سه شنبه 17 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله صانعی: نبايد در برابر دروغ و پايمال شدن حق مردم سکوت کرد، جرس

شبکه جنبش راه سبز (جرس):آيت الله يوسف صانعی در ديدار با اعضای دفتر تحکم وحدت دروغ پردازی و اتهام زدن عليه شخصيت های انقلابی را تهمت زدن به کل انقلاب و نظام دانست و با تاکيد براينکه مردم نبايد به دروغ گوش دهند، گفت که امروز نبايد در مقابل پايمال شدن حق مردم سکوت کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت الله صانعی با اشاره به شرايط و اوضاع سياسی جامعه و اظهار تأسف از ايراد اتهامات دروغ به برخی از چهره های سياسی و انقلابی گفت«دروغ گو و دروغ پرداز در پيشگاه خداوند متعال مطرودند و مردم نبايد به سخنان دروغ گوش بدهند.اگر در روايات آمده است که بوی تعفن دروغ تا آسمان هفتم بالا می رود، اين روايت مال دروغ آن فردی نيست که مثلاً به دروغ بگويد چرخ ماشين فلانی پنچر شده، بلکه مقصود، آن دروغ و گناهی است که حيثيت و آبروی مردم را می برد. بوی تعفن اين دروغ ا ست که تا آسمان هفتم بالا می رود».

اين مرجع تقليد با تاکيد براينکه«تهمت و دروغ بستن به شخصيت های انقلابی اين نظام است که بوی تعفنش تمامی عالم را می گيرد» گفت«تهمت زدن به اين افراد در واقع تهمت زدن به کل نظام و انقلاب است تهمت به همه آنهايی است که برای اين نظام و انقلاب زحمت کشيده اند و حافظان و پاسدار اين نظام هستند».

آيت الله صانعی در ادامه سخنانش در ديدار با اعضای دفتر تحکيم وحدت، گفت«اميدوارم جامعه ما به جايی برسد که نخبگان آن، کسانی باشند که نه زير بار ظلم بروند و نه حاضر بشوند به ديگران ظلم کنند و نه راضی به ظلم باشند».
او همچنين گفت«امروز آگاهی دادن به افراد جامعه بسيار مهم است، نبايد شرائط به گونه ای بشود که ما همين طور سکوت کنيم خصوصاً جايی که بحث حقوق مردم مطرح است.چرا که حق الناس غير از حق الله است.در حق الله لازم نيست آدم دنبال آن برود و فحص و جست و جو نمايد. آقا می خواهد نماز بخواند حال اين که آيا وضو دارد يا ندارد لباسش پاک است يا نجس، با اين که ممکن است تو واقعيت امر را بدانی، اما اعلام لازم نيست. اما در حق الناس اين گونه نيست وظيفه داريم دنبال حقوق مردم باشيم و نگذاريم حقوق مردم ضايع شودم.»

آيت الله العظمی صانعی در ادامه و با بيان اين که ايمان شخصيت های انقلابی سبب شده که علی رغم اين همه تهمت ها و دروغ ها از منافع مردم دفاع کنند، فرمودند: "برخی با اعمال فشارها می خواهند که ديگر کسی به فکر مردم و دفاع از منافع مردم نباشد، لکن تا زمانی که فرزندان متعهد و متدين انقلاب، همچون کروبی ها مصمم به دفاع از حقوق مردم می باشند، آنها نمی توانندبه اهداف شوم خود برسند «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِينَّهُمْ سُبُلَنَا» ".

اين مرجع تقليد در ادامه و با اشاره به يکی از ادعيه ماه شريف رمضان:«اللهم ادخل علی اهل القبور السرور...» گفت«در اين دعا طلب ادخال سرور برای همه اموات است نه مرده های اين قبرستان و آن قبرستان. مقصود از «اللهم فک کل اسير» آزادی تمامی اسرای عالم است. مقصود از «اللهم اغن کل فقير» يعنی شرائطی فراهم شود که همه آنهايی که در جهان، زير خط فقرند، از اين وضعيت رها شوند. نکته ای که از اين دعا می شود استفاده کرد اين است که انسان بايد همتّش عالی باشد؛ هيچ گاه در اهدافمان به کم قانع نشويم، بلکه بايد تلاش کنيم که برسيم به آن قلّه هدف. توجه داشته باشيد که جباران و جنايتکاران (مگر اين که توبه واقعی بکنند) هيچگاه نمی خواهند ملت ها به خواسته هايشان برسند. آنها ملت ها را برای اين می خواهند که در دنيا از آنها استفاده کنندم».

شاگرد امام خمينی با اشاره با سيره سياسی امام در عدم اتکا به قدرت های شرق و غرب گفت«سرّ اين که امام به آنها اعتماد نداشت و سراغ آنها نمی رفت اين بود که می ديد و می دانست آنها برای ملت کاری نخواهند کرد. آنها منافع خود را می خواهند و کاری به ما ندارند و هر کجا منافعشان تأمين شد همان جا می مانند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016