چهارشنبه 8 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در باره ادامه‌ بازداشت و تهديد روزنامه‌نگاران و اعمال فشارهای گوناگون بر مطبوعات منتقد

به‌نام خدا

اعتراض انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به ادامه‌ی بازداشت و تهديد روزنامه‌نگاران و اعمال فشارهای گوناگون بر مطبوعات منتقد

بيش از يک‌صد روز از بازداشت جمعی از روزنامه‌نگاران کشور، در پی برگزاری انتخابات رياست جمهوری دهم و رويدادهای پس از آن می‌گذرد. با وجود آزادی به قيد وثيقه‌ی برخی از فعالان مطبوعاتی در چند هفته‌ی اخير، متاسفانه همچنان جمعی از روزنامه‌نگاران در شرايطی سخت، در بازداشت غيرقانونی به‌سر می‌برند و از سوی ديگر بازداشت و تهديد و اعمال فشار عليه روزنامه‌نگاران منتقد و مستقل ايران، به بهانه‌های گوناگون ادامه دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقايان عيسی سحرخيز، کيوان صميمی و احمد زيدآبادی، اعضای شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، ازجمله‌ی روزنامه‌نگارانی هستند که هفته‌هاست شرايط دشواری را در حبس و بند، به ناحق، تحمل می‌کنند. تاسف‌بار آن‌که اخبار نگران‌کننده‌ای درباره‌ی چگونگی برخورد با ايشان و نيز ديگر روزنامه‌نگاران شنيده و مطرح شده است.

آقايان بهمن احمدی امويی، سعيد ليلاز، محمد قوچانی، مسعود باستانی، فياض زاهد، رضا نوربخش، علی پيرحسينلو، محسن آزموده، مهدی محموديان، حسين نورانی‌نژاد، مسعود لواسانی و خانم‌ها هنگامه شهيدی و فريبا پژوه، از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که برخی از ايشان يک‌صد روز است در سلول انفرادی و شرايط سخت و دشوار و بدون دسترسی به کتاب و مطبوعات، به‌سر می‌برند. فشارهای روحی و روانی و جسمی وارد شده بر اين روزنامه‌نگاران، نه در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی قابل توجيه است و نه با اعلاميه جهانی حقوق بشر و ميثاق‌نامه‌های بين‌المللی مشابه، نسبتی دارد.

افزون بر برخورد خشن با روزنامه‌نگاران و به حبس و بند کشيدن ايشان، بايد به احضارها و تهديدهای مستقيم و غيرمستقيم اهالی مطبوعات (به‌ويژه روزنامه‌نگاران مستقل و منتقد) توسط نهادهای امنيتی نظام اشاره کرد. اتفاق ناگواری که در کنار توصيه‌های مکرر و فشارهای گوناگون بر اندک نشريات منتقد و مستقل موجود، آزادی مطبوعات و فعاليت روزنامه‌نگاران و تحليل‌گران را در ايران امروز، بيش از هر زمان، به مخاطره افکنده و به‌شدت تهديد می‌کند.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با ابراز نگرانی و اعتراض شديد نسبت به روند تاسف‌بار کنونی، از دستگاه‌های مسئول می‌خواهد ضمن آزادی بی‌قيد و شرط و فوری تمامی روزنامه‌نگاران و صاحب‌نظران بازداشت‌شده در جريان حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد، از اعمال فشارهای غيرقانونی بر مطبوعات منتقد، پرهيز نمايند، و آزادی مطبوعات را محترم شمارند. ادامه‌ی روند ناگوار کنونی، نه تنها جايگاه ايران را در جهان، از جهت وضع آزادی بيان و مطبوعات، از آنچه که هست، اسف‌بارتر و رسواتر می‌سازد؛ بلکه فاقد هرگونه توجيه قانونی، دينی، عقلی و عرفی بوده، و نيز مغاير و تهديدکننده‌ی منافع ملی است.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات
۸ مهر ۱۳۸۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016