دوشنبه 25 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رضايی: اگر تحريم ها در برابر معاوضه سوخت تعليق نشود، بازنده خواهيم بود، اعتماد

محسن رضايی نسبت به معامله مطرح شده برای تهيه سوخت رآکتور هسته يی تهران هشدار داد و گفت؛ غربی ها به دنبال اين هستند که اهداف سياسی خود را در پوشش يک پيشنهاد فنی به ايران تامين کنند و مسوولان دولت بايد مراقب باشند در تله غربی ها نيفتند. به گزارش ايسنا دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت وگو با سايت شخصی خود در رابطه با پيشنهاد غربی ها برای معاوضه ۱۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم µ/ ³ درصد ايران با ۱۱۶کيلوگرم سوخت ۲۰درصد برای رآکتور تهران گفت؛ واقعيت اين است که در اين پيشنهاد دو موضوع با هم مخلوط شده؛ به عبارت ديگر يک موضوع که تامين اهداف سياسی و اعتماد سازی باشد، در پشت موضوع ديگر که مساله فنی و تامين سوخت رآکتور تهران است، توسط غربی ها پنهان شده است. وی تاکيد کرد ؛ ما بايد برای اينکه در تله غربی ها نيفتيم، اين دو موضوع را از هم تفکيک کنيم. در حقيقت معاوضه سوخت منافعی دارد و مضاری و به منزله يک تيغ دو لبه است که اگر درست عمل نشود دست خودمان را می برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رضايی در خصوص اعتماد سازی اظهار کرد؛ همان طور که آقای اوباما در يکی از سخنرانی های خود به صورت ظريف اشاره کرده بود ايران برای اعتمادسازی، بخش عمده يعنی ·µ درصد اورانيوم توليدشده خود را در اختيار آنها بگذارد، طبيعی است که اين می تواند موضوع يک معامله سياسی باشد. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با طرح اين سوال که در مقابل اين گام اعتماد سازی بزرگ ايران، آنها چه اقدامی را در اين زمينه انجام می دهند، گفت؛ به نظر من تعليق تحريم های ايران پاسخ مناسب و متقابل اعتمادسازی از طرف غربی هاست و اگر ما نتوانيم اين امتياز را از آنها بگيريم، عملاً مانند گذشته که گام های اعتمادساز ما مثل تعليق، همکاری های صادقانه و امضای پروتکل الحاقی با اقدامات متقابل مواجه نشد، اين اقدام اعتمادساز ما بدون پاسخ می ماند و ما عملاً بازنده اين معامله سياسی خواهيم بود.

رضايی با بيان اينکه بحث معاوضه سوخت برای تامين نيازهای رآکتور هسته يی ايران يک بحث فنی است، افزود؛ رآکتور تهران يک رآکتور تحقيقاتی با مصارف پزشکی است که امريکايی ها بعد از انقلاب و در اوج تحريم ها آن را راه اندازی مجدد کردند و با تامين سوخت آن از طرف آرژانتين هم موافقت کردند. وی ادامه داد؛ تامين سوخت رآکتور تهران موضوعی کاملاً فنی و در چارچوب قوانين آژانس است و بايد تامين شود، اما امريکا و روسيه اعلام می کنند شما که خودتان اورانيوم µ/³ درصد را توليد می کنيد، اورانيوم اين رآکتور را هم تامين کنيد، حداکثر اين است که قبول می کنيم به اندازه سوخت مورد نياز اورانيوم µ/³ درصد را معاوضه کنيم. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام يادآور شد؛ اين ديگر يک موضوع سياسی و اعتمادساز نيست و بايد ببينيم چقدر سوخت نياز داريم تا به همان اندازه و با شرايط خودمان معامله کنيم. رضايی در پايان خاطرنشان کرد؛ اتفاقاً مسائلی که آنها مطرح می کنند، نشان می دهد می خواهند دو موضوع را با هم مخلوط کنند؛ در غير اين صورت اگر می خواستند واقعاً اورانيوم ما را ۲۰درصد کنند، نيازی به نگهداری در کشور ثالث نبود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016