دوشنبه 30 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روسيه: انکار هولوکاست غيرقابل قبول است، سرمايه

سرمايه: انکار مجدد هولوکاست از سوی محمود احمدی نژاد که با واکنش های گسترده و محکوميت اين اظهارات از سوی کشورهای روسيه، آلمان، آمريکا، بريتانيا و فرانسه همراه شد، اجماع جهانی تازه ای عليه ايران را شکل داد. احمدی نژاد جمعه گذشته در سخنرانی پيش از خطبه های نماز جمعه روز قدس در تهران بار ديگر هولوکاست و نسل کشی يهوديان در دوران جنگ جهانی دوم را «افسانه ای» آميخته به «دروغ» و نوعی «عمليات روانی» خواند که برای زمينه سازی تاسيس کشور اسرائيل مطرح شده است. پس از اين سخنان، روسيه اظهارات اخير رئيس دولت دهم ايران درباره هولوکاست را رد کرده و آن را «غير قابل قبول» خواند. آندره نسترنکو سخنگوی وزارت امور خارجه فدراسيون روسيه سخنان اخير «محمود احمدی نژاد» که طی آن هولوکاست را «افسانه ای آميخته به دروغ» خوانده بود، محکوم کرد و آن را «خلاف حقيقت» و «غيرقابل قبول» دانست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: «هر اقدامی برای تحريف تاريخ، اهانتی است به قربانيان فاشيسم و کسانی که ۷۰ سال پيش با اين پديده مبارزه کردند.» به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسيه سخنان محمود احمدی نژاد در مورد هولوکاست به پيشرفت گفت وگوها در مورد موضوع های مربوط به ايران کمکی نمی کند.
رابرت گيبس سخنگوی کاخ سفيد نيز با صدور بيانيه ای گفت: «به رغم آنکه ما از اين نوع صحبت ها پيش از اين نيز شنيده ايم، بديهی است آنچه را که ويغاحمدی نژادف گفته محکوم می کنيم و همانطور که رئيس جمهوری (اوباما) در قاهره گفت انکار هولوکاست، بی پايه و نفرت انگيز است.» ديويد ميليبند وزير خارجه بريتانيا نيز با محکوم کردن اظهارات محمود احمدی نژاد، آن را «مشمئز کننده» خواند و اين سخنان را در شأن «رهبر ايران» ندانست. وزارت خارجه فرانسه نيز سخنان محمود احمدی نژاد را «غيرقابل پذيرش و تکان دهنده» خواند. در همين حال فرانک والتر اشتاين ماير وزير امورخارجه آلمان در پی انکار دوباره هولوکاست از سوی محمود احمدی نژاد انتقاداتی را مطرح کرد . اشتاين ماير در اعتراض به سخنان احمدی نژاد افزود: «اين يهودی ستيزی آشکار، بايد از سوی ما به طور مشترک محکوم شود. در آينده نيز ما در مقابل يهودی ستيزی دست به مقابله خواهيم زد.» اين نخستين بار نيست که احمدی نژاد به انکار هولوکاست پرداخته و با نفی آن چالش جهانی را عليه ايران به وجود می آورد. مظلوم نمايی اسرائيل و ايجاد جبهه جهانی عليه ايران در حمايت از اسرائيل در پی اين اظهارات سبب شده است تا منتقدان بسياری نيز بر پافشاری احمدی نژاد بر اين رويکرد انتقاداتی را مطرح کنند. منتقدان داخلی تاکيد می کنند هيچ نسبتی بين منافع ملی ما و نفی هولوکاست وجود ندارد چرا که هولوکاست موضوع مورد مناقشه يهودی ها و نازی های آلمانی است. به عقيده آنها اين رويکرد دولت ايران بهانه ای به دست دستگاه های رسانه ای و تبليغاتی غرب داده است که ادعای ضد قوم يهود بودن ايران را مطرح کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016