دوشنبه 4 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان تهران: شکايتی عليه موسوی و کروبی دريافت نکرديم، ايلنا

- پزشکی قانونی اعلام کرد ادامه حضور نبوی در بازداشتگاه امکان‌پذير نيست و به همين دليل ما او را در بيمارستان نگه داشته‌ايم
- از مساله شکايت اساتيد دانشگاه امام صادق از ميرحسين موسوی بی‌اطلاعم


ايلنا: در حالی که حميد رسايی نماينده اصولگرای مجلس از تنظيم شکايت حدود۱۰۰ نماينده عليه موسوی و کروبی خبر داده بود،دادستان تهران تاکيد کرد:شکايتی عليه موسوی و کروبی دريافت نکرديم.
عباس جعفری دولت‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به اين سوال که آيا از آزادی افرادی که محاکمه شده‌اند با قرار وثيقه اطلاعی داريد؟ با بيان اينکه امکان آزادی افرادی که محاکمه می‌شوند منوط به نظر قاضی است، خاطرنشان کرد:در اين زمينه دو ديدگاه وجود دارد؛ برخی قضات می‌گويند پس از رسيدگی، متهم فارغ از رسيدگی است و ديدگاه ديگر اين است که اگر محکوم به رسيدگی اعتراض داشت با قراری که در پرونده ممکن است وجود داشته باشد، متهم آزاد شود و اين مساله به نظر دادگاه منوط است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دادستان تهران در پاسخ به اينکه آيا قرار است چنين اتفاقی بيافتد؟تصريح کرد: اين اجازه فقط در اختيار قاضی است و اگر او چنين استنباطی داشته باشد می‌تواند آن را انجام دهد.
جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه «وکيل بهزاد نبوی و صفايی‌فراهانی اعلام کرده پرونده موکلينش به دادگاه ارسال شده و آيا اين دو پرونده جزو آن ۱۰ پرونده‌ای است که اعلام کرديد به دادگاه ارسال شده است؟ آيا بقيه را هم می‌توانيد نام ببريد؟»، پاسخ داد: از ذکر نام بقيه افراد خودداری می‌کنم اما پرونده اين دو نفر به دادگاه ارسال شده است و در مورد نبوی توضيح داده شد که وضع بيماری وی به پزشکی قانونی اعلام گرديد و يک کميسيون پزشکی وی را معاينه کرد و همچنين پس از بررسی سوابق او به طور کتبی اعلام کرد که نبوی بايد در يک مرکز تخصصی نگهداری شود و حضور وی در بيمارستان هم ناشی از همين نظر پزشکی قانونی بوده است.
دادستان عمومی و انقلاب تهران در پاسخ به اين سوال که با توجه به وضعيت بهزاد نبوی که به خاطر آن درخواست صدور قرار وثيقه شده است آيا امکان صدور اين قرار وجود دارد؟ ادامه داد: اتفاقا ما اين کارها را به اين خاطر انجام داديم زيرا وکيل ايشان درخواست کرد که اين مساله مورد بررسی قرار گيرد که ويدر زندان با توجه به اينکه قرار او بازداشت است آيا می‌تواند تحمل حبس کند که پزشکی قانونی پاسخ داد اين امر مستلزم امکانات پزشکی است و لذا وقتی اينگونه شد طبيعتا برای درمان نبوی را نگه داشتيم و چون پرونده وی به دادگاه رفته دادستان نمی‌تواند قرار را تبديل کند، مگر اينکه دادگاه به نتيجه برسد.
جعفری دولت‌آبادی در خصوص اينکه وکيل وی می‌گويد”حتی احکام قطعی دادگاه هم ممکن است به خاطر بيماری متهم اجرا نشود“ پاسخ داد: بله ولی حکم قطعی هنوز صادر نشده است و حال که نبوی متهم است و پزشکی قانونی اعلام کرده که ادامه حضور در بازداشتگاه امکان‌پذير نيست ما وی را در بيمارستان نگه داشتيم.
وی در پاسخ به اينکه دادگاه افرادی که پرونده‌شان به دادگاه ارسال شده چه زمانی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: اين مساله در چارچوب کاری دادگاه‌هاست و فکر نمی‌کنم خيلی به درازا بی‌انجامد و تشخيص علنی بودن آن هم با محکمه است و تاکنون هم چيزی در اين زمينه اعلام نشده است.
وی در پاسخ به اينکه خبر آزادی تعدادی از کسانی که در کهريزک بودند و پس از آن به جای ديگری رفتند، صحت دارد يادآور شد: اين مساله در اختيارات دادسرای نظامی است و من نمی‌توانم در اين زمينه اظهار نظر کنم.
دادستان تهران در پاسخ به سوال ديگری در خصوص دادگاه هفت بهايی، گفت: آخرين‌باری که اين دادگاه تشکيل شد به دليل عدم تکميل موارد تجديد وقت شد و اميدواريم تکليف اين پرونده در دومين جلسه مشخص شود.
جعفری‌دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی در خصوص اينکه گفته می‌شود ۱۰۰ نفر از نمايندگان از موسوی و همچنين کروبی شکايت کرده‌اند گفت: تا اين لحظه شکايتی به ما نرسيده است.
وی درباره شکايت تعدادی از اساتيد دانشگاه امام صادق از ميرحسين موسوی نيز گفت: من هم اين خبر را در مطبوعات خواندم و اين امر به معنای رسمی بودن شکايت و رسيدن آن به دادستانی نيست و بگذاريد شکايت برسد تا ما رسيدگی کنيم.
جعفری‌دولت‌آبادی در پاسخ به اينکه خود اساتيد اعلام کردند دادستان دستور بررسی رسيدگی را در دادسرای امنيت داده است تصريح کرد: اگر من دادستان هستم از اين مساله بی‌خبرم.
دادستان عمومی و انقلاب تهران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به اين سوال که آيا احتمال آزادی بقيه بازداشت‌شدگانی که هنوز پرونده آنها تکميل نشده و دادگاه‌شان تشکيل نشده است وجود دارد، گفت: دو سياست عمده در اين مسير وجود دارد؛ يک سياست سرعت در تحقيقات است که ما در همين چارچوب تعامل می‌کنيم و در همين راستا من با متهمان ديدار می‌کنم و سعی می‌شود پرونده‌ها زودتر تشکيل شده و به دادگاه برود مسير ديگر هم اين است که کسانی که تحقيقاتشان تکميل شده و می‌توانند با قرار آزاد شوند، آزاد شوند که مازيار بهاری از نمونه‌های آن است.
جعفری‌دولت‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا، در خصوص زمان جلسات بعدی دادگاه حوادث پس از انتخابات، تصريح کرد: در زمينه دادگاه‌هايی که علنی است اطلاع‌رسانی می‌شود و اگر اعلام نشود به منزله اين است که دادگاه غيرعلنی است.
دادستان تهران در پاسخ به سوال ديگری در خصوص شکايات دولت عليه مطبوعات، گفت: به طور مشخص از اين مساله اطلاع ندارم اما خوشحال می‌شوم اگر مسوولينی که شکايات خصوصی دارند شکايت خود را پس بگيرند.
وی در پايان گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به اين سوال که سرپرست جديد دادسرای کارکنان دولت اعلام کرد اخيرا حدود ۱۱۰۰ پرونده اضافه شده است و آيا اين پرونده‌ها مربوط به انتخابات است، پاسخ داد: ما پرونده‌ها را تفکيک کرده‌ايم و در دوران بحران که فشار کار زياد بود بعضا اينطور بود اما پس از آن پرونده حوادث پس از انتخابات به دادسرا ارسال شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016