جمعه 27 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در آستانه روز قدس؛ سپاه راهپيمايان را تهديد به “برخورد قاطع” کرد، جرس

يک روز مانده به آغاز راهپيمايی روز قدس، سپاه پاسداران با صدور بيانيه‌ای به کسانی که در اين روز "قصد رخنه و ايجاد انحراف و تفرقه بين صفوف يکپارچه مردم دارند" هشدار داد، و اين در حالی است که شب جمعه، صدای الله اکبر اعتراضی مردم بر پشت بام ها مردم در تهران بلندتر از هميشه بود.

فرهاد يزدانی: يک روز مانده به آغاز راهپيمايی روز قدس، سپاه پاسداران با صدور بيانيه‌ای به کسانی که در اين روز "قصد رخنه و ايجاد انحراف و تفرقه بين صفوف يکپارچه مردم دارند" هشدار داد، و اين در حالی است که شب جمعه، صدای الله اکبر اعتراضی مردم بر پشت بام ها مردم در تهران بلندتر از هميشه بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سپاه پاسدارن در بخشی از اين بيانيه‌ با بيان اينکه "برخی اخبار و گزارشات دريافتی حکايت از برنامه‌ريزی شبکه‌‌های بيگانه بويژه سازمان جاسوسی رژيم صهيونيستی در ايجاد اختلال و انحراف در حرکت توفنده و يکپارچه شما مردم عزيز و آگاه عليه رژيم اشغالگر قدس دارد" تاکيد کرده است: "دشمنان انقلاب و نظام و شکست‌خوردگان عرصه انتخابات اخير در تلاش هستند برای انتقام از مردمی که با خلق حماسه ۲۲ خرداد و حضور بی نظير ۸۵ درصدی خود،فصل نوينی در روند پيشرفت و تعالی کشور گشوده‌اند، باحرکات خاص و شعارهای انحرافی و استفاده از نماد‌های فريبنده رنگين و عمل کردن به نسخه رسانه‌های بيگانه و صهيونيستی در صفوف متحد مردم اخلال ايجاد کرده و شعارهای واحد و کوبنده ملت عليه اشغالگران سرزمين فلسطين را به شعارهای انحرافی و مورد رضايت آمريکايی‌ها و صهيونيست‌ها مبدل سازند. "

در پايان اين بيانيه سپاه پاسداران آمده:" به اشخاص و جريان‌هايی که در صدد ريختن آب به آسياب دشمن صهيونيستی هستند هشدار می‌دهيم چنانچه قصد هرگونه اخلال و بی‌نظمی در راهپيمايی با شکوه روز قدس را داشته باشند با برخورد قاطع فرزندان شجاع و غيور ملت مواجه خواهند شد."

واکنش به فراخون اصلاح طلبان

آنچه موجب شده است تا سپاه پاسداران چنين بيانيه‌ای را صادر کند، اعلام آمادگی و فراخوان معترضين به نتيجه انتخابات رياست جمهوری دهم و حوادث پس از آن برای حضور گسترده در اين راهپيمايی و نمايش دوباره اعتراضات است. در روزهای اخير همچنين خبرهايی در خصوص حضور محمد خاتمی، ميرحسين موسوی مهدی کروبی به عنوان رهبران جنبش سبز نيز منتشر شده بود، پيشتر نيز کروبی يکی از سرسخت ترين چهره های مخالف، به حکومت هشدار داده بود که "قدرت مردم" را در روز قدس خواهند ديد. به گفته او مردم در اين روز نشان خواهند داد که "از چه فکر از انديشه ای حمايت می کنند." مجمع روحانيون مبارز هم در بيانيه‌ای تاکيد کرده بود که :" روز قدس، روز اعتراض به مظلوميت انسان در روزگار ما و محکوميت بيداد است."

امروز همچنين خبرگزاری رسمی دولت- ايرنا- در يادداشتی با عنوان "روز قدس روز افشای چهره منافقان" دعوت به حضور معترضين در راهپيمايی روز قدس را "القائات شيطانی و تفرقه افکنانه" توصيف کرد. ايرنا نوشت که "عاشقان اسلام راستين" نواهند گذاشت که با چنين توطئه‌هايی پرچم به اهتزاز درآمده قدس بر زمين بيفتد.

اما به جز بيانيه‌ تهديد آميز سپاه اقدامات عملی نيز برای اين روز ويژه در نظر گرفته شده است. حذف اکبر هاشمی رفسنجانی از خطيب نماز روز قدس به خواست آيت الله خامنه‌ای، برگزاری جلسات توجيهی برای اعضای بسيج در پايگاههای شهر تهران، برنامه ريزی برای آوردن اعضای بسيج شهرستانها به تهران، هشدار رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر جلوگيری و برخورد با کسانی که قصد "تفرقه" در راهپيمايی روز قدس دارند، اعلام تعطيلی يکشنبه و دادن مرخصی به کارمندان در روز شنبه به قصد خالی کردن پايتخت... از جمله تمهيداتی بوده که به عقيده صاحب نظران از سوی جناح اقتدار گرا برای ممانعت و يا کمرنگ کردن حضور پايتخت نشينان در اين راهپيمايی اتخاذ شده است.

شب گذشته در حرکتی که حکايت از آمادگی بيشتر مردم برای شرکت در راهپيمايی روز قدس داشت مردم نقاط مختلف شهر با فريادهای الله اکبر به استقبال اين روز رفتند. گزارش های رسيده از مناطق مختلف تهران حاکی است شدت و گستردگی اين شعارها بر پشت بام ها، بيشتر از گذشته بوده است.

همچنين ده ها هزار ايميل برای پيشنهاد چگونگی حضور و نوع شعارها و نيز ارائه توصيه‌هايی برای مقابله با نيروهای نظامی و لباس شخصی در بين کاربران اينترنت و حتی به صورت شب نامه در بين مردم توزيع شده است، توصيه‌هايی که بيشتر مبتنی بر تجربيات شخصی معترضين در ايام اعتراضات خيابانی بوده است.

اما اين آمادگی ها نافی نگرانی‌ها نيست، بسياری با توجه به خط و نشان کشيدن سپاه پاسداران و رسانه‌های جناح اقتدار طلب و... بيم از حرکات خشونت آميز تر در اين راهپيمايی را دارند. تعرض به رهبران جنبش سبز نيز از ديگر دغدغه‌های راهپيمايی فرداست . با توجه به حمله مهدی کروبی در نماز جمعه ۲۶ تير تهران به امامت هاشمی و حتی تعرض به محمد خاتمی در راهپيمايی ۲۲ بهمن سال گذشته ، عده‌ای بر اين باورند که در راهپيمايی فردا گروههايی از پيش تعيين شده مامور تعرض به رهبران سبز هستند.

در سوی ديگر ماجرا عده‌ای معتقدند حضور گسترده مردم موجب ناکامی حاميان کودتا خواهد شد و در آستانه بازگشايی دانشگاهها مردم حرکت جنبش سبز را به جنبش دانشجويی گره خواهد زد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016