سه شنبه 31 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زندان و سانسور برای خبرنگاران و رسانه های بين‌المللی ادامه دارد، گزارشگران بدون مرز

در آستانه سه ماه بازداشت مازيار بهاری خبرنگار هفته نامه نيوزويک، و در دومين ماه بازداشت فريبا پژوه روزنامه‌نگار بسياری از مطبوعات اصلاح‌طلب و همکار رسانه‌های بين‌المللی از جمله راديو بين‌المللی فرانسه، گزارشگران بدون مرز تصميم غير قابل پذيرش دستگاه قضای ايران مبنی تمديد بازداشت خبرنگاران رسانه‌های بين‌المللی را محکوم می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می‌کند : جابجايی های اخير در دستگاه قضايی ايران تغييری در سياست سرکوب آزادی بيان به وجود نياورده است. رسانه‌های بين‌المللی، همچنان متهم به "جاسوسی " می‌شوند و در تيررس قدرت حاکم قرار دارند. همکاران زندانی اين رسانه‌ها تحت فشارهای جسمی و روحی شديد قرار گرفته و مجبور به اعتراف می‌شوند. مازيار بهاری و فريبا پژوه همچون ديگر همکاران زندانی شان بی‌گناهند. آنها فقط برای روزنامه‌نگار بودن زندانی شده‌اند."

مازيار بهاری گزارشگر هفته نامه نيوزويک در اول تيرماه ١٣٨٨ از سوی ماموران امنيتی – قضايی در منزلش بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد. اين خبرنگار در تاريخ ١٠ مرداد ماه، به همراه ده‌ها نفر ديگر که در پی اعتراضات گسترده به تخلف و تقلب در انتخاب محمود احمدی‌نژاد به رياست جمهوری در ٢٢ خرداد بازداشت شده بودند، با اتهاماتی چون " شرکت" و يا عکس و فيلم برداری از تظاهرات در اولين جلسه مضحکه‌ای به نام دادگاه حاضر شد. در همان تاريخ خبرگزاری فارس نزديک به سپاه پاسداران مصاحبه‌ای از او منتشر کرد که در اصل تائيد اتهامات و کيفر خواست دادستانی عليه اين روزنامه‌نگار بود.

صالح نيکبخت وکيل خانواده مازيار بهاری به گزارشگران بدون مرز اعلام کرد " من تا کنون نتوانسته‌ام با ايشان ملاقات کنم و وکالت نامه ای که در تاريخ ٢ تيرماه برای امضا به دادستانی داده‌ام تا موکلم آنرا امضا کند به دست من نرسيده است. اما مازيار بهاری می‌تواند با خانواده‌اش ملاقات و به آنها تلفن کند."

از اغاز محاکمات وکلای زندانيان از دسترسی به پرونده موکلين و يا ملاقات با آنها محروم بوده‌اند. وکلای تسخيری ناشناسی نزديک به نهادهای امنيتی از سوی دادستانی تهران برای دفاع از زندانيان برگزيده شده‌اند.

فريبا پژوه روزنامه‌نگار بسياری از رسانه های اصلاح طلب و همکار راديو بين الملل فرانسه در تاريخ ٣١ مرداد ماه در منزلش بازداشت. ماموران امنيتی پس از بازرسی کامپيوتر و وسائل شخصی وی را به همراه خود بردند. اين روزنامه نگار پس از يک ماه نيم تحمل انفرادی در سلول های ٢٠٩ زندان اوين به بند عمومی منتقل شده است. فريبا پژوه همچنين وبلاگ نويس و مدير وبلاگ پس از باران است. اتهامات اين روزنامه نگار هنوز رسما از سوی مسئولان قضايی اعلام نشده‌است.

گزارشگران بدون مرز يادآور می شود که در تاريخ ٢٦ خرداد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار دستورالعملی به خبرنگاران خارجی اعلام کرد که اجازه " شرکت و يا تحت پوشش خبری قرار دادن تظاهرات غير قانونی ندارند." حضور خبرنگاران خارجی در ايران به دليل عدم صدور ويزا کاهش چشمگيری يافته است و خبرنگاران حاضر در محل نيز نمی توانند وظايف خود را آزادنه انجام دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016