شنبه 2 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش کروبی از حضور خود در نمايشگاه مطبوعات، آفتاب يزد

مريم جعفری : گروه سياسی – مـهـدی کـروبـی روز گـذشـته برای دقايقی در نمايشگاه مـطـبـوعات حاضر شد. پـس از حـضـور کـروبـی در نـمـایـشـگـاه، سايت‌های مختلف خـبری، گزارش‌های متفاوت و متناقضی از نحوه برخورد حاميان و مخـالفـان کروبی مخابره کردند.

يکی از فعـالان سیـاسـی کـه بعدازظهر ديروز موضوع را از زبان مهدی کروبی شنيده بود حوادث ديروز را به نقل از مهدی کروبی به شرح زير نقل کرد:

روز جمعه به نمايشگاه مطبوعات رفتم. در بدو ورود، گروه‌های زيادی از مردم با برخورد محبت‌آميز خود مـرا مورد استقبال قرار دادند. سپس به محل تشريفات نمايشگاه رفتم و پس از آن برای آغاز بازديد توسط برخی افراد حاضر بـه طـرف غرفه‌ها هدايت شدم. در اين مسير عده زيادی از جمعيت، با محبت فراوان مرا همراهی می‌کردند که من بارها از ایـشـان خـواهـش کردم هيچ گونه شعاری ندهند. در اين ميان جمعيتی که تعداد آنها از ده نفر تجاوز نمی‌کرد شروع به دادن شعار مرگ بر منافق کردند که پس از اصرار آنها بر تـکـرار ایـن شـعـار، جمعیـت کثیـری کـه مـرا همـراهـی مـی‌کـردنـد در مـقـابـل، شـعارهايی از جمله "مـرگ بـر دیـکـتـاتـور" سـر دادنـد و همه شـاهد بودند تعداد کسانی که شعارهايی علیـه من می‌دادند نسبت به طرفداران اينجانب، به هيچ وجه قابل توجه نبودند. ‌



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ضمن آنکه هر لحظه بر جمعيت حاضر در اطـراف مــن کــه قــریــب بـه اتـفاق آنها شـعـارهـای حــمـایـتـی مـی‌دادند افزوده می‌شد. نکته جـالـب تـوجـه حـرکـات آرام ایـن افراد و خودداری آنها از هر گونه حرکت در هنگام عـبــور از بــرابـر بـرخـی خـبـرگـزاری‌هـا و رســانــه‌هــای مـخــالــف اصلاحـات بـود.

به هر حال ‌بــا افــزایـش شعـارهـا، برای جلوگيری از تـشـنــج و درگـیــری در نـمــايشگـاه کـه مـی‌تـوانـسـت مـوجـب سـوء اسـتـفاده و خشونت عده‌ای عليه مردم شود، صلاح را بر ترک نمايشگاه ديدم که متوليان امر وقتی از نيت من مطلع شدند مسير خاصی را برای بيرون رفتن من در نظر گرفتند که امکان همراهی مردم وجود نداشت.

پس از چند دقيقه و در حالی که اطراف من خالی شده بود تعدادی از افراد که حضور آنها کاملا برنامه‌ريزی شده بود و مطابق معمـول بـرای اقـدامات خود هيچگونه نگرانی ندارند به صورت ناگهانی در اطراف من قرار گرفتند و همان شعارها و اقداماتی را آغــاز کــردنــد کــه رویــه هـمـیـشـگــی آنهاست. تعدادی از آنها هم شروع به پرتاب اشيای مختلف از جمله بروشورهای نمـايشگـاه کـردند.

فرزند کروبی هم که همراه او در نمايشگاه حضور داشت با اشاره بـه مـجروح شدن صورت پدرش گفت: از طبقه بالا تعدادی بروشور نمايشگاه را به صـورت دستـه‌ای بـه طـرف پـدرم پرتاب کردند که پس از اصابت به سر کروبی، منجـر بـه افتـادن عمـامـه و مجـروحيت صورت او شد.

يک فعال سياسی که شرح ماوقع را به نقل از کروبی برای آفتاب يزد نقل کرد – و اظـهـارات او تـوسـط خـبـرنـگاران و مديران آفتاب يزد که در محل نمايشگاه حاضر بودند تاييد شد – حضور طرفداران کروبی – علی‌رغم سرزده بودن بازديد او از نـمايشگاه – را بسيار چشمگير دانست و به نقل از کروبی، از ابراز محبت‌های بی‌شائبه مـردم تـشـکـر کرد. وی همچنين اظهار داشت: اقدامات سازمان يافته عليه کروبی کاملا بی‌ارزش بوده است و به هيچ وجه موجب نگرانی کروبی نشده و او از حضور خود ‌ ‌در نمايشگاه ابراز رضايت کرد؛ اگر چه از اينکه رفتار غيراخلاقی عده‌ای خاص، مانع ديدار او از غرفه‌های مختلف شده اسـت اظـهار ناخرسندی نمود.

از سوی ديگر علی‌رغم اعتراض بسياری از حاضران در نــمــایـشـگــاه بــه رفتـار عـده‌ای خـاص، تعدادی از خبرگزاری‌های حامی دولت تــنــهـــا بــه انـعـکــاس مــاجــرا بــراســاس علاقه‌مندی‌های خود پرداختند. يک سايت بـسـيار نزديک به دولت که نمی‌توانست شعارهای اوليه حاميان کروبی – علی‌رغم عدم اطلاع قبلی از حضور وی – را انکار کند در همين مورد نوشت: مهدی کروبی عصر جمعه در حالی که با شعارهای "درود بر کروبی" عده‌ای از همراهانش به ‌نمايشگاه مطبوعات وارد شده بود، با شعار "مرگ بر منافق" عده ديگری از بـازدیـدکننـدگـان بـه بیـرون از ‌نمايشگاه هدايت شد.‌ مهدی کروبی ساعت ۱۵ با جمعی از اطـرافیـانـش وارد نمايشگاه مطبوعات در شبستان ‌مصلی تهران شد و شعارهای "درود بر کروبی"، "کروبی زنده باد، موسوی پاينده باد"، "یــا حـسـیــن، میـرحسیـن" ‌از سـوی بـرخـی هوادارانش همراهی شد. ‌با اين حال، وی هنوز يک‌سوم از مسير نمايشگاه را بيشتر طی نکرده بـود کـه بـا رسـیـدن بـه بـخـش روزنـامه‌ها و ‌خبرگزاری‌ها، با شعار "مرگ بر منافق" عده زياد دیـگـری از بـازديدکنندگان نمايشگاه مواجه شد.‌

در همين مورد ايسنا نيز نوشت : بازديد مهدی کروبی دبير کل حزب اعتماد ملی از نمايشگاه مطبوعات، دقايقی موجب متشنج شدن فضای نمايشگاه شد. ‌ ‌مهدی کروبی بـه مـنـظـور بـازدیـد از نمايشگاه بين‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها وارد نمايشگاه شد که بعد از حضور وی، تعدادی از هواداران به سر دادن شــعــار پــرداخــتـند. ‌کروبی به دليل ازدحام جـمـعـیـت تـنها توانست بخش کوچکی از نمايشگاه و راهروی اصلی را طی کند. ‌ ‌در اين هــنــگــام تــعــدادی از مــخالفان کروبی نيز به سـردادن شعار پرداختند. سپس کروبی به دليل ازدحام جمعيت به قسمتی از شبستان هدايت شد تا از ازدحام مردم کاسته شود اما همچنان طرفداران و مخالفان وی با سر دادن شعار فضای مصلی را پر کرده بودند. ‌‌اين تجمع بـاعـث وارد آمـدن خسـاراتـی بـه چند غرفه در قسمت شمالی سالن نيز شد. ‌ ‌پس از آن، محـافـظـان کـروبـی وی را بـه همراه نيروی حفاظت نمايشگاه به طبقه‌ فوقانی شبستان راهنمايی کردند و او از همان طبقه به بيرون از نمايشگاه رفت، اما خروج کروبی از نمايشگاه آرام شدن فضا را به همراه نداشت؛ زيرا پس از آن همچنان عده‌ای در طبقه‌ فوقانی شبستان شعارهايی در حمايت از ميرحسين موسوی و کــروبــی ســر مـی‌دادنـد. سپـس ایـن افـراد بـا سـر دادن شعار به طبقه اصلی شبستان حرکت کـردنـد کـه در اين هنگام، با افرادی که در مخالفت با کروبی و ميرحسين موسوی شـعـار "مرگ بر منافق" سر می‌دادند روبه‌رو شدند و اين رويارويی برای لحظاتی به تشنج کشيده شــد. وضـعـیــت عـمــومـی نمـايشگـاه پـس از متفرق شدن تجمع‌کنندگان به حالت عادی بازگشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016