یکشنبه 15 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: برخی از مخالفان امروز ليبراليسم، در عمل رويکرد فاشيستی توتاليتری دارند، پارلمان نيوز

- نگران نارضايتی‌های موجود با تداوم روش‌های سرکوب‌گرانه هستم
- هميشه تلاش کرده‌ام از حضور دين در عرصه سياست دفاع کنم
- تنگ نظری‌های علمی و معرفتی ممکن است عاملی برای گسترش مهاجرت مغزها شود

پارلمان‌نيوز: رئيس جمهور سابق کشورمان با تاکيد بر اينکه « با کسانی که به نام مقابله با ليبراليسم غرب، از پايگاه فاشيسم و ايده‌های توتالياريسم می‌خواهند به زور مردم را به راهی که خود راه سعادت می‌دانند ببرند، مخالفيم»، گفت:« به همه دلسوزان هشدار می‌دهيم بيايند تا فرصت‌ها کاملاً از دست نرفته به بازسازی اعتماد عمومی بيانديشيم و يکبار ديگر اطمينان ايجاد کنيم که در چارچوب همين ساختار می‌توان به رفع اشکالات اقدام کرد.»

به گزارش پايگاه خبری فراکسيون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نيوز»، شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسين دانشگا‌ه‌ها با حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمی ديدار و گفتگو کردند.

در اين ديدار که ابتدا تعدادی از اعضای شورای مرکزی انجمن دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را به ويژه در ارتباط با مسائل دانشگاه‌ها ابراز داشتند و سپس رئيس دولت اصلاحات به طرح نقطه نظرات خود پرداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

[email protected] 


وی با ابراز خوشحالی از ديدار با «دوستان دانشگاهی در ايام ماه مبارک رمضان» گفت:« در اين ايام و بخصوص اينکه ليالی قدر هم در پيش است، بايد از فرصت استفاده کنيم و بعد معنوی خود را تقويت کنيم. حقيقتاً در اين ايام بايد طلب هدايت کنيم و فارغ از همه تحليل‌ها و تلاش‌های جمعی که داريم از حضرت باريتعالی بخواهيم خودش ما را به راهی که صلاح ما و صلاح کشور است هدايت فرمايد.»

رئيس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:«همچنان‌که می‌دانيد من هميشه از حکومت سازگار با دين حمايت کرده‌ام و باور دارم که دين ما يعنی اسلام و تشيع با مطالبات و انتظارات روزمان هم می‌تواند سازگار باشد مشروط به آنکه آنرا درست بفهميم و از ظرفيت‌‌های آن خوب بهره ببريم.»

وی تصريح کرد:«برخلاف آنچه اين روزها با دروغ و تهمت و کينه‌توزی گفته می‌شود، من هميشه تلاش کرده‌ام تا از حضور دين در عرصه سياست دفاع کنم و هنوز هم معتقدم چارچوب‌ها و بنيان‌های نظامی که در انقلاب و با هدايت امام به وجود آورديم درست و راه‌گشاست و بايد خطاهايمان و اشکالاتی را که به وجود آمده و ذاتی آن نيست رفع کنيم.»

رئيس موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها افزود:«جای تأسف است که اين روزها اينقدر تلاش می‌کنند تا افراد و نيروهای دلسوز و مدافع اصول و بنيان‌های انقلاب را برانداز نظام معرفی کنند. آنان که بهترين فرصت‌ها را که برای کارآمدی و موفقيت نظام به دست آمده بود از دست داده‌اند و ۳۰۰ ميليارد دلار سرمايه ملی را با ندانم کاری‌ها از بين می‌برند ولی به استناد اعترافاتی که اساس آنها زير سؤال است ما را متهم می‌کنند.»

سيد محمد خاتمی تاکيد کرد:« بله ما با بعضی برداشت‌ها از دين ممکن است مخالف باشيم، ما با خرافه‌گرايی و نيز مقابله با فهم‌های نو مخالفيم.»

وی يادآور شد:«ما شاهد بوده‌ايم که در همين مملکت و نزد بسياری از همين متوليان دين، آراء ملاصدرا را تخطئه و او را تکفير می‌کردند و امروز در حوزه‌های علمی- فلسفی، همين آراء مهمترين مبنای کلامی و فکری دينی است و کسانی چون امام، شهيد مطهری، آيت الله طباطبايی که همه به آراء و ديدگاه‌های آنها افتخار می‌کنيم در نحله‌ی صدرائی شناخته می‌شوند.»

رئيس جمهور سابق کشورمان با بيان اينکه«وقتی می‌گوييم فکر دين بدين معناست که بايد از قبل معنا کنيم که کدام فکر و براساس کدام نظريه»، گفت:« ما حرفمان همين بوده و هست که همواره می‌توان به فکری بهتر و فهمی برتر رسيد، مهم اين است که ميزان و معيارها درست باشد والّا جامعه دينی ما از خلاقيت‌ها و فهم‌های بديع محروم خواهد شد و دچار جزمی‌گرايی منفی خواهد شد.»

رئيس بنياد باران ادامه داد:« بعضی‌ها امروز با ليبراليسم مخالفت می‌‌کنند امّا در اين مخالفت رويکرد فاشيستی توتاليتری دارند. در خود غرب، آزادی‌خواهی بسيار زودتر و فراگيرتر از ليبراليسم مطرح شد و اگر هم رگه‌های تقابل با دين را می‌بينيم بعد از آن تجربه هولناکی بود که به نام دين عليه آزادی و هر انديشه جديد مطرح شد.»

رئيس موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها تصريح کرد:« مطمئناً غرب در مبانی فکری خود مشکلات بزرگی دارد و ما هم نمی‌توانيم تسليم و تابع آنها باشيم، بايد خود بيانديشيم البته از تجربه ديگران هم استفاده کنيم ولی حمله به وجهی از تفکر و تجربه غربی با تکيه بر وجه بدتر و خطرناک‌تر آن محکوم است بخصوص که اين‌گونه برخورد عين اسلام و انقلاب هم معرفی شود.»

خاتمی يادآور شد:«به هر حال در عرصه حيات اجتماعی ما براساس همان جوهره دينی و اسلام خودمان که در قانون اساسی هم منعکس است مردم را حاکم بر سرنوشت خود می‌شناسيم و اين را نيز با خداباوری سازگار می‌دانيم و معتقديم که خداوند چنين خواسته است.»

رئيس دولت اصلاحات تاکيد کرد:« کسانی به نام مقابله با ليبراليسم غرب، از پايگاه فاشيسم و ايده‌های توتالياريسم که آنهم غربی است، می‌خواهند به زور مردم را به راهی که خود راه سعادت می‌دانند ببرند که ما با اين برداشت از دين مخالفيم.»

وی با اشاره به حوادث بعد از انتخابات گفت:«ما معتقديم آنها در اين انتخابات بزرگترين فرصت که برای نظام اسلامی و کشور فراهم آمده بود ضايع کردند. اين انتخابات فرصتی فراهم آورده بود که جوانان و مردمی که از ضعف عملکردها ناراضی شده بودند به صحنه بيايند و با اميد به نظام و آينده انتخاب مناسب را انجام دهند اين امر می‌توانست بهترين فرصت‌ها برای بازسازی اعتماد و اتحاد جامعه حول محورهای اساسی انقلاب قلمداد شود.»

رئيس جمهور سابق کشورمان همچنين اظهار داشت:«متأسفانه با اين کج انديشی‌ها اين برخوردها به وجود آمد و در اين ضايعات که جبران آن هم بسيار سخت است همه زيان برديم و نگرانی اين است بعضی‌ها با همين پيش‌داوری‌ها، با دانشگاه‌ها هم برخوردهايی بکنند که عملاً گرايش‌های افراطی و ضد نظام را تقويت کند.»

وی افزود:«در انقلاب فرهنگی سال ۵۸ درحاليکه واقعاً با اتاق‌های جنگ گروهک‌ها و معاندين مواجه بوديم و بسياری از همين جوانان و فعالان مسلمان هم که امروز متهم به براندازی می‌شوند به نفع انقلاب فعال بودند، اما بعد از رحلت امام (ره) متأسفانه پاره‌ای ديدگاه‌های افراطيون غير واقع‌بينانه اسلام مطرح شد که جز سرخوردگی نتيجه‌ای نداشت.»

خاتمی با تاکيد بر اينکه«ما نگران افراط گرايی‌هايی هستيم که زمينه را برای راديکاليسم و عبور از همه مرزهای اعتقادی و سياسی فراهم می‌آورد»، گفت:« به همين دليل هم به همه دلسوزان هشدار می‌دهيم بيايند تا فرصت‌ها کاملاً از دست نرفته به بازسازی اعتماد عمومی بيانديشيم و يکبار ديگر اطمينان ايجاد کنيم که در چارچوب همين ساختار می‌توان به رفع اشکالات اقدام کرد.»

وی تصريح کرد:«ما بايد بدون برخورد احساسی و واکنش با اين افراط‌ گرائی‌ها، ارتباطمان را با همه دلسوزان حفظ کنيم و کوشش کنيم اذهان را نسبت به خطرات اين رفتارهای افراطی اقناع کنيم.»

رئيس بنياد باران ادامه داد:«ما نگران اين هستيم که اگر برای جبران اين ضايعات، فکری اساسی نشود و نارضايتی‌های موجود با تداوم روش‌های سرکوب‌گرانه ادامه يابد و طی ماه‌های آينده مشکلات و پيامدهای ناکارآمدی‌ها و ضعف عملکردها هم که چشم‌انداز آن به وضوح قابل رؤيت است به شرايط موجود اضافه شود آنگاه زمان برای تجديد نظر و اصلاح امور دير باشد.»

سيد محمد خاتمی خاطر نشان کرد:«ما نگران اين خطرها برای کشور، نظام و انقلاب عزيزمان که خون‌های پاک بسياری برای آن ريخته شده هستيم و برای اصلاح امور هم بايد فعال باشيم. انشاالله که خداوند هم نصرت خودش را خواهد داشت.»

گفتنی است، در ابتدای جلسه تعدادی از اعضاء شورای مرکزی انجمن دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را ابراز داشتند که خلاصه آن بدين شرح است.

۱- به نظر می‌رسد همان جريانی که بر اساس توهم انقلاب مخملی، در انتخابات اين برخوردها را به وجود آورد، در ارتباط با دانشگاه‌ها هم بهانه مقابله با آشوب و براندازی، جو سنگين امنيتی به وجود آورند و خود اين اقدامات، زمينه را برای حذف منتقدين دلسوز و وفادار نظام به وجود آورد و عملاً ميدان را برای فعال شدن نيروهای برانداز فراهم نمايد. بعضی قرائن و سوابقی هم که از وزير پيشنهادی وزارت علوم می‌شناسيم اين دغدغه را تشديد می‌کند.

۲- بعضی جريان‌ها ساده لوحانه فکر می‌کنند برای مقابله با اعتراضات دانشجويی می‌توانند دانشگاه‌ها را با بهانه‌هايی که خود می‌آفرينند ببندند و حرکت را مهار کنند، غافل از آنکه با اين اقدام ممکن است انرژی اعتراض در ساير بخش‌های جامعه را تشديد کنند. ميدان را برای افراط‌گريها باز کنند.

۳- با اين سوء ظن‌ها که در خصوص تعارض اسلام با دانش‌های بشری مطرح می‌شود ممکن است خطر حضور برداشت‌های متحجرانه و غيرعقلانی از دين را در مجامع دانشگاهی تشديد کند و با حذف برداشت‌هايی از دين که جذاب، عقلانی و سازگار با نيازهای دنيای مدرن است، زمينه نوعی دين‌گريزی را در محيط‌های دانشگاهی تقويت کنند.

۴- برخلاف اتهامات وارده، محافل علمی و دانشگاهی کشور اساساً هيچ‌گونه رويکرد مثبتی نسبت به امکان وقوع انقلاب مخملی در ايران نداشتند و اشتياق به تقويت استقلال ملی به ويژه در ابعاد علمی آن قطع وابستگی به بيگانه به صورت جزئی از هنجارهای جامعه علمی و دانشگاهی ما به ويژه طی سال‌های پس از پيروزی انقلاب بوده است. ما نگران آن هستيم که محدوديت‌های جدی رسانه‌ای و تشديد برخوردهای امنيتی، نوعی اقبال اضطراری به بيرون مرزها را تقويت کند و اساساً موجب یأس و سرخوردگی بخشی از نخبگان و جوانان مستعد برای رشد علمی آنها شود. تشديد فضای امنيتی در دانشگاه‌ها و تنگ نظری‌های علمی و معرفتی ممکن است عاملی برای گسترش مهاجرت مغزها به حساب آيد که خسارت هنگفت مادی و معنوی آن برای کشور عظيم و عملاً در خدمت منافع بيگانگان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016