چهارشنبه 29 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روايت ثمره هاشمی از مذاکرات هسته‌ای در دو دولت اصلاح طلب و اصولگرا: فشارهای استکبار منجر به نرمش‌های دولت اصلاحات شد، ايلنا

- اگر در قضيه هسته‌ای عقب نشينی می‌کرديم، زير پای استکبار له می‌شديم
- در زمان بازگشت از بجنورد در جزيره‌ای پياده شديم ديديم که مردم روستاهای اطراف به کنار رودخانه آمده و فرياد می‌زنند انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست‌


ايلنا: دستيار ارشد رئيس جمهور با بيان خاطره‌ای از سفر به استان خراسان شمالی گفت: زمانی که به همراه رييس جمهور از بجنورد با هلی کوپتر باز می‌گشتيم وقت نماز بود. يک رودخانه بزرگی را ديديم که وسط آن جزيره است رييس‌جمهور گفت ، برای اقامه نماز در اين جزيره پياده می‌شويم زمانی که نماز تمام شد زمزمه‌ای به گوش رسيد بعد ديديم که ۱۰، ۱۵ نفر ازدانش آموزان ومردم روستاهای اطراف به کنار رودخانه آمده وفرياد می‌زنند انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست.
به گزارش خبرنگار ايلنا، مجتبی ثمره‌هاشمی طی سخنانی در ”همايش ملی موفقيت هسته‌ای، ابعاد فرهنگی و هويت ملی” گفت: تا حالا هرچه در مورد موضوع هسته‌ای ايران بحث شده، مباحث سياسی و فنی بوده و به مسائل فرهنگی آن کمتر توجه شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اظهار داشت: حقيقتا موضوع هسته‌ای ايران نمادی از عزم ملی مردم ايران، شکست‌ناپذيری عزم ملی، نمادی از توانايی‌های سياسی و فنی ايران، شجاعت ملت، رهبر و مسوولان نظام جمهوری اسلامی و عزت‌خواهی ملت ايران است.
ثمره هاشمی تاکيد کرد: موضوع هسته‌ای ايران جلوه‌ای تمام‌عيار از هويت مردم ماست که به استقلال، عزت و حقوق خود تاکيد دارد. حقيقتا امروز موضوع هسته‌ای ايران در دنيا باعث شده که دولت ايران با اين ويژگی‌ها شناخته شود.
وی به تعليق غنی‌سازی اورانيوم در دولت اصلاحات اشاره کرد و‌گفت: زورگويی‌ها ، فشارهای نيروهای استکباری و همچنين اعتمادسازی مسوولان وقت باعث شد که نرمش‌هايی در مسائل هسته‌ای ايران اتفاق بيافتد.
دستيار ارشد رئيس‌جمهور ادامه داد: در ابتدا کشورهای استکباری خواستار تعطيل شدن نيروگاه نطنز شدند که مورد موافقت مسوولان وقت قرار گرفت. در مرحله بعدی کشورهای غربی اين اقدام را کافی ندانسته و خواستار تعطيل کردن نيروگاه اصفهان شدند که مجددا اين کار نيز صورت پذيرفت. آنها اين کار را هم کافی ندانستند و دستور توقيف آزمايشگاه‌های هسته‌ای را دادند که باز اين کار انجام شد و در آخر سر و در نهايت پررويی به ما گفته که بايد مسائل علمی که به علم هسته‌ای باز می‌گردد بايد از دانشگاه‌ها حذف شود.اين نهايت پررويی استکبار جهانی است و ما بايد در مقابل آنها ايستادگی می‌کرديم.
وی به فاصله زمانی انتخابات رياست‌جمهوری دوره نهم تا تشکيل کابينه از سوی احمدی‌نژاد، اشاره کرد و گفت: در آن زمان رئيس‌جمهور دو بار با مسوولان سابق هسته‌ای مذاکره کرد و بنده نيز در آن جلسات حضور داشتم. رئيس‌جمهور به آنها اعلام کرد که قفل‌های نيروگاه‌ها را باز کنيد تا اين امر به نام شما ثبت شود اما آنها پاسخ دادند که ما بايد فکر کنيم. جوابی از آنها نيامد و دوباره احمدی‌نژاد تاکيد کرد ولی آنها به اين موضوع عمل نکردند.
دستيار ارشد رئيس جمهور ادامه داد: رئيس‌جمهور در همان اوايل کار دولت نهم يکی از مسوولان تيم مذاکره‌کننده سابق هسته‌‌ای را که در مذاکرات نقش داشت را به دفتر خود دعوت و پيش‌بينی وی را در مورد بازکردن قفل‌های نيروگاه‌های هسته‌ای جويا شد، او نيز به رييس جمهور اعلام کرد جوامع غربی در ابتدا دو قطعنامه صادر خواهند کرد و بعد از شش ماه يک جنگ مفصلی عليه ايران آغاز خواهد شد. بنده که در آن جلسه حضور داشتم متوجه شدم اين ارزيابی تيم سابق هسته‌ای در برابر عمل نکردن به زورگويی‌های کشورهای استکباری است.
ثمره هاشمی افزود: آن زمان احمدی‌نژاد گفت، که بايد از تاسيسات هسته‌ای ايران باز ديد کنم، بنده به همراه ايشان به نطنز سفرکردم و آنجا مشاهده کرديم ، دانشمندان هسته‌ای از مهر و موم و سيم پيچی شده دستگاه‌ها ناراحت هستند ، ما گرد ياس را بر چهره دانشمندان هسته‌ای ديديم .
وی خاطرنشان کرد: بعد از آن سفر رييس جمهور اعلام کرد که به آژانس بين الملل انرژی اتمی نامه نوشته و خواهم گفت که در حضور شما اين قفل‌ها را باز خواهيم کرد.
دستيار ارشد رييس جمهور روزی که ايران فعاليت مجدد هسته‌ای خود را آغاز کرد روز شادی ملت و دانشمندان هسته‌ای ايران توصيف کرد و گفت: در مقابل کشورهای استکباری پررويی کرده و کار را به تهديد رساندند، در همين زمان رييس جمهور به مجلس نامه‌ای نوشت و گفت چون کشورهای غربی بدنبال تحريم ايران هستند ما نيز پروتکل الحاقی را لغو کنيم.
ثمره هاشمی به سفرهای استانی رييس جمهور اشاره کرد و اظهار داشت: در دور اول احمدی‌نژاد به ۳۵۰ شهر سفر کرده ايشان به هر شهری که سفر می‌کرد مشاهده می‌کرد که مردمی که به استقبال وی آمده‌اند، شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست را سر می‌دهند.
وی به بيان خاطره‌ای از سفر به استان خراسان شمالی پرداخت و گفت: زمانی که به همراه رييس جمهور از بجنورد با هلی کوپتر باز می‌گشتيم وقت نماز بود. يک رودخانه بزرگی را ديديم که وسط آن جزيره است رييس‌جمهور گفت ، برای اقامه نماز در اين جزيره پياده می‌شويم زمانی که نماز تمام شد زمزمه‌ای به گوش رسيد بعد ديديم که ۱۰، ۱۵ نفر ازدانش آموزان ومردم روستاهای اطراف به کنار رودخانه آمده وفرياد می‌زنند انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست.
وی اظهار داشت: در آنجا رئيس‌جمهور اعلام کردند که ديگر کار تمام است، چرا که قلب و اراده تمام ملت تجمع شده و به دنبال حمايت از حق خود هستند.
ثمره‌هاشمی با بيان اينکه هيچ قدرتی توان مقابله با حضور ، انسجام و وحدت ملی را ندارد،خاطرنشان کرد: کشورهای استکباری می‌خواستند اراده ملت ما را بشکنند،ما در آن زمان شاهد جنگ اراده‌ها بوديم و خود آنها نيز متوجه بودند که جنگ هسته‌ای مساله‌ای بی ربط است، آنها بدنبال تحميل اراده خود بودند.
دستيار ارشد رييس جمهور تصريح کرد: همانطور که در قبل تجربه کرديم يک قدم عقب نشينی ما موجب می‌شد که زير پای آنها له شويم، اين قاعده تفکر استکباری و شيطانی است که کشورها را مجبور به عقب نشينی می‌کند، اما ما عقب نشينی نخواهيم کرد،چرا که مسير ما مسير عزت خواهی و استقلال بود.
ثمره هاشمی با تمجيد از مواضع مقام معظم رهبری در مسايل هسته‌ای گفت: رهبرهای شجاع، ملت‌های شجاع خواهند داشت، خدا نکند که ملت يا رهبری شجاع نباشند، آنگاه ملت‌ها به پرتگاه پرت خواهند شد.
دستيار ارشد رييس جمهور با بيان اينکه کشورهايی استکباری در مقابل فشار آوردند و قطعانه عليه ايران صادر ‌کردند، ياد آور شد: ما در فروردين سال ۸۵ و در کنار مرقد امام‌رضا(ع) هسته‌ای شدن کشور را اعلام کرديم، فشار آوردند، آب سنگين اراک را راه انداختيم مجدد فشار آوردند در ۲۱ فروردين ۸۶ اعلام کرديم که فعاليت‌های هسته‌ای کشور صنعتی شده است.
وی به نشست اخير ۱+۵ با ايران در ژنو اشاره کرد وگفت: در يک سمت ميز کشورهايی که حق وتو دارند به همراه آلمان نشسته و اين سمت نيز سعيد جليلی به همراه معاونين خود نشسته بود به محض اينکه آنها خواستند وارد موضوع هسته‌ای ايران شوند، اعلام کرديم که اين موضوع از مباحث دستور کار نيست و ايران تنها در چارچوب بسته‌ پيشنهادی مذاکره خواهد کرد.
ثمره هاشمی اظهار داشت: حقيقا منطق عدالت منطقی است که هيچ کس نمی‌تواند در مقابل آن ايستادگی کند، اما منطق آنها ريا کاری، ‌دروغ و تهمت بود و براساس آن عليه ما قطعنامه صادر کردند.
دستيار ارشد رييس جمهور در نتيجه‌گيری از سخنان خود اظهار داشت اگر موضوع هسته‌ای باز شود، متوجه خواهيم شد که موضوع هسته‌ای که تنها يک پديده سياسی- فنی نيست، بلکه برخی از ابعاد آن فرهنگی است. و پيروزی هسته‌ای معلول مقاومت ملت ايران است.
ثمره هاشمی ادامه داد: منطق عدالت و قانونمنداری پيروز است و نبايد آنها را از دست داد، مقاومت ملت و وحدت مسوولان حرف اول را می‌زند و مردم ايران در دفاع از عزت خود هيچگاه کوتاه نخواهند آمد، يک ملت شجاع و رهبران شجاع قطعا پيروزند و عزم اراده يک ملت متحد، حتما به ثمر خواهد نشست.
وی با بيان اينکه منطق عدالت خواهی در برابر ساير منطق‌ها پيروز است، اظهار داشت: منطق يک ملت ايستاده در جهان پيروز است و حتما دارای تاثير فرهنگی فوق العاده در ساير کشورها خواهد داشت.
ثمره هاشمی در پايان گفت: همه اين مولفه‌ها فرهنگی هستند به همين دليل موضوع هسته‌ای ايران نمادی از فرهنگ ايران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016