جمعه 15 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردار سلامی: ريگی در مهرماه دستگير اما با دخالت سرويس اطلاعاتی پاکستان آزاد شد، فارس

خبرگزاری فارس: جانشين فرمانده کل سپاه از دستگيری سرکرده گروهک تروريستی ريگی در مهرماه در شهر کويته پاکستان خبر داد و گفت: اين شرور تنها بعد از يک ساعت با مداخله عوامل اطلاعاتی و سرويس‌های اطلاعاتی کشور همسايه ما آزاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار حسين سلامی جانشين فرمانده کل سپاه در گفتگويی با موضوع برقراری امنيت در جنوب شرق کشور، اظهار داشت:‌ معمولاً به دليل تنوع و پيچيدگی تهديدات و تغييراتی که اين تهديدات نسبت به زمان به خود می‌گيرند، اقتضائات جديدی برای ورود به يک منطقه و يک ماموريت جديد به وجود می‌آيد.
سلامی خاطرنشان کرد: جنوب شرق کشور از جمله مناطقی است که به لحاظ ژئوپلتيک، ظرفيت‌های زيادی را برای اينکه سياست‌های دولت‌های فرامنطقه‌ای و برخی سياست‌های کشورهای درون منطقه با هم تلاقی کنند و بتواند کارکردهای امنيتی نگران‌کننده‌ای را داشته باشند، دارد.

مولفه‌های اصلی برقراری امنيت در جنوب شرق در اختيار سپاه است

وی منطقه جنوب شرق را منطقه ترانزيت جهانی مواد مخدر دانست و گفت:‌ جمهوری اسلامی ايران برای جلوگيری از انتشار اين پديده شوم هزينه‌های انسانی و مادی فراوانی پرداخت کرده است.
جانشين فرمانده کل سپاه با بيان اينکه در اين منطقه معمولا برش‌های قومی و مذهبی زيادی وجود دارد،‌ تصريح کرد: جنوب شرق کشور منطقه‌ای در مجاورت پاکستان و افغانستان است و منطقه‌ای است که دنباله‌های قدرت‌های سياسی مثل آمريکا و پديده‌هايی که در اثر سياست‌های منطقه‌ای آمريکايی مثل طالبان و القاعده در مناطق مجاور اين سرزمين زندگی می‌کنند، در آن وجود دارد.
سلامی افزود: همچنين اين منطقه جزء مناطق دوردستی است که به دليل عقب‌ماندگی‌های اقتصادی که از زمان دور داشته، زمينه‌های مناسبی را برای رشد برخی ناامنی‌ها فراهم کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خاطرنشان کرد: برخورد با اين پديده‌های جديد يک استراتژی امنيتی همه جانبه را طلب می‌کند که مولفه‌های آن در اختيار سپاه پاسداران است.
جانشين فرمانده کل سپاه افزود: برای تقويت و ارتقاء‌ امنيت در اين منطقه که دومين استان بزرگ کشورمان محسوب می‌شود و همچنين دارای اهميت استراتژيک فراوانی می‌باشد، نيازمند مولفه‌هايی مانند از انسداد مرزها از طريق واحدهای مهندسی فوق‌العاده نيرومند، مردمی کردن امنيت و مشارکت دادن مردم با يک سازماندهی دقيق که بتواند در قلب و دل مردم نفوذ کرده و قدرت بسيج مردمی را داشته باشد، نيز تجربه مهار کشمکش‌ها و چالش‌های امنيتی، انگيزه قدرتمند و نيز دکترين امنيتی مردم‌پايه و توسعه‌پايه هستيم.

سپاه توسعه و محروميت‌زدايی را محور اصلی ايجاد امنيت می‌داند

سلامی با بيان اينکه سپاه در ديدگاه امنيتی خود توسعه و محروميت‌زدايی را محور اصلی ايجاد امنيت می‌داند، گفت: سپاه معتقد است بين امنيت و توسعه بايد رابطه بسيار دقيق برقرار شود و اين عناصر به طور کامل در اختيار سپاه پاسداران می‌باشد.
وی ادامه داد: فلسفه وجودی به عهده گرفتن اين ماموريت برای سپاه در شرايط جديد، نياز به يک استراتژی همه جانبه امنيتی با اين مولفه‌ها دارد و اين مبنای حرکت سپاه در فضای جديد امنيتی است که در اين منطقه وجود دارد.

سردار شوشتری در يک اعتماد کامل شروع به مسلح کردن مردم منطقه کرده بود

سلامی در خصوص نوع تعامل سپاه با اقوام و قبائل منطقه نيز اظهار داشت: از چند ماه قبل که اين مسئوليت به سپاه پاسداران واگذار شد، توسعه راهبرد استراتژی مشارکت مردم در امنيت و همزمان ايجاد توسعه به عنوان زمينه‌ای برای تامين امنيت، مورد توجه بود و وقتی سردار شوشتری از فرماندهان باسابقه، ‌مدير و متفکر سپاه و دارای خصوصيت‌های مردمی بارز و شخصيتی عاطفی و ايمانی قوی به اين منطقه وارد شد، ارتباطی عميق با مردم برقرار کرد و طوايف و قبائل بلوچ را در منظر يک تعامل مثبت،‌ سازنده و عاطفی قرار داد.
جانشين فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: ايشان از همان ابتدای کار خود، شروع به برقراری ارتباطات مردمی و برگزاری همايش‌هايی کرد تا از نزديک با آنها ديدار کند و اين ارتباط آنقدر عميق بود که ايشان در يک اعتماد کامل شروع به مسلح کردن مردم برای حفاظت از امنيت خود و حتی ورود به حوزه‌های اجتماعی مردم کرد.
وی افزود: شما تصور کنيد که اين سردار کارکشته سپاه با حضور در يک مدرسه ابتدايی به ۴۵۰ نفر محصل، گل هديه می‌داد و آنها را می‌بوسيد و از اين طريق ارتباطات سپاه با مردم منطقه را گسترشی عميق داد.

مردم عمق استراتژيک قدرت دفاعی و امنيتی سپاه پاسداران هستند

سلامی مردم را عمق استراتژيک قدرت دفاعی و امنيتی سپاه پاسداران دانست و افزود: عملا هيچ سياستی بدون حضور مردم در منطقه محقق نخواهد شد.
جانشين فرمانده کل سپاه اظهار داشت: وقتی اين استراتژی وحدت بخش مبنای حرکت سپاه شده و سپاه علاوه بر استفاده از ساير مولفه‌های امنيت در منطقه، اين حرکت را در پيش می‌گيرد و نقاط جوش مستحکمی بين مردم، امنيت منطقه و سپاه برقرار می‌شود اين موضوع مورد کينه بدخواهان وحدت و امنيت منطقه قرار می‌گيرد.
سلامی خاطرنشان کرد:‌ سپاه علاوه بر نقش‌دهی مردم در برقراری و ثبات امنيت، به محروميت‌زدايی هم می‌انديشد و می‌بينيم که ميلياردها تومان در برنامه جديد حضور سپاه برای سازندگی و محروميت‌زدايی اختصاص يافته است.

سپاه ميلياردها تومان برای محروميت‌زدايی در شمالغرب و جنوب شرق کشور اختصاص داده است

وی گفت: ‌تدبير فرماندهی کل سپاه که به قرارگاه سازندگی خاتم ابلاغ شد، مبنی بر اين بود که در شمال غرب و جنوب شرق کشور ميلياردها تومان به يک برنامه رفع محروميت از قبيل ساخت مدرسه، اماکن ورزشی، درمانگاه،‌مسجد،‌ جاده،‌ غسالخانه و غيره هزينه شود که اينها با هم مجموعه تلاش‌های سپاه در منطقه را تشکيل می‌دهند.
جانشين فرمانده کل سپاه در خصوص وظايف ديگر نهادها در منطقه نيز اظهار داشت: اساسا سياست‌های توسعه متوازن هم در ابعاد مختلف توسعه و هم در مکان‌های مختلف، نقطه تمرکزی دولت را تشکيل می‌دهد و تلاش دولت برای رفع محروميت با تمام قوا وجود دارد.

تلاش سپاه در امر محروميت‌زدايی سيستان، مکمل تلاش‌های دولت است

سلامی افزود:‌ آنچه سپاه در عرصه محروميت زدايی مد نظر قرار می‌دهد يک توان مکمل است چراکه اقتضائات اين منطقه بيش از وضعيت موجود را طلب می‌کند.
جانشين فرمانده کل يسپاه ادامه داد: هر چند تلاش‌های دولت در اين زمينه بسيار سازنده و وسيع است اما سپاه هم با توجه به اعتقاد به موضوع توسعه به عنوان پايه امنيت، از اين توان سازندگی که در اختيار دارد، استفاده کرده تا توسعه منطقه شتاب يابد و سپاه بتواند ديدگاه خود را به همراه ساير نهادهای حاضر در منطقه تکميل کند و اين يک طرح جامع است برای آنکه امنيت و توسعه در منطقه با هم برقرار شود.
وی با بيان اينکه تمام تلاش دشمن اين است تا بين معيشت مردم و شرارت رابطه برقرار کند، گفت: هر وقت وحدت ملی و انسجام در منطقه شکل جدی به خود می‌گيرد آنها برای جلوگيری از اين امر،‌ آلودگی‌های امنيتی ايجاد کرده تا بتوانند فضای شرارت را بر فضای امنيت غلبه دهند.
جانشين فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: بنابراين تمام تلاش نظام معطوف به اين است که امنيت را همراه با توسعه دنبال کند و بين معيشت و زندگی مردم و امنيت رابطه دقيق و منطقی برقرار شود بنابراين همه تلاش‌های نظام و نه فقط سپاه، معطوف به موضوع محروميت‌زدايی در منطقه است.

ريگی در مهرماه با دخالت سرويس اطلاعاتی پاکستان آزاد شده بود

سلامی در بخش ديگری از صحبت‌های خود در خصوص زمينه اقدامات تروريستی و همچنين گروهک ريگی، اظهار داشت: اينها دارای اعتقادات وهابی‌گری و سلفی‌گری افراطی هستند که هم با اهل تسنن و هم با شيعيان مخالفند که البته تعداد آنها در حدود ۳۰ نفر برآورد شده است.
وی عبدالمالک ريگی را دارای يک شخصيت تحقير شده دانست که تا سن ۱۶ سالگی به فروشندگی سی‌دی‌های مبتذل مشغول بوده و افزود: همين عقده‌های شخصيتی او را به سمت وهابی‌گری و سلفی‌گری افراطی کشانده است و با داشتن روحيه‌های شرارت و کينه‌جويی، به شبکه طالبان يا القاعده متصل می‌شود.
سلامی با تاکيد بر اينکه گروه او حتی در حد يک گروهک که قابل بيان باشد،‌ نيست، خاطرنشان کرد:‌ اما وقتی اين افراد به سياست‌های دولت‌هايی در منطقه که به دنبال انتشار روحيات وهابی‌گری هستند، متصل می‌شوند که همان اسلام آمريکايی مبتنی بر قشری‌گری، ‌افراطی و مخالف تفکرات شيعه و سنی است، اين پديده شوم را شکل می‌دهند و به نوعی دنباله سياست‌های منطقه‌ای آمريکا، ‌انگليس و برخی کشورهای منطقه می‌شوند تا بتوانند با ايجاد ناامنی‌هايی، دغدغه‌ها و نگرانی‌های امنيتی درست کنند و در اين زمان است که نام آنها بر سر زبان‌ها مطرح می‌شود.

برخی قدرت‌های بزرگ تروريست‌ها را از لحاظ تسليحاتی و تاکتيکی حمايت می‌کنند

وی با تاکيد بر اينکه اصل و ماهيت اين گروهک‌ها جدا از حاميان خارجی آنها اصلا قابل توجه نيست، اظهار داشت:‌اين گروهک‌ها بدون حمايت اربابان خود قادر به انجام کار خاصی نيستند و اين وابستگی علاوه بر آنکه دارای مستندات قوی است اما از تحليل رفتار تاکتيکی آنها و انطباق‌شان با استراتژی‌های دشمن نيز می‌توان فهميد که در چه مسيری حرکت می‌کنند.
جانشين فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: يک گروهک ۳۰-۴۰ نفره نمی‌تواند مولد يک تفکر استراتژی و انديشه باشد، بلکه بايد اين استراتژی و تفکر خود را از يک جايی بگيرد.
سلامی افزود: وقتی انديشه‌ آنها را بررسی می‌کنيم می‌فهميم که به وهابی‌گری و سلفی‌گری متصل هستند و دقيقا نسخه‌ای مانند طالبان و القاعده را شکل می‌دهند و اين امواج تروريستی که امروز فضای پاکستان و افغانستان را در بر گرفته بايد ديد که زائيده چه تفکر سياسی در دو دهه گذشته در منطقه است.
وی نصريح کرد: اينها دقيقا نسخه اسلام آمريکايی متحجری هستند که آمريکا، انگليس و برخی کشورهای متحدشان در منطقه، در برابر اسلام ناب و انقلاب اسلامی قرار دادند.
جانشين فرمانده کل سپاه گفت: توجه به محل حضور آنها، مواد منفجره‌ای که در اختيارشان قرار داده می‌شود ما را به اين نتيجه می‌رساند که کسانی اينها را از لحاظ تسليحاتی، تکنيک‌های پيچيده عمليات تروريستی و همچنين از لحاظ ايدئولوژيک آموزش داده و کنترل می‌کنند.
سلامی با طرح اين سوال که بايد ديد چه کسانی از وحدت و امنيت جمهوری اسلامی ايران ضرر می‌کنند، اظهار داشت: مدارک و اطلاعات دقيقی از رفت و آمدها و حتی مخفيگاه‌های اين تروريست‌ها در اختيار داريم و برای مثال در روز ۵ مهرماه، عبدالمالک ريگی در يکی از خيابان‌های شهر کويته دستگير می‌شود اما تنها پس از يک ساعت با مداخله عوامل اطلاعاتی و سرويس‌های اطلاعاتی کشور همسايه ما آزاد می‌شود.
وی گفت: چه طور ممکن است چنين فردی با اسکورت کامل و تحت حمايت يک چتر امنيتی در کشور ديگری آزادانه راه برود و تحت کنترل يک سازمان اطلاعاتی نباشد.

کشورهای همسايه بايد نسبت به هزينه حضور تروريست‌ها در خاک خود آگاه باشند

جانشين فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: کشورهای همسايه که با ما رابطه استراتژيک و عميق دارند نبايد اجازه دهند وجود چنين شرورهايی در خاک آنها، اين رابطه را مخدوش و سرد کنند.
سلامی با بيان اينکه اين کشورها بايد نسبت به هزينه حضور گروهک‌های تروريستی در داخل خاک خود آگاه باشند، به وضعيت کنونی پاکستان و انجام عمليات‌های خرابکارانه در آن اشاره کرد و افزود: مسئولان اين کشور بايد با تمام توان نسبت به ريشه‌کن کردن اين مسائل به طور کامل همکاری کنند.
وی اظهار داشت: اين انتظار از کشور پاکستان به دليل پيوندها و روابط عميق تاريخی و استراتژيک و ناگسستنی آنها در رابطه با جمهوری اسلامی ايران هست که اجازه ندهند تعدادمحدودی از اشرار که هيچ ارزش استراتژی برای آنها ندارد، به اين روابط آسيب بزند و ما به شدت خواهان همکاری دولت پاکستان در استرداد اعضای اين گروهک تروريستی به جمهوری اسلامی هستيم.

همکاری پاکستان در مبارزه با تروريست‌ها بايد در عمل ديده شود

جانشين فرمانده کل سپاه با بيان اينکه تلاش‌های جمهوری اسلامی ايران برای همراه ساختن پاکستان برای اين امر از مدت‌ها قبل شروع شده است، گفت: اين انتظار را داريم تا دولت پاکستان با ما همکاری کرده و حسن نيت در خور شان رابطه بين دو طرف را نشان دهد و هرچند آنها در مذاکرات اخير قول‌هايی مبنی بر همکاری دادند اما تا زمانی که اين قول‌ها به عمل تبديل نشود و آثار آن را عملی نبينيم اين انتظار همچنان وجود دارد.

سپاه در برخورد با تروريست‌ها از اقدامات قاطع خود کوتاه نمی‌آيد

وی با تاکيد بر اينکه سپاه استراتژی روشن و دقيق سردار شوشتری را در منطقه جنوب شرق کشور با قدرت ادامه خواهد داد، تصريح کرد: ‌البته ما برای برخورد با اين پديده‌های ناامنی به هيچ وجه از اصل قاطعيت و تعقيب اشرار تا زمانی که به هدف برسيم دست برنخواهيم داشت.
سردار سلامی با بيان اينکه همه مردم منش و رفتار سپاه را در برخورد با دشمنان می‌شناسند، گفت: پاسخ سپاه به اين دست اقدامات، قاطعانه و پشيمان‌کننده است و اينها مواردی نيست که سپاه از آن بگذرد و ما از ريزترين تهديدات تا تهديدات کلان، ماموريت‌های خود را قاطعانه ادامه خواهيم داد.

امنيت امروز سيستان از همه جای کشور بيشتر است

وی با بيان اينکه امروز يک وضعيت امنيتی قابل قبول در سيستان و بلوچستان برقرار است، با اشاره به انجام عمليات تروريستی اخير در منطقه که منجر به شهادت برخی فرماندهان سپاه و مردم عشاير سيستان شد، گفت: اينکه يک فرد تحت تاثير و القائات بيگانگان که ذهن او را مسخ کرده‌اند، بيايد کمربند انفجاری به خود ببندد و در ميان جمعيت آن را منفجر کند، يک عمل نقطه‌ای است که در هر کجا می‌تواند اتفاق بيافتد اما امنيت منطقه در کل يک امنيت خوب است.
سلامی افزود: فرماندهان سپاه نيز به خاطر ارتباط عميق با مردم حاضر به امنيتی کردن فضا نبودند و از برخی مسائل و کارهای امنتيی اغماض کرده بودند.
جانشين فرمانده کل سپاه با بيان اينکه شايد بتوان گفت امنيت منطقه سيستان از همه جای کشور بيشتر است، اظهار داشت: به هر حال امروز شاهد برخی نقاط آلوده امنيتی در اين منطقه هستيم که سپاه به دنبال آن است تا با انجام استراتژی‌ها استفاده از فرصت‌ها توسعه امنيت پايدار را در دستور کار قرار داده و اين نگرانی‌های موجود را مرتفع کند.

قدرت‌های فرامنطقه‌ای قصد رواج احساس ناامنی در سيستان را دارند

وی سلامت و امنيت را از نعمت‌های ناشناخته و مجهول عنوان کرد و افزود: تا وقتی امنيت در منطقه وجود دارد کسی از کارکردهای نهادی امنيتی سوال نمی‌کند و احساس همگانی اين است که اين امنيت به خودی خود وجود دارد اما وقتی حادثه‌ای امنيتی اتفاق می‌افتد همه نگاه‌ها متوجه آن منطقه شده و ديگر کسی به امنيت يکپارچه منطقه توجه نمی‌کند و تمام ذهن‌ها احساسات و پرسش‌ها متوجه همان يک نقطه خاص می‌شود.
جانشين فرمانده کل سپاه با طرح اين سوال که بايد ببينيم اگر يک روز نهادهای درگير با امنيت حتی به لحاظ ذهنی از منطقه جدا شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد،گفت: آنقدر استراتژی قدرت‌های بزر گ و فرامنطقه‌ای و برخی عوامل درون منطقه‌‌ای آنها به هم گره خورده و اين استراتژی‌ها آنقدر عملياتی است که اگر اين نهادهای امنيتی نباشند، ناامنی گسترده‌ای منطقه را فرا می‌گيرد.
سلامی اظهار داشت: به دليل وجود سپاه، نيروی انتظامی، بسيج و خود مردم منطقه است که اين قسمت از کشور که ۱۱ درصد از کل مساحت ايران را تشکيل می‌دهد، در يک امنيت مطلوب به سر می‌برد و حوادث ناامنی نيز به صورت نقطه‌ای و نادر در فاصله زمانی طولانی اتفاق می‌افتد که اميدوايم با ايجاد زمينه مناسب و با منفی کردن نرخ رشد اين حوادث، تعداد آنها را به صفر برسانيم.
وی با بيان اينکه اين موارد به معنی نبود ناامنی در منطقه نيست، اظهار داشت: اينها نمادی از سياست بزرگتری است که در قالب آن سياست بزرگتر اين اقدامات برجسته شده و حساسيت افکار عمومی را تحريک می‌کند.
جانشين فرمانده کل سپاه ادامه داد: اينها تفسير يک سياست‌های برون منطقه‌ای است که قصد دارد احساس ناامنی را در منطقه رواج داده و اين احساس را با يک سلسله اقدامات همراه کند که از مصداق يک سلسله اقدامات يک تصور و تصويری بسازد و در حقيقت احساس ناامنی را در منطقه رواج دهد.
سلامی افزود: به همين دليل است می‌گوييم اين گروهک‌ها جدا از سياست‌های خارجی و برون منطقه‌ای عددی نيستند ولی وقتی در زمينه‌ آن سياست‌ها قرار می‌گيرند، برجسته شده و اين احساس را به انسان می‌دهد که گويا اتفاقی در حال افتادن است و اين همان مسيری است که دشمن دوست دارد با ايجاد اختلاف بين شيعه و سنی، ناامنی را در منطقه افزايش دهد.

سپاه خود را پيشمرگ امنيت و آزادی مردم سيستان می‌داند

وی همچنين در خصوص ديدگاه مردم منطقه نسبت به گروهک تروريستی ريگی خاطرنشان کرد: وقتی سردار شوشتری و جمعی از فرماندهان سپاه به شهادت رسيدند شاهد بوديم اغلب مردم بلوچ و سران قبائل و طوايف از گريه می لرزيدند و می‌گفتند که گويی پدر خود را از دست داده‌اند.
جانشين فرمانده کل سپاه با تاکيد بر اينکه مردم منطقه تکيه‌گاه امنيتی، ‌آزادی، ‌معيشتی و ناموسی خود را به تلاش‌های نظام و سپاه پاسداران متکی می‌دانند، اظهار داشت: افکار عمومی مردم کاملا از اين گروهک تروريستی و اقدامات آنها منزجر است و مردم منطقه دقيقا با روش‌های سپاه پاسداران و برقراری امنيت در اين منطقه هماهنگ هستند.
سلامی همچنين خطاب به مردم محروم و مظلوم سيستان و بلوچستان گفت: سپاه پاسداران حتی با از دست دادن فرماندهان برجسته خود از امنيت، آرامش و اعتماد و عزت مردم جدا نمی‌شود و خود را همچون گذشته پيشمرگ آزادی، ‌امنيت و معيشت مردم قرار خواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016