یکشنبه 5 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گامی دیگر به سوی محاکمه کاندیداهای اصلاح طلب: تعیین شعبه ای برای شکایت از میرحسین موسوی، جرس

فرشته ایرانی

یک روز پس از آنکه محمود احمدی نژاد به خبرنگار واشنگتن پست گفت "این مساله (محاکمه میرحسین موسوی) مربوط به قوه قضائیه است و دولت در آن نقشی ندارد"، سایت رجا نیوز از رسانه های نزدیک به احمدی نژاد خبر از تعیین شعبه ای در دادسرای کارکنان دولت برای رسیدگی به شکایات شهروندانی داد که به نوشته این سایت، در اثر حوادث پس از انتخابات و بي‌قانوني‌هاي ناشي از رفتار ميرحسين موسوي و هوادارانش دچار آسيب شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس خبر رجانیوز، شعبه 13 دادسرای کارکنان دولت به این منظور تعیین شده و شهرونداني كه در جريان اين حوادث دچار "خسارات جاني، مالي و آبرويي" شده‌اند، مي‌توانند با مراجعه به اين شعبه از دادسرا شكايات خود را ثبت كنند. این سایت مدعی شده است که از فرداي انتخابات 22 خرداد، هوادران موسوی اقدام به آسيب رساندن به اموال عمومي و تجمعات غيرقانوني كرده بودند كه در نتيجه آن ضمن ايراد جرح بر مردم و مختل شدن كسب و كار در نقاطي از تهران و برخي شهرستان‌ها، خسارات جاني نيز به برخي از شهروندان وارد شده است.

سایت رجانیوز که متعلق به فاطمه رجبی است میرحسین موسوی را متهم کرده که با حضور در تجمع غيرقانوني 25 خرداد و انتشار برخي بيانيه‌هاي تحريك‌آميز، عملاً اقدام به تشويق براي ادامه اين رفتارهاي غيرقانوني كرده است. رجا نیوز در حالی از تعیین شعبه ای برای شکایت از میرحسین موسوی ، نامزد معترض به کودتای انتخاباتی و هواداران او می دهد که پروژه پیگرد قضایی و یا بازداشت نخست وزیر زمان جنگ ایران از مدتها پیش توسط رسانه ها و حامیان محمود احمدی نژاد کلید خورده و دنبال می شود وپیش از این برخی اخبار از بررسی موضوع بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی و تعدادی دیگر از سران اصلاح طلب در شورای عالی امنیت ملی خبر حکایت داشت. خبری که از سوی این شورا یا هیچ کدام از اعضای آن تکذیب نشد.

بر اساس این خبر ، طرح بازداشت موسوی و کروبی و سایر چهره های اصلاح طلب که به شدت از سوی محمود احمدی نزاد و نزدیکان او دنبال می شود، با مخالفت تعدادی از اعضای این شورا مواجه شده بود و مخالفان گفته بودند که اجرای این طرح عواقب غير قابل کنترلی خواهد داشت که اصل نظام را با خطر سقوط رو به رو خواهد کرد.

طرح بازداشت موسوی 5 روز مانده به انتخابات کلید خورد

اولین بار و 5 روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، خبرگزاری دولتی ایرنا ، خواهان محاکمه میرحسین موسوی شد. این خبرگزاری که توسط خبرنگار پارلمانی سابق کیهان اداره می شود ، با اشاره به مناظره میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد مدعی شد که جمعی از حقوقدانان روحانی کشور در نامه ای اعلام کرده اند :آقاي مير حسين موسوي با صراحت و طي چند نوبت به رييس جمهور محترم آقاي محمود احمدي نژاد با لفظ رکيک توهين نمود و مرتکب جرم مشهود گردید و باتوجه به قاحت و مجرمانه بودن اين عمل اين جانبان، درخواست محاکمه وی در دادگاه صالحه را داریم.

پس از برگزاری انتخابات نیز در تاریخ یازده تیرماه ، حمید رسایی نماینده تندروی حامی محمود احمدی نژاد در مجلس مدعی شد که 100 نماینده مجلس با امضای نامه ای خواهان برخورد با عوامل اغتشاشات هستند. رسایی گفته بود که این صد نماینده میرحسین موسوی را به عنوان یکی از متهمان اصلی معرفی کرده اند. در اظهار نظری دیگر سلمان ذاکر، نماينده اروميه و عضو کميسيون قضايی مجلس میرحسین موسوی را به «اقدام عليه امنيت کشور، اخلال در نظم عمومی و تشويش اذهان عمومی» متهم کرده واز شکايت نمايندگان مجلس از او خبر داد. در همین ارتباط محمد تقی رهبر ، نماینده اصفهان هم گفت: آنهایی که بیانیه دادند و اغتشاشات اخیر را هدایت کردند، حتما باید پاسخگوی خون‌های ریخته شده باشند و باید به پای میز محاکمه کشیده شوند.

همزمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران با انتساب ۹ اتهام به میرحسین موسوی، خواستار محاکمه وی از سوی قوه قضائیه شد. این تشکل دانشجویی در نامه‌ای خطاب به دادستان کل کشور از مقام‌های قضایی خواست که میرحسین موسوی را به «جرم معاونت» در تمامی ناآرامی‌ها دستگیر و محاکمه کنند.

وارد شدن سپاه به طرح بازداشت و محاکمه موسوی

اما یک هفته بعد و با وارد شدن سپاه به موضوع، پی گیری های حامیان دولت در زمینه برخورد با کاندیداهای اصلاح طلب ابعاد جدیدی یافت. یدالله جوانی، رئیس دفتر سیاسی سپاه ،از میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی، محمد موسوی خوئینی ها به همراه دو وزیر کشور سابق ایران به عنوان سران اغتشاشات نام برده و خواهان محاکمه آنها شد. او سرکوب اعتراض ها را باعث "بیمه شدن دست کم ۲۰ ساله انقلاب" خواند و پیش از آن نیز از فعالیت های انتخاباتی میرحسین موسوی، با عنوان برنامه ریزی برای انقلاب رنگین یاد کرد.

تمام این واکنش ها در شرایطی انجام شده که رسانه های حامی دولت احمدی نژاد، طی هفته ها و ماههای گذشته، پی گیرتر از سیاستمداران همسو، بر طبل بازداشت و محاکمه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و حتی سید محمد خاتمی کوبیده اند. روزنامه کیهان به خصوص با شروع دادگاههای نمایشی ، این خط را دنبال کرده و پیگرد قضایی این سه شخصیت اصلاح طلب را "خواست مردم" عنوان کرده است.

در همین راستا، که در دادگاههای نمایشی نیز برخی متهمان متن های دیکته شده بازجویانی را خوانده اند که نوک پیکان را به سوی موسوی و سایر سران اصلاح طلب گرفته و آنها را عامل اصلی اغتشاشات معرفی کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016