چهارشنبه 6 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديدار روزنامه نگاران با مهدی کروبی، کروبی: برای هر هزينه‌ای آماده‌ام و باکی ندارم، ادوارنيوز

ادوارنيوز: چهار روز بعد از هتک حرمت و حمله به شيخ مهدی کروبی در نمايشگاه مطبوعات، جمعی از روزنامه نگاران به ديدار مهدی کروبی رفتند تا ضمن دلجويی از او، اتفاق رخ داده در نمايشگاه مطبوعات را محکوم کنند. اينچنين بود که به رغم بارش شديد باران، جمعی از روزنامه نگاران ساعتی را در منزل مهدی کروبی گذراندند و هم حرف و سخن خود را با شيخ درميان گذاشتند و هم توصيه ها و گلايه های شيخ را شنيدند.

روزنامه نگاران آمده بودند تا از مهدی کروبی دلجويی کنند و از او بخواهند که اتفاق نمايشگاه مطبوعات را به دل نگيرد و آن را به پای جماعت روزنامه نگار ننويسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ابتدای اين ديدار "بدرالسادات مفيدی"، دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران ضمن تاسف از نحوه برخورد با مهدی کروبی در نمايشگاه مطبوعات و نيز تقدير از شجاعت صراحت لهجه او لازم ديد که يادآور شود:« در سالهای اخير نمايشگاه مطبوعات به گونه ای برگزار شده که روزنامه نگاران مستقل و حرفه ای جايی در آن ندارند و به جای آنها عرصه برای حضور چماقداران مطبوعاتی باز شده است.»

"عباس عبدی" هم به عنوان پيشکسوت روزنامه نگاران در اين جمع حضور داشت و در سخنانی کوتاه ضمن انتقاد از شيوه برپايی نمايشگاه مطبوعات در چهارسال اخير گفت:« نمايشگاه مطبوعات در سالهای اخير تنها به مکانی برای نمايش تبديل شده است.»

عبدی همچنين خطاب به مهدی کروبی نحوه برخورد با او در نمايشگاه مطبوعات را چنين شرح داد: «اقدامی که با شما صورت گرفت نتيجه بن بستی است که برخی با آن روبرو شده اند. وقتی به سئوال ها و ابهامات يک جريان پاسخ مناسب داده نمی شود، اين جريان از هر امکانی برای پاسخ گرفتن استفاده می کند. نمايشگاه مطبوعات امسال هم چنين کارکردی دارد و هدف از برخورد با شما هم اين بوده که باب پرسشگری بسته شود و آقايان معترض قيد چنين حضورهای اجتماعی را بزنند.» عباس عبدی در پايان البته برخورد با مهدی کروبی را نشانه موفقيت برنامه ها و اقداماتش دانست و ابراز اميدواری کرد که در نمايشگاه آينده روزنامه نگاران بتوانند ميزبان مهدی کروبی و ديگر شخصيت های سياسی اصلاح طلب باشند.

"عبدالرضا تاجيک" هم ديگر روزنامه نگاری بود که در سخنانی کوتاه اتفاق روی داده در نمايشگاه را نمونه ای دانست که درحال تبديل شدن به يک رويه است و از حضور بعضی از روزنامه نگاران شاغل در روزنامه دولت در حمله به مهدی کروبی ابراز تاسف کرد و تبديل شدن بزرگترين روزنامه کشور به محل جولان نظاميان را ناپسند دانست. تاجيک که خود مدتی پس ازانتخابات در زندان بوده است همچنين ابراز اميدواری کرد که تمامی روزنامه نگراران زندانی هرچه زودتر آزاد شوند.

در اين جمع "مصطفی ايزدی"، از چهره های سياسی و ستون نويس سالهای اخر روزنامه های اصلاح طلب و به خصوص اعتمادملی نيز حضور داشت و بنا بر درخواست حاضرين دقايقی سخن گفت. ايزدی خطاب به مهدی کروبی گفت:« از ۱۲ سال قبل هميشه اين صحبت مطرح بود که اصلاحات هزينه دارد و امروز اين مساله به روشنی بر همگان اثبات شده است که اصلاحات بدون هزينه ممکن نيست. شما همانطور که خود هم در بيانيه هايتان تاکيد کرده ايد فرزند احمد (کروبی) هستيد و تجربه سختی ها و فراز و نشيب های سالهای گذشته را داريد و اميد اين است که همچنان بر مواضع خود بايستيد و الگوی ديگران باشيد.»

"مهران کرمی"، از روزنامه نگاران باسابقه هم دقايقی سخن گفت و ضمن انتقاد از نحوه برپايی نمايشگاه مطبوعات يادآوری کرد که آقای احمدی نژاد به علت عدم توان پاسخگويی به روزنامه نگاران حتی حاضر به ديدار از نمايشگاه مطبوعات نشده است و خطاب به مهدی کروبی گفت:« به شما تبريک می گويم که هميشه در ميان راه های سخت، ميانبری اميدبخش برای تنفس ما ايجاد می کنيد.»

"علی اکرمی"، روزنامه نگار عضو نهضت آزادی هم سخنران بعدی اين ديدار دوستانه بود و درباره شيوه رفتار مهدی کروبی گفت:« مهدی کروبی برخلاف سياستمداران که به علت مصلحت سنجی خيلی از اخبار را شفاف اعلام نمی کنند اما وارد حوزه روزنامه نگاری شده است و چيزهايی که قرار بوده در پستو بماند روی پيشخوان ريخته و در معرض ديد همگان قرار داده است. همين شيوه عمل باعث شده که شيخ مهدی کروبی هزينه ای مضاعف برای اقدامات و روشنگری های خود بپردازد.»

"حسن اسدی زيدآبادی" هم بعد از صحبت های علی اکرمی لازم ديد که شيوه منحصربه فرد مهدی کروبی در گزارشگری حقوق بشر را ستايش کند و نسبت به بی خبری از وضعيت احمد زيدآبادی و نحوه برخورد با او در زندان تذکر داد.

"رضا خجسته رحيمی" نيز در اين ديدار با اشاره به اينکه هميشه روزنامه نگاران وقتی که با تحديد و توقيف و بازداشت روبرو می شدند برای بازگو کردن مشکلات خود نزد شما می آمدند و شما از آنها دلجويی می کرديد، گفت: «اين بار اما ماجرا به صورت طنزآميز و تراژيکی به گونه ای ديگر است. اين بار گويی خياط در کوزه افتاده است و برای اولين بار اين روزنامه نگاران هستند که آمده اند تا پای سخن شما بنشينند و شما از مشکلاتی که با آن روبرو بوده ايد برايشان بگوييد و آنها از شما دلجويی کنند.»

در اين نشست چند تن ديگر از رونامه نگاران هم در سخنانی کوتاه خواسته هايی را با شيخ مهدی کروبی درميان گذاشتند. اين روزنامه نگاران راه اندازی يک روزنامه و يا راه اندازی تلويزيون صبا را خواستار شدند و درخواست کردند که با افزايش ارتباط ميان مهدی کروبی و ميرحسن موسوی، جنبش سبز تقويت شده و اهداف خود را پيش ببرد. اين روزنامه نگاران همچنين اقدامات مهدی کروبی را ستودند و خطاب به او گفتند:« خيلی خوشحاليم که در ميان سياستمدارن خود شخصی را داريم که کنش ناب سياسی را در انسانی ترين شکل آن به جامعه نشان می دهد.»

صحبت های روزنامه نگاران که به پايان رسيد، همگان چشم به مهدی کروبی دوختند تا شنونده سخنان او باشند. کروبی که هنوز اثر زخمی کوچک را که در نمايشگاه مطبوعات برداشته بود بر پيشانی داشت اينگونه سخن آغاز کرد: «من هر سال به نمايشگاه مطبوعات رفته ام اما امسال به علت توقيف رو به تزايد نشريات و نيز بازداشت روزنامه نگاران برای رفتن به نمايشگاه انگيزه مضاعفی داشتم. من از اتفاق رخ داده در نمايشگاه رنجيده نشدم و تنها متاسف شدم از بروز برخی رفتارهای نسنجيده و نامعقول و اتفاقا خيلی خوب شد که به نمايشگاه رفتم تا ماهيت واقعی برخی افراد روشن شود.»

کروبی در ادامه ادعای مسئولين نمايشگاه را که در مصاحبه با برخی خبرگزاری ها گفته اند نسبت به جو نامساعد نمايشگاه به محافظان کروبی اخطار داده بودند را تکذيب کرد و گفت: «من کاملا بی خبر به نمايشگاه رفتم و اينکه برخی می گويند به رغم اخطارها کروبی قصد ماجراجويی داشته، کذب محض است. با اينهمه تعجب می کنم و از دوستان می پرسم که آيا برای بازديد از نمايشگاه مطبوعات بايد اجازه بگيرم؟تعجب می کنم که چرا بزرگان و عاقل ترها مانع چنين رفتارهای ناسنجيده ای نمی شوند.»

نبايد از ميدان به در برويم

کروبی در ادامه ابراز اميدواری کرد که حاکميت چنين طرز فکری بر کشور طولانی نشود و روزنامه نگاران حاضر در جمع را به بردباری و تحمل و نيز حفظ تعادل توصيه کرد و گفت: «ما نبايد از ميدان به در برويم چراکه وضع در اردوگاه مخالفان ما نگران کننده است و واکنش خود را با بروز چنين رفتارهايی نشان می دهند.»

کروبی در بخش ديگری از صحبت های خود از فشار سنگين بر مطبوعات در ماه های اخير گلايه کرد و در پاسخ به برخی از روزنامه نگاران که از او راه اندازی يک روزنامه تازه را خواستار شده بودند، گفت: «هر روزنامه ای که توقيف می شود داغ دلم تازه می شود با اينهمه درپی آن هستم که يک روزنامه و يا نشريه ای تازه منتشر کنيم و نمی خواهم به هيچ عنوان از ميدان به در روم. خيلی متاسف می شوم وقتی می بينيم عده ای روزنامه نگار با انگيزه بيکار می شوند و نيروهايشان در می رود. در روايات هم آمده است که فرد غريب، فردی عالم و صاحب انديشه است که علم و دانش او در غربت باشد و اکنون هم روزنامه نگاران حرفه ای و واقعی ما غريب افتاده اند.»

مشکلات مالی مهمترين مانع تلويزيون ماهواره‌ای

مهدی کروبی در ادامه مشکل اصلی درمقابل راه انداز شبکه ماهواره صبا را نيز مشکلات مالی عنوان کرد.

اين ديدار دوستانه اما با دلداری مهدی کروبی به روزنامه نگاران پايان گرفت آنجايی که خطاب به ميهمانان خود گفت: «خاطرجمع باشيد که اوضاع اينگونه باقی نمی ماند و دولت ناگزير است که اوضاع را تغيير دهد و فضا را باز کند. در عين حال مطمئن باشيد که بنده به عنوان يک روحانی آنچه را که وظيفه خود می دانم انجام می دهم و از هزينه دادن باکی ندارم و برای هر هزينه ای آماده هستم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016