پنجشنبه 26 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: ضرورتی ندارد پس از ۳۰ سال باز هم من خطيب روز قدس باشم، تابناک

"حضور افراد خيلی تفاوت نمی‌کند، بالاخره هر خطيبی که به نماز جمعه بيايد و برای مردم صحبت بکند، از حق مردم فلسطين دفاع و با محکوم کردن ظلم‌های رژيم اسرائيل عليه ملت فلسطين، خواسته‌های ملت ايران را نيز مطرح خواهد کرد."


رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تأکيد بر اهميت شرکت گسترده مردم در روز جهانی قدس و حمايت از ملت مظلوم فلسطين گفت: بسياری از کينه‌ورزی‌ها، تحريم‌ها و مشکلاتی که بر جمهوری اسلامی ايران تحميل شده، به دليل ايستادگی بر سر آرمان انقلاب، از جمله حمايت از ملت فلسطين در برابر تجاوزگری رژيم صهيونيستی است.

به گزارش «تابناک»، آيت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی، امروز چهارشنبه در نخستين مصاحبه خود پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری اسلامی ايران، در گفت‌وگو با شبکه خبری «العالم» اظهار داشت: تحميل جنگ عليه ايران و هچنين تبليغات فراوانی که هنوز عليه ما صورت می‌گيرد، عوامل و علل متعددی دارد که يکی از آن پايبندی به اصول انقلاب و حمايت مستمر ما از فلسطين است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: البته اين تحريم‌ها و مشکلات عوامل ديگری هم دارد از جمله اين که اين انقلاب ماهيتی دارد که قدرت‌های صاحب نفوذ، نمی‌خواهند اين انقلاب موفق باشد.

آيت‌الله رفسنجانی در ادامه درباره موضوع هسته‌ای خاطرنشان کرد: مسأله دستيابی ايران به تکنولوژی صلح‌آميز هسته‌ای، موضوعی است که در دوران رژيم ديکتاتوری سابق اين اتفاق نزديک بود روی دهد و ما از آن برخوردار شويم، به گونه‌ای که چند نيروگاه در دست ساخت بود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: همه اين اقدامات پس از انقلاب متوقف شد و ما از صفر آغاز کرديم و هم‌اکنون اينگونه با ما برخورد می‌کنند و استدلالشان اين است، کسی که غنی‌سازی داشته باشد، قدرت بمب سازی هم دارد، اين سخن درست است ولی ما چنين قصدی نداريم.

وی تأکيد کرد که سياست ما اصلا اين نيست که دنبال سلاح هسته‌ای باشيم.

آيت‌الله رفسنجانی اظهار داشت: سياست کنونی ما اين است که سوخت نيروگاهمان را خودمان تهيه کنيم نيروگاه توليد برق را توسعه دهيم و از تکنولوژی هسته‌ای در کشاورزی و در صنايع ديگر استفاده کنيم.

وی تأکيد کرد که ما راه دستيابی کامل به تکنولوژی صلح‌آميز هسته‌ای را پشت سر می‌گذاريم و فکر نمی‌کنيم که ميدان رقابت نظامی تسليحاتی مناسب افکار اسلامی ما باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: سال‌هاست که ما در باره موضوع هسته‌ای در حال مذاکره هستيم و حتی فراتر از «ان پی تی» با آژانس همکاری کرده‌ايم، ولی تا حالا نشده است که طرف مقابل و از جمله کشورهای ۵+۱ حرکت مثبتی در قبال ايران انجام دهند.

وی افزود: به تازگی قرار شده است که در دو هفته آينده، مذاکراتی با کشورهای ۵+۱ شروع شود؛ بنابراين، بايد منتظر ماند و ديد که آنها از تجربه گذشته درس گرفته‌اند و اينکه آيا حاضرند حق ايران را بپذيرند و البته ما هم همان گونه که بارها اعلام کرده‌ايم به آنها تضمين می‌دهيم که به دنبال اهداف غير صلح آميز نيستيم.

آيت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی در ادامه در پاسخ به اين که علل غيبت وی به عنوان خطيب نماز جمعه روز قدس امسال چيست، خاطرنشان کرد: حضور افراد خيلی تفاوت نمی‌کند، بالاخره هر خطيبی که به نماز جمعه بيايد و برای مردم صحبت بکند، از حق مردم فلسطين دفاع خواهد کرد و با محکوم کردن ظلم‌های رژيم اسرائيل عليه ملت فلسطين خواسته‌های ملت ايران را نيز مطرح خواهد کرد.

وی گفت: گمان نمی‌کنم ضرورت داشته باشد که هميشه پس از سی سال بازهم من آن روز خطبه بخوانم، بالاخره من در ديگر خطبه‌های نماز جمعه هم می‌توانم حرف‌های فلسطينی‌ها را بزنم به نظر من خيلی نبايد به اين مسأله ابعاد سياسی داد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در باره اين که رسانه‌های خارجی می‌گويند، حضور نداشتن شما بيانگر اختلافات است، اظهار داشت: ما هر کاری هم که انجام بدهيم، آنها مسأله اختلافات را مطرح می‌کنند.

وی افزود: در سی سال انقلاب اسلامی در ايران، همواره قدرت‌های استکباری مسأله اختلاف و جنگ قدرت را مطرح کرده‌اند، در حالی که ما در ايران خودمان از اين مسأله خبر نداريم.

آيت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی با تأکيد بر اتحاد ملت و مسئولان ايران گفت: ما با رفاقت و همدلی همواره در راستای اداره هر چه بهتر کشور کمک می‌کنيم.

وی در پاسخ به پيام خود برای ملت ايران درباره روز جهانی قدس اظهار داشت: در پيامی خواستار حضور پرشور مردم در راهپيمايی روز قدس شده‌ام و اين ابتکار امام خمينی (ره)را بسيار با ارزش می‌دانم و فکر می‌کنم ما بايد اين ميراث امام را حفظ کنيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: ابتکار امام خمينی (ره) پشتوانه بسيار خوبی است برای مردم فلسطين در برابر متجاوزان صهيونيست ولی بايد بيشتر بکوشيم که در اين راه همراهان بيشتری در دنيا داشته باشيم و اين مسأله بستگی به سياست خارجی و نوع ديپلماسی ما دارد که انشاءالله در اين زمينه قويتر رفتار شود.

وی گفت: ما تلاش می‌کنيم، وحدت ملت ما در اين روز به نمايش گذاشته شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016