پنجشنبه 26 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آخرين توصيه‌ها قبل از روز قدس! انقلاب سبز

اردويی که برای اطلاع رسانی و توجيه حضور ميليونی در تظاهرات روز قدس، برپا کرده بوديم، به ساعات پايانی خود نزديک می‌شود. طبق اطلاعات موثق و تاييد شده، مطمئن شديم که اطلاع رسانی در اغلب نقاط تهران و در شهرهای اصلی کشور، به نحو مناسبی صورت گرفته است و بسياری از شهرستانهای کوچک و روستاها هم تصميم گرفته‌اند که به تظاهرات در مراکز استانها ملحق شوند. اکنون که بخش عمده تلاش خود را انجام داده ايم، بايد با اميد و اطمينان بر روز مسابقه تمرکز کنيم. دولت کودتا در روزها و ساعات باقی مانده به روز قدس، تمام تلاش خود را برای انحراف تمرکز و توجه ما، به کار خواهد برد و به هر وسيله ممکن، سعی می‌کند ما را از حضور در تظاهرات منصرف کند. اما اگر از منصرف کردن نا اميد شوند، به تحريک مردم و به خشونت کشاندن روز قدس اقدام خواهند کرد. آخرين شانس آنها برای تداوم وضعيت امنيتی و تمديد بازداشت زندانيان سياسی، اين است که مردم تحريک شوند و در روز قدس، به خشونت و آشوب دست بزنند. بايد توجه داشته باشيم که در يک کشور اشغال شده، چيزی به نام اخبار رسمی و موثق معنا ندارد و هر خبری که از رسانه‌های «رسمی» در می‌آيد، در واقع، تيری است که به ذهن و روان مردم شليک می‌شود. يادآوری می‌کنيم که ساعات باقی مانده، مثل ساعت‌های قبل از مسابقه يا کنکور است و لازم نيست در اين ساعات فعاليت جديدی را آغاز کنيم يا به لجن پراکنی‌های تحريک آميز آنها پاسخ فوری بدهيم؛ پاسخ ما را در روز قدس خواهند شنيد. با وجود اين، اگر خودتان لازم می‌دانيد، به توزيع اعلاميه‌های دعوت به روز قدس ادامه دهيد. اما اکنون می‌خواهيم در اين لحظات، و در حالی که برای پيروزی جنبش دعا می‌کنيم، نکاتی را با شما در ميان بگذاريم، اميدواريم که مفيد و موثر باشند. هر چند برخی از اين احتمالات به هيچ وجه عملی نخواهند شد اما ذکر آن، می‌تواند عمق فاجعه و استيصال کودتا چيان را به ما نشان دهد و باعث روشن تر شدن ذهن و انبساط خاطر گردد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۱. در هر مسابقه برای پيروزی، بايد با قوانين داوری آشنا باشيم. گاهی اوقات يک تيم، قبل از مسابقه اعلام می‌کند که در آن حضور نخواهد يافت. اما داور، فقط زمانی برد سه بر صفر تيم مقابل را اعلام می‌کند، که آنها با لباس ورزشی کامل و بدنهای آماده در زمين حاضر شوند. پيشنهاد ما اين است که در اين روزها تحت هيچ شرايطی از رسانه‌های دولتی استفاده نکنيد – حتی برای تماشای فيلم سينمايی. اما اگر به هر طريقی مطلع شديد که مراسم به هر دليلی لغو شده است، بدانيد که دروغ محض است و اگر هم لغو شده باشد، باز هم ما بايد در صحنه حاضر شويم. اگر ما به هر دليلی، کم تعداد ظاهر شويم، مقصر خودمان هستيم و حق نداريم آنها را سرزنش کنيم.

۲. روز قدس روز جنگ نهايی بين خير و شر يا روز قيامت نيست؛ ما برای نمايش قدرت يا ترساندن آنها به خيابان نمی‌رويم، بسياری در ميان آنها هستند که هنوز ترديد دارند و مايل به پيوستن به ما هستند، اما می‌ترسند. برخورد از موضع قدرت و نشان دادن چنگ و دندان، هيچ کس را جذب نمی‌کند. ما اين اصل را در سه ماه اخير با تمام وجود درک کرده‌ايم. پس قرار نيست جايی را فتح کنيم يا کار کسی را يکسره کنيم.

۳ . اعلام هر گونه خبر از سوی منابع دولتی، مبنی بر اين که منافقين در جايی بمبگذاری کرده‌اند يا کسی ترور شده است، کذب محض، ساختگی و به طور قطع، کار خود کودتاگران است. اين احتمال وجود دارد که بخواهند برای ايجاد ترس و وحشت به صورت گله‌ای و با لباس سياه و با شعار «عزا عزاست...» جمعيت را وحشتزده کنند. چيزی نيست، کافی است خونسرد باشيم. اگر عربده کشی کردند، بدانيد که سگی که پارس می‌کند، گاز نمی‌گيرد؛ پس در چشمانش نگاه کنيد و به آرامی به راه خود ادامه دهيد؛ اگر بدويد، دنبالتان می‌آيد.

۴. ممکن است برای فريب مردم، جنايتکاران کهريزک و شکنجه گران بدنام را قربانی کنند. مثلا قاضی مرتضوی به اتهام تجاوز جنسی بازداشت شود. اين گونه اخبار، هيچ ربطی به روز قدس و تظاهرات ما ندارد.

۵. هر گونه خبر عجيب و غريب، فقط به قصد منحرف کردن ذهن ما از تظاهرات روز قدس و بی‌اهميت است. اگر ادعا کردند که اولين بمب هسته‌ای را آزمايش کرده‌اند، يا خبر آمد که سيد حسن خمينی ازدواج مجدد کرده است، يا موسوی به خارج از کشور گريخته است، يا اسرائيل به بوشهر حمله کرده است، فقط به قصد انحراف افکار عمومی و بی ارزش است. همچنين اگر خبری در مورد مذاکره پشت پرده يا جلب رضايت موسوی و کروبی منتشر شد، منتظر تکذيب آنها نباشيد. تمام سايت‌ها و روزنامه‌های آنها توقيف يا فيلتر شده‌اند و همه ياران و اعضای ستادشان در زندان هستند و همين بهترين نشانه است که بدانيم توافق پشت پرده‌ای صورت نگرفته است.

۶. نکته بسيار مهم در مورد خطيب نماز جمعه روز قدس است. به خاطر داشته باشيم که کروبی، ما را به شرکت در «نماز جمعه» دعوت نکرده بود. شيخ با صفای ما، که خود را به خاطر دفاع از حقوق مردم به خطر انداخته است، اينک نياز دارد که ما در روز جمعه ۲۷ شهريور، از صبح زود تا ساعت ۳ عصر در خيابان باشيم. اگر به اين تقاضای او پاسخ ندهيم، يعنی بر قتل و تجاوز و شکنجه، چشم پوشيده ايم و ما اين کار را نخواهيم کرد.

۷. اگر با ايجاد مانع و بستن خيابان، مسيری را به روی ما بستند، يا از حضور ما جلو گيری کردند، لازم نيست دست به مقابله بزنيم. اگر حضور ما را در تظاهرات پذيرفتند، ما هم مراعات می‌کنيم و شعارهای خيلی تند و راديکال سر نمی‌دهيم؛ سبز يعنی صلح و دوستی. اما اگر در برابر حضور مسالمت آميز ما، مانع ايجاد کردند، بايد به سرعت به گروه‌های بزرگ تقسيم شده و تا هنگام افطار، در نقاط مختلف شهر، تظاهرات پراکنده برگزار کنيم. اما در تظاهرات پراکنده، می‌توانيم هر شعار تند و راديکالی که دوست داشتيم سر بدهيم [ ديگر مجال ندهيد برای اينکه مفسد و مستبد به هر صورت و به هر لباس حاکميت پيدا کند، حاکميت در اسلام برای خداست... کار مستبد به جايی می‌رسد که مافوق اراده خود ، اراده‌ای نمی‌بيند... ديگر در مقابل مستبد نمی‌شود گفت که قانون چنين و چنان می‌گويد، آيت الله طالقانی پدر نماز جمعه] و به طور وسيع فيلم و عکس تهيه کنيم و به سراسر جهان ارسال نماييم. توجه کنيم که درگيری و سنگ پرانی در اطراف جايگاه نماز جمعه به نفع کودتاچيان است، نه به نفع ما. چون بهانه لازم برای خشونت را به آنها می‌دهد. اما تظاهرات پراکنده ما ضرر بيشتری به آنها می‌زند و هيچ هزينه‌ای برای ما ندارد.

۸. در پايان و به جهت اهميت قضيه می‌خواهيم توضيحاتی در مورد خطيب جمعه ارائه کنيم. نظاميان، برای ادامه حضور نامشروع و غير قانونی خود در عرصه تصميم گيری، نياز به توجيه و دليل تراشی دارند. اگر ما، در روز جمعه به تحريکات آنها واکنش نشان دهيم، بايد چند ماه يا حتی چند سال ديگر حضور شان را تحمل کنيم. ممکن است رئيس دولت کودتا يا يک خطيب منفور و ضد مردمی برای سخنرانی انتخاب شوند. قطعا هدف از اين کار، تحريک مردم به حمله است. اگر مردم به جايگاه سخنران حمله کنند، دولت کودتا می‌تواند خشونت و سرکوب خود را به راحتی توجيه کند و مشروعيت بين المللی جنبش سبز را به زير سوال ببرد و تمايل عموم مردم برای شرکت در تظاهرات بعدی کاهش يابد. بنا براين هر جا و به هر دليل که بوی دردسر آمد، بايد فورا از کانون بحران فاصله گرفته و برای تظاهرات پراکنده در تمام سطح شهر، اقدام کنيم.

شايد بد نباشد که يک نکته را هميشه به خاطر داشته باشيم:

تفاوت بخش عاقل يا منطقی حاکميت با بخش تندرو و افراطی آن در اين است که يکی می‌خواهد با حرف يا پول توجيبی ما را حذف کند و ديگری معتقد به استفاده از تانک است!

سبز باشيد و قدسی
گروه انقلاب سبز


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016