پنجشنبه 2 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش تظاهرات ۲۳ سپتامبر کانون مدافعان حقوق بشر در ايران- بلژيک در برابر شورای اروپا و در اعتراض به حضور احمدی نژاد در سازمان ملل

امروز ۲۳ سپتامبر در بروکسل تظاهراتی اعتراضی توسط کانون مدافعان حقوق بشر در ايران- بلژيک، نسبت به حضور رئيس جمهور کودتائی حکومت ايران در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک برگزار شد. در اين تظاهرات در حدود صد ايرانی شرکت کردند. در اين آکسيون کانون تلاش نمود با دعوت از شخصيت های ايرانی و بلژيکی صدای اعتراضات حق طلبانه اکثريت مردم ايران را برای جلب همبستگی جهانی با مبارزات داخل کشور، پيش برد. در شروع همايش بروکسل، خانم مرجان مجری برنامه اعلام برنامه کردند و سپس از خانم سهيلا شفقی مسئول هماهنگی کانون دعوت کردند تا صحبت کوتاهی را برای حاضرين ايراد کنند. ايشان پس از خوشامدگويی به حاضرين در تظاهرات متذکر شدند که بجای سخنرانی ترجيع می دهند که سخنرانی خود را با خواندن نامه ای از ايران که توسط دختر جوانی بنام مرجان نوشته شده است پيش ببرند. در نامه مذکور آمده است:" سلام به همهٔ شما عزيزانم،اميدوارم همگی‌ خوب باشيد.می‌دونم که خواه نخواه همتون از جريانات ايران خبر داريد. آنچه که شما ميدونيد ذره ای از فشار و ظلمی است که بر جوانهای ما و همهٔ ملت ما می‌شه. ما همونطور که تمام دنيا هم باور نداشت، پريروز روز بزرگی‌ را ساختيم، به کمک همه ی شما نياز داريم همه اينجا جوونها رو کف دست ميذارند اما اونجا هيچ خطری شماهارو تهديد نمی‌کنه، ازتون خواهش می‌کنيم در مراسمی که چند روز آينده که در همه جا برپاست بخصوص دوستهای خوبم که در نيو يورک هستند تمنّا داريم شرکت کنيد و ديگران را هم خبردار کنيد. نهايت با يک دهنبند ساده باشيد که مشکلی‌ هم نيادش. به ما کمک کنيد. حتا اگر ميتونيد از شهرهای ديگه هم به اونجا بريد .دوستاتونو خبر کنيد زياد وقتی‌ نمونده. دنيا چشمش به ماست و ما هم در اين مرحله چشممون به شماست. به ما کمک کنيد چشم ندا هنوز به روی حامی‌ ما بازه ... يادتون که نرفته مارو هم بيخبر نذاريد دوستتون دارم و به خدا ميسپارمتون".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ادامه آقای جليل گادانی از پيش کسوتان قديمی و مبارز منطقه کردستان ايران به سخنرانی پرداختند. ايشان در چارچوب وضعيت حقوق بشر متذکر شدند که وضعيت موجود توسط رژيم ايران بر مردم کشورمان تحميل شده است. ايشان از نهادهای بين المللی خواستند که در مقابل ظلمی که بر مردم ايران وارد شده به خاطر مسائل و منافع اقتصادی سکوت نکنند و به موضعگيری بپردازند. در واقع سکوت ارگان های بين المللی باعث می شود که احمدی نژاد و خامنه ای ديکتاتور به کارهای خود ادامه دهند. آقای گادانی در بخشی ديگر از صحبت های خود تاکيد داشتند که تمام احزاب و گروهای ايرانی می بايست بخاطر مملکت و نجات مردم از اين ديکتاتورهای اسلام نما حرکت کنند و بسوی اتحاد و همبستگی، حرکت و تلاش کنند. چنين اتحادی هم باعث هماهنگی ميان خودشان و هم باعث بالا بردن اعتبار مردم می شود و هم اينکه آلترناتيو بوجود می آيد و بدين طريق مايه اميد مردم در داخل کشور می شوند. اگر اينکار صورت گيرد اعتبار بين المللی مردم ايران بالا خواهد رفت. ايشان در بخشی ديگر از سخنان خود از کشتار و ظلمی که بر عليه مردم کردستان ايران و نيز در ديگر مناطق قومی توسط حکومت جمهوری اسلامی ايران انجام شده صحبت کردند و بشدت نقض خشن حقوق بشر را در آن مناطق محکوم کردند. در آخر آقای گادانی از سازمان دهندگان همايش بابت اينکه چنين فرصتی را برای گفتگو برای ايشان فراهم کردند، تشکر کردند.

در ادامه برنامه آقای ابراهيم نبوی نويسنده، روزنامه نگار و طنزنويس ايرانی مقيم بلژيک پيرامون "جنبش سبز، جنبش احقاق حقوق مدنی"، به سخنرانی پرداختند. ايشان در بخش های از صحبت های خود متذکر شدند که:" جنبش سبز، بيش از هر چيز و پيش از هر چيز، يک جنبش احقاق حقوق پايمال شده يک ملت است. مردم ما، با حضور در انتخابات خرداد ۸۸ با خردمندی و هشياری، موفق شدند فرصت کوتاه دموکراسی انتخاباتی را به امکانی برای طرح مطالبات جدی مدنی خود، بدل سازند. فرصتی که به مردم ما نشان داد تا چه ميزان قدرت يک ملت بی شمار است و تا چه حد قدرت استبداد از بين رفتنی و ضعيف است. آری، ما بی شماريم، و ما ريشه داريم. جنبش سبز ايران، نه خواسته گروهی از طرفداران يک نامزد انتخاباتی، که حاصل تلاش صدهاهزار ايرانی هوشمندی است که در پس زندگی نفرت انگيز و حقارت آميز دوران احمدی نژاد، تصميم گرفته بودند که نه متکی به اين و آن سياستمدار، يا اين و آن حزب، يا اين گروه سياسی، بلکه متکی به جامعه بزرگ ايران شوند. ما، تصميم گرفتيم جنبشی بسازيم تا ايران آينده را برآن بنا کنيم. ما تصميم گرفتيم و خواستيم و می خواهيم سرنوشتی را که اتحاد زشت چکمه پوشان و دين فروشان برای ما رقم زده اند، واژگون کنيم و طرحی نو دراندازيم که در خور تاريخ و فرهنگ مان باشد. جنبش سبز ايران يک جنبش ايرانی و مدرن و تازه است که با رفتاری مسالمت آميز خواهان احقاق حقوق خود است". آقای نبوی در بخشی ديگر از سخنان خود گفتند:" آنان زدند و مردم ايستاديم، آنان کشتند و مردم با تنی برهنه روبروی گلوله ها ايستاد، آنان شکنجه کردند و ملت ما شبهای شهر را به تابوت ديکتاتوری تبديل کردند که حالا ديگر در خواب هم فرياد مرگ بر ديکتاتور را می شنود، آنها به عزيزترين عزيزان ما، شريف ترين مردم ما، به دختران و پسران نازنين و شجاع ما تجاوز کردند تا مردم را بترسانند و بترسانند و بترسانند و ديديم و به عيان ديديم که چهار روز قبل، بعد از سه ماه وحشت مدام، در روز قدس، ملت ايران با قامتی برافراشته و سری بلند به خيابانهای شهر آمد، به خيابانهای تمام شهرهای ايران آمد، تا بگويد ما زنده ايم و همچنان و همچنان حق مان را می خواهيم. حالا ديگر ما هم رای مان را می خواهيم، هم دولت و قدرت به غارت رفته مان را می خواهيم، هم توقف کامل ماشين کشتار و له کردن آدمها را می خواهيم، هم آزادی همه زندانيان مان را می خواهيم. ما خواستار حقوق مدنی مان، حقوق قانونی مان و حقوق بشر بطور کامل هستيم، ايران به عنوان يکی از امضا کنندگان بيانيه حقوق بشر، موظف است که بی پيشوند و بی پسوند، حقوق بشر را در تمامی ابعاد آن رعايت کند. امروز احمدی نژاد، از روی جسدهای کشتگان ما عبور کرده و به نيويورک رفته است، تا مشروعيت از دست رفته اش را توسط ملت، از توافق با آمريکا گدائی کند. من نه تنها مخالف برقراری رابطه ايران و آمريکا نيستم، بلکه طرفدار جدی اين رابطه ام، اما محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ما نيست، او می تواند در شهر نيويورک به عنوان توريست بگردد و تفريح کند، اما ما گفته های او را در نيويورک به رسميت نمی شناسيم.
آقای نبوی در پايان سخنان خود متذکر شدند که: "... ما سبزيم چون ريشه مان در خاک سرزمين ايران است، ما سبزيم چون در قلب يک يک ملت جوانه زده ايم، ما سبزيم چون هر روز بزرگتر و پربارتر می شويم و ما سبزيم بی زمستان، سبزيم بی خزان و سبزيم بی آنکه سختی و دشواری نابودمان کند...".

در اين قسمت از برنامه از طرف آقای پاتريک موريو نماينده پارلمان از حزب سوسياليست بلژيک نماينده ای برای سخنرانی در همايش کانون فرستاده شده بود. ايشان در پيام خود متذکر شدند که حزب سوسياليست حوادث ايران را با دقت دنبال می کند و نسبت به وضعيت وخيم حقوق بشر در ايران به دولت ايران هشدار می دهد. دولت ايران از امضاکنندگان منشور جهانی حقوق بشر در ايران است و می بايست در عمل به آن عمل کند. حزب سوسياليست بشدت در ماه های اخير دستگيری، کشتار فعالين مدنی و سياسی را در ايران محکوم می کند و همواره از مبارزين و خواسته های دمکراتيک مردم ايران برای آزادی و دمکراسی در ايران حمايت همه جانبه کرده و می کند.

در اين قسمت از برنامه آقای بابک دعايی هنرمند و نوازنده سنتور قطعاتی را از جمله موزيک سرود ای ايران را برای حاضرين اجرا کردند. که با تشويق حاضرين مواجه شد.
در ادامه برنامه رئيس کميته هماهنگی سازمان های يهودی در بلژيک آقای ژول روبنفلد به سخنرانی پرداختند و در سخنان خود از مبارزه مردم ايران برای دمکراسی و حقوق بشر حمايت کردند و گفتند از خواست اکثريت مردم ايران که احمدی نژاد رئيس جمهور قانونی ايران نيست حمايت کرده و نيز سرکوب آزاديخواهان و فعالين مدنی را در ايران محکوم می کند. ايشان متذکر شدند که تشکل ايشان از وزير امور خارجه بلژيک خواسته است که در هنگامی که احمدی نژاد برای سخنرانی به اجلاس سازمان ملل می آيد، نمايندگان بلژيک به عنوان اعتراض محل اجلاس را ترک کنند.

در اين قسمت از برنامه توسط خانم سهيلا شفقی متنی بزبان فرانسه خوانده شد و در آن متن نسبت به حضور احمدی نژاد در سازمان ملل و نيز نسبت به نقض شديد حقوق بشر در ايران اعتراض گشت. ايشان از ارگان های بين المللی و از دولت بلژيک خواستند که که احمدی نژاد را به عنوان رئيس جمهور ايران برسميت نشناسند و جمهوری اسلامی را بابت سرکوب و دستگيری آزاديخواهان، جوانان و زنان مبارز کشور تحت فشار قرار دهند. ايشان متذکر شدند که اگر موضوع حقوق بشر و دمکراسی در ايران پيش رود مسائل ديگر بدنبال خود حل خواهد شد.
در بخش هايی از همايش خانم مرجان به عنوان مجری برنامه بخش هايی از گفته های سخنرانان را بفارسی و فرانسه ترجمه می کردند. در طول برنامه صدها اعلاميه بزبان فرانسه در برابر شورای اروپا توسط جوانان حاضر در تظاهرات پخش شد. در ميان اين اعلاميه ها نامه ۱۸ تشکل ايرانی به رهبران اروپا، قطعنامه تظاهرات و يک تحليل کوتاه از وضعيت حقوق بشر در ايران پخش شد و دوستان با بسياری از کارکنان ارگان های اروپائی و مردمی که از محل پر رفت و آمد منطقه ای که اتحاديه اروپا در آن واقع است، می گذشتند به صحبت و گفتگو پرداختند. مصاحبه هايی با تلويزيون آسوشيود پرس، آژانس خبری بلگا انجام شد و در آن مصاحبه ها به وضعيت نقض حقوق بشر در ايران و حضور احمدی نژاد در سازمان ملل اعتراض شد.
در اين قسمت از برنامه خواسته های کانون که بصورت يک قطعنامه تهيه شده بود از پشت تربيون توسط خانم مرجان خوانده شد که در اينجا به آن خواسته ها می پردازيم:"
يک - تصريح کنيد که اتحاديه اروپا نقض منشور حقوق بشر سازمان ملل، به شمول پيمان حقوق مدنی و سياسی، که ايران هم جزو امضأ کنندگان آن است، را به اندازه نقض پيمان عدم گسترش سلاحهای اتمی جدی تلقی خواهد کرد؛

دو- برای پايان دادن به سرکوب مردم، آزادی همه زندانيان سياسی و همچنين محاکمه کسانی‌ که در کشتار‌های اخير دست داشته اند، به دولت جمهوری اسلامی ايران فشار آوريد؛

سه- تحريم ها (مثل بلوکه کردن دارائی ها، ممنوعيت سفر، ...) را عليه تمام اعضای نيروهای امنيتی و نه فقط افراد مربوط به پرونده هسته ای اعمال کنيد؛

چهار- ارائه پيشنهاد به دوازدهمين اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل، منقعده در ۱۴ سپتامبر تا ۲ اکتبر ۲۰۰۹، داير بر انتصاب گزارشگر ويژه با اختيارات وسيع برای تحقيق در موارد نقض حقوق بشر در ايران، به شمول و نه محدود به موارد واقع شده از پس از ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹.
پنج – احمدی نژاد را به عنوان رئيس جمهور ايران برسميت نشناسيد.

در اينجا برنامه به پايان خود رسيد و مجری از تمام حاضرين و شرکت کنندگان تشکر کرد و بار ديگر از هنرمند ايرانی اقای بابک دعايی دعوت کرد که مجدداً قطعاتی را با سنتور خود بنوازند.

ما بسياريم و قدرت ما در همبستگی ماست!

گزارش: کانون مدافعان حقوق بشر در ايران بلژيک
۲۳ سپتامبر ۲۰۰۹

آدرس تماس: iranianbelgique@yahoo.fr


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016