سه شنبه 28 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منوچهر متکی: ايران به غنی‌سازی سوخت اتمی ادامه می‌دهد، ايلنا

- عصر امروز با وزير امور خارجه پاکستان درباره روند برخورد با گروه‌های تروريستی،مذاکره می‌کنم
- درخواست فرانسه برای فروش سوخت اتمی به ايران قابل بررسی است
- محسن رضايی به دعوت يک دانشگاه ترکيه به اين کشور سفر کرده است.


ايلنا: وزير امور خارجه ايران صبح امروز در يک نشست خبری به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ايلنا،‌ منوچهر متکی در ابتدای اين نشست با اشاره گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی گفت: دشمنان نظام در طول سال‌های گذشته تلاش زيادی برای ضربه‌زدن به نظام انجام داد ولی ناکام ماند و جمهوری اسلامی موفق به برقراری تعامل منطقی و سازنده با کشورهای جهان شد و در دولت نهم و دهم اين روند با رويکرد حاکم‌کردن عدالت در مناسبات جهانی توام شده است.

وی افزود: در جامعه اطلاعاتی امروز، جايی برای فريبکاری باقی نمانده است و درستی تحليل‌های ايران در مورد بسياری از حوادث منطقه‌ای و بين‌المللی روشن شده است و علاوه بر آن، تاکيد گفتمان تغيير از سوی برخی کشورها نشان از موفقيت و درستی روند طی شده از سوی ايران است و اميدواريم در اين راستا، شاهد تداوم يک روند منطقی، عادلانه و مبتنی بر احترام و منافع همه کشورها باشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متکی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نتيجه مذاکرات وين و نگاه ايران به اين گفت‌وگوها گفت: طرفين توافق کرد‌ه‌اند که نتيجه اين مذاکرات توسط البرادعی اعلام شود و اميدواريم که تداوم اين مذاکرات به توافق برای تامين سوخت ايران بيانجامد.

وی درباره اينکه آيا ايران به عنوان يک قدرت اتمی پذيرفته شده است، گفت: حق ايران برای دستيابی به انرژی صلح‌آميز هسته‌ای از سوی همه کشورها پذيرفته شده است، در حالی که قبلا اين موضوع نفی شده بود.
وزير امور خارجه درباره دخالت آمريکا، انگلستان و پاکستان در حادثه تروريستی اخير در شرق کشور گفت: اين حوادث دارای منشا خارجی است و فعاليت‌های تروريستی اينچنين، سابقه دارند. قبلا انگلستان در جنوب غربی ايران،‌ در بصره فعال بود که با ارائه شواهد ما، اين فرايند قطع شد. در مورد اخير هم به مقامات انگليسی گفته‌ايم که چنين شواهدی وجود دارد.
وزير امور خارجه تاکيد کرد:سازمان‌های اطلاعاتی اين کشور و آمريکا حق ندارند با اين گروهک تروريستی ارتباط برقرار کنند و ما برخورد با اين گروه را با جديت دنبال خواهيم کرد.

وی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته دولت پاکستان همکاری‌های پراکنده‌ای داشته است و اميدواريم با توجه به توافق روسای دو کشور مبنی بر تعيين جدول زمانبندی رفع مشکلات، مسائل حل شود و در همين راستا عصر امروز با وزير امور خارجه پاکستان درباره جزئيات اين روند صحبت تلفنی خواهم داشت.

متکی درباره اينکه آيا ايران قصد دارد به تعقيب گروه ريگی در پاکستان بپردازد، اعلام کرد: جزئيات و مکانيسم برخورد با اين گروه تروريستی در حال بررسی است و نمی‌شود آن را بيان کرد ولی بايد بگويم که اراده سياسی مشترک در ايران و پاکستان برای برخورد و رفع کامل مشکلات در اين منطقه وجود دارد و در اين راستا هياتی هم برای پيگيری به پاکستان اعزام خواهد شد.
وی درباره اينکه آيا پاکستان قول داده است که ريگی را به ايران تحويل دهد، گفت: بازگرداندن اعضای اين گرو.ه تروريستی در دستور کار قرار دارد و منابع امنيتی به طور جدی در حال پيگيری جزئيات هستند.

وزير امور خارجه درباره حدف فرانسه از فهرست فروشندگان سوخت به ايران، اظهار داشت: در نامه آژانس به ايران نام آمريکا و روسيه به عنوان کشورهای فروشنده سوخت هسته‌ای به ايران اعلام شده بود و بر همين اساس ايران فقط با اين دو کشور مذاکره می کند.

وی حذف فرانسه از فهرست فروشندگان سوخت را بر اساس نامه آژانس دانست و گفت: اين مسئله ربطی يه اختلافات و يا مسائل بين دو کشور ندارد و اگر تمايلی از سوی فرانسه برای فروش سوخت به ايران وجود داشته باشد، می‌تواند مورد بررسی قرار گيرد.

متکی درباره چگونگی روند تحويل سوخت غنی‌شده به ايران، اظهار داشت: مکانيسم‌های مربوطه در حال بررسی است و نتايج مذاکراتی که در اين باره صورت گرفته به اطلاع مردم خواهد رسيد.

وی ميانجيگری اتمی ترکيه را رد کرد و افزود: سفر اردوغان به ايران در چارچوب توسعه مناسبات سياسی و اقتصادی و مشورت‌های سياسی در مورد مسائل دوجانبه و جهانی صورت می‌گيرد و در مورد مسائل هسته‌ای، نيازی به وساطت نيست.

متکی در مورد اينکه آيا ايران ضمانت می دهد که غنی سازی اورانيوم را تا حد خاصی انجام دهد،‌ تصريح کرد: در مسائل هسته‌ای اين طرف‌های مقابل هستند که بايد ضمانت دهند.
وی همچنين درباره اينکه چرا ايران از يک سو قصد مذاکره با غرب را دارد و از سوی ديگر غرب را متهم به انجام فعاليت های تروريستی در شرق ايران می کند،‌ گفت: ما درباره هر رويداد واکنش متناسب با آن را نشان خواهيم داد.
وی درباره جزئيات مذاکره هيت‌های ايرانی و آمريکايی در گفت‌و‌گوهای ژنو گفت: تمامی گفت‌و‌گوهای رسمی و يا چندجانبه در چارچوب دستور کار پيشنهادی ايران صورت گرفته است.

وزير امور خارجه درباره تلاش ايران برای تفاهم گروه صدر با مجلس اعلای انقلاب اسلامی در انتخابات آينده عراق، گفت: اصل تلاش ما بر برقراری ثبات، امنيت و تقويت دولت ملی در عراق استوار است و مايليم که روند دولت‌سازی که در ۷ سال گذشته به خوبی پيش‌ رفته ادامه يابد و گروه‌های سياسی و مردم عراق، خودشان بايد در مورد مسائل داخلی کشورشان تصميم بگيرند.

متکی درباره حمله نظامی و يا تحريم ايران توسط برخی کشورها گفت: حمله نظامی بحث نخ‌نما شده‌ای است و در دوران جنگ‌طلبی هم امکان آن نزديک به صفر بوده و الان هم چنين است. در مورد تحريم هم نيازی به اقدامات برای خنثی‌سازی نيست. خود تحريم‌کنندگان بايد بدانند که در جهان امروز تجارت ساده‌ترين کار است و آنها هستند که بيشترين ضرر را می‌کنند. اکنون برای تامين کالاهای ضروری کشور، مشکلی وجود ندارد و ايران تمام پيش‌بينی‌های را در مواردی مانند تحريم بنزين انجام داده است.

وی درباره سفرش به يمن و اظهارات برخی مقامات يمنی عليه ايران، گفت: اين سفر پس از انجام هماهنگی صورت خواهد گرفت. راهبرد ايران برقراری ثبات و آرامش در يمن‏، توام با حفظ تماميت ارضی و وحدت ملی در اين کشور است. ما به طرف يمنی اعلام کرديم که در صورتی که احساس می‌شود می‌توانيم نقشی موثر داشته باشيم، آمادگی فعاليت داريم. آنها هم استقبال کردند و در همين راستا، نماينده ويژه‌ای اعزام شد.

وزير امور خارجه ادامه داد: اين تلاش‌ها در چارچوب ميانجيگری نيست و برای برقراری آرامش در اين کشور صورت می‌گيرد که به نفع منطقه است و ايران در مسائل داخلی يمن دخالتی نداشته و ندارد.

متکی درباره سرنوشت سه آمريکايی بازداشت‌شده در ايران، گفت: تصميم‌گيری بر اساس روند قضايی صورت می‌گيرد و اقدامات ما در اين مورد مبتنی بر مفاد کنوانسيون وين بوده است. اين افراد عمل غيرقانونی انجام داده‌اند و موضوع هم به سفارت سوئيس در تهران که حافظ منافع آمريکا در ايران است، اطلاع داده شد.

وی درباره اينکه آيا گزينه تعليق در برابر تعليق در دستورکار مذاکرات هسته‌ای ايران قرار دارد، گفت: در دستورکار ژنو و مذاکرات انجام‌شده، چنين موضوعی مطرح نبوده است.
وزير امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه البرادعی همواره از گفت‌و‌گوی مستقيم ايران و آمريکا به عنوان راه‌حل مسئله هسته‌ای نام برده است، ارزيابی ايران در اين باره چيست، اظهار داشت: ايران در چارچوب بسته پيشنهادی آمادگی تداوم گفت و گو با طرفين را دارد و در صورت توجه و تامل در اين بسته می‌توان به توافق درباره مسائلی بين‌الملی و همچنين هسته‌ای اميدوار بود.

متکی درباره تصميم ايران برای غنی‌سازی سوخت در صورت شکست و يا توافق مذاکرات وين گفت: تلاش ما و آژانس اين است که مذاکرات به نتيجه برسد ولی نتيجه اين مذاکرات با بحث غنی‌سازی سوخت در ايران ارتباطی ندارد. بحث اينجا تامين سوخت برای راکتور دارويی است و بحث غنی‌سازی توليد برق است. ما در چهارچوب حقوق هسته‌ای برای تامين نيازهای انرژی کشور، به فعاليت خود ادامه می‌دهيم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ارزيابی‌اش از اظهارات لاريجانی مبنی بر اينکه دخالت آمريکا در حادثه تروريستی اخير، دست مذاکره‌ای که اين کشور به سوی ايران دراز کرده بود را سوخت، تصريح کرد: چنين تلاش‌هايی وجود دارد و اوباما بايد توجه کند که وعده تغيير داده است و بين اين وعده و برخورد تبعيض‌آميز با مسئله‌ هسته‌ای ايران، تضاد وجود دارد.

متکی ادامه داد: چندی پيش اوباما در چک اعلام کرد که قصد دارد موضوع خلع‌سلاح‌ هسته‌ای را پيگيری کند و ايران هم اعلام کرد حاضر است در اين مسير کمک کند و اوباما بايد بداند که عدول از سياست‌های اعلامی، تاثيرگذاری اقدامات عملی را با مشکل مواجه می‌کند.

وی درباره اينکه ايران در برابر انگلستان و فرانسه ديپلماسی دوگانه‌ای دارد و معمولا با فرانسه برخورد قاطع می‌کند، گفت: ما متناسب با تحولات و رويدادها، واکنش نشان می‌دهيم.
وی در پاسخ به سوالی درباره روابط ايران با کشورهای آمريکای لاتين و آفريقا، از اين روند دفاع کرد و افزود: گسترش روابط با يک حوزه، نافی تعامل در ساير حوزه‌ها نيست و مثلا اروپا اگر در سياست‌های چهارسال گذشته خويش که دنباله‌روی از سياست‌های دوران بوش در قبال ايران بود، تجديدنظر باشد، می‌توانيم شاهد وضعيت متفاوتی باشيم.

وزير امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره تغييرات در وزرات امور خارجه، اين تغييرات را طبيعی و بر اساس گردش کاری افراد دانست و از معرفی سخنگو و مديرکل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه در آينده نزديک خبر داد.

متکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند آمريکا آماده است حق غنی‌سازی ايران را به رسميت بشناسد، واکنش ايران چيست، گفت: اذعان به حق ايران، اذعان به قوانين و مقررات نهادهای بين‌الملی است و ايران از اين موضوع استقبال می‌کند، با اين تاکيد که اذعان روی کاغذ بايد با اذعان عملی تفاوت داشته باشد.
وی درباره سرنوشت شهرام اميری، تبعه ايرانی ربوده شده در عربستان، دولت‌های آمريکا و عربستان را در اين زمينه مسئول دانست و از اوباما خواست دست از سياست‌های مشابه دولت بوش بردارد.

وی همچنين از وجود تعداد ديگری از ايرانيان خبر داد که سرنوشت نامعلومی دارند و اسامی آنها بنابر درخواست خانواده‌های اين افراد، به دبيرکل سازمان ملل اعلام شده است.

وزير امور خارجه درباره لغو رواديد بين ايران و آذربايجان گفت: درخواست قانونی به هيئت دولت داده شده و منتظر تصويب اين هيات هستيم و اميدواريم طرف مقابل هم چنين کاری را انجام دهد.
متکی درباره ميزان اعمال حاکميت ايران در دريای خزر، اظهار داشت: در حال مذاکره با آذربايجان و ترکمنستان هستيم و در چهارچوب سياست‌های اعلامی شورای امنيت ملی که پيگيری حقوق ايران در مسئله دريای خزر را بر عهده وزارت امور خارجه گذاشته است، حرکت خواهيم کرد.

وزير امور خارجه درباره تلاش ايران برای تفاهم گروه‌های فلسطينی و خارج کردن محوريت مسئله از دست مصر برای کم‌کردن بازتاب نزاع داخلی اين گروه‌ها بر گزارش گلدستون، گفت: تماس‌هايی با ايران برقرار شده است و ما هم آماده‌ايم که در اين مسير حرکت کنيم. در مورد گزارش گلدستون هم افکار عمومی جهان از سازمان‌های بين‌المللی انتظار برخورد قاطع و عادلانه دارند.

وی درباره جزئيات سفر محسن رضايی و دو تن از اعضای مجمع تشخيص مصلحت نظام به ترکيه، گفت: در صحبتی که ديشب با رضايی داشتم، گفتند که به دعوت يک دانشگاه ترکيه و برای انجام سخنرانی می‌روند و چند تن از دوستان هم همراه‌شان هستند.

متکی درباره رويه دولت در برخورد با مسائل ايرانيان خارج از کشور گفت: دولت توجه بسيار خوبی داشته و اين روند را ادامه می‌دهد. اکنون حجم سفر ايرانيان خارج از کشور به داخل بسيار صعودی و مثبت است و افزايش مشارکت ۳۰۰ درصدی ايرانيان خارج از کشور در انتخابات اخير نشان می‌دهد که پيوندهای اين گروه با نظام و دولت محکم‌تر شده است.
وی درباره سوال يکی از نمايندگان مجلس درباره مکانيسم انتصاب ديپلمات‌های ايرانی گفت: چنين سوالی را دريافت نکرده‌ام ولی ما در چارچوب اختيارات و وظايف حرکت می‌کنيم و اگر مجلس هم سوالی داشته‌باشد، پاسخگو خواهيم بود.
وزير امور خارجه درباره واکنش ايران به تحرکات سياسی و مذهبی عربستان عليه ايران، گفت: برخی قصد اختلاف‌افکنی ميان کشورهای اسلامی دارند ولی کسانی که اين آتش را بر می‌افروزند، خود در اين آتش خواهند سوخت. ايران و عربستان در مسير رفع اين فتنه‌ها حرکت می‌کنند و البته ما در مسير تامين امنيت و منافع خويش با هيچ دولتی تعارف نداريم.
وی خواستار آن شد که کشورهای اسلامی در مقابله با پديده‌هايی چون اسلام هراسی متحد باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016