأسفانه از همين حالا سخت گيريها‏ ‏را شروع کرده اند; و حتی تلاش داشتند که با مراجع معظم تقليد تماس‏ ‏گرفته نشود، ولی عليرغم ميل آقايان اين کار انجام شد و خدمت رسيديم .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‏ ‏متأسفانه مسأله حمله وحشيانه به کوی دانشگاه هم فراموش شد و با اين که‏ ‏از حمله سال ۱۳۷۸ بسيار فجيع تر و شديدتر بود ولی در مقايسه با‏ ‏جريانات ديگر تحت الشعاع قرار گرفت .
‏ ‏به هر حال از جنابعالی تشکر می‎کنيم که در دفاع از حقوق مردم يک لحظه‏ ‏سکوت نکرديد; و حقيقتا اگر آيندگان بخواهند قضاوت کنند که دينداران‏ ‏واقعی از حقوق مردم دفاع کردند، حتما اقدامات حضرتعالی در رابطه با‏ ‏حوادث اخير مثال زدنی خواهد بود.
‏ ‏متأسفانه مسئولين امور کاری کرده اند که بسياری از جوانان افسوس‏ ‏حکومت پهلوی را می‎خورند، و همان طور که فرموده ايد از اين حکومت نه‏ ‏جمهوری باقی مانده و نه اسلامی .
‏ ‏در اين جمع ما تعدادی از تحصيل محروم شده اند و ستاره دار هستند، ولی‏ ‏همچنان به فعاليت های سياسی و وظايفی که به عنوان يک دانشجو بر عهده‏ ‏دارند ادامه می‎دهند، و مراجعی که در برابر ضايع کردن حقوق مردم‏ ‏ايستادگی می‎کنند تکيه گاه ما جوانان هستند.

‏ ‏
‏ ‏سپس آيت الله منتظری طی سخنانی فرمودند:


‏بسم الله الرحمن الرحيم ‏

من از شما عزيزان تشکر می‎کنم که نسبت به امور بی تفاوت نيستيد و‏ ‏انجام وظيفه می‎کنيد. امر به معروف و نهی از منکر يک وظيفه همگانی‏ ‏است . در قرآن کريم می‎خوانيم : (والعصر ان الانسان لفی خسر الا‏ ‏الذين آمنوا و عملوا الصالحات ) آيا اين ايمان و عمل صالح کافی‏ ‏است ؟ قرآن می‎فرمايد: نه ، (و تواصوا بالحق ) يعنی همه بايد يکديگر‏ ‏را سفارش به حق کنند. خوب اين سفارش به حق زندان اوين و‏ ‏محروميت های متعدد را به دنبال دارد; برای همين می‎فرمايد: (و‏ ‏تواصوا بالصبر) همديگر را به بردباری و صبر و استقامت دعوت‏ ‏کنند.

‏ ‏البته اگر خوب هم درس بخوانيد آينده متعلق به شما خواهد بود. و‏ ‏محروم کردن دانشجويان از تحصيل ظلم بزرگی است . خداوند در سوره ‏ ‏فاطر پس از ذکر علومی مثل انسان شناسی ، جانورشناسی ، گياه شناسی ،‏ ‏معدن شناسی و علوم ديگر می‎فرمايد: (انما يخشی الله من عباده‏ ‏العلماء) يعنی خداوند در نظر عالمان دارای خشيت و بزرگی است . و‏ ‏مقصود از علما در اين آيه آقايان دانشگاهيان است ; يعنی کسانی که با‏ ‏اين علوم فوق ارتباط دارند. خلاصه اين که علاوه بر بی تفاوت نبودن و‏ ‏انجام وظيفه کردن درس هم خوب بخوانيد.

‏ ‏الان متأسفانه بعضی ها وقتی می‎گويند نظام ، منظورشان يک شخص‏ ‏است ; با اين که اين درست نيست ، حفظ نظام يک واجب شخصی نيست‏ ‏بلکه مقصود اين است که نظام باشد تا دستورات اسلام اجرا شود، ولی‏ ‏الان متأسفانه به نام اسلام افراد را بازداشت می‎کنند و تحت فشار از آنها‏ ‏اعترافات بی اساس می‎گيرند که اينها همه بر خلاف اسلام است .

‏ ‏خيلی از شخصيت هايی که در پيروزی انقلاب نقش داشتند و الان هم‏ ‏انقلابی اند متأسفانه در زندان هستند. اين اعتراف گيری ها همه بر خلاف‏ ‏اسلام است . دستورات اسلام را زير پا می‎گذارند و می‎گويند برای حفظ‏ ‏نظام است ; در حالی که امام خمينی (ره ) فرمودند: ملاک رأی ملت است ;‏ ‏الان صريحا می‎گويند ملاک رأی يک نفر است ، و اين برخلاف موازين‏ ‏است .

‏ ‏قرآن کريم می‎فرمايد: (المومنون والمومنات بعضهم اولياء بعض‏ ‏یأمرون بالمعروف و ينهون عن المنکر) همه نسبت به يکديگر‏ ‏ولايت دارند، يعنی همه حق دارند و بايد امر به معروف و نهی از منکر‏ ‏کنند.

‏ ‏الان انحرافی پيش آمده که همه بايد امر به معروف و نهی از منکر کنند و‏ ‏جلوی اين انحرافات را بگيرند. بی گناهانی در زندان هستند که اين ظلم‏ ‏بزرگی است و بايد نسبت به آن بی تفاوت نباشيم .

‏ ‏ان شاءالله صابر و بردبار باشيد و خدا اجرتان دهد.
‏ ‏اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمين .

‏دفتر آيت الله العظمی منتظری
‏‏۱۳۸۸/۶/۱۴‏‏


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016