سه شنبه 3 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال به‌مناسبت ۱۶ آذر: پيام‌مان، پيام مقاومت و ايستادگی در برابر ماشين سرکوب دولت کودتاست، بامدادخبر

بامدادخبر: دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاههای ايران، در تازه‌ترين بيانيه خود که ساعتی قبل در اختيار بامدادخبر قرار گرفت، اعلام کردند که عليرغم بازداشت هفت تن از اعضای خود، همچنان به مقاومت و مبارزه مسالمت‌آميز و عاری از خشونت با دولت کودتا ادامه خواهند داد و در اين راه، دست همه آنها که "دولت کودتا را بزرگترين خصم آزادی و منافع ملی می دانند"، از هر گروه فکری-سياسی، می‌فشارند. اين گروه در پايان بيانيه خود تاکيد کردند که به ياد همه شهدای جنبش سبز، روز دانشجوی امسال را "۱۶ آذر سبز" نام‌گذاری می‌کنند که به عقيده آنها، با وجود تمام اين بگير و ببندها، امسال با‌شکوه‌تر از هرسال برگزار خواهد شد.

متن کامل اين بيانيه به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شانزده آذر ديگری در راه است، اعتراضات دانشجويی طی اين سالها هميشه عاملی بوده برای برآشفتن خواب خوش اقتدارگرايان، اين بار اما شانزده آذر در حالی فرا می رسد که جنبش قدرتمند ملت ايران بيش از پنج ماه است که کابوسی دهشتناک را به اقتدارگرايان کودتاچی و باندهای فاسد نظامی-اقتصادی حامی آنها تحميل کرده است. دولت کودتا که به رغم همه‌ی سرکوبها و اعمال وحشيانه و غير انسانی‌اش در ماههای اخير، موفق به کنترل امواج گسترده‌ی جنبش مردمی نشده است، اکنون از سر ضعف و استيصال می‌‌کوشد عقده اقتدار خويش را با بازداشت فعالين دانشجويی و صدور احکام سنگين زندان برای فعالين سياسی اصلاح‌طلب و تحول‌خواه التيام بخشد، از قضا اما اينگونه برخوردها نشان از عجز روزافزون دولت کودتا و نزديکی هر چه بيشتر آن به شيب تند سقوط است.

هجوم برنامه‌ريزی‌ شده‌ی نيروهای امنيتی به يک جلسه‌ی تئوريک و معمول خانگی و بازداشت هفت تن از اعضای گروه دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاه‌های ايران (مهرداد بزرگ، سورنا هاشمی، عليرضا موسوی، فرزان رئوفی، احسان دولتشاه، سينا شکوهی و البرز زاهدی) را نيز بايد در راستای همين عجز و استيصال ارزيابی کرد. آمران و عاملان اين‌گونه بازداشت‌ها خود بهتر می‌دانند که سرکوب و خشونت و زندان ديگر درمان اين درد و مرهم اين زخم نيست، ديگر نه تنها فعالين سياسی و دانشجويی که مردم هم از زندان و سرکوب ترسی به دل راه نمی دهند.

"دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاههای ايران" که به عنوان يک گروه فکری–دانشجويی تا کنون همۀ همت و توان خود را در راه گسترش انديشۀ آزادی و نهادينه کردن پارادايم دموکراسی و حقوق بشر در دانشگاههای کشور به کار بسته است اکنون نيز بی‌توجه به فشارهای وارده به راه خود ادامه می دهد.

گروه دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال مفتخر و متعهد است که به سهم ناچيز خود، هم‌چون ماههای گذشته در مسير مبارزه با دولت غيرقانونی کودتا و استبداد دينی–نظامی حاکم، در کنار مردم و دانشجويان بايستد و به کوشش خود برای تحقق اهداف جنبش سبز ملت ايران و به ثمر نشستن خون شهدای اين جنبش ادامه دهد.

اکنون که تعداد زيادی از اعضای ما بازداشت شده‌اند و تعداد ديگری نيز با خطر بازداشت مواجه‌اند ما به صراحت اعلام می‌کنيم که پيام‌مان پيام مقاومت و ايستادگی در برابر ماشين سرکوب دولت کودتاست.

دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال خود را به دفاع از خواستهای جنبش سبز و رهبری آن متعهد می‌دانند و مقاومت و مبارزه مسالمت‌آميز و عاری از خشونت را بهترين را نيل به اين خواستها و آرمانها می دانند.

اکنون که شلاق سرکوب، تن و بدن همه‌ی ايرانيان را نشانه گرفته است چاره ای جز همبستگی عليه سرکوبگران نيست، طيفهای مختلف دانشجويی نيز با آگاهی کامل از اين واقعيت دست در دست هم به مقاومتی مشترک برای حفظ دانشگاه اين سنگر گرانقدر آزادی دست خواهند يازيد.

ما خواهان آزادی همه‌ی زندانيان سياسی و عقيدتی از همه‌ی زندانهای ايران و لغو مجازاتهای حبس و اعدامی هستيم که در هر جای ايران برای فعالين سياسی يا فعالين حقوق بشر صادر شده است.

ما خواهان پايان فشارها بر نهاد دانشگاه و کوتاه‌شدن دست نظاميان از اداره دانشگاه‌ها هستيم.

ما خواهان آزادی کليه فعالين دانشجويی در بند، با هر گرايش فکری و سياسی در تهران و ديگر شهرهای ايران هستيم.

گروه دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاههای ايران، ضمن حمايت قاطع از اعضای زندانی خود و با فشردن دست همه آنها که دولت کودتا را بزرگترين خصم آزادی و منافع ملی می دانند، از هم‌اکنون ۱۶ آذر سال ۸۸ را به ياد همه شهدای جنبش سبز، "۱۶ آذر سبز" نام‌گذاری می‌کند و باور دارد حتی اگر تا روز ۱۶ آذر، تک‌تک فعالين دانشجويی ليبرال، تحکيمی، چپگرا، ملی گرا، ملی-مذهبی، مشارکتی و... نيز بازداشت شوند و به زندان بيفتند باز هم ۱۶ آذر سبز و باشکوهی در پيش است، ۱۶ آذری که کابوس سقوط دولت کودتا را آشفته‌تر خواهد کرد.

دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاه‌های ايران
سوم آذر يک‌هزاروسيصدوهشتادوهشت


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016