دوشنبه 20 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کانون مدافعان حقوق بشر: اعدام را متوقف کنيد!

به نام خدا

۱۰ اکتبر روز جهانی مبارزه با اعدام بود و تنها يک روز پس از آن در ايران بهنود شجاعی به دار آويخته شد. بهنود شجاعی ۲۱ ساله در حالی اعدام شد که در سن ۱۶ سالگی در حين دعوايی با هم سن و سالانش مرتکب قتل غير عمد شده بود و ۵ سال از بهترين سالهای عمرش را در زندان و در نوسان بين مرگ و زندگی و در تب اميد و ياس گذراند و بالاخره به چوبه دار گرفتار شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همزمان احکام محکوميت به اعدام ۴ نفر از متهمان وقايع انتخابات، توسط دادگاه انقلاب صادر شد که البته برخی از آنان قبل از وقايع انتخابات بازداشت شده بودند .اتهامات اين افراد ارتباط با انجمن پادشاهی و منافقين اعلام شده است . صرفنظر از ايرادات وارده به فرايند دادرسی اين افراد و عدم انطباق با موازين فرايند دادرسی عادلانه ، صدور احکام اعدام و انتشار آن در رسانه های عمومی در کنار خبر اعدام بهنود شجاعی بار ديگر جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر را نگران و بهت زده کرد.
از سويی ديگر گزارش سالانه سازمان عفو بين الملل در فروردين ماه سال جاری بيانگر رتبه دوم کشور ايران (پس از کشور چين)دراجرای مجازات اعدام می باشد که بر اساس اين گزارش روندی رو به تزايد داشته است.
از همين روی کانون مدافعان حقوق بشر ضمن اعلام مخالفت و اعتراض شديد به اعدام های صورت گرفته و صدور احکام اعدام در دادگاهها ، متذکر می گردد که دولت جهموری اسلامی ايران متعهد به کنوانسيون حقوق کودک و ميثاق سياسی – فرهنگی – مدنی می باشد و مطابق معاهده می ۱۹۶۹ وين – که کشور ايران نيز آن را امضاء نموده - متعهد به اجرايی کردن آن مقررات می باشد. از سويی ماده ۹ قانون مدنی ايران ، معاهدات بين المللی را الزام آور و در حکم قانون دانسته است. لذا چنين اقداماتی مغاير با معاهدات بين المللی و قوانين داخلی به شمار می آيد.
بنا بر اين کانون مدافعان حقوق بشر مصرانه از مسولان جمهوری اسلامی ايران می خواهد با اتخاذ تدابير قانونی ، اجتماعی و فرهنگی مانع روند رو به تزايد و نگران کننده فعلی در زمينه مجازات اعدام گردد.

کانون مدافعان حقوق بشر
۲۰/۷ ۱۳۸۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016