دوشنبه 6 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: هنگامی که دشمن خارجی سنگينی داريم بايد به کاهش اختلافات توجه کرد، ايسنا

- نخبگان دينی و سياسی همه تلاش کنند اختلافات کاهش يابد

علی لاريجانی اظهار کرد: اگر می‌خواهيم در مقابل سر و صداهايی که به هر دليل ايجاد می‌شود و اين روزها بر سر مساله‌ی هسته‌يی جيغ بنفشی راه انداخته‌اند بايستيم بايد به اصول وحدت ملی توجه کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس مجلس شورای اسلامی با حضور در جشنواره‌ی ربع قرن دفاع مقدس گفت: ‌اکنون بيش از دو دهه‌ از پايان جنگ می‌گذرد و اينجا گردهم آمده‌ايم تا از آثار دفاع مقدس تجليل کرده و يادآوری کنيم که ايرانيان برای دفاع از اسلام و وطن قيام کرده و موفق بودند، يادآوری اين موضوع يک عقبه‌ی تاريخی بسيار ارزنده‌ای را برای ما به ارمغان می‌آورد.

وی افزود: در مسائل فرهنگی همچون کتابی که راجع به جنگ نوشته می‌شود و يا فيلمی که ساخته می‌شود مساله‌ی اساسی و مهم جهان‌بينی ما نسبت به تاريخ و حرکت تاريخی است که در اين صورت آن متن يا اثر هنری ارزش خود را پيدا می‌کند، در غير اين صورت آن اثر هنری يک اثری بی‌هدف است.

رييس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر بخواهيد يک اثر فرهنگی معنا پيدا کند بايد نگاه و افق خود را نسبت به جهت‌گيری‌های تاريخی به صورت دقيق شناخته و حوادث را در آن متن يادآوری کنيم در غير اين صورت هيچ تاثير خاصی و فکری در انسان به وجود نمی‌آيد و تنها با شنيدن و خواندن يک اثر يک تغيير حالت موقتی در انسان رخ می‌دهد. با علم به اين موضوع که مجموعه‌ی حوادث تاريخ به يکديگر پيوسته است و علل همه‌ی حوادث را بايد در سنت‌های پيوسته پيدا کرد، به اين نکته پی می‌بريم که همواره در عالم يک حکمت و سنت الهی ساری و جاری بوده و اين سنت الهی مبارزه‌ی حق عليه باطل است، در نهايت نيز طبق فرموده‌ی خدا همواره حق پيروز است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: بنابراين اگر اثری درباره‌ی جنگ خلق می‌کنيم بايد بخشی از مبارزه‌ی حق عليه باطل را نشان دهيم چرا که اين خلق اثر نوعی ارزيابی از گذشته‌ی خود برای عمليات‌های بعدی و آماده شدن برای صحنه‌ی ديگر مبارزه حق عليه باطل است، بنابراين می‌توان گفت که آثار فرهنگی دفاع مقدس می‌تواند ارزيابی ما را از مبارزه حق عليه باطل نشان دهد تا بتوان با درک بهتری وارد عرصه‌های ديگر شد.

نماينده‌ی مردم قم در خانه‌ی ملت در ادامه گفت: هنگامی که به حرکت حق و باطل در يک متن و يا يک اثر هنری نگاه می‌کنيم بايد نوعی بيداری در انسان‌ها به وجود آورد، از اين رو همواره بايد به اين نکته توجه داشت که نقطه‌ی محوری کار در دفاع مقدس ذکر خاطره‌ها و يادآوری دلاوری‌ها نيست البته اين کار مفيد است. اما مهمتر از آن بحث، ذکر است. چرا که خداوند فرمود ذکر هدايت‌بخش و عامل بيداری انسان‌هاست از اين رو در صورتی که در يک اثر هنری و فرهنگی راجع به دفاع مقدس ذکر گنجانده شود آن اثر معنا پيدا می‌کند.

لاريجانی در ادامه توضيح داد: تذکر، فرد و جامعه را برای اقدام بعدی مهيا می‌کند، به عبارت ديگر اگر سلسله حوادث تاريخی را سلسله‌ای به هم پيوسته بدانيم آنچه که فرد و جامعه را برای مبارزه‌ی ديگر از سنخ حق عليه باطل آماده می‌کند ذکر است.

لاريجانی ميدان جنگ در طول هشت سال دفاع مقدس را ميدان زندگی، بيداری و برادری دانست و با اشاره به کتاب شهيد نظرنژاد گفت: هنگامی که يک اثر دفاع مقدس را می‌خوانيم نبايد فکر کنيم که اين کتاب تنها برای نويسنده‌ی آن فايده دارد بلکه اصل فايده‌ی آن برای فرد خواننده است.

رييس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سالگرد شکست حصر آبادان گفت: قرائت‌های مختلفی از سالگرد شکست حصر آبادان در ۵ مهر سال ۶۰ وجود دارد، در حالی که يک سال از آغاز تجاوز دشمن به آبادان می‌گذشت ۹ ماه از اين يک سال را بنی‌صدر فرمانده‌ی کل قوا بود و به مديريت و فرماندهی جبهه‌ها می‌پرداخت، در آن زمان موضع ايران به گونه‌ای بود که مردم آبادان در شهر خود مانده و عراق شهر را محاصره کرده بود، در آن دوران بنی‌صدر چهار عمليات برای آزادسازی آبادان راه انداخت اما به دليل اشتباهات استراتژيک در هر چهار عمليات شکست خورد، اين در حالی بود که امام (ره) در ۱۴ آبان ۵۹ دستور شکست حصر آبادان را داده بودند و اين دستور روی زمين مانده بود.

لاريجانی آبادان را نماد مقاومت يک امت دانست و گفت: بنی‌صدر درک درستی از حرکت مومنانه‌ی دفاعی مردم نداشت و راه را به نيروهای مردمی نمی‌داد اين در حالی بود که در آن دوران نيروهای بسيجی مردمی آماده‌ی حضور در جبهه‌های جنگ بودند، اما بنی‌صدر اجازه‌ی ورود آنها را نداد. به عبارت ديگر نداشتن استراتژی درست باعث شد که بنی‌صدر نتواند از اين منابع الهی انسانی به درستی استفاده کند سنت الهی نيز به ما می‌گويد هنگامی که کسی نمی‌تواند از منابع مومنان الهی استفاده کند شکست می‌خورد.

لاريجانی ادامه داد: در پی اين چهار شکست، نيروهای اشغالگر اميدوار شدند که ايرانيان نمی‌توانند اين مناطق را پس بگيرند، اما با سقوط بنی‌صدر مقطع نورانی جنگ شکل گرفت و استراتژی جديد نظامی آغاز شد.

وی افزود: بنی‌صدر علاوه بر شکست‌هايی که در طول نه ماه فرماندهی کل قوا در جنگ رقم زد در داخل نيز به تشديد بحران‌ داخلی می‌پرداخت، اين کار را از ۱۴ اسفند سال ۵۹ آغاز کرد، اين در حالی بود که کشور بايد همه‌ی نيروهای خود را در مواجه با دشمن خارجی بسيج و وحدت ملی ايجاد می‌کرد، اما در آن دوران اختلافات بسيار زياد و فضای اتهام و بداخلاقی سياسی تشديد شده بود و به ديگران و بزرگان کشور همچون شهيد بهشتی، ‌شهيد رجايی، ‌آيت‌الله خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی و حزب جهموری اسلامی تهمت‌هايی همچون انحصارطلبی و تحجر زده می‌شد و اين شخصيت‌ها را تخريب می‌کردند، دامنه‌ی اين اختلافات از راس نظام به دامنه‌ی جامعه کشانده شد، اما در چنين شرايطی امام (ره) بحران داخلی را کنترل، ‌بنی‌صدر را عزل و در داخل کشور وحدتی ايجاد کردند، در پی ايجاد اين وحدت در داخل در جبهه‌ها نيز اتحادی بين ارتش و سپاه ايجاد و آنها توانستند با اين اتحاد در اولين عمليات مشترک و گسترده ظرف ۲۴ ساعت آبادان را آزاد کنند.

لاريجانی خاطرنشان کرد: در حالی که بنی‌صدر در طی نه ماه و با وجود تمام امکانات در چهار عمليات برای آزادسازی آبادان شکست خورد، اما نيروها پس از عزل بنی‌صدر با فرماندهی کل قوا که ولايت فقيه بود توانستند ظرف هفت ماه همه‌ی مناطق اشغال شده را آزاد و تحول اساسی در داخل و جبهه‌ها ايجاد کنند، پس از فرماندهی امام به عنوان فرماندهی کل قوا حضور نيروهای خط امام و حزب‌اللهی را در جبهه‌ها شاهد بوديم.

رييس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکيد کرد: نمی‌توان با دشمن خارجی درگير بود بدون آنکه در داخل اطمينانی برای مردم حاصل شده باشد، مطمئنا وقتی وحدت و اطمينان در داخل وجود داشته باشد ديگر دشمن خارجی جايی ندارد.

لاريجانی در تشريح عوامل موثر در تغيير و تحول دوران جنگ به خصوص پس از عزل بنی‌صدر گفت: حضور موثر مردم در صحنه يکی از اين عوامل موفقيت‌آميز در طول هشت سال دفاع مقدس بود. مطمئنا بدون حضور مردم اين افتخارات دفاع مقدس رقم نمی‌خورد، امروز نيز شرايط اين گونه است يعنی همه‌ی سعادت کشور در گروی حضور فراگير مردم در همه‌ی عرصه‌ها است. نکته‌ی دوم در موفقيت در جنگ کارهای مبتکرانه در جبهه‌ها بود امروز نيز بايد در همه‌ی صحنه‌های پيش‌رونده‌ی انقلاب به ابتکارات توجه لازم شود.

وی ادامه داد: در دوران جنگ با ايجاد حرکتی شتابان، اراده‌ای معطوف به پيروزی در آن شرايط همه‌ی کشورهای غربی و غرب‌زده پشت سر صدام بودند، البته امروز نيز برخی از کشورهای منطقه کارهای عجيبی می‌کنند، از سويی ديگر وجود سازمان انقلابی بسيج و سپاه توانست نيروهای مردمی و بکارگيری آنها را سامان دهد.

نماينده‌ی مردم قم در خانه‌ی ملت در ادامه تاکيد کرد: رفع مناقشات سياسی در داخل يکی از عوامل مهم در پيروزی در هشت سال دفاع مقدس بود، چرا که يک سال کشور در دوران بنی‌صدر مدام دچار سايش سياسی بود که پس از عزل بنی‌صدر فضای داخلی از يک وحدتی برخوردار شد که اين وحدت توانست بر روی امنيت ملی و دفاع از کشور اثر گذارد.

لاريجانی حضور فکر ولايی در جامعه را از عوامل ديگر در پيروزی در جنگ برشمرد و گفت: پس از عزل بنی‌صدر فکر طرفداری از ولايت فقيه محقق شد و فرماندهی کل قوا در دست ولايت فقيه بود، همچنين حرکت سياسی جامعه از طمانينه‌ای برخوردار و در پيشرفت‌ها موثر شد، تا هنگامی که بنی‌صدر روی کار بود شاهد خلط حق و باطل بوديم، بنی‌صدر با نوشته‌هايش و تاسيس دفاتر و کارهايش حق و باطل را با يکديگر مخلوط می‌کرد، اين در حالی است که اختلاف حق و باطل بصيرت را از افراد و امت‌ها می‌گرفت و اجازه نمی‌داد اراده‌ها معطوف به اهداف شود. يکی از مسائل مهم آن زمان کناررفت سايش‌ها و روشن شدن حق و باطل بود.

لاريجانی خاطرنشان کرد: با کالبدشکافی حصر آبادان می‌توان به نکاتی پی برد، مبنی بر اينکه در صورتی که راه خود را بشناسيم و حرکات جامعه مسير روشنی داشته باشد و همه‌ی اراده‌ها پشت آن آيد توفيق چشمگيری حاصل می‌شود، همچنين از آنجا که ظرفيت ايران ظرفيت بزرگی است و از ظرفيت نخبگی وسيعی برخوردار است، به گونه‌ای که اين ظرفيت بزرگ در کشور ما قابل مقايسه با ديگر کشورها نيست و سپهر انديشه در ايران چنان وسعتی دارد که می‌توان نمونه‌ی آن را در بحث هسته‌يی و امور ديگر مشاهده کرد.

رييس قوه مقننه افزود: در ايران از لحاظ دينی نيز تنوعی وجود دارد که قابل مقايسه با بسياری از کشورهای ديگر نيست، نمونه‌ی آن را می‌توان در آثار فقه، عرفان، فلسفه و غيره ديد که با ديگر کشورها قابل مقايسه نيست. در اين بين اين تنوع فکری و فرزانگی تنها بايد زير چتر ولی امری باشد که آن را بالنده کند، بنده به اين موضوع تاکيد دارم که ولايت فقيه در کشور عامل وحدت، ‌مبارزه با ديکتاتوری و باعث بالندگی کشور است. چرا که با وجود اين تنوع فکری و بالندگی در کشور هر کسی نمی‌تواند اين بار را به دوش بکشد.

رييس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت:‌ پس از عزل بنی‌صدر و هنگامی که فکر امام (ره) در کشور نافذ شد بالندگی نيز در اين کشور آغاز شد، وقتی که امروز از وحدت ملی سخن می‌گوييم و به آن احتياج داريم تنها با لسان و حرف امکان‌پذير نيست، چراکه يکی از عامل‌های مهم در مقابل سنگ‌اندازی‌های دشمنان وحدت ملی برای کشور است.

وی اضافه کرد: توجه به اصول وحدت ملی يعنی به فکر ملی با همان اصولش يعنی مرجعيت و روحانيت توجه شود، همچنين علاوه بر توجه به فکر ملی برای ايجاد وحدت ملی بايد قانون اساسی به عنوان ميثاق ملی کشور و سپس ولايت فقيه همواره سرلوحه‌ی کارها باشد.

رييس مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد: اگر می‌خواهيم در مقابل سر و صداهايی که به هر دليل ايجاد می‌شود و اين روزها بر سر مساله‌ی هسته‌يی جيغ بنفشی راه انداخته‌اند بايستيم بايد به اصول وحدت ملی توجه کرد، نخبگان دينی و سياسی نيز در اين امر موثرند، همه بايد تلاش کنند اختلافات کاهش پيدا کند نه آنکه مراکز اختلاف‌انگيز را شناخته و در آن مراکز لانه کنند.

وی ادامه داد: احساس می‌کنيم که برخی سعی می‌کنند اختلافات را بشناسند و آن را تشديد کنند، مطمئنا اين راه ايجاد وحدت نيست.

لاريجانی افزود: هنگامی که دشمن خارجی سنگينی داريم بايد با کاهش اختلافات به نقاط مختلف توجه کرد، در همين زمينه با توجه به سابقه و ابتکارات ملت در گذشته و تاثير دستاوردهای دفاع مقدس می‌توان به راه روشنی دست پيدا کرد و اميدواريم راه امروز به نيکوترين وجه شناخته شود.

به گزارش ايسنا، لاريجانی در ادامه‌ی اين مراسم به نفرات برتر جشنواره‌ی ربع قرن کتاب مقدس جوايزی اهدا کرد.

در اين جشنواره از ولايتی در بخش پژوهشی سياسی به دليل کتاب تاريخ سياسی جنگ تحميلی عراق عليه جمهوری اسلامی و همچنين کمال خرازی با داشتن مجموعه‌ی هفت جلدی عکس جنگ تحميلی با حضور لاريجانی تجليل شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016