جمعه 24 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگرانی بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل از سرکوب مردم در ايران، دويچه وله

در گزارشی که دبيرکل سازمان ملل در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران پس از انتخابات رياست جمهوری به سازمان ملل ارائه داد، نگرانی شديد وی را آشکار ساخت. بان کی مون به دستگيری‌های خودسرانه و شکنجه‌ بازداشت‌شدگان اشاره کرده است.

روز پنجشنبه (۱۵ اکتبر / ۲۳ مهر) گزارشی از وضعيت حقوق بشر در مورد رويدادهای پس از انتخابات رياست جمهوری به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد. در اين گزارش آمده است که در پی اعتراضات مردم نسبت به نتايج مناقشه‌‌برانگيز انتخابات، دولت جمهوری اسلامی با شدتی بيش از حد با مردم برخورد کرده است. وی از اعمال شکنجه‌های احتمالی عليه مردم معترض در اين رويدادها خبر داد.

به گزارش بخش خبری سايت سازمان ملل، بان کی مون در اين گزارش آورده است که «برخورد مقامات با مردم معترض بر نگرانی‌ها نسبت به نقض آزادی بيان و اجتماعات و آزادی تجمع احزاب و گروه‌ها، کاربست خشونت نيروهای پليس عليه تظاهرکنندگان و نسبت به داشتن يک برخورد منصفانه با بازداشت‌شدگان افزوده است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اختلاف‌ها مسالمت‌آميز حل و فصل شوند

دبيرکل سازمان ملل گفت که پس از اعلام پيروزی محمود احمدی‌نژاد به مقام رياست جمهوری، ده‌ها هزار نفر از هواداران ديگر کانديداها به خيابان‌ها ريختند و دست به اعتراضات چندين روزه عليه نتايج انتخابات زدند. در اين گزارش آمده که بر اساس اعلام تلويزيون دولتی ايران ۷ نفر در موج خشونت‌ها عليه مردم کشته شده‌اند.

گزارش بان کی مون در مورد قربانيان اين رويدادها می‌افزايد که «شمار دقيق قربانيان معترض قابل تشخيص نيست، ولی براساس گزارش بسياری از رسانه‌ها، دست‌کم ۲۰ نفر کشته و شمار زياد از تظاهرکنندگان زخمی شده‌اند».

بان کی مون از حکومت ايران و نيروهای اپوزيسيون به تأکيد خواست تا اختلافات خود را به شيوه‌ای مسالمت‌آميز و با به کار گرفتن ابزار قانونی حل کنند.

دبيرکل سازمان ملل مشارکت بالای مردم ايران در انتخابات ۲۲ خرداد را نشانه‌‌ا‌ی مثبت از حيات فعال مدنی و سياسی در ايران دانست.

خشونت‌های شبه‌نظاميان بسيج

بان کی مون اشاره کرده است که خانم ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر و سرپرست کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل نيز نگرانی عميق خود را نسبت به کاربست فشارهای بيش از اندازه نيروهای پليس، بازداشت‌های خودسرانه و کشتار، به ويژه در مورد گزارش‌هايی که در مورد شبه‌نظاميان بسيج داده شده است، ابراز کرده است.

دبيرکل سازمان ملل خاطر نشان کرد که با بالا گرفتن اعتراضات مردم، مقامات ايرانی سايت‌های اينترنتی را مسدود کرده‌اند، از خبررسانی در مورد اعتراضات جلوگيری کرده‌اند، خروج خبرنگاران خارجی از دفتر کارشان را ممنوع کرده‌اند، و بر محدوديت‌های رسانه‌ای افزوده‌اند. در اين گزارش به مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی اينترنتی توسط مقامات ايران نيز اشاره شده است.

اعتراض به اعدام جوانان

بان کی مون در گزارش خود به کشته شدن ندا آقاسلطان در تظاهرات تهران که تصوير آن در سراسر جهان انتشار يافت و توجه افکار عمومی جهان را جلب کرد، اشاره کرده است.

اعدام جوانان در جمهوری اسلامی يکی ديگر از مواردی است که در اين گزارش نگرانی دبيرکل سازمان ملل را برانگيخته است.

در اين گزارش آمده است: «اجرای حکم اعدام در مورد افرادی که زمان وقوع جرم آنها در سن زير ۱۸ سال رخ داده است، نقض نه تنها کنوانسيون بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی، بلکه نقض کنوانسيون بين‌المللی حقوق کودک نيز هست و جمهوری اسلامی اين کنوانسيون‌‌ها را به رسميت شناخته است».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016