سه شنبه 31 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رفسنجانی: دلسوزان نظام متنی را برای برون رفت از وضعيت فعلی تدوين کرده‌اند، بايد با رسانه‌های متخلف در پخش اعترافات برخورد کرد، ايلنا

- فضای تهمت و ايجاد ناامنی فکری برای ديگران و آلوده کردن فضا به بدبينی منجر می‌شود
- در صحنه جهانی، نياز به ديپلماسی موثر داريم.


ايلنا: رئيس مجلس خبرگان رهبری از تدوين متنی توسط دلسوزان نظام برای برون رفت از وضعيت فعلی خبر داد و گفت:گروهی از افراد خير و خير خواهان و دلسوزان نظام متنی را بر اساس مطالبی که از رهبری شنيديم وديدگاه های افراد صاحب نظر برای انتقال فضای فعلی جامعه به فضای نقادی صحيح در حال تنظيم کردن هستند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، رئيس مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحيه ششمين اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری دوره چهارم، با اشاره به ترور ماموستا شيخ‌الاسلام نماينده مردم کردستان در مجلس خبرگان، تاکيد کرد:‌ مسئولان امنيتی بايد عاملان اين جنايت را شناسايی کنند و جلوی اين اقدامات گرفته شود. چرا که اين اقدام تاثير قابل ملاحظه ای در امنيت منطقه دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به مناسبت‌های روز قدس و هفته دفاع مقدس، و با قدردانی از حضور باشکوه مردم در راهپيمايی روز جهانی قدس خاطر نشان کرد: اين قطعه روشن تاريخ ايران (دفاع مقدس)، نبايد هيچگاه فراموش شود. زيرا حاصل مجاهدت بهترين فرزندان اين آب‌وخاک و صبر خانواده‌های معزز جانبازان و شهدا است. رزمندگان و خانواده‌های آنها حق بزرگی بر گردن ما دارند که نبايد اجازه دهيم هيچ‌گاه فراموش شوند و خداوند نيز جزای آن رزمندگی‌ها را دارد و لذا چند سال است که جنگ تمام شده و وعده خداوند تحقق يافته است.
وی افزود:‌ سرنوشت صدام،‌ منافقان و حاميانشان معلوم است و لذا می‌بينيم که هيچ‌کدام سرنوشت خوبی نيافتند و دنيا ما را به عنوان مظلوم و صداميان را به عنوان متجاوز شناخت، البته ما هنوز تمام حقوق خود را دريافت نکرده‌ايم؛ ولی اميدواريم جزای مناسب را خداوند عطا فرمايد.

آمادگی شرط ايمنی ماست
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به شرايط فعلی دنيا، اظهار داشت: استعمارگران انحصارطلب آتش تهيه‌ای ريخته‌اند که به ما هشدار می‌دهد خيلی مراقب باشيد و خودمان آماده باشيم، ولی اميدواريم شرايط ناگواری پيش نيايد ولی آمادگی شرط ايمنی ماست.
هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: شما می‌بينيد در خارج چه می‌گذرد و بين خودشان طراحی می‌کنند، گرچه اين فعاليت‌ها بيشتر جنگ روانی است تا در آستانه مذاکرات ما را در انفعال قرار دهند. البته با ديپلماسی فعال می‌توانيم خوب عمل کنيم، همانطور که قبل از اين هم توانستيم آثار شر آنها را کم کنيم. خداوند وعده داده کسانی را که در راه او صبر و استقامت می‌کنند، کمک کند و امام راحل که بنيانگذار اين مسير بود و در ۳۰ سال آخر عمر نيز همواره در ميدان حاضر بود ميراث گرانب‌هايی داشت که همواره می‌توان از آنها بهره گرفت.

درنگ و تامل مسائل را می‌تواند به سمت وضع خوبی ببرد
رئيس مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود با بيان اينکه مسائل داخلی قابل ملاحظه است،‌ تصريح کرد: همه و به خصوص ما اعضای خبرگان که نماينده مورد اعتماد مردم و علمای با بصيرت، آشنا با شرايط و مسئولينی هستيم که سوگند خورده‌ايم بايد تلاش کنيم تا وظيفه خود را ايفا نمائيم و شرايط را نيز همه می‌دانيم و به هوشياری بيشتر نياز داريم.
وی با اشاره به بازگشايی مدارس و دانشگاه‌ها و جنگ روانی که بيگانگان دست‌اندرکار آن هستند، تاکيد کرد: مقداری درنگ و تامل مسائل را می‌تواند به سمت وضع خوبی ببرد، مشروط بر اين‌که هم شرايط را به خوبی ارزيابی کنيم و هم به موقع تصميم بگيريم.
هاشمی‌رفسنجانی در ادامه با تاکيد بر اينکه مهم‌ترين نياز امروز کشور اتحاد است،‌ اظهار داشت: اتحاد ملت ما امروز بزرگترين وسيله دفع شرها و جلو بردن امور کشور است و بايد ابزار اين اتحاد را به خوبی آماده کرده و زمينه‌های آن و عوامل ايجاد نشاط در جامعه به خصوص در جوانان و تحصيل‌کردگان را فراهم کنيم.

ان شاءالله در آينده هم مشکلی در ارتباط مراجع با نظام نداشته باشيم
رئيس مجمع تشخيص مصحلت نظام با بيان اين‌که ارتباط بين حوزه و دانشگاه بسيار مهم است، ‌ادامه داد : خيلی‌ها تلاش می‌کنند بين اين دو نهاد انسان‌ساز فاصله بيندازند. اما همکاری حوزه‌ها و مراجع با کل نظام بسيار مهم است که در طول ۳۰ سال گذشته هيچ‌گاه در اين زمينه مشکل نداشتيم و انشاءالله در آينده هم نخواهيم داشت. بايد تهديدات رفع شده و مشکلات کوچک که باعث شکاف بيشتر بين آنها نشود که علما و روحانيون نيز به اين امر توجه دارند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌که با اشاره به راه‌های پيدا کردن همدلی بيشتر بين اقشار مردم و کسانی که در چارچوب قانون اساسی و قوانين موضوعه مايل به همکاری با هم هستند، اظهار داشت: در اظهارات اخير رهبری به اندازه کافی در اين زمينه‌ محورهايی را می‌بينيم که اگر در جامعه به آنها توجه شود و همه اطراف اعتراضات و مشاجرات و نيز دست‌اندرکاران آنها را در نظر گيرند؛ فکر می‌کنم مشکلی که نگران آن باشيم، پيش نيايد. البته در يک جامعه زنده مباحثات همواره می‌تواند وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اينکه يکی از محورهای سخنان رهبری ابراز رضايت از راهپيمايی روز قدس است که ملت به طور يکپارچه در آن حضور يافت، ادامه داد: اين حضور نياز به زمان و نشانه علاقه‌مندی به آرمان‌های امام در مورد ملت مظلوم فلسطين است که غذا، دارو و .... در اختيار ندارند و اين حضور مردم وفاداری مردم را نشان داد.

رهبری فضای تهمت و مشاجرات را محکوم کردند
هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به فراز ديگری از سخنان رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عيد سعيد فطر تصريح کرد: ايشان فضای تهمت و مشاجرات را محکوم کردند که نشانه توجه به نقطه چرکينی است که باعث می‌شود دل‌ها را دور کند. همه توجه کنند که فضای تهمت و ايجاد ناامنی فکری برای ديگران و آلوده کردن فضا به بدبينی منجر می‌شود که مانند خوره همه چيز را می‌خورد. همه ما، مسئولان و تريبون‌داران بايد به اين موارد توجه کنيم تا فضا بيش از اين آلوده نشود.
رييس مجلس خبرگان رهبری از تدوين متنی توسط خيرخواهان و دلسوزان نظام برای برون رفت از وضعيت فعلی خبر داد و گفت: افراد خيرخواه و با تجربه در حال تنظيم متنی برای برون رفت از وضعيت فعلی هستند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود در افتتاحيه ششمين اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری دوره چهارم، به يکی ديگر از محورهای سخنان اخير رهبری اشاره کرد و آن را توجه به قانون دانست و گفت: رهبری به لزوم توجه به قانون تاکيد داشتند، از اين رو چه آنهايی که دست اندارکار هستند، بايد مقيد به قانون باشند و چه معترضان بايد در چارچوب قانون عمل کنند. مجريان و معترضان توقع نداشته باشند که در صورت عمل نکردن در چارچوب قانون، نسبت به آنها بی‌تفاوت باشند؛ زيرا بی قانونی يعنی هرج و مرج در جامعه.

بايد با رسانه‌های متخلف در پخش اعترافات متهمان برخورد کرد
وی يکی ديگر از محورهای مهم سخنان رهبری را ممنوع کردن پخش اعترافات متهمان در رسانه‌ها بيان کرد و گفت: اگر اعتراف متهمان نسبت به ديگران پخش شده بايد با متخلف برخورد شود و بايد ايستاد و با آنها برخورد کرد. اين که هر رسانه هرچه دلش خواست بنويسد و آن را منتشر کند درست نيست و بايد به آن برخورد کرد. اين تذکر رهبری اهميت فوق العادهای دارد.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، مدارای حداکثری و برخورد و حداقلی با مخالفان در چارچوب قانون را يکی ديگر از محورهای مهم سخنان رهبری اعلام کرد و خواستار توجه مسوولان به اين قسمت از صحبت‌های ايشان شد.
دوری از مکر و فريب و نيرنگ و دروغ در جامعه يکی ديگر از محورهای سخنان آيت الله هاشمی رفسنجانی بود که در اين خصوص تاکيد کرد: صداقت و رفاقت و پرهيز از فريبکاری نياز امروز جامعه است.
هاشمی رفسنجانی از ديگر موارد مهم سخنان رهبری را ”معالجه با دارو در حد ممکن، قبل از جراحی“ و ”قانونی عمل کردن همه اقشار جامعه“ دانست و در تبيين بخش ديگری از سخنان رهبری، تاکيد کرد: مفيد بودن انتقاد و توجه به نتايج دلسوزان در چارچوب اصول و مقررات و خودداری از مچ گيری، از محورهای مهم سخنان رهبری بود که بايد مورد توجه قرار گيرد.
رييس مجلس خبرگان رهبری لزوم رعايت حق افراد در دفاع از خود را از ديگر محورهای مهم سخنان رهبری دانست و خاطرنشان کرد: اين موارد (محورهای سخنان رهبری) می‌تواند ملاک عمل قرار گيرد و يک وظيفه قانونی است واگر مباحث افراد صاحب نظر مورد عمل قرار گيرد می‌توان شرايط بهتری در جامعه پيش بيايد.

افراد دلخواه در حال تنظيم مطلبی هستند تا فضای نقادی صحيح شکل بگيرد
وی به سخنان خود در نماز جمعه بعد از انتخابات اشاره کرد و از تدوين متنی توسط دلسوزان نظام برای برون رفت از وضعيت فعلی خبر داد و گفت:گروهی از افراد خير و خير خواهان و دلسوزان نظام متنی را بر اساس مطالبی که از رهبری شنيديم وديدگاه های افراد صاحب نظر برای انتقال فضای فعلی جامعه به فضای نقادی صحيح در حال تنظيم کردن هستند.
هاشمی رفسنجانی به آغاز سال تحصيلی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در آغاز سال تحصيلی اين اقدامات می‌تواند ارزشمند باشد و بايد از مبهم بودن فضا جلوگيری کرد و از اقدامات مبهم خودداری ورزيد.
وی در بخش ديگری از سخنان خود به فضای بين الملل اشاره کرد و با تاکيد بر اينکه در صحنه جهانی، نياز به ديپلماسی موثر داريم، گفت: امروز و فردا کردن جواب نمی‌دهد؛ زيرا دشمنان ما فعال هستند و جنگ روانی عليه ما اعمال می‌کنند. بايد در اين خصوص آمادگی داشته باشيم و آنچه که حق است به دست بياوريم، زيرا ما بيش از آن چه که حق ما نيست نمی‌خواهيم.

واردات بی‌رويه مشکلات نگران کننده‌ای ايجاد کرده است
رييس مجلس خبرگان رهبری به وضعيت فعلی جامعه به خصوص مسايل اقتصادی اشاره کرد و خطاب به مسولان ذيربط مسوولان ذيربط گفت: بايد بيش از پيش کار کنيد، ما مشکلات زيادی در کشور به خصوص در عرصه اقتصادی داريم و بايد اين مسايل حل شود.
وی با انتقاد واردات بی رويه به کشور، خاطرنشان کرد: واردات فوق العاده، مشکلات زيادی را برای ما و به خصوص مولدها ايجاد کرده که جای نگرانی دارد و با افت ۵۰ درصد درآمد نفتی مشکلات ما اضافه می‌شود.
هاشمی رفسنجانی در پايان سخنان خود مجددا بر عمل به قانون که مورد تاکيد رهبری بود، تاکيد کرد و گفت: با توجه به استقرار دولت و رکود بوجود آمده در جامعه، بايد با توجه به قانون برای حل اين مسائل اقدام کرد. زيرا عمل به قانون موجب می‌شود مردم با نشاط در عرصه حضور يابند و مسايلی که اکنون مردم را رنج می‌دهد پايان می‌پذيرد.
گفتنی است ششمين اجلاس رسمی مجلس خبرگان دوره چهارم صبح امروز درمحل قديم مجلس شورای اسلامی و با قرائت آياتی از قرآن مجيد
آغاز شد. در جايگاه هيات رئيسه مجلس خبرگان، در سمت راست آيت‌الله هاشمی رفسنجانی، هاشمی شاهرودی و احمد خاتمی نشسته‌اند، اما در سمت چپ، صندلی خالی آيت‌الله يزدی قرار دارد که در کنار اين صندلی، دری‌نجف‌آبادی، ديگر عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان حضور دارد.
اين اجلاس سه روزه است و موضوع هسته‌ای ايران نيز يکی از دستورکارهای اجلاس اعلام شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016