سه شنبه 21 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی کارگزاران از برنامه سپاه برای دستگيری رهبران سبز خبر داد، جرس

فرهمند عليپور - شبکه جنبش راه سبز (جرس): حسين مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی از برنامه بخشی از سپاه پاسداران برای دستگيری و از صحنه خارج کردن رهبران جنبش سبز خبر داد. سايت خبری "جوان فردا" که توسط نزديکان مرعشی اداره می شود متن مصاحبه روزنامه اعتماد با سخنگوی کارگزاران را منتشر و اعلام کرده است که مصاحبه ای که چند روز پيش در اعتماد منعکس شده بود به خاطر فشار بر مطبوعات "ناقص" بوده است.

مرعشی که سالها رياست دفتر هاشمی رفسنجانی را بر عهده داشته و چند دوره هم در سمت نمايندگی مجلس و استانداری فعال بوده است، در بخشی از اين مصاحبه با اشاره به اظهارات و ادبيات اخير فرمانده سپاه گفته است که: "شايد دوستان سپاه علاقه‌مندند اگر فضای سياسی جامعه مساعد باشد، به سمت فاز دوم دستگيری‌ها و برخوردها بروند و عناصر اصلی اصلاحات را که قرار است در راه سبز اميد در کنار يکديگر باشند، از صحنه خارج و حتی دستگير کنند. اگر مردم به اين جريانات و صحبت‌ها واکنش نشان ندهند آنها به سمت چنين حرکت‌هايی خواهند رفت و اين يک برنامه است." او همچنين تاکيد کرده است: "اگر سپاه به پايداری جمهوری اسلامی می‌انديشد، بايد بداند مقابله با جريانات سياسی ريشه‌دار و دارای پايگاه اجتماعی کار عاقلانه‌يی برای يک نهادی که می‌خواهد حافظ دستاوردهای انقلاب باشد، نيست."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهدوی کنی معتقد به محاکمه رهبران است

در حالی که ظرف روزهای اخير اخباری مبنی بر پذيرفتن نقش حکميت و ميانجی از سوی آيت الله مهدوی کنی، چهره شاخص اصولگرايان سنتی شنيده می شد، عصر روز گذشته خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در گفتگويی با حجت السلام شيجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانيت مبارز از حمايت مهدوی کنی برای محاکمه سران جنبش سبز خبر داد. اين خبرگزاری که به هيچ عنوان نمی توان صحت مطالب اش را تاييد کرد، به نقل از حجت السلام شيجونی گزارش داد: "مهدوی کنی معتقد به محاکمه عوامل اصلی اغتشاشات است." شيجونی که خود از چهرهای افراطی جناح راست به شمار می‌آيد با بيان اينکه ميانجيگری تا زمانی که عوامل اصلی اغتشاشات محاکمه نشوند معنايی نخواهد داشت، تصريح کرد: "حقيقت اين است که نمی‌شود با افرادی که با دشمنان انقلاب اسلامی تعامل کرده بودند تا نظام اسلامی را از پای درآوردند، وحدتی را ايجاد کرد مگر اينکه آنها حقيقتا توبه کنند." او همچنين خواستار وادار کردن رهبران جنبش سبز به آنچه او پاسخگويی به مردم می‌‌دانست شد و تاکيد کرد: "افرادی چون موسوی، کروبی و همچنين خاتمی که به صراحت عليه نظام و حکومت بيانيه صادر می‌کردند، را نمی‌توان در چارچوب نظام جمع و تعريف کرد مگر اينکه آنها توبه کنند، البته بايد اين افراد در راستای حقوق مردم وادار به پاسخ‌گويی کنند."

کروبی: فرصتی برای بازگويی جنايت ها

خبر احتمال دستگيری رهبران جنبش سبز در حالی منتشر می شود که چندی پيش مهدی کروبی در آخرين روزهای شهريورماه، در ديدار با جمعی از جامعه پزشکان از تشکيل پرونده ای در دادگاه عليه خود خبر داد و گفته بود :" وقتی خواستند برگۀ ابلاغيه را به رويت من برسانند زير آن نوشتم: برای من فرصت خوبی خواهد بود تا در دادگاه جنايت هايی که روی شاه را هم سفيد کرد بازگو کنم و بعد امضا کردم."

وی در اين ديدار همچنين از نشست های بزرگان جناح اصولگرا با خود خبر داد و با بيان اينکه آنها نيز نگران برخوردها با مردم هستند گفت:" کسانی که الآن در طرف مقابل تصميم گير هستند و حتی موجب نگرانی اين افراد {بزرگان جبهه اصولگرا }نيز شده اند چندان دگم و تنگ نظر هستند که قادر به ديدن واقعيت ها نيستند و ما را دست خالی حساب می کنند در حالی که طرف اصلی آنها مردم هستند که خودشان در صحنه اند و ما به پشتوانۀ حمايت مردم و از طرف آنها پيگير رأی و حقوق قانونی شان هستيم. کروبی در انتها پيش بينی کرده بود که اين دولت با چنين رفتارهايی دوام نخواهد آورد.

تلاش برای محاکمه موسوی

دو روز پس از پايان مناظره هيجان انگيز محمود احمدی نژاد و ميرحسين موسوی خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در خبری نوشت که جمعی از حقوقدانان روحانی کشور در اعتراض به "توهين ها و الفاظ رکيک" صورت گرفته از سوی ميرحسين موسوی به رئيس جمهور خواستار محاکمه آخرين نخست وزير کشور شده اند. گرچه بعدها با عدم انتشار خبری در اين خصوص، فضاسازی رسانه ای صرف ايرنا مشخص شد، اما موضوع پی گيری محاکمه ميرحسين موسوی تا همين روز گذشته نيز از سوی رسانه ها و چهره های فعال جناح راست با جديت دنبال شده است، چنانچه در دادگاههای نمايشی نيز بارها از زبان متهمين چنين سخنی گرفته شد که " آقای موسوی! دادگاه جايگاه شما و دوستان سياسی تان است." تعيين شعبه ۱۳ کارکنان دولت برای شکايت از موسوی و صدها مصاحبه از جمله گفته های انبارلويی رئيس مرکز سياسی موتلفه مبنی بر محاکمه موسوی به جرم اقدام عليه امنيت ملی را می‌توان از ديگر تلاش ها در اين راستا ذکر کرد.

خاتمی بايد محاکمه شود

روز گذشته همچنين محمد کوثری نايب رئيس کميسيون امنيت ملی مجلس خواستار محاکمه رئيس جمهور پيشين شد و به ايرنا گفت: "ديدار محمد خاتمی با سوروس يکی از عوامل اصلی کودتاهای رنگين در کشورهای مختلف جهان مغاير با سوگند ياد شده از سوی رييس جمهور پيشين ايران بود و بايد دستگاه قضايی کشور محمد خاتمی را به جرم ناديده گرفتن منافع ملت و خدشه دار کردن استقلال کشور محاکمه کند." کوثری همچنين تاکيد کرده بود که :"حمايت مير حسين و کروبی از آشوب طلبان تاکنون هزينه های زيادی را به نظام جمهوری اسلامی تحميل کرده است بر همين اساس می طلبد که دستگاه قضايی با اين دو عامل اصلی کودتای مخملی در ايران به شدت برخورد کند."

هشدار دانشجويان

بالاگرفتن خبر احتمال بازداشت رهبران جريان معترض به نتيجه انتخابات و حوادث پس از آن و خصوصا ظرف چند هفته اخير در خصوص مهدی کروبی موجب شد تا راهپيمايان سبزانديش روز قدس تهران، با شعار "کروبی دستگير بشه، ايران قيامت ميشه" به نهادهای امنيتی و نظامی اين هشدار را داده باشند که با دستگيری کروبی دامنه اعتراضات دوچندان خواهد شد. اين در حالی است که در اولين روز آغاز به کار دانشگاهها و در تجمع دانشجويان دانشگاه تهران همين شعار سر داده شد. شعاری که به فاصله يک روز در دانشگاه شريف و سپس در بسياری ديگر از دانشگاههای آزاد و دولتی کشور به وضح شنيده شد.

ريشه خشونتها بايد خشکانده شود

گرچه ظرف ماههای گذشته تلاش های بسيار گسترده ای برای به محاکمه کشاندن بزرگان جنبش اعتراض مدنی سبز صورت گرفته است و جزئی از برنامه کاری هرروزه رسانه هايی چون ايرنا، فارس، کيهان و.. را تشکيل می‌دهد اما ديدار روز شنبه ميرحسين موسوی و مهدی کروبی بايکديگر و اعلام ايستادگی بر مواضع از سوی محمد خاتمی حکايت از صلابت و قوت جنبش سبز ايران دارد. مهدی کروبی نيز چندی پيش به ادامه تلاش هايش برای افشای جنايت ها تاکيد و گفته بود: "انسان های مسئول، دلسوز و آگاه بايد احتياط و تحفظ را کنار گذاشته و به هر صورتی که صلاح می دانند، اقداماتی انجام دهند که مانع از تکرار اين حوادث شده و ريشه برخوردهای اين چنينی خشکانده شود".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016