پنجشنبه 19 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خانه‌تکانی گسترده در وزارت نفت؛ ۱۵۰ مدير نفتی می‌روند، پارلمان نيوز

خبر، پويا دبيری مهر: سيدمسعود ميرکاظمی، وزير نفت دولت دهم زودتر از آنچه پيش‌بينی می‌شد دست به غربال و خانه تکانی در وزارت نفت زد. زمزمه‌های برکناری نقره‌کار معاون بين الملل و بازرگانی وزارت نفت توسط وزير جديد، از وزارت نفت به گوش می‌رسد و قرعه به نام وی افتاده است.

سيدمسعود ميرکاظمی که اين روزها سخت درصدد مطالعه برای افزايش آگاهی‌هايش در خصوص نفت و صنايع وابسته است تا بتواند در اجلاس اوپک از مواضع نفتی ايران دفاع کند، از سويی ديگر با فرامين خاص و نامه‌های پی درپی درخصوص تغييرات مديران ارشد وزارت نفت مواجه شده است.

نقره‌کار شيرازی، معاون بين‌الملل وزارت نفت که ميرکاظمی از وی دل خوشی ندارد اين روزها در حال شال و کلاه است تا با بازگشت ميرکاظمی از وين و دريافت حکم برکناری‌اش وزارت نفت را ترک گويد. تغيير معاون بين‌الملل نفت در حالی رخ می‌دهد که «نفتی‌ها» وی را يکی از بهترين معاونان وزارتخانه نفت می‌نامند.

معاون اکنون وزير نفت، کسی است که اوايل انقلاب و در حالی که هنوز هيچ سازمانی در جمهوری اسلامی قوام و شکل مطلوب خود را نيافته بود و آغاز جنگ از سويی و تحريم‌های بين‌المللی از سوی ديگر کشور را در تنگنا قرار داده بود و مردم نگران وضع معيشيتی خود بودند، سرپرست وزارتخانه‌ای را بر عهده گرفت که قرار بود سيلوهای از گندم خالی را پر کند و برای تأمين مايحتاج مردم برنامه‌ريزی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همه نگاه‌ها به وزارت بازرگانی به سرپرستی نقره‌کار شيرازی بود. اخبار متفاوتی از غارت مايحتاج مردم در گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسيد. فشارها بيشتر می‌شد. کشور در شرايط حساسی قرار داشت. وزارت بازرگانی بايد کاری می‌کرد. او در آن زمان تحصيل در آمريکا را نيمه تمام رها کرد تا به انقلابيون بپيوندد.

نقره‌کار شيرازی در روزهای سخت اوايل انقلاب، در برابر تاراج مواد غذايی و خالی شدن سوله‌ها از سوی شورش‌گران مخالف انقلاب اسلامی کميته‌ای ويژه تشکيل داد تا جلوی اغتشاشات را بگيرد. اما اين مرد با تجربه در حوزه بين‌الملل حالا سايه سنگين وزيری را احساس می‌کند که در سال‌هايی که وی سرپرست وزارت بازرگانی بود، ميرکاظمی محصلی بيش نبود. معاونی که در سال‌های سکنی در وزارت نفت بيش از ۴۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاری چينی‌ها و مالزی‌ها را در صنعت نفت و گاز ايران سبب شد.

نقره‌کار شيرازی آن زمانی از چشم ميرکاظمی افتاد که در جلسه اتاق بازرگانی ايران، چند روز قبل از جلسه رأی اعتماد مجلس به وزير نفت، به برنامه‌های سرمايه‌گذاری خارجی ميرکاظمی برای وزارت نفت تاخت و آنها را غير عملی دانست. وی به گفته‌های پراکنده آن روز ميرکاظمی درباره صنعت نفت اشاره کرد و گفت: «برخی از مشکلاتی که از سوی مسعود ميرکاظمی، وزير پيشنهادی نفت دولت دهم درباره صنعت نفت مطرح شد، داخلی و بين‌المللی است و مسئوليت صنعت نفت نبوده است. به طور نمونه اگر سرمايه‌گذار خارجی نمی‌تواند وارد صنعت نفت شود، به وزارت نفت و وزارتخانه ديگر مربوط نيست. کل نگاه سياسی و بين‌المللی باعث عدم ورود سرمايه‌های خارجی و فناوری‌های روز به داخل کشور شده است.»

احمدی‌نژاد حتی جواب سلام آقای هامانه را هم نمی‌داد

وزارت نفت روزهای پر حاشيه‌ای را می‌گذراند. محمود احمدی‌نژاد اين‌بار وزير نفتی را دارد که بر خلاف وزرای قبلی تابع و کم حاشيه است. اما بدنه وزارت نفت چه نگاهی به احمدی‌نژاد و نحوه تعاملش با اين وزارتخانه را دارند؟

يکی از مديران رده بالای وزارت نفت در گفت و گو با «خبر» درباره رويکرد احمدی‌نژاد به بدنه وزارت نفت گفت: احمدی‌نژاد از همان ابتدای دولت نهم در ۴ سال پيش کار خود را با توهين و برخورد با وزارت نفت آغاز کرد. طرح مباحثی چون مافيای نفتی و اينکه پول نفت سر سفره‌ها نيست و بايد سر سفره‌ها بيايد، اين نکته را به ذهن متبادر می‌کرد که گويی در وزارت نفت يک شبکه مخوفی از دزدان و آدم خواران وجود داشتند و آقای احمدی‌نژاد آمد تا دست اينها را از نفت کوتاه کند. يک روز آقای محمود احمدی‌نژاد در کميسيون تلفيق مجلس گفت: «ما مگر چه می‌گوئيم که اينهمه به ما توهين می‌کنند. ما حرفمان اينست که بايد وزارت نفت پاکسازی شود. بدنه وزارت نفت را شبکه‌های مافيايی فرا‌گرفته‌اند.»

اين مقام آگاه نفتی در ادامه افزود: اينکه در حال حاضر آقای ميرکاظمی به وزارت نفت رسيده است عقبه تاريخی دارد. احمدی‌نژاد در دولت نهم افرادی را به عنوان وزير پيشنهادی نفت به مجلس معرفی کرد که همگی آنها معتمدين و از دوستان نزديک وی بودند. معرفی آقای «سعيدلو» که معاون مالی اداری وی در دوران شهرداری احمدی‌نژاد بود و معرفی آقای «صادق محصولی» در زمانی که وی در استانداری اردبيل فعاليت داشت و با چراغ سبز آقای احمدی‌نژاد به تجارت مغاير با قوانين کشور می‌پرداخت و اگر قرار بود برای تجارتش ۶۰ درصد ماليات و عوارض و عوايد به دولت بپردازد و ۴۰ درصد بهره ببرد، ۲۰ درصد به دولت می‌پرداخت و ۸۰ درصد سود می‌برد. اينها همه و همه به دليل نزديکی وی با احمدی‌نژاد بود. بعد از اينکه در مجلس فضا به شدت بر عليه محصولی شد و بحث «وزير ميلياردر» طرح شد خود محصولی از قبول کانديدايی برای وزارت نفت کناره‌گيری کرد. بعد از محصولی حتی فردی به نام «تسلطی» به مجلس معرفی شد که انگشت تعجب بر دهان نمايندگان مجلس نقش بست. چه آنکه وی بويی از نفت نبرده بود و تنها سابقه‌اش رياست طرح‌های ساختمانی و زيربنايی شرکت ملی صنايع پتروشيمی بود.

وی افزود: در نهايت احمدی‌نژاد وزيری هامانه را به مجلس معرفی کرد و هامانه به دليل اينکه در حقيقت يک وزنه‌ای در وزارت نفت بود، به خوبی به موضوعات نفتی تسلط داشت و مجلس به وی رأی داد، اما رويارويی وی با احمدی‌نژاد هم حکايت جالبی دارد.

در حقيقت آقای هامانه فرامين احمدی‌نژاد را که بعضاً غير نفتی بود اجرايی نمی‌کرد و مسيری را که احمدی‌نژاد انتخاب کرده بود دنبال نمی‌کرد. بزرگترين جلوه عدم تفاهم احمدی‌نژاد با وزيری هامانه هم عدم قبولی قائم مقامی کردان در وزارت نفت از سوی وی بود و هامانه تا روز آخر هم مقاومت کرد. کار به جايی کشيده بود که آقای احمدی‌نژاد حتی جواب سلام آقای هامانه را هم در هیأت دولت نمی‌داد.

وی در خصوص آمدن نوذری به وزارت نيز گفت: آمدن نوذری به وزارت نفت در شرايطی بود که گرچه وی از نظر سطح کارشناسی در حد و اندازه هامانه نبود، اما بدنه وزارت نفت وی را قبول کرد، گرچه هامانه سعی می‌کرد در مسير احمدی‌نژاد حرکت کند. نخستين اقدام وی هم اين بود که قائم مقامی کردان را به رسميت شمرد، اما معاونت‌های ديگر، يعنی آقايان «ترکان و نعمت‌زاده» همچنان در برابر جريانی که همراه با احمدی‌نژاد بود مقاومت می‌کرد.

احمدی‌نژاد از عملکرد نوذری هم رضايت نداشت، چه آنکه نوذری هم وزير نفت مورد علاقه وی از آب در نيامد. اما امکان تغيير هم نبود، چه آنکه ديگر چوب خط رئيس‌جمهور برای تغيير وزير نفت پر شده بود، لذا نوذری تحمل شد، اما همچنان اين اصطکاک وجود داشت. از سويی نوذری در بحث بودجه ۸۶ و ۸۷ خريد بنزين در مجلس سخنانی ايراد که عصبانيت احمدی‌نژاد را در پی داشت و تير خلاص همکاری اين دو با يکديگر بود. همين اختلافات سبب شد تا نوذری اولتيماتوم جدی رئيس‌جمهور را بپذيرد و در برابر وی کرنش کند، شاهد اين مدعا نيز تغيير دو معاون در وزارت نفت بود که به مذاق احمدی‌نژاد خوش نمی‌آمدند. نوذری ترکان و نعمت‌زاده را قبل از انتخابات برکنار کرد تا شايد در دولت بعدی ماندگار شود، اما چون در آن سطح از تبعيت يا هم جنس بودنی که رئيس‌جمهور بارها در سخنان خود می‌گويد، نبود نوذری گزينه سوخته تلقی شد.

پشت پرده معرفی ميرکاظمی به مجلس برای تصدی وزارت نفت
يکی از نمايندگان مجلس که نخواست نامش فاش شود در خصوص معرفی سيدمسعود ميرکاظمی به عنوان هشتمين وزير نفت جمهوری اسلامی ايران به «خبر» گفت: معرفی آقای ميرکاظمی به مجلس برای تصدی وزارت نفت طبيعی بود؛ چه آنکه وی از معدود وزرايی بود که در همايش‌های انتخاباتی در تابستان امسال به شدت از محمود احمدی‌نژاد حمايت کرد. وی از وزرای معتمد احمدی‌نژاد است.

وی در خصوص پشت پرده معرفی سيدمسعود ميرکاظمی به وزارت نفت گفت: اگر توصيه رهبری در خصوص رأی به وزرای کابينه دهم نبود، ميرکاظمی به قطع از وزرايی بود که در رأی‌گيری می‌افتاد، چرا که وی از ابتدايی‌ترين اطلاعات در خصوص نفت برخوردار نيست.

اين مقام آگاه گفت: برداشت ما اينست که ميرکاظمی در مجموع موفق نخواهد بود، علت آن هم اينست که بدنه وزارت نفت وی را نمی‌پذيرد، کم سواد است و از اوضاع بی‌اطلاع است. ميرکاظمی در مجلس جای «ليتر» و «تن» را جابجا می‌گويد و واحد شمارش نفت را تن می‌نامد!

جالب است که وی در يکی از جلسات تخصصی کميسيون انرژی مجلس در خصوص «اکتان» بنزين گفته است که اکتان بايد از ۹۵ به ۸۷ برسد، اين درحالی‌است که اکتان بنزين بايد بالا‌تر باشد تا ميزان احتراق آن افزايش يابد، اين را حتی دانشجويان ترم اول شيمی هم می‌دانند اما ميرکاظمی از آن بی‌خبر است.

وی با اشاره به اينکه ميرکاظمی نمی‌تواند وزير وزينی در بخش نفت باشد به برنامه وی برای تغيير زنجيره‌ای مديران ارشد وزارت نفت اشاره کرد و گفت: ميرکاظمی اساساً برای ايجاد تغييراتی که در ذهن رئيس‌جمهور بوده است به اين وزارتخانه آمده است و تغييرات وسيعی را در برنامه دارد که در همين راستا ليستی تهيه شده و به وی ارجاع شده است تا ۱۵۰ نفر از مديران وزارت نفت را تغيير دهد. هم چنين شنيده شده است که محمد علی‌آبادی قرار است تا چند روز ديگر به عنوان رئيس شرکت ملی نفت منصوب شود.

اين مقام آگاه در خصوص اين تغييرات اتوبوسی و سليقه‌ای گفت: «بايد يقين کرد که در برابر اين تغييرات مقاومت‌هايی ايجاد خواهد شد و وزير نفت بايد پاسخگوی اين ماجرا باشد.»

وی افزود: بهانه اين تغييرات هم همان بحث قديمی و تکراری مافياست که آقای احمدی‌نژاد مطرح کرده است، اين درحالی ‌است که نبايد بدنه مديريتی و کارشناسی وزارت با اين بهانه‌ها از هم پاشيده شود و اگر هم فسادی در وزارت نفت وجود دارد، رئيس‌جمهور بايد مستندات خود را به قوه قضائيه ارائه کند.

وی در پاسخ به اين سؤال که چه کسانی در جلسه شب رأی اعتماد با ميرکاظمی در هتل هما ديدار و لابی داشته گفت: نمايندگان مجلس هم اين خبر را از طريق پيامک دريافت کردند اما معلوم نشد که محتوای آن جلسه و حاضرين در آن چه کسانی بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016