چهارشنبه 27 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: رفتارهای اخير دولت آمريکا بدتر از گذشته است، ايلنا

آمريکا و غرب به دليل موقعيت مناسب جغرافيايی ايران و همچنين ذخاير عظيم انرژی خواهان نفوذ گسترده در اينجا هستند ولی مردم ايران به دليل سوابق طولانی تمدن چندهزار ساله و عقايد دينی قطعا زير بار فرمانبری دوباره نخواهد رفت.


ماگنوس ورنشتد سفير سوئد در جمهوری اسلامی ايران صبح چهارشنبه با رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار کرد.
به گزارش ايلنا، آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در اين ديدار با اشاره به رياست دوره‌ای سوئد بر اتحاديه اروپا در مورد سخنان وی در خصوص نگرانی غرب از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای، مانع‌تراشی غرب در خصوص استفاده ايران از انرژی صلح‌آميز هسته‌ای را سياسی عنوان کرد و گفت: آمريکا و غرب به خوبی مطلع هستند که جمهوری اسلامی ايران تمايلی برای دستيابی به سلاح هسته‌ای ندارد و سابقه رفتار ايران مويد اين موضوع است.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: در جنگ عراق عليه ايران؛ با وجود استفاده از سلاح‌های شيميايی ساخت کشورهای غربی توسط صدام و همچنين بمباران مناطق شهری و غيرنظامی؛ جمهوری اسلامی به دلايل اعتقادی مقابله به مثل نکرد.
آيت الله هاشمی رفسنجانی افزود: هر کشور منصفی که از حجم وسيع کشتار و خرابی در هيروشيما و ناکازاکی پس از حمله اتمی آمريکا مطلع باشد از ساخت و به کارگيری بمب هسته‌ای متنفر خواهد بود و ايران نيز اينگونه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تاکيد کرد: پيش از انقلاب کشورهای غربی و آمريکا به دليل اطاعت رژيم پهلوی از آن‌ها، خود به دنبال ساخت نيروگاه‌های هسته‌ای و در حال تحويل پيشرفته‌ترين تکنولوژی در اين خصوص به ايران بودند.
رييس مجلس خبرگان تصريح کرد: آمريکا و غرب به دليل موقعيت مناسب جغرافيايی ايران و همچنين ذخاير عظيم انرژی خواهان نفوذ گسترده در اينجا هستند ولی مردم ايران به دليل سوابق طولانی تمدن چندهزار ساله و عقايد دينی قطعا زير بار فرمانبری و وابستگی دوباره نخواهند رفت.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام سکوت و حمايت غرب و آمريکا در قبال هسته‌ای شدن نظامی رژيم صهيونيستی را دليل ديگر بر ادعاهای واهی آن‌ها در جهت دفاع از صلح و امنيت عنوان کرد.
آيت‌الله هاشمی رفسنجانی تاکيد کرد: اگر غرب و آمريکا به اين سياست‌های خود در قبال ايران ادامه دهند جمهوری اسلامی ايران بدون توجه به اينگونه رفتارها و با توجه به آنکه آژانس انرژی اتمی موظف است اورانيوم غنی شده برای استفاده تحقيقاتی را در اختيار ايران قرار دهد به کار قانونی خود در خصوص استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای طبق موازين ادامه خواهد داد.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين در مورد سخنان سفير سوئد در خصوص حقوق بشر در ايران، با انتقاد از برخوردهای دوگانه غرب در خصوص وضعيت حقوق بشر در جهان تاکيد کرد: وضعيت حقوق بشر و دموکراسی در جمهوری اسلامی ايران به مراتب مطلوب‌تر از بسياری از کشورهای منطقه خاورميانه است ولی غرب با فشار بر ايران در اين خصوص روابط گسترده‌ای با کشورهايی دارد که تا به حال هيچ گونه انتخاباتی در کشور خود برگزار نکرده‌اند.
ماگنوس ورنشتد با تشکر از اظهارات رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد ميزان مشارکت زنان در جمهوری اسلامی ايران و آينده اين مشارکت مطالبی بيان داشت.
آيت‌الله هاشمی رفسنجانی خطاب به سفير سوئد به عنوان رييس دوره‌ای اتحاديه اروپا با اشاره به وضعيت زنان در جمهوری اسلامی ايران تاکيد کرد: افزايش تعداد زنان در دانشگاه‌ها و کارهای علمی و تحقيقاتی، همچنين در عرصه‌های مديريتی از نقش و جايگاه آنان در جمهوری اسلامی ايران نشان دارد.
سفير سوئد در ادامه اين ديدار به شعار تبليغاتی اوباما در مورد تغيير اشاره کرد و گفت: تا چه حد به اين شعار آقای اوباما معتقديد؟
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام رفتار دولت فعلی آمريکا را در تضاد با سياست وعده داده شده، مبنی بر تغيير عنوان کرد و افزود:‌ رفتارهای اخير دولت آمريکا مبنی بر تلاش برای مصادره اموال بنياد علوی و همچنين تصويب بودجه ۵۵ ميليون دلاری کمک به مخالفان جمهوری اسلامی ايران ادامه همان رفتار گذشته و حتی بدتر از آن است.
آيت الله هاشمی رفسنجانی ظهور القاعده را ناشی از سياست‌های غلط آمريکا و انگلستان در افغانستان و همچنين منابع مادی برخی کشورهای منطقه در کمک به تفکر طالبانی عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ايران برای حفظ آرامش و امنيت منطقه و همچنين منافع مردم افغانستان کمک‌های زيادی برای حذف طالبان انجام داد.
وی افزود: در عراق نيز حضور نيروهای غربی موجب ناامنی در اين کشور شد ولی ايران کمک‌های بسياری کرد تا امنيت به اين کشور بازگردد.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: وضعيت حقوق بشر، امنيت و همچنين توليد مواد مخدر در منطقه پس از حضور نيروهای خارجی وضعيت به مراتب بدتری پيدا کرده است و اين گواهی بر اين موضوع است که نيروهای خارجی بدون کمک و همياری کشورهای مهم منطقه قادر به حل موضوعات نيستند.
ماگنوس ورنشتد سفير سوئد در جمهوری اسلامی ايران در اين ديدار با تشکر از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ايران به پيشينه خوب روابط ايران و سوئد اشاره و تاکيد کرد: گسترش و توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ايران خواست سوئد است و در اين راستا تلاش خواهد کرد.
سفير سوئد با اشاره به تنش‌های پيش آمده در مورد استفاده ايران از انرژی هسته‌ای و همچنين وضعيت حقوق بشر تاکيد کردک اين مسائل از موارد مهم و تاثيرگذار در گسترش روابط ايران و کشورهای اروپايی است و من موضع جناب‌عالی را به رييس دوره‌ای اتحاديه اروپا منعکس خواهم کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016