چهارشنبه 4 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طبرزدی: حرکت دانشجويان و مردم در ۱۶ آذر مسالمت‌آميز خواهد بود، صدای آمريکا

خبرگزاری جبهه متحد دانشجويی – مهندس حشمت اله طبرزدی سخنگوی شورای همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر درايران شب گذشته سوم آذرماه به پرسش های شبکه راديو تلويزيونی صدای آمريکا درخصوص بازداشت های گسترده دانشجويان درآستانه روز دانشجو، سياست های جاری حکومت اسلامی و راه حل نزاع مردم وحکومتگران پاسخ گفت. متن اين گفتگو را می خوانيم

جمشيد چالنگی (مجری): بازداشت دانشجويان در روزهای اخير شدت بيشتری پيدا کرد اين را چگونه تعبير می کنيد آيا برای جلوگيری از تظاهرات روز دانشجو هست يا ادامه رويدادهای انتخاباتی؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهندس طبرزدی: ابتدا می خواهم يادی از دکتر ملکی کنم. باخبرشديم ايشان وضع بسيار بدی درزندان دارند. از بيماری سرطان وناراحتی قلب و ... رنج می برند. فرض کنيم ديگرکارهای جمهوری اسلامی درست باشد اما فکرنمی کنم درهيچ جای دنيا يک پيرمرد ۸۰ ساله آنهم با اين وضع را درزندان نگه دارند.
اما در ارتباط با مساله دانشگاه ودانشجو آقای محسنی اژه ای دادستان جديد و وزير اطلاعات پيشين حرفی زد و گفت ما می خواهيم در ارتباط با ۱۶ آذر اقدام پيشگيرانه ای انجام دهيم. وقوه قضاييه می خواهد پيشگيری کند که قريب به اين مضمون که ۱۳ آبان تکرار نشود. شايد من بتوانم ادعا کنم که درعمر دانشگاه ازسال۱۳۱۷ يا ۲۰ به اين طرف هيچگاه اين ميزان دانشجو درزندان نبود واين قدر تعليق نگرفت. همين امروز خبری ما شنيديم که دانشجويان اهواز که دست به اعتراض زده بودند بيش از ۷۰ دانشجو تعليق شدند. در تمام دانشگاه های سراسر کشورچه دانشگاه دولتی و چه آزاد به شکل فله ای دانشجوها را می گيرند. به اين حساب که پيشگيری کنند. روز ۱۶ آذر دانشجوها و مردم قرار است بصورت مسالمت آميز اين روزرا گرامی دارند و خواست هايشان را مطرح کنند. ما ازاين حجم کارهای اينها درشگفتيم ، همين آقای نقدی به جز آن حرفهايی که درمورد قتل ندا زد. درمورد۱۳ آبان گفت با مردم کاری نکرديم فقط يکی دو نفر لباس هايشان پاره شد. با کمال تاسف اين اقليتی که مانند محسنی اژه ای و نقدی و دوستانشان درقوه قضاييه ، سپاه يا بسيج وجاهای ديگر هستند، برای اينکه مردم و دانشجويان در۱۶ آذر نيايند جمع بشوند ومسالمت آميزخواست هايشان رابگويند به اين نتيجه رسيدند که با تمام قوا نيروی امنيتی و قضايی را بسيج کنند تا دانشجويی که بايد درسرکلاس درس باشد را بگيرند ببرند زندان، بخاطراينکه چنين اتفاقی نيفتد.

مجری: چه فرايندی درتصميم گيری سياست های حکومت وجود دارد؟
طبرزدی:
درشرايط فعلی به جز اين سياست هايی که درحوزه مسايل سرکوب و برخورد با مردم هست. درمسايل اقتصادی، اجتماعی و سياست خارجی هيچ چيزی مشخص نيست و‌ معلوم هم نيست که چه گروهی تصميم می‌گيرند. چه گروه پاسخگو هستند. همين الان بين جناح های درون حکومت هم درگيری هست. آقای لاريجانی و باهنر وعلی مطهری و آن جناح به اصطلاح عقلگرای اصولگراها حتی اينها هم الان فرياد شان به هواست. مساله‌ای هست اينکه آن جناح نظامی امنيتی که بسيارتند برخورد می‌کند. متاسفانه حتا شعارهای مسالمت آميز مردم را مجبور می کند که راديکال شود. اينها درمسايل داخلی هم پاسخگو نيستند. صدای اقای رفسنجانی را هم شنيديد که گفتند ديگردانشجويان را ازنظام نگيريد. وقتی مربوط به سياست خارجی می شود اين بطريق اولی مبهم ترخواهد شد.آنجا هم وقتی قرار است بنشينند و پای ميزمذاکره صحبت کنند. آن نماينده ای که می رود مذاکره مطمئن نيست وقتی برگشت به ايران دوگروه ديگراستنطاق نکنند که چرا اين حرف يا آن حرف را زدی. متاسفانه وقتی حکومتی مردمی نباشد يعنی بطور درست متکی به آراء و خواست مردم نباشد همه چيزمبهم خواهد شد و اين وضعی است که اکنون داريم.

مجری: درخصوص ادعاهای اخيرعدالت گستری فرمانده بسيج؟
طبرزدی :
اين مطلبی که ازقول آقای نقدی بيان شد حرف جديدی نيست درواقع نمايندگان وسران جمهوری اسلامی و درشرايط فعلی اين حکومت اسلامی چون به تعبيراصلاح طلب ها اين دولت مشروعيت ندارد وجمهوريت تبديل به حکومت کودتايی شده، به گونه ای که اصلاح طلبانی اين را مطرح می کنند که پايه اين حکومت بودند نه اينکه ما گفته باشيم. اينها ۳۰ سال است که دارند اين حرف ها را تکرار می کننند می گويند که ما رسالت جهانی داريم ارزش هايی که ما مطرح می کنيم ارزش های الهی و جهانی و ارزش هايی که غرب و در راس آن امريکا مطرح می‌کند ارزش های مادی ومثلا ضد انسانی است. اين يک ادعا ست، دردنيای مدرن کسی به ادعا نمره نمی دهد. می‌گويند اين ارزش هايی که تعريف می کنيد مشخص کنيم ببينيم با اعلاميه جهانی حقوق بشرکه همه دنيا آن را برسميت شناخته، دولت جمهوری اسلامی آن را رد نکرده ودولت پيش ازانقلاب آن را تاييد کرده اين اعلاميه درمورد حقوق کودکان، حقوق زنان، حقوق کارگران، اقوام و گروهای مختلف اجتماعی، حقوق اقتصادی، حق دادرسی و...همه اينها را درعلاميه آورده ما هم ملتی هستيم که نخستين اعلاميه حقوق بشر را کوروش بزرگ در۲۵۰۰ سال پيش تهيه کرد. کشوری که ادعا می کند می خواهد ضد ظلم باشد و درنقطه مقابل آمريکا را مظهر ظلم می داند اولين چيزی که بايد جواب دهد اينکه انتخاباتی که ۵-۶ ماه پيش برگزار کردی اين انتخابات هيچ ناظر مستقلی نداشت. شورای نگهبانی داشت که آن هم قبل ازاينکه انتخابات را تاييد کند رهبرجمهوری اسلامی آن راتاييد کرد. بعد هم گفتند هرکسی که بيايد توی خيابان می زنيم می کشيم و زدند و کشتند. آيا دردنيايی که ما زندگی می کنيم آيا حقوق بشر، حق اعتراض ، حق ميتينگ ، حق مخالف، حق حزب به رسميت شناخته نشده وآن چيزی که به اسم ارزش های جهانی تعريف می کنند. درآمريکايی که اينها اينگونه بد و بيراه می گويند همان ها اجرا می‌شود. انتخابات برگزار می شود و دمکراسی است. الان آن چيزی که درايران وجود ندارد همين ارزش های دمکراتيک است. حال آقای نقدی چگونه ادعا می کند که می خواهد عدالت گستری کند.

مجری : به نظرشما آيا حکومت برای فرار ازشرايط موجود داخل درپی جنگ افروزی درخارج است
طبرزدی:
من دونکته را عرض کنم بعد نتيجه گيری می کنم. دراين نامه (ايميل رسيده ازداخل کشور) که خوانديد مطلب قشنگی آمده بود که ترس مردم ازاين سيستم ريخته است. جمهوری اسلامی تا پيش ازانتخابات روی دومساله تاکيد داشت. يکی زندان های مخوف که برای عده ای سنگين بود وممکن بود برايشان ايجاد وحشت کند واينطورهم بود. يکی هم اينها به ويژه زمان آيت اله خمينی ازچيزی استفاده می کردند به اسم محارب با خدا، تا مثلا تظاهراتی صورت می گرفت می گفتند اين محارب است. حکمش اعدام ، کما اينکه در۱۸ تير۷۸ هم پس از۲۳ تيرچنين اشاره ای کردند که بعد ازاين هرکس بيرون بيايد محارب است وچنين وچنان. اما به دليل مبارزات طولانی که دراين ۲۰ -۳۰ سال طول کشيد واينها تحت تاثيراين مبارزات مجبورشدند مقداری فضا را باز کنند و آن تاريک خانه ها بيرون آمد، خلاصه منجر به اين شد که پس از۲۳ خرداد ديگرترس از زندان ريخت. ببينيد اين همه اصلاح طلب درزندانند. به دليل بافت قدرت و اختلافاتی که اينها دارند جرائت نکردند بعد از۲۲ خرداد اعلام کنند هرکسی بيرون آمد محارب است. اين شد که يک عده را می زنند و می گيرند و تازه در۳۰ خرداد يا ۲۵ خرداد عده ای را کشتند اما می بينيد که آقای نقدی آمده می گويد ندا را هم ما نکشتيم. پس درواقع جمهوری اسلامی نمی‌تواند مردم را با تهديد و کشتن و اينها ازپای درآورد. دربحث جنگ و شرايط موجود هم آن جناح تندروی حاکم الان گيرافتاده وسعی می کند به نحوی فرارکند اما نه آنکه درگيرجنگ خارجی شود، بلکه دوست دارد درفلسطين ولبنان ويک جايی ازدنيا يک اتفاقاتی بيفتد وجمهوری اسلامی بتواند ازآن بهره ببرد. اما آمادگی اينکه درگيريک جنگ بشود ندارد. چون وضع اقتصادی بشدت خراب است، شرايط اجتماعی هم بهم ريخته است؛ يعنی اگرجنگی درگيرد اولين قربانی اش خود حکومت خواهد بود.

مجری – در بحث مطالبات مردم جايگاه کسانی که غيرازمعترضان به انتخاباتند چيست؟
طبرزدی :
وقتی می گوييم ملت ايران منظوراين نيست که آنهايی که به آقای احمدی نژاد رای دادند درنظرگرفته نشوند. دراين اوضاع راه حل رفراندوم مطلوب است اما مردم يک خواسته های حداقلی دارند که اين خواسته ها می تواند خواست طرفداران احمدی نژادهم باشد. مساله آزادی مطبوعات، آزادی احزاب، آزادی ميتينگ آزادی زندانيان سياسی. اين چيزهايی که درقانون اساسی خودشان آمده دراعلاميه آقای مهندس موسوی فکرکنم اعلاميه شماره ۹ بود. اينها به آن ملتزم شوند وعمل کنند. به خواسته هايی حداقلی که کف مطالبات می شود گفت. همه مردم هم شامل می شود. اينها بپذيرند که اين حداقل ها را و تعامل مثبت داشته باشند با مردم شان، نه با سرکوب و زندان انداختن دانشجويان.من فکر می کنم اولين گام برای رسيدن به يک راه حل اصولی اين تعامل هست که حاکميت بايد با مردم داشته باشد وبه خواست حداقلی مردم تن بدهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016