جمعه 27 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طرفداران میرحسین موسوی در خیابان های تهران، ناصر اعتمادی، رادیو بین المللی فرانسه

در نخستین ساعات راهپیمایی روز قدس تظاهرکنندگان معترض به دهمین انتخابات ریاست جمهوری در خیابان ولی عصر تهران تجمع و در دفاع از میرحسین موسوی نامزد معترض و اطلاح طلب دهمین انتخابات ریاست جمهوری شعار سر دادند. تظاهر کنندگان در شعارهای خود همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که حدود هزارتن از تظاهرکنندگان که دست بندهای سبز بر دست داشتند در سکوت در میان دیگر تظاهرکنندگان در خیابان فلسطین تهران مشاهده شده اند.

در مجموع هزاران تظاهرکننده از جمله تظاهرکنندگان معترض در حال راهپیمایی به سمت دانشگاه تهران هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دیروز پنجشنبه سپاه پاسداران با انتشار بیانیه ای هشدار که در صورت طرح شعارها و مطالبات خاص با تظاهرکنندگان معترض برخورد می کند.

اینبار بر خلاف سنت سی سالۀ جمهوری اسلامی نماز آخرین روز ماه رمضان نه به امامت هاشمی رفسنجانی، که به امامت احمد خاتمی روحانی تندرو اقامه خواهد شد. قرار است پیشتر محمود احمدی نژاد سخنرانی کند.

سایت "مردمک" به نقل از "منابع موثق" نوشت که در خیابان سپهبد قرنی تهران نیروی انتظامی به سمت تظاهرکنندگان معترض گاز اشک‌آور پرتاب کرد. به گفتۀ همین منبع در مشهد، نیروی انتظامی کسانی را که نشان سبز بر تن داشتند دستگیر کرده است. همین منبع گفته است که اطراف حرم امام رضا را پلیس ضد شورش محاصره کرده است.

سایت شخصی مهدی کروبی اعلام کرد که وی امروز صبح ساعت یازده به جمع تظاهرکنندگان روز قدس در میدان هفت تیر می پیوندد..

سایت موج سبز وابسته به میرحسین موسوی دیگر نامزد اصلاح طلب و معترض دهمین انتخابات ریاست جمهوری از شرکت کنندگان در این تظاهرات خواسته است که جامۀ سبز بر تن کنند که به نماد اعتراض عمومی به نتیجۀ دهمین انتخابات ریاست جمهوری و وضع حاکم بر کشور تبدیل شده است.

دو نامزد معترض دهمین انتخابات ریاست جمهوری و نیز محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران با دعوت از مردم به شرکت در تظاهرات روز قدس خواستار طرح مطالبات عمومی به این مناسبت شده اند. ميرحسين موسوی پیشنهاد کرده که تظاهر کنندگان در راهپیمایی روز قدس این شعار را تکرار کنند :
تفنگت را زمين بگذار
که من بيزارم از ديدار اين خونبار/
چه در غزه - چه در لبنان/
چه در قدس و چه در ايران.

شبکه هایی که به طور خودجوش حول این ابتکار شکل گرفته اند گفته اند که اطلاع رسانی در اغلب نقاط تهران و در شهرهای اصلی کشور، به نحو مناسبی صورت گرفته است و بسياری از شهرستانهای کوچک و روستاها هم تصميم گرفته‌اند به تظاهرات در مراکز استانها ملحق شوند. یکی از این شبکه ها که گروه انقلاب سبز نام دارد تأکید کرده است که مقامات دولتی ایران سعی می‌کنند معترضان را از حضور در تظاهرات منصرف کنند. اما اگر از منصرف کردن نا اميد شوند، به تحريک مردم و به خشونت کشاندن روز قدس اقدام خواهند کرد.

به همین خاطر آنان از مردم خواسته اند که به هیچ وجه به دام خشونت های نیافتند و یا به شایعات رسانه های رسمی و نهادهای دولتی توجه ای نکنند. آنان در توصیه خود به تظاهرکنندگان از جمله گفته اند : " اگر با ايجاد مانع و بستن خيابان، مسيری را به روی ما بستند، يا از حضور ما جلو گيری کردند، لازم نيست دست به مقابله بزنيم. اگر حضور ما را در تظاهرات پذيرفتند، ما هم مراعات می‌کنيم و شعارهای خيلی تند و راديکال سر نمی‌دهيم؛ سبز يعنی صلح و دوستی. اما اگر در برابر حضور مسالمت آميز ما، مانع ايجاد کردند، بايد به سرعت به گروه‌های بزرگ تقسيم شده و تا هنگام افطار، در نقاط مختلف شهر، تظاهرات پراکنده برگزار کنيم."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016