پنجشنبه 21 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مقام های روس: با انتقال اورانيوم ايران به ترکيه موافقيم، ايلنا

سخنگوی وزارت خارجه روسيه گفت که مديرکل آژانس پيشنهاد کرده بود که اورانيوم ايران به کشورهای ثالث به عنوان مثال ترکيه منتقل شود و تا توليد سوخت تحت نظارت آژانس در اين کشور باقی بماند؛ ما از چنين پيشنهادی حمايت می‌کنيم.


ايلنا: سخنگوی وزارت خارجه روسيه اعلام کرد که کشورش از پيشنهاد مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی برای انتقال اورانيوم ايران به ترکيه حمايت می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا به نقل از نووستی، «آندره نسترنکو» گفت که «محمد البرادعی» پيشنهاد کرده بود که اورانيوم ايران به کشورهای ثالث به عنوان مثال ترکيه منتقل شود و تا توليد سوخت تحت مسئوليت و نظارت آژانس در اين کشور باقی بماند؛ ما از چنين پيشنهادی حمايت می‌کنيم.
روزنامه «مليت» چاپ ترکيه خبر داده بود که نمايندگان ترکيه و ايران مذاکراتی در رابطه با مسئله تکميل غنی‌سازی اورانيوم ايران در ترکيه انجام دادند و تهران می‌تواند با پيشنهاد محمد البرادعی موافقت کند.
طبق اين برنامه، ايران از ذخاير کلی اورانيوم خود که يک هزار و ۲۰۰ کيلوگرم ارزيابی می‌شود، ۹۰۰ کيلوگرم اورانيوم با غنای پايين را برای تکميل غنی‌سازی به ترکيه می‌فرستد. از ترکيه ماده خام به فرانسه می‌رسد که در آنجا ميله‌های سوخت برای نيروگاه اتمی توليد خواهند شد. سپس اين مواد به طرف ترک بازگردانده می‌شوند و پس از آن به ايران فروخته خواهند شد.
آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در نشست ۲۱ اکتبر در وين با حضور نمايندگان ايران، فرانسه، روسيه و آمريکا بسته‌ای پيشنهادی درباره عرضه سوخت هسته‌ای به رآکتور تحقيقاتی تهران تدوين کرد. منبعی آگاه در آژانس به «ريا نووستی» اطلاع داد که در پيش نويس توافق‌نامه چنين در نظر گرفته شده است که ماده اوليه برای عرضه سوخت به ايران ۱.۲ تن اورانيوم با غنای پايين باشد که در مرکز غنی‌سازی نطنز به‌دست آمده است، اين اورانيوم در روسيه به‌طور تکميلی غنی می‌شود و سپس در فرانسه کپسول‌های سوختی آماده می‌شوند.
ايران هنوز پاسخ نهايی خود را به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نداده و در عوض پيشنهاد خود را مطرح کرده است. در اين راستا مقام‌های تهران برای خريد اورانيوم غنی‌شده از ساير کشورها ابراز آمادگی کرده و در عين حال تاکيد کرده‌اند که اگر مذاکرات درباره عرضه اورانيوم بی‌نتيجه پايان يابند غنی سازی مستقلانه را آغاز خواهند کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016