سه شنبه 28 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شادی صدر برنده جايزه "لاله حقوق بشر" هلند شد، شهرزاد نيوز

"ماکسيم فرهاخن" روز ۲۰ اکتبر با اعلام نام شادی صدر به عنوان برنده سال ۲۰۰۹ "لاله حقوق بشر" اعلام کرد که وی به خاطر مبارزات شجاعانه خود در دفاع از حقوق شهروندان اين جايزه را از سوی دولت هلند دريافت می کند. مراسم اهدای اين جايزه روز ۹ نوامبر در لاهه برگزار می شود.

شهرزاد نيوز: جايزه "لاله حقوق بشر" هلند به شادی صدر، وکيل و فعال حقوق زنان تعلق گرفت. اين دومين سالی است که اين جايزه از سوی وزارت امور خارجه هلند به افرادی که در زمينه دفاع از حقوق بشر فعاليت می کنند، اهدا می شود. سال گذشته "ژوستين ماسيکا" فعال حقوق زنان از کنگو برنده اولين لاله حقوق بشر شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در سال ۲۰۰۹ تعداد ۱۱۶ نفر از ۶۳ کشور کانديدا دريافت اين جايزه شده بودند. انتخاب برنده در دو مرحله صورت می گيرد. در مرحله اول، هيات داواران که رياست آن را يکی از زنان فمينيست و سردبير پيشين مجله زنان "اوپ - زی" به عهده دارد، از ميان کانديداها ۳ نفر را انتخاب می کند و سپس وزير امور خارجه از ميان آن سه تن، برنده سال را برمی گزيند.

علاوه بر فعاليت پی گير در زمينه حقوق بشر، چند معيار ديگر در هر دو مرحله انتخاب در نظر گرفته می شوند. يکی از معيارها اوضاع سياسی در کشور محل زندگی و فعاليت کانديدا می باشد. معيار ديگر در نظر گرفتن امنيت جانی کانديداست و از اين که اعطای اين جايزه جان فرد کانديد شده را تهديد کند و يا اين که مانع از فعاليت های وی شود، خودداری می گردد.

سال گذشته که در گيری های خشونت آميز در کنگو و موج تجاوز به زنان سرتيتر اخبار جهان شد، وزير امور خارجه هلند از ميان سه کانديدای برگزيده شده ،فعال کنگويی را برگزيد.

سال جاری که مبارزات جاری در ايران مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت، بديهی بود که يکی از سه کانديد برگزيده شده از سوی هيات داورات از ايران باشد. چنين نيز شد و شادی صدر که يکی از ۱۱۶ کانديدای اين جايزه بود، در هر دو مرحله برگزيده شد.

"ماکسيم فرهاخن" روز ۲۰ اکتبر با اعلام نام شادی صدر به عنوان برنده سال ۲۰۰۹ "لاله حقوق بشر" اعلام کرد که وی به خاطر مبارزات شجاعانه خود در دفاع از حقوق شهروندان اين جايزه را از سوی دولت هلند دريافت می کند.

مراسم اهدای اين جايزه روز ۹ نوامبر در لاهه برگزار می شود. اين جايزه شامل، "لاله حقوق بشر" و ۱۰ هزار يورو وجه نقدی برای برنده و امکان دريافت سوبسيدی به مبلغ ۱۰۰ هزار يورو برای ارائه پروژه ای در حوزه فعاليت های برنده سال می باشد.

در اطلاعيه مطبوعاتی که نام دومين برنده "لاله حقوق بشر" ذکر شده است، از جمله به فعاليت های حقوقی شادی صدر، مقالات انتقادی وی در سايت های مختلف و همچنين کمپين مبارزه با سنگسار و فعاليت در انجمن "راهی" اشاره شده است. شادی صدر، به همراه دو فعال حقوق بشر (رويا و لادن برومند)برنده جايزه لخ والسا ۲۰۰۹ را نيز برنده شد. وی همچنين کانديد دريافت جايزه لخ والسا نيز شده بود که هر ساله از سوی اعضای پارلمان اروپا به فعالين حقوق بشر اعطا می گردد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016