چهارشنبه 20 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله منتظری: اعترافات هيچ ارزش شرعی و قانونی و حقوقی‏ ‏ندارند، مباشرين و آمرين آن گناهکارند، دفتر آيت الله منتظری

‏پاسخ آيت الله العظمی منتظری به پرسش های پايگاه اينترنتی "روزآنلاين"
در مورد اعترافات در زندان و اعدام جوانان زير ۱۸ سال‏


‏پرسش های پايگاه اينترنتی "روزآنلاين"

‏ ‏با سلام خدمت حاج آقا آيت الله منتظری
‏ ‏دو سوال از محضر شما داشتيم :
‏ ‏اول اين که نظر شما درباره احکام اعدام که به تازگی و بعد از دادگاه نمايشی‏ ‏صادر شده چيست ؟ و آيا اين احکام مبنای شرعی و قانونی دارد؟
‏ ‏به عنوان سوال دوم نظر حاج آقا درباره اعدام کودکانی که در زير سن ۱۸ سال‏ ‏مرتکب قتل می‎شوند چيست ؟

‏ ‏با سپاس و احترام
‏ ‏فرشته قاضی - روزنامه نگار - روزآنلاين



تبليغات خبرنامه گويا

[email protected] 


‏پاسخ آيت الله العظمی منتظری

‏بسمه تعالی

با سلام و تحيت
‏ ‏اينجانب در پيامهايی که به مناسبت حوادث بعد از انتخابات و دستگيريهای‏ ‏فعالان سياسی و اعترافات گرفته شده از آنان در زندان صادر نمودند کرارا‏ ‏يادآور شده ام که اين گونه اعترافات هيچ ارزش شرعی و قانونی و حقوقی‏ ‏ندارد و نمی تواند مبنای هيچ حکمی اعم از زندان يا اعدام قرار گيرد. و حتی‏ ‏مباشرين و آمرين به گرفتن چنين اعترافاتی شرعا و قانونا گناهکار و مجرم‏ ‏می‎باشند.

‏ ‏و در مورد اعدام جوانهای زير ۱۸ سال بايد گفت :
‏ ‏اولا - گرچه شرط تعلق قصاص بلوغ است ، ولی شرط کافی نيست و چنانچه‏ ‏از قرائن و شواهد يا به دليل معتبری معلوم شود فرد بالغ نه تنها قصد قتل‏ ‏نداشته است ، بلکه هرچند به سبب کمی سن ، تصور نمی کرده است عملش‏ ‏منجر به قتل شود و يا اعتقاد داشته است که در چنين مواردی قتل شرعا جايز و‏ ‏مشروع است ، در اين صورت قصاص منتفی می‎شود; بلکه به طور کلی حدود‏ ‏و قصاص در اثر شبهه ای که با طريق شرعی منتفی نباشد مطابق قاعده "درأ"‏ ‏ساقط می‎شود: " الحدود تدرأ بالشبهات ".
‏ ‏و ثانيا - هرگاه اجرای حدی از حدود الهی در شرايط خاصی مستلزم عوارض‏ ‏سوء و منفی برای مذهب يا جامعه باشد، حاکم شرع جامع الشرايط می‎تواند‏ ‏بلکه بايد اجرای آن را متوقف نمايد.
‏ ‏ان شاء الله موفق باشيد.

‏‏۱۳۸۸/۸/۱۳
حسينعلی منتظری


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016