چهارشنبه 29 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: خود را برای همه چيز آماده کرده ام، تغيير

نمايندگان «کانون مدافعان حقوق بشر» و «شورای ملی صلح» عصر دوشنبه بيست و هفتم مهر ۱۳۸۸ با حضور در منزل مهدی کروبی با قدردانی از تلاش‌های او برای احقاق حقوق ملت، حمايت خود را از اين تلاش‌ها اعلام کردند. آنان که نقش و تأثير اقدام‌های کروبی در حوادث اخير ايران را از منظر « صلح» ارزيابی می‌کردند، بر ادامه اين تلاش‌های آگاهی‌بخش برای ممانعت از وقوع حوادث ناگوار بدتر در جامعه تأکيد کردند.

بر اين اساس اين فعالان مدنی از آنجا که شرايط کشور را حساس ارزيابی می‌کردند، نگرانی‌های خود چنين بيان کردند. « تلاش برخی برای نظامی کردن فضای جامعه»، « نقض قانون اساسی»،« تشديد بحران اقتصادی» و « احتمال امتيازدهی در خارج و تشديد فشارها در داخل»، عمده نگرانی‌های اعضای « کانون مدافعان حقوق بشر» و « شورای ملی صلح» بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وضعيت فعالان سياسی و مدنی که در جريان حوادث پس از انتخابات، بازداشت شده‌اند نيز نکته‌ای بود که چند تن از وکلايی که در اين ديدار حضور داشتند به آن اشاره کردند؛ نکاتی که نگرانی حاضران را به همراه داشت. اين نگرانی با ابراز تأسفی نيز همراه شد و آن ادامه بازداشت عيسی سحرخيز، عبدالله مؤمنی، احمد زيدآبادی و کيوان صميمی از اعضای کميته اجرايی شورای ملی صلح بود.

طرح برخی شعارها در چند ماه گذشته از جمله در راهپيمايی روز قدس، موضوع ديگری بود که حاضران نسبت به گسترش اين شعارها ابراز نگرانی کردند؛ شعارهايی که به اعتقاد حاضران، شعارهای انحرافی است که می‌تواند زمينه برخورد سخت را با جنبش اصلاحی فراهم کند.

به اين ترتيب نمايندگان « کانون مدافعان حقوق بشر» و « شورای ملی صلح» توجه رهبران اين جنبش از جمله مهدی کروبی را به اين نکته جلب کردند که بايد نقشی مؤثر‌تر در جنبش سبز داشته باشند.
اشاره حاضران به انديشه‌ جريانی که نمی‌خواهد به حقوق مردم توجه کند، با وجود آنکه در اسلام بر رعايت حقوق انسان‌ها تأکيد شده است، پيش زمينه سخنان مهدی کروبی شد تا از تلاش عده‌ای برای ايجاد انحراف در اساس انقلاب سال ۱۳۵۷سخن بگويد.

او ملت ايران را در مبارزه با استبداد، ملتی رشد يافته معرفی کرد که در طول يکصد سال گذشته در منطقه پيشگام بوده‌اند. بنابراين حوادث پيش آمده برای مردم ايران را پس از برگزاری انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در شأن ملت ايران ندانست، چرا که به اعتقاد او، « انقلاب اسلامی» موجب دگرگونی جامعه شد تا حکومتی متکی بر آرای مردم شکل بگيرد.

کروبی سپس پس از آنکه تحليلی از اوضاع و شرايط جامعه سياسی ايران پس از خرداد سال ۱۳۷۶ارائه کرد، چنين نتيجه گرفت: « حوادثی بر اثر برخی غفلت‌ها رخ داده است که اوضاع اينگونه شده است.»

اما کروبی از تداوم تلاش‌های يکصد ساله مردم با وجود فراز و نشيب‌ها که از ان به عنوان نقطه قوت ياد کرد، سخن گفت: « از آنجا که مردم ايران با هوش و رشديافته هستند، چراغ روشنگری، هدايت و مبارزه خاموش نشد و در فرصتی مناسب با حضور در انتخابات اخير، حرکتی توفنده و آرام را با حضور در پای صنوق‌های رأی انجام دادند.»

کروبی که فشارهای اخير بر فعالان سياسی را در ادامه حرکت اصلاحی مردم به دليل رشد آنان، بی‌اثر می‌دانست، از روحيه مردم و به موقع حرکت کردن آنان به عنوان امری بسيار عظيم ياد کرد.
محمد قوچانی، عيسی سحرخيز، ابراهيم امينی و عبدالله مؤمنی چند تن از حاميان کروبی در انتخابات اخير بودند که اينک در بازداشت به‌سر می‌برند

کروبی همچنين در بخش ديگری از سخنان خود از اينکه راه های ارتباطی او را با مردم بسته‌اند، انتقاد کرد.

توقيف روزنامه‌ اعتماد ملی، پلمپ دفتر شخصی مهدی کروبی، پلمپ دفتر حزب اعتماد ملی و ممانعت از نشست دوستانه شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، نمونه‌هايی بود که کروبی برای تأييد ادعای خود ذکر کرد. چنانکه مهدی کروبی که به همراه ميرحسين موسوی ديگر کانديدای انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری، به روند برگزاری اين انتخابات معترض است، اين روزها پس از آنکه دفتر شخصی و همچنين دفتر حزب‌اش- حزب اعتماد ملی- پلمپ شد، مجبور است از ميهمانان خود فقط در منزل‌اش پذيرايی ‌کند.
بر اين اساس او گفت که به لطف خدا آقايانی که فکر می‌کردند می‌توان با فشار، اين قضيه را خاتمه داد، فهميدند که نمی‌شود.

طرح برخی از شعارها که از جمع‌های حاميان جنبش سبز شنيده می‌شود و نگرانی فعالان مدنی حاضر در اين نشست را به همراه داشت، پاسخ کروبی را اين‌چنين به همراه داشت: « اين شعارها عکس‌العمل کارهای نسنجيده آقايان است چرا که ملت ايران، زمانی از مردم فلسطين حمايت می‌کردند که در سخت‌ترين شرايط قرار داشتند بنابراين حالا معنا ندارد که اين شعارها داده شود.» بر اين اساس او نه تنها اين شعارها را غلط ارزيابی کرد بلکه او نيز طرح اين شعارها را زمينه‌ساز برخورد سخت دانست.
نکته ديگری که کروبی در اين ديدار بيان کرد همان موضوع نامه‌هايش بود. « وقتی قضايا را شنيدم مطمئن عرفی شدم؛ بنابراين خواستم هشدار دهم تا مراقب باشند. بنابراين اينکه گفته می‌شود، نظام متهم می‌شود را قبول ندارم چرا که هدف اين است تا نظام پالايش و پاک شود؛ زيرا که دلمان برای نظام می‌سوزد.»

کروبی با تأکيد بر اين جمله که همه فعالان جنبش سبز به دنبال اصلاحات هستند نه براندازی، گفت که بايد همه خواسته‌هايمان در چارچوب نظام اسلامی باشد.

دفاع از حقوق افراد با گرايش‌های مختلف سياسی و عقيدتی با مشخص بودن چارچوب فکری مشخص نکته ای بود که کروبی به عنوان وظيفه خود بر آن تأکيد کرد. بنابراين او با بيان اين جمله که جنبش ادامه دارد، اصلاحی هم هست و بايد مواظب مرزبندی‌ها باشيم، گفت که خود را برای همه چيز آماده کرده است.

پايان بخش سخنان مهدی کروبی، جمع‌بندی حاضران بود: « اصالت به اراده مردم، اصالت دادن به انسان است که به مباحث حقوق بشری نزديک می‌شود.»

بر اين اساس انتظار آنان چنين بود: « ما نيز چون مردم، انتظارمان فقط انتظاری سياسی نيست بلکه انسان‌دوستانه هم است.» به اين ترتيب پيشنهاد خود را چنين بيان کردند: « کميته صيانت از آرا را به کميته صيانت از حقوق ملت ارتقاء دهيد، چرا که اين امر بر اساس اصل سوم قانون اساسی است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016