دوشنبه 16 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ونزوئلا به ايران بنزين صادر می‌کند، راديو فردا

رئيس جمهور ونزوئلا روز يک‌شنبه در پايان سفر خود به ايران اعلام کرد که بر سر صادرات روزانه ۲۰ هزار بشکه بنزين، حدود سه ميليون ليتر، به ايران با تهران به توافق رسيده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، به نقل از هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا که برای سفری رسمی و ديدار از رفيق صميمی خود، رئيس دولت دهم، محمود احمدی‌نژاد، در ايران به سر می‌برد گفت: «بر اساس تصميمی استراتژيک، روزانه ۲۰ هزار بشکه بنزين از ونزوئلا به ايران صادر خواهد شد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايران چهارمين توليدکننده بزرگ نفت در جهان است، در ميان کشورهای عضو سازمان اوپک مقام دوم را دارد و حدوداً پنج درصد عرضه جهانی نفت را در اختيار دارد، اما برای ۴۰ درصد مصرف داخلی بنزين خود وابسته به واردات است. بخش اعظم اين واردات از طريق پنج کمپانی اروپايی و يک کمپانی هندی تأمين می‌شود.

اين در حالی است که محمود احمدی‌نژاد حدوداً دو هفته پيش با قاطعيت اعلام کرد که ايران می‌تواند در عرض يک هفته با تغييراتی در خط توليد خود «تمام بنزين مورد نياز خود را تأمين کند».

اين گفته آقای احمدی‌نژاد واکنشی بود به تصويب يک لايحه تحريمی در سنای ايالات متحده. بر اساس اين لايحه، وزارت انرژی آمريکا کمپانی‌هايی را که به جمهوری اسلامی بنزين می‌فروشند تحريم خواهد کرد و مواد نفتی مورد نياز خود را از آنها خريداری نخواهد کرد.

سناتورهای آمريکايی که اميدوارند با اعمال فشار بر تهران از طريق تحريم بنزين غنی‌سازی اورانيوم را متوقف سازند طرح اوليه اين لايحه جديد را در آغاز ارديبهشت‌ماه سال جاری به صحن مجلس سنا بردند.

هوگو چاوز روز يکشنبه در مشهد اعلام کرد که کشورش با صادرات بنزين به ايران هزينه واردات تکنولوژی و ماشين‌آلات از ايران را پرداخت خواهد کرد.

خبرگزاری رويترز به نقل از تلويزيون دولتی ايران می‌گويد صادرات بنزين ونزوئلا به ايران از ماه آينده ميلادی، اکتبر، آغاز خواهد شد.

خبرگزاری مهر چندی پيش به نقل از وزارت نفت جمهوری اسلامی گفت که در حال حاضر ميزان ذخاير استراتژيک بنزين کشور حدود يک ميليارد و ۴۰۰ ميليون ليتر است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۲۵۰ ميليون ليتر افزايش را نشان می‌دهد.

ايران در سال‌های گذشته به دليل نگرانی از احتمال تحريم‌های بين‌المللی با انجام اقداماتی نظير سهميه‌بندی بنزين و دوگانه‌سوز کردن خودروها از ميزان مصرف اين فرآورده تاحدودی کاسته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016