چهارشنبه 29 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استقبال اصولگرايان از شکايت عليه ميرحسين موسوی، فردا

به دليل اعتراض اعضای جامعه روحانيت مبارز، ماجرای ميانجيگری از سوی آنها هم منتفی اعلام شده است. آشتی ملی و حکميت از پيشنهادات هاشمی بود و وقتی ديد نمی تواند به نتيجه برسد...

برخی از اعضای شورای مرکزی احزاب موتلفه، ايثارگران و جامعه اسلامی مهندسين از شکايت نمايندگان عليه موسوی ابراز رضايت کردند.

۱۰۰ نفر از نمايندگان مجلس در پی افزايش و پر رنگ شدن بحث آشتی ملی و نيز کاهش تنش ها در کشور، اقدام به جمع آوری امضاء عليه موسوی کرده اند که اين امر با تعجب تعداد بسياری از اصولگرايان مجلس روبرو شد. نمايندگان معتقدند که اين شکايت در تقابل با آشتی ملی قرار گرفته و به نوعی ميان اصولگرايان نيز تفرقه می آفريند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنا بر شنيده های «فردا»، امضای اين نامه از مدت‌ها پيش تداوم داشته و به دليل برخی مشکلات به تعويق افتاد که البته هنوز هم شماری از نمايندگان ملت خواستار امضای اين شکايت از ميرحسين موسوی هستند.

مجتبی شاکری عضو جمعيت ايثارگران در گفتگو با خبرنگار سياسی «فردا» شکايت از موسوی، خاتمی و کروبی را جزئی از خواسته های مردم دانست و گفت: اين افراد پس از حمايت سران کشورهای اروپايی و غربی از آنها، از اعلام موضع خود امتناع ورزيدند و در مقابل پشتيبانی بيگانگان، نياستادند.

وی اظهار داشت: آنها در قالب بيانيه های زنجيره ای، مکررا فصل الخطاب بودن رهبری را زير سئوال می برند؛ بر همين اساس بدون شکايت نمايندگان مجلس هم مدعی العموم بايد شکايت را دنبال و از حقوق مردم پاسداری کند.

شاکری با بيان اين مطلب که به دليل اعتراض اعضای جامعه روحانيت مبارز، ماجرای ميانجيگری از سوی آنها هم منتفی اعلام شده است، افزود: شکستن پل های پشت سر از جانب موسوی، خاتمی و کروبی راهی برای آشتی باقی نگذاشته است.

وی با تاکيد بر اينکه جمعی از نخبگان با قانون اساسی مشکل دارند و دچار توهم شده اند، خاطر نشان کرد: آنها هستند که بايد خود را با سازوکار انتخابات و قضاوت تنظيم کنند.

اين فعال سياسی عنوان کرد: طرح آشتی ملی و حکميت از پيشنهادات هاشمی بود و وقتی ديد نمی تواند به نتيجه برسد، جمعی از اصولگرايان را واسطه اين کار کرد؛ اصولگرايان هم در جريان عمل متوجه شدند که دليل محکمی برای اين قضايا وجود ندارد و کنار کشيدند.

وی از علی مطهری و محسن رضايی به عنوان اقليت های اين بحث ياد کرد و گفت: آنها هنوز هم بر طرح خود پافشاری می کنند ولی در اکثريت اصولگرايان نيستند و اظهاراتشان خيلی هم مخاطب ندارد.

عضو جمعيت ايثارگران شکايت نمايندگان از موسوی را در جهت شفاف تر شدن شرايط و نيز کشيدن شدن مجرم به پای ميز محاکمه خواند و گفت: جايی برای طرحی که سبب فرار مجرم از قانون شود، باز نيست.

محسن يحيوی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسين نيز در اين رابطه به «فردا» گفت: شاکيان نمايندگان مردم هستند و در موردی هم که احساس مسئوليت کنند، وظيفه شان حکم می کند که اقدامی انجام دهند.

وی اظهار داشت: برخی از اصولگرايان از آشتی ملی حرف می زنند و دسته ای ديگر از موسوی شکايت می کنند؛ قرار نيست که همه اصولگرايان يکپارچه عمل کنند.

يحيوی همچنين تاکيد کرد: بايد در جهت کاهش تشنجات حرکت و هر وسيله ای را که به کاهش اين تشنجات کمک کند نيز تقويت کنيم.

وی گفت: اگر همان گونه که مدعيان گفته اند، شکايت به جهت بيانيه های موسوی و تشويش اذهان عمومی باشد، اين شکايت از تنش ها و تشنجات جلوگيری به عمل می آورد.

اين فعال سياسی عنوان کرد: با توجه به نزديک شدن ۱۳ آبان و احتمال ايجاد حرکت هايی در اين روز، اين شکايت از نظر اصولی در جهت جلوگيری از اقداماتی است که موجب تشنج خواهد شد.

حميد رضا ترقی عضو شورای مرکزی موتلفه نيز به خبرنگار «فردا» گفت: شکايت نمايندگان از موسوی به جهت لطمه وی به اقتدار ايران در صحنه بين المللی است.

وی با به جا خواندن اين اقدام نمايندگان، بيان داشت: بايد خسارتهای موسوی به هر شکلی جبران شود.

ترقی همچنين افراد پيگير مسئله ميانجيگری را بسيار خوش بين دانست و اضافه کرد: ايجاد تنش و ميانجيگری منافاتی با هم ندارند.

وی گفت: اگر موسوی از راه مسالمت آميز به نظام و رهبری برگشت، ارفاقی برايش صورت می گيرد و در غير اين صورت دفاع از حيثيت نظام جمهوری اسلامی بايد پيگيری شود.

عضو شورای مرکزی موتلفه با رد اين مطلب که شکايت نمايندگان از موسوی تنش ها را افزايش می دهد، اظهار داشت: نمايندگان قسم ياد کرده اند که از نظام و حيثيت جمهوری اسلامی دفاع کنند و اين دفاع حداقل وظيفه آنها است.

وی تصريح کرد: نميندگان با شکايت عليه موسوی تنها وظيفه خود را جهت دفاع از حيثيت نظام در اين برهه زمانی انجام داده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016