یکشنبه 29 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ رهبر به نامه فرزندان هاشمی رفسنجانی: سخنان متهمان درباره اشخاص ديگر، حجيت شرعي ندارد

نکات مهم سخنان رهبر در نماز عید فطر:

- گناه تهمت به نظام بسيار سنگين‌تر از گناه تهمت به اشخاص است ....
- نبايد كسي كل نظام را به اموري كه شايسته نيست متهم كند چرا كه شأن نظام از اين گونه تهمت‌ها بسيار بالاتر است ...
- رويه تأسف بار رواج شايعات و تهمت‌هاي متقابل، دل‌ها و فضاي زندگي جامعه را تاريك و ظلماني مي‌كند...
- اعتراف و اقرار هر متهم در دادگاه و در مقابل دوربين‌ها و بينندگان ميليوني، "شرعاً، عرفاً و عقلاً " حجت، مسموع و نافذ است اما سخنان متهمان درباره اشخاص ديگر، حجيت شرعي ندارد و مسموع نيست و از اين طريق نيز نبايد فضا را به تهمت و سوءظن آلوده كرد ....
- مجازات مجرم غير از اين است كه كسي را بر اساس گمان و خيال متهم كنيم و اين تهمت‌ها را در جامعه ترويج دهيم ...
- رويه تأسف بار رواج شايعات و تهمت های متقابل، دلها و فضای زندگی جامعه را تاريك و ظلمانی می كند ...
- هيچكس حق ندارد مسائلی را كه اثبات نشده بيان كند و ديگران را زير بار فشار تهمت قرار دهد
- نبايد حرف‌ها و ادعاهاي رسانه‌هاي مغرض را به بهانه ايجاد شفافيت، تكرار و پخش كرد و به ديگران تهمت خيانت يا خطا زد چرا كه اين كار شفافيت نيست بلكه كدر كردن فضاست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش کامل نماز عید فطر به نقل از سایت آیت الله خامنه ای:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز با تبريك عيد سعيد فطر به ملت عظيم‌الشأن ايران و امت بزرگ اسلامی، ماه رمضان را فرصتی برای علاج دردها و درمان بيمارهای باطنی خواندند و آحاد مردم را به حفظ دستاوردهای گرانقدر ماه پرشكوه رمضان و بويژه ذخيره نورانی تقوا توصيه كردند.

ايشان ليالی قدر را آغاز مرحله ای نو در زندگی انسان بر شمردند و با اشاره به حضور قشرهای مختلف مردم با ظواهر گوناگون در جلسات قرآن و ذكر و دعا افزودند: مردم بويژه جوانان عزيز، دلهای نورانی خود را قدر بدانند و در تمام طول سال با نماز اول وقت، حضور در مساجد و تلاوت و انس با قرآن اين نورانيت را حفظ كنند.

حضرت آيت الله خامنه ای توبه را پنجره ای دلگشا به فضای مصفای عفوّ الهی و "پناهگاه پروردگار كريم برای بندگان بی پناه" خواندند و خاطر نشان كردند ماه رمضان زمينه طبيعی توبه و بازگشت به سوی پروردگار را فراهم كرد و اين دستاورد بزرگ را می توان با تقوا و پرهيزگاری حفظ كرد.

رهبر انقلاب اسلامی با سپاس و قدردانی عميق از حضور پر عظمت ملت در راهپيمايی روز قدس تأكيد كردند: روز قدس، روز صف بندی حق در مقابل باطل و صف آرايی عدل در مقابل ظلم است.

ايشان افزودند: دشمنان اين ملت امسال بيشتر از هميشه، برای تضعيف روز قدس تلاش كردند اما ملت بزرگ و سرافراز ايران در سراسر كشور و در "تهرانِ با عظمت" ، در حركتی ستايش برانگيز از "اراده و هوشياری و پايداری" ، نشان داد كه با تشخيص مواقع حساس، خواسته ها و مواضع خود را با رساترين فرياد به گوش جهانيان می رساند.

ايشان راهپيمايی روز قدس را تجلی حقيقت ملت دانستند و افزودند: مردم با مشخص كردن جهت حركت انقلاب و نظام، بار ديگر به جهانيان اثبات كردند كه سياستمداران و مسئولان غربی در تلاشهای ضد ايرانی خود، در پی سرابند و ترفندها و حيله های دشمنان بر روحيه اين ملت بزرگ اثری ندارد.

حضرت آيت الله خامنه ای همچنين روز جهانی قدس را روز فرياد امت اسلامی عليه سرطان كشنده صهيونيزم خواندند و با اشاره به حضور مسلمانان مناطق مختلف جهان در مراسم اين روز تأكيد كردند: پيام جهانی اين حضور درخشان اين است كه امتداد حركت عظيم ملت ايران در جهان اسلام گسترده شده و امت اسلامی همچون ملت ايران زير بار ظلم نمی رود، حتی اگر ظالم از پشتيبانی قدرتمندترين دولتهای جهان برخوردار باشد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش ديگری از سخنانشان اخلاق حسنه و مهربانی و برادری را نياز جدی جامعه دانستند و با انتقاد شديد از اقدام روزنامه ها، رسانه ها و دستگاههای گوناگون ارتباطاتی در ترويج فضای "تهمت و سوءظن و بدگمانی"، افزودند: رويه تأسف بار رواج شايعات و تهمت های متقابل، دلها و فضای زندگی جامعه را تاريك و ظلمانی می كند.

حضرت آيت الله خامنه ای به پخش تلويزيونی برخی دادگاهها اشاره و خاطر نشان كردند اعتراف و اقرار هر متهم در دادگاه و در مقابل دوربين ها و بينندگان ميليونی، "شرعاً، عرفاً و عقلاً" حجت، مسموع و نافذ است اما سخنان متهمان درباره اشخاص ديگر، حجيت شرعی ندارد و مسموع نيست و از اين طريق نيز نبايد فضا را به تهمت و سوءظن آلوده كرد.

ايشان دستگاههای اجرايی و قضايی را به تعقيب و محاكمه و مجازات مجرمان، مكلف دانستند و افزودند: در اين زمينه بايد بر اساس قوانين، قاطعانه عمل كرد اما مجازات مجرم غير از اين است كه كسی را بر اساس گمان و خيال متهم كنيم و اين تهمت ها را در جامعه ترويج دهيم.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به بد دلی رسانه های بيگانه درباره مسائل ايران تأكيد كردند نبايد حرفها و ادعاهای اين رسانه های مغرض را به بهانه ايجاد شفافيت، تكرار و پخش كرد و به ديگران تهمت خيانت يا خطا زد چرا كه اين كار شفافيت نيست بلكه كدر كردن فضاست.

حضرت آيت الله خامنه ای در تبيين معنای حقيقی شفافيت، اقدام مسئولان را در ارائه واضح عملكرد خود به مردم ضروری دانستند و خاطر نشان كردند معنای حقيقی شفافيت ارائه كارنامه به مردم است و هيچكس حق ندارد مسائلی را كه اثبات نشده بيان كند و ديگران را زير بار فشار تهمت قرار دهد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنين در بحث رواج تهمت و شايعات، گناه تهمت به نظام را بسيار سنگين تر از گناه تهمت به اشخاص خواندند و تأكيد كردند نبايد كسی كل نظام را به اموری كه شايسته نيست متهم كند چرا كه شأن نظام از اين گونه تهمت ها بسيار بالاتر است.

ايشان در بخش ديگر از خطبه های نماز عيد فطر با اشاره به نزديك بودن هفته دفاع مقدس، هشت سال جنگ تحميلی را زمينه ساز تقويت "اعتماد به نفس ملّی"، كشف ظرفيتهای ناشناخته و شكوفايی استعدادها خواندند و خاطرنشان كردند بخش اعظم حضور سرافرازانه ملت و جوانانش در ميدانهای نوين دانش و فناوری مرهون آن سالهای پرافتخار است.

ايشان با تجليل از دفاع مقتدارانه ارتش، سپاه و بسيج مستضعفان در مقابل هجوم دشمنان افزودند: كسانی كه وعده فتح سريع تهران را می دادند امروز به زباله دان تاريخ افتاده اند اما ملت ايران روز به روز مقتدرتر و نظام اسلامی ريشه دارتر و تناورتر شده است و بعد از اين هم همين گونه خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی ملت، قوای سه گانه و همه مسئولان را به همكاری و همدلی بيشتر فراخواندند و افزودند: ايران عزيز در دهه چهارم انقلاب يعنی دهه پيشرفت و عدالت نيازمند جهش های مختلف است تا عقب ماندگی ها را جبران كند و روند آبادانی و پيشرفت را شتاب بخشد.

حضرت آيت الله خامنه ای علم را كليد پيشرفت همه جانبه كشور برشمردند و تأكيد كردند: همه دستگاهها بويژه دانشگاه، حوزه، نخبگان و دانشجويان تلاش و مراقبت كنند تا حركت علمی چند ساله اخير، كُند يا متوقف نشود.

ايشان همچنين استقبال مردم، مسئولان و نخبگان را از نامگذاری امسال به سال اصلاح الگوی مصرف يادآور شدند و با انتقاد از كم تحركی موجود در اين زمينه، افزودند: متأسفانه كشور در چند ماه اخير بعلت هيجانات كاذب، وقت را از دست داد البته اصلاح الگوی مصرف سالها طول می كشد اما مسئولان، دانشگاهيان حوزويان و همه تلاش كنيم اين مسئله مهم، جداً دنبال شود كه در اين زمينه دولت بايد پيشرو و پيشتاز باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016