دوشنبه 9 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: افراطی گری جواب نمی‌دهد، احتمال توليد اورانيوم ۲۰ درصد در ايران، مهر

رئيس مجلس شورای اسلامی با تاکيد بر ضرورت وحدت در کشور گفت: درک درست از شرايط و توجه به راهنمايی های مقام معظم رهبری کمک می کند فضای کشور به سمت همگرايی سوق داده شود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی که به مناسبت روز شهادت آيت الله مدرس به روز مجلس نامگذاری شده است و در محل تالار مشروطه مجلس برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: اين جايگاهی است که شهيد مدرس در آن سخنرانی های علمی داشتند که هر کدام يکی از مسائل حساس تاريخ ايران را رقم زده است.

وی خاطر نشان کرد: اين مکان، مکان عبرت آموزی برای تاريخ ايران است.

لاريجانی با اشاره به عملکرد مجلس هشتم يادآور شد: مجلس در اين دوره حرکت نوينی در تدوين قوانين و نظارت های به موقع از خود نشان داد و مسائل حساس را با جديت پيگيری می کند که من از اين روند دفاع می کنم و معتقدم مجلس جای بحث های آزاد و انديشه های گوناگون است که بايد اين مجال به نمايندگان ملت داده شود.

رئيس مجلس شورای اسلامی پس از اين مقدمه کوتاه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

نماينده مردم قم در مجلس در واکنش به قعطنامه اخير شورای حکام که موضوع سئوال شبکه خبر سيما بود اظهار داشت: اگر به رفتارهای سابق غربی ها توجه داشته باشيم اين رفتارهای دو گانه خيلی غير مترقبه نيست. آنها هيچ گاه حاضر نبودند امکان فناوری هسته ای را برای ملت ايران فراهم کنند. در مسئله نيروگاه بوشهر که آلمانی ها ساخت آن را شروع کردند مشاهده کرديد که به پايان نرساندند بنابراين تضمينی وجود ندارد که آنها کارشان را درست انجام دهند.

وی افزود: در مورد اخير نيز شايد تصور می کردند که می توانند با يک نوع فريبکاری مواد غنی شده در ايران که بخشی از سرمايه ملی ماست بگيرند و در مقابل گفتند تضمين می دهيم. سئوال اين است شما چه سابقه خوشی از تضمين داريد؟ ايرانی ها می دانند که شما در چه مسيری قدم بر می داريد.

غرب بر سر دوراهی است

رئيس قوه مقننه با بيان اينکه مشخص نيست دليل عصبانيتشان چيست، گفت: اينکه می خواهند از اين ماجرا سوء استفاده کنند جای تامل است. بنابراين غرب سر دو راهی قرار دارد يا بايد بپذيرد ايران فناوری هسته ای خود را در مسير مقررات بين المللی انجام دهد يا اينکه ايران بايد مجال ديگری برای خود تعريف کند و خود به فکر صيانت از خود باشد. همه اينها در حاليست که آنها بايد به ما تضمين دهند، لذا بايد آنها پاسخگو باشند که چگونه می توانند رفتار سالم و تحت نظارت ايران را تضمين کنند. اگر چنين کنند ايران همين مسير را می رود در غير اين صورت ايران مجبور است از امکانات خود برای صيانت از حقوقش استفاده کند.

ابعاد نظارت مجلس بر دولت

لاريجانی در پاسخ به اين سئوال که با توجه به عدم ارائه گزارش عملکرد دولت در برنامه چهارم بودجه سنواتی و قانون اصل ۴۴ چرا مجلس از ابزارهای نظارتی استفاده نمی کند و به گفتگو بسنده کرده است و آيا اين ضعف نظارتی به دليل مصلحت سنجی است، گفت: سازوکارهای مختلفی در مجلس برای نظارت بر فعاليت های دستگاه های مختلف وجود دارد. کميسيون های تخصصی نيز بررسی های جداگانه دارند و گزارشاتی به مجلس داده می شود که گزارش اجرای اصل ۴۴ از جمله اين گزارشات است که هفته گذشته در مجلس قرائت شد.

رئيس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی ديگر را ديوان محاسبات پيگيری می کند و بعضی از سازوکارهای ديگر در آيين نامه جديد مجلس در نظر گرفته شده است و کميسيون ها می توانند مورد اجرا نشده را به مجلس اعلام کنند و اگر در مجلس تعيين شد به قوه قضائيه ارجاع داده شود. مانند موردی که يکی دو ماه پيش گزارش آن از سوی کميسيون به مجلس آمد و به قوه قضائيه ارسال شد.

وی يادآور شد: کميسيون های تخصصی مجلس فعال هستند و برخی رفتارهای کميسيون جنبه بازدارنده دارد. مواردی هست که کميسيون ها هشدار می دهند و اين تاثير گذار است بنابراين از همه سازوکارها استفاده خواهد شد و گفتگو با قوا نيز عجيب نيست شايد در اين گفتگوها مواردی اصلاح شود در غير اين صورت از راه های ديگری پيگيری خواهد شد.

نماينده مردم قم در خانه ملت به ساختار جديد مجلس و افزايش معاونت های مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت اشاره و خاطر نشان کرد: از جمله حساسيت های ديگر مجلس اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بود که مجلس در اين خصوص کميسيون ويژه را تشکيل داد که اولين گزارش آن در مجلس قرائت شد علاوه بر اين، اين کميسيون به مطالب جديدی رسيده است و متوجه شد که برخی قوانين نقص دارد که بايد از نظر قانونی حذف شود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص تحقيق و تفحص به عنوان ديگر ابزار نظارتی مجلس خاطر نشان کرد: تحقيق و تفحص از ابزار متعارف در مجلس است همانطور که طرح تحقيق و تفحص از اجرای برنامه اخيرا در مجلس مصوب شد و در مجلس هشتم تا کنون ۴ يا ۵ طرح تحقيق و تفحص رای آورده و اين سازوکاری طبيعی است اما راه های بيشتری که شمول بيشتری داشته باشد در آيين نامه مد نظر قرار گرفته است.

اجرای هدفمندی يارانه ها فقط در فضای آرام ممکن می شود

لاريجانی در پاسخ به خبرنگاری که پرسيد در طرح وحدت ملی چرا به عنوان ميانجی وارد عمل نمی شويد، گفت: بحث وحدت در کشور از نکات بسيار کليدی است زيرا رکن اساسی کشور ما بر اساس دموکراسی دينی است. امورات کشور بر اساس اراده مردم رقم می خورد بنابراين دموکراسی اقتضا می کند در مسائل مهم کشور به وحدت فکری توجه خاصی داشته باشيم.

وی افزود: در بحث هدفمند کردن يارانه ها می توانم بگويم فقط در فضای آرام است که اجرای اين قانون امکانپذير است بنابراين کشوری که مخاطرات بين المللی و دشمن خارجی دارد وحدت برای آن موضوع مهمی است و وحدت زمان مشخصی ندارد آنچه در شرايط فعلی مهم است اين است که برخی کشمکش های سياسی که حالت مشمئز کننده در کشور ايجاد کرده اقتضا می کند طرفين قضيه با نگاه ملی و استراتژيک به موضوع توجه داشته باشند ادامه اين مباحث به نفع کشور نيست و منافع ملی دچار سايش می شود.

رئيس مجلس گفت: مقام معظم رهبری در برهه های مختلف راه های گوناگونی پيش روی جريانات گوناگون باز کردند که بايد از اين فرصت های استفاده می شد بايد گام های موثری برداشته می شد تا ضايعاتی پيش نمی آمد.

لاريجانی تاکيد کرد: درک درست از شرايط و توجه به راهنمايی های رهبر معظم انقلاب کمک می کند فضای کشور به سمت همگرايی سوق داده شود.

افراطی گری در کشور ما هيچ گاه جواب نداده است

رئيس قوه مقننه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر انگ نزدن و تهمت نزدن به افراد اشاره و تاکيد کرد: ايشان فرمودند در فضای اخوت مسائل دنبال شود و حتی درباره شعارهای تند نيز تذکر دادند هر کسی را منافق و ضد ولايت فقيه نگوييد اين نکات نکات مهمی است که رسانه ها بايد فضا را به مير اعتدال برگردانند زيرا افراطی گری در کشور ما هيچ گاه جواب نداده است.

وی گفت: در انتخابات اخير برخی دوستان مناقشاتی داشتند اما بايد توجه کنند که مسئله انتخابات تنها مسئله مهم کشور نيست مسائل مهمی ديگری هستند که قلمرو منافع ملی را مشخص می کنند. تمرکز روی موضوعی که هميشه در کشور بوده ممکن است سايش ايجاد کند کسانی که در انتخابات نظراتی دارند بايد توجه کنند هميشه از اين سنخ مناقشات وجود داشته است. مگر در زمانی که آقايان مسئوليت داشتند اين مناقشات بوجود نمی آمد؟ اين قبيل مسائل توان ملی کشور را دچار سايش می کند. فکر می کنم درک موضوع و فهم درست شرايط کمک می کند که مسير صحيح را دنبال کنيم و همه با هم بايد به اين موضوع کمک کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سئوال يک خبرنگار خارجی که به تصويب طرحی مبنی بر مقابله با توطئه های آمريکا و کمک گروه های پيشرو بود و پرسيد مصداق گروه های پيشرو چيست، اظهار داشت: به نظرم يکی از کارهای مهم مجلس هشتم تصويب اين طرح بود.

مصوبه مجلس برای کمک به جريانات پيشرو

وی با اشاره به اقرار رئيس جمهور آمريکا در ضايع شدن حقوق بشر در زندانهای گوانتانامو و ابوغريب، خاطر نشان کرد: ايشان دير هنگام اين موضوع را مطرح کرد حال که به اين موارد اعتراف می کنند چرا خاموش شده اند و اقدامی انجام نداده اند؟ فجايع آمريکايی ها در افغانستان، عراق و فلسطين چيزهای کوچکی نيست. اينکه جريانات پيشرو در دنيا کمک شوند تا صدايشان به سراسر دنيا برسد و فجايع آمريکا را که شاهد آن هستيم در دنيا منتشر کنند کار بسيار مفيدی است.

رئيس مجلس به اظهارات باراک اوباما در خصوص زندان ابوغريب و گوانتانامو اشاره و خاطر نشان کرد: اين پرونده نبايد مختومه شود و تازه در حال مفتوح شدن است کمک مجلس به گروه های پيشرو اين بود که به جريانات پيشرو کمک شود تا گام های بلند بردارند. مجلس نيز با اقتدار رای بالايی به اين طرح داد.

نماينده مردم قم در پاسخ به اين سئوال که زمان اجرايی کردن لايحه هدفمند کردن يارانه ها چه زمانی خواهد بود، گفت: زمان اصلی اجرای اين قانون پس از تصويب لايحه و تاييد شورای نگهبان مشخص می شود. هنوز مرحله اوليه انجام نشده است اما بخش اعظم کار صورت گرفته اختلاف نظری وجود دارد که در حال گفتگو هستند.

مجلس در حمايت از منافع ملی رودربايستی ندارد

لاريجانی در پاسخ به اين سئوال که تاکيد امام راحل (ره) بر راس امور بودن مجلس بوده است، مجلس برای قرار گرفتن در راس امور که مد نظر امام (ره) است چه بايد کند، گفت: هدف گيری امام برای مجلس بر اساس تجربيات گذشته بود که در تاريخ ايران رخ داد. از زمان مشروطه تا دوره پهلوی ۲۴ مجلس تشکيل شده بود که البته همه آنها ۴ ساله نبودند. اينکه مجلس هرگاه در تاريخ ايران سرپا بود و با رای واقعی مردم تشکيل شد جلوی استبداد را می گرفت و هر گاه دولت ها قدرت داشتند و می خواستند قراردادی پنهانی داشته باشند مجلس در برابر آن مقاومت می کرد. بنابراين امام با تجربه از گذشته نظارتی را سامان داد که مجلس در جايگاه اصلی خود قرار گيرد و کسی اجازه انحلال آن را نداشته باشد. بنابراين در قانون فعلی هيچ کس حق انحلال مجلس را ندارد زيرا امام تاکيد داشتند کشور هيچ نبايد بدون مجلس باشد.

وی گفت: رابطه مردمی نمايندگان همواره بايد حفظ شود و مجلس هشتم بر اين باور است که اين مسير را بايد به جد طی کند و در اين مسير با کسی رودربايستی ندارد اگر اشکالی ببيند وارد صحنه می شود همچنان که پس از انتخابات و مسائلی که پيش آمد کميته هايی تشکيل شد و مواردی مثل حمله به مجتمع سبحان و مسئله کهريزک مورد پيگيری جدی مجلس قرار گرفت و گزارشات مجلس در تصميم گيری ها و اصلاح اين مسير موثر بود.

نماينده مردم قم در خانه ملت ادامه داد: البته ممکن است افرادی ناراحت و دلخور شوند اما فکر می کنم ارزشی که برای تاريخ ايران خواهد داشت مهمتر از اين است. مجلس بايد به اين باور برسد که در حمايت از منافع ملی در برخی امور رودربايستی نداشته باشد.

خبرنگاری خطاب به لاريجانی گفت شما در جريان انتخابات رياست جمهوری زمانی که فراکسيون اصولگرايان قصد داشت در طرفداری از آقای احمدی نژاد بيانيه دهد گفتيد از آنجا که رئيس مجلس و رئيس فراکسيون هستيد بهتر است فراکسيون طرفداری از فرد خاصی نداشته باشد در تبريک به آقای احمدی نژاد دفتر شما نيز مداخلاتی داشته باشد، که لاريجانی در پاسخ به اين خبرنگار گفت: اين مطلب تا حدی شوخی است اينکه در دفتر ما چه چيزی شده سراغ ندارم که اتفاقی افتاده باشد نظامات کشور متناسب با جايگاه ها بايد مسير خود را برود بنده روز شنبه ( بعد از انتخابات ) به آقای احمدی نژاد تبريک گفتم و اين گفته شما به مزاح بيشتر شبيه است.

وی گفت: معتقديم که مجلس بايد در اين مسائل جايگاه خود را داشته باشد هنوز اعتقاد دارم در انتخابات رياست جمهوری مجلس نبايد دخالت کند. همچنان که بر عکس آن نيز مصداق دارد. اينکه ما از بدنه مجلس استفاده کنيم را درست نمی دانم اما فراکسيون ها معمولا کار خود را انجام می دهند من هم چنين صحبتی نداشته ام چون رئيس مجلس هستم طرفداری نشود فراکسيون تصميم خود را گرفت به اين ترتيب رای گيری شد و در نهايت اعلام حمايت کردند. نظرم اين است مجلس جايگاه رسمی دارد و نبايد وارد مسير ديگری شود.

لاريجانی در پاسخ به اين سئوال که چرا بر اساس يک سری مصلحت انديش ها بعد نظارتی مجلس کاهش يافته و آيا اين کاهش نظارت باعث قانونگريزی نمی شود، گفت: آنچه من می بينم کار کميسيون های تخصصی است و اينکه درون مجلس آراء مختلف وجود دارد طبيعی است اما اينکه کل قوه مقننه اهل مصلحت سنجی است را درست نمی دانم آنجا که مجلس بايد نظرياتش را اعلام کند چنين می کند بعد نظارتی مجلس نيز شفاف است بعضی موارد شايد اختلالاتی باشد و گزارشات به موقع نرسد اما اين رافع مسائل نيست.

هشدار به غرب

رئيس مجلس در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسيد که برخی ناظران معتقدند پرونده هسته ايران پس از قطعنامه شورای حکام به وضعيت اول برگردانده شده شما از حمله نظامی، تهديد و تحريم کدام را احتمال می دهيد که در قبال ايران انجام شود، گفت: اين احتمالات هميشه وجود داشته است ما هيچ گاه اين احتمالات را در مسير فعاليت هسته ای ناديده نگرفته ايم همين تهديدات باعث شد ايران برای صيانت از مراکز هسته ای خود فکر ديگری داشته باشد بنابراين اين تهديدات همواره بوده و هيچ گاه اين جسارت را نداشته اند که اقدامی انجام دهند.

وی افزود: مذاکرات هسته ای ما متاسفانه در دالانی قرار گرفته و فکر کرده اند با سياست چماق و هويج می توانند کار را از پيش ببرند.

لاريجانی به طرح بحث تغيير در سياست های آمريکا اشاره و خاطر نشان کرد: پس از ۷-۸ ماه روشن شد که آنها از روش های گذشته خود استفاده می کنند و فکر می کنم مجال ديپلماتيک هنوز وجود دارد و اين مسير برای آنان مفيد است تا ايران بر اساس ضوابط آژانس و نظارت بين المللی کار خود را جلو ببرد. البته آنها مختار هستند هر روشی را برگزينند اما ايران نيز متناسب با آن روش عمل خواهد کرد.

گذشته ايران و انقلاب را ناديده نگيريم

رئيس قوه مقننه در پاسخ به اين سئوال که با توجه به تاکيد مقام معظم رهبری که فرمودند در انتخابات برخی خواص مردود شدند، به نظر شما علت چيست، گفت: اين حرف روشن است در کشور ما از ابتدا افرادی بودند که اخلاص داشتند و خدمت می کردند از طرف ديگر عده ای قليل نگاه خائنانه داشتند و به کشور لطمه زدند که جريان بنی صدر و امثال آن از جمله اين موارد است که مشکلاتی برای کشور بوجود آمد . مطالبی که رهبری فرمودند به اين موارد اشاره داشت و ثقل جامعه ما در ادوار مختلف طوری بود که افراد خدمتگزار بودند. به عنوان مثال آقای ناطق نوری از شخصيت های بارز در ادوار مختلف بود و هم اکنون نيز بازرس دفتر مقام معظم رهبری هستند ايشان شخصيتی ممتاز و فعال در ميدان های مختلف بودند حال سئوال من اين است که چه فايده ای دارد که اينگونه افراد را تخريب کنيم چرا به اين دليل که يک موضع آنان را نمی پذيريم خدمات گذشته آنان را بايد ناديده بگيريم آيا اين برای کشور درست است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: اين درست نيست که گذشته ايران و انقلاب را ناديده بگيريم بايد توجه داشت افراد خائن و خدمتگزار را از يکديگر جدا کرد اگر توجه نداشته باشيم اين فرصت سوزی است. آنجا که بصيرت حکم می کند اين است که به اين چارچوب توجه جدی داشته باشيم فضا تندروانه در کشور ايجاد نکنيم زيرا در اين صورت حق و ناحق زيادی در کشور می شود.

لاريجانی گفت: ممکن است سياستمداری در تصميم گيری در زمانی اشتباه کند که بايد به او فرصت دارد در صحنه انتخابات نيز چنين شد کسانی وارد شدند که برخی اشتباهات برايشان رخ داد البته اين افراد کارنامه خوبی داشتند حال بايد طبق قوانين عمل می کردند توصيه ام به دوستان اين است به فضای تندروانه در کشور دامن نزنند زيرا اين به نفع کشور نيست. تصور نکنيد تندروی در کشور به نفع کشور است بلکه به منافع ملی ضربه خواهد زد داشتن ديد منصفانه در کشور خيلی مهم است تا بر اساس آرمانهای انقلاب از ارزش های انقلاب صيانت کنيم.

رئيس مجلس تاکيد کرد: امروز ايران از يک ظرفيت بزرگ مردمی برای اداره کشور برخوردار است اشتباهات در انتخابات نيز بايد از مسير خود دنبال شود نه اينکه مدام به اين مسائل و اشتباهات دامن زده شود.

حرکت در مسير نظارت آژانس لازمه حل ديپلماتيک موضوع هسته ای است

خبرنگار يک رسانه خارجی از لاريجانی در خصوص وضعيت هسته ای ايران در آينده نزديک و سياست ايران در صورت صدور قعطنامه شديدتر جويا شد و رئيس مجلس پاسخ داد: در واقع اين مسيری که ايران می رود تعريف شده است از اين پس نيز مايل هستيم در مسير نظارت آژانس حرکت کنيم و اين نگاه اقتضا می کند به راه حل ديپماتيک پايبند باشيم. اگر ديگران به دنبال کلاه برداری سياسی باشند ايران روش خود را عوض خواهد کرد اين آنها هستند که بايد تصميم بگيرند که چه مسيری را طی می کنند.

وی ادامه داد: شنيدم اخيرا مباحثی را مطرح کرده اند در خصوص تضمين های عينی، که البته از سوی البرادعی مطرح شد و تعجب آور بود. زيرا ايشان انسان با سابقه ای است اما چه تضمينی وجود دارد در مذاکرات طولانی دکتر روحانی با همه توجهی که داشتند نهايت به اين نقطه رسيدند که آنها گفتند بايد گارانتی تعريف شود و سپس گفتند هيچ گارانتی نداريم نبايد فعاليت هسته ای داشته باشيد.

رئيس مجلس شورای اسلامی گفت: تا آنجايی که در جريان بوده ام و مذاکرات هسته ای را در عهدی دنبال می کردم آنچه در رسانه ها مطرح می کنند بيشتر ژست است اما آنچه در مذاکرات می گويند حقيقت است و آن حقيقت اين است که نمی خواهند ايران فناوری هسته ای داشته باشند و بهتر است آن را شفاف اعلام کنند.

لاريجانی تاکيد کرد: ظلم آنها در اين دوره اين بود که ان پی تی را از انتفاع انداختند و آن را بی خاصيت کردند خودشان هم می دانند موضوع چيست. اخيرا در خصوص سايت فوردو مسئله ای را طرح کردند که حيرت آور است زيرا آنان بازرسانشان را فرستادند و حتی ديدند که دستگاهی نصب نشده، بايد گفت چرا احساس خطر کرديد شايد تصور کردند اگر فشاری ايجاد کنند ممکن است تنزلی صورت گيرد که البته اين تصميم عاقلانه ای نبود اگر در مسير ديپلماتيک بروند راحت تر می توانند با ايران تعامل کنند.

رئيس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی درباره حوادث بعد از انتخابات و پيگيری های مجلس در آن زمينه گفت: مجلس بايد برای حفظ انقلاب و آزادی های اجتماعی که همگی از امور مهم محسوب می شوند تلاش کند. در مسائل پس از انتخابات نيز اين توجه به عمل آمده و پيگيری های لازم با تشکيل کميته حقيقت ياب به دنبال آن رفت که ظلمی به شخصی نرفته باشد.

وی افزود: مجلس نسبت به افراطی گری حساس بود، اين در مورد وقايع کهريزک و مجتمع سبحان پيگيری شد. اين پيگيری ها هم حالت بازدارنده داشت و در متوقف کردن حالت افراطی گری موثر و مفيد واقع شد.

وی تصريح کرد: در اين رابطه پرونده ای نيز به قوه قضائيه ارسال شده است و اميدواريم قوه قضائيه به همه مسائل رسيدگی نمايد البته ما نيز پيگيری خود را ادامه خواهيم داد.

خبرنگار ديگری در رابطه با نقاط ضعف و قوت قوه قانونگذاری طی مجلس هشتم از لاريجانی سئوال کرد که وی در پاسخ گفت: طرح های بسيار مهمی در مجلس مطرح شد که اين طرح ها عموما بنيادين و اساسی بود.

رئيس مجلس قانون محاسبات، قانون تجارت و قانون مجازات اسلامی را از جمله اين اقدامات اساسی ذکر کرد و گفت: برای مثال قانون مجازات اسلامی هم اکنون در مرحله پايانی بوده و نظر مشورتی شورای نگهبان دراين رابطه اخذ شده و به زودی در مجلس طرح خواهد شد.

طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی در مجلس

لاريجانی همچنين از ارائه طرح مهمی در زمينه اصلاح الگوی مصرف در بخش انرژی خبر داد و گفت: اين طرح بسيار مهم بوده و ما از آنجايی که بخش انرژی در کشور بسيار مهم می باشد بر روی آن تمرکز پيدا کرده و اين طرح را ارائه داديم.

وی در ادامه در دفاع از عملکرد مجلس هشتم تصريح کرد: اين مجلس به روز است و در برخی موضوعات که نياز روز بوده مثل خشکسالی فوری ورود پيدا کرده و موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

رئيس مجلس در عين حال گفت: مجلس هر چه از مسائل خرد فاصله بگيرد و به موضوعات کلان بپردازد بهتر است.

وی درادامه در پاسخ به اين سئوال که ايران برای ادامه مذاکرات هسته ای چه تضمينی می خواهد گفت: ما تضمين خاصی جز اجرای مقررات آژانس نمی خواهيم و در عين حال تضمين می دهيم در چارچوب مقررات آژانس نيز حرکت کنيم مشروط به اينکه قدرتها نيز دخالت بلاوجه نکنند.

لاريجانی افزود: مجلس ايران می خواهد که اين مسئله در مسير ديپلماتيک دنبال شود ولی در آن فريبکاری سياسی نباشد.

نماينده قم در خانه ملت با اشاره به رفتار اخير آمريکا در رابطه با ايران تصريح کرد: آنها هر از چند گاهی می گويند می خواهيم مشکلات فی ما بين را رفع کنيم ولی همين که مذاکرات در مسير خود قرار می گيرد می روند و قطعنامه عليه ايران صادر می کنند.

وی تصريح کرد: آنها در عمل به کشورهای ديگر ثابت کرده اند که هر کشوری بخواهد تکنولوژی هسته ای داشته باشد نبايد با آژانس و ان پی تی کاری داشته باشد.

تاکيد رئيس مجلس بر عدم واگذاری مديريت مترو به دولت

رئيس مجلس در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره تلاش دولت برای در اختيار گرفتن مترو تهران گفت: مترو بايد در مسير قانونی به کار خود ادامه دهد و اگر قرار است تجديد نظری در اين زمينه صورت بگيرد بايد در مسير قانونی انجام شود.

لاريجانی در عين حال گفت: مترو برای تهران حياتی بوده و به همين دليل هم اکنون طرحی در مجلس مطرح کرده ايم که يک ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزی به متروی تهران اختصاص داده و يک ميليارد دلار ديگر به شهرهای کشور.

رئيس قوه مقننه تاکيد کرد: مديريت مترو نيز موضوع چندان مهمی نبوده و البته آقای قاليباف هم شهردار قابلی است و جزو نيروهای پرعرضه کشور است.

وی با بيان اينکه بايد از کسانی که در حال حاضر در اين عرصه خدمت می کنند استفاده کنيم و به جای حل مسئله به دنبال مسائل ديگر نرويم گفت: دولت اهتمام کند تا مسائل شهری که گرههای مالی دارد حل شود که اين به نفع مردم تهران است. .

هدف نشست شکرانه اتحاد پيگيری وحدت ملی در مجلس نبود

رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه هدف برگزاری نخستين نشست شکرانه اتحاد در سال گذشته پيگيری وحدت ملی در مجلس نبوده است گفت دعوت از نمايندگان ادوار و چهره های سياسی در اين نشست پيشنهاد يکی از اعضای هيئت رئيسه بود و امسال همچون سالهای قبل بنا است رؤسای سه قوه در مجلس در اين نشست حاضر شوند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که با اشاره به اقدام لاريجانی در برگزاری نخستين مراسم شکرانه اتحاد که سال گذشته با حضور نمايندگان ادوار مجلس از جريانات مختلف سياسی برگزار شد از دليل تکرار نشدن اين رويه در نشست شکرانه اتحاد امسال با توجه به تاکيدات اخير رهبر معظم انقلاب پرسيد اظهار داشت: تعجب می کنم نشستی را که هر سال در مجلس برگزار می شود و در آن سران ۳ قوه حضور می يابند به شکل ديگری در رسانه ها مطرح شده است.

وی با بيان اينکه ايجاد اتحاد در کشور احتياجی به کارهای نمادين ندارد بلکه برای وحدت، اصلاح نگاه و رفتار نياز است به نشست سال گذشته شکرانه اتحاد اشاره کرد و اظهار داشت: سال قبل حقيقت چيز ديگری بود نه آنچه در رسانه ها مطرح شده است چرا که سال گذشته قرار بود سران ۳ قوه به مجلس دعوت شوند و بين اصحاب قوا بحث شود اما در جلسه هيئت رئيسه يکی از نمايندگان پيشنهاد داد نمايندگان ادوار نيز دعوت شوند اما همان زمان تئوری بافی کردند که در مجلس قرار است "وحدت ملی" دنبال شود و يا هاشمی رفسنجانی به فلان کس چه گفته و يا ادامه مسئله که گفته شد.

نماينده مردم قم با بيان اينکه مسير دعوت از مهمانان امسال نيز مانند سال گذشته بوده است گفت: وحدت در کشور به نزديکی فکرها نياز دارد و ما معتقديم افرادی که در چارچوب نظام و قانون اساسی و ديدگاههای رهبری فعاليت می کنند نبايد با مشاجرات، سياسی کاری کنند که اذهان از مسائل اصلی دور شوند.

لاريجانی خاطرنشان کرد: امسال نيز ۳ قوه را به مجلس دعوت کرده ايم تا مسائل فی ما بين را مطرح کنيم به خصوص که در قوه قضائيه که تغييری صورت گرفته و مديران آن تغيير کرده اند خوب است که اينگونه نشستها برگزار شود و ما معتقديم رفت وآمدها کارها را تسهيل می کند.

سياسيون و احزاب دست از مچ گيری دست بردارند

لاريجانی در پاسخ به سئوالی در رابطه با مسائل بعد از انتخابات از رهنمودهای رهبری گفت: ما از ظرفيت نخبگی خوبی برخورداريم و مردم نيز به خوبی نقاط ضعف و قوت افراد را می شناسند و انتخابات را هم نبايد تبديل به يک تابو کنيم که پشت آن عده ای خيمه زده و انقلاب را تخريب کنند.

وی افزود: انتخابات ابزاری است برای رسيدن به اهدفی و انتخابات خود نمی تواند هدف باشد. مردم پای صندوق های رای می آيند و شخصی را انتخاب می کنند که از تلاش و ايجاد آبادانی آن حظ ببرند.

لاريجانی تاکيد کرد: اسلام يک مکتب ميانه روی است و آنانی که تندتر حرکت می کنند بايد برای همگام شدن با اين نظام بايد کندتر شده و آنانی که کندتر حرکت می کنند بايستی تلاش کنند خود را به اين قافله برسانند. در اين مسير انصاف نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.

وی افزود: دامن زدن به اختلافات بر اساس ظن و گمان اسلامی نبوده و بايد چنگ به وحدت زد نه گشت در ميدان اختلاف. خصوصا اينکه در آستانه عيد غدير بوده و بايستی به ميمنت اين عيد روش های اسلامی را بيشتر مورد توجه قرار دهيم.

وی ادامه داد: سياسيون و احزاب بايد دست از مچ گيری دست بردارند و بيانات مقام معظم رهبری را به عنوان مسير روشن خود قرار دهند. امروز ما مسائل مهم بسياری در داخل و خارج کشور داريم. مسائل انتخابات نبايد ما را از مسائلی مثل بحث هسته ای، اصلاح الگوی مصرف و هدفمند کردن يارانه ها غافل کند در اين مسير رسانه ها هم بايد کمک کنند.

دموکراسی در عراق به مذاق آمريکا خوش نمی آيد

لاريجانی در پاسخ به سئوالی درباره بازگشت بعثی ها در عراق به کمک آمريکا گفت: ملت عراق خود راه درست را دنبال می کنند و هم اکنون نيز در يک مسير دموکراتيک مجلس و دولت مردمی در اين کشور شکل گرفته است ما در منطقه کمتر کشوری را داريم که چنين مجلسی داشته باشد و اين به مذاق آمريکايی ها چندان خوش نمی آيد و همچون خاری در چشم آنهاست.

وی با اشاره به تلاش آمريکا برای بازگرداندن بعثی ها به قدرت در عراق، گفت: اين برای آمريکا يک فضاحت است که به دنبال گروهی ميرود که به عنوان يک قاتل در منطقه شناخته شده اند.

وی با بيان اينکه عده ای از کشورها در منطقه مسير را اشتباه می روند، گفت: اين کشورها به جای آنکه بيايند از انتفاضه و حماس حمايت کنند پای نيروهای بيگانه را به منطقه باز می کنند. آنها از تجربه کمک به صدام که به قول خود حدود ۴۰ ميليارد لار بوده عبرت نگرفته و حيثيت خود را از دست می دهند.

لاريجانی گفت: از همين چيزها است که گروهکی مثل القاعده از دل سعودی ها شکل گرفته و می رفتند در عراق بمب گذاری می کردند و بحث شيعه و سنی دامن می زدند.

رئيس مجلس با اشاره به کشتار شيعيان در يمن نيز گفت: اينها در تاريخ می ماند که برادران يمنی با سلاح های سعودی کشته شدند.

رئيس قوه مقننه در پاسخ به سئوال ديگری درباره معاوضه سوخت هسته ای گفت: در بحث هسته ای يک سيستم تصميم گيری در ايران وجود داشته که با هماهنگی سه قوه مختلف زير نظر رهبر معظم انقلاب تمشيت می شود.

وی تاکيد کرد غربی ها بايد بدانند که اين مسئله برای ما حياتی بوده و فکر نکنند که می توانند با يک شکلات آن را با ما عوض کند.

احتمال توليد اورانيوم ۲۰درصد در ايران

لاريجانی در ادامه گفت: يک رآکتور تهران نياز به سوخت دارد ما هم می خواهيم آن را بخريم ولی آنها با يک نوع کلاهبرداری می خواهند به دنبال يک ماجرای ديگری بروند اگر آنها نمی خواهند اين را به ما بفروشند خودمان می رويم و ۲۰ درصد را توليد می کنيم.

وی درباره اين سئوال که بعد از طرح ديروز ايران مبنی بر تاسيس ۱۰ سايت جديد هسته ای رسانه های غربی آن را يک بلوف دانسته اند، گفت: آنها روزی فکر نمی کردند ايران بتواند زنجيره سانتريفيوژی را راه اندازی کند اما ديديم چه شد و چگونه با اتکا به توانمندی داخلی توانستيم به اين امر دست پيدا کنيم.

رئيس مجلس در عين حال درباره کاهش سطح همکاری ايران با آژانس نيز تصريح کرد: ما برای کاهش همکاری خود با آژانس يک کار تخصصی انجام داده و اين بستگی به رفتار طرف مقابل دارد که چگونه با ما برخورد کند.

لاريجانی تصريح کرد: آژانس انرژی اتمی به واقع با اقدامات اخير خود تضعيف شده و ان پی تی را نيز تخريب کرده اند. ما هم نمی خواهيم لگدی به آن بزنيم.

وی در خصوص کشتار شيعيان در يمن نيز تصريح کرد: ما در مجلس نسبت به اين موضوع حساسيت خود را نشان داده و به جد از ديگر کشورها و مشخصا از سعودی ها می خواهيم اين روند را متوقف کنند. البته رايزنی هايی نيز در حال انجام است و در مجالس اسلامی نيز اين بحث را دنبال خواهيم کرد.

لاريجانی در پاسخ به اين سئوال که چرا در مسئله غزه ايران جدی تر واکنش نشان داده بود، گفت: در قضايای غزه طرف مقابل صهيونيست ها بودند که بايد سريع تر کار انجام می شد ولی در اين مسئله يک مشکل بين مسلمانان است که ما به سعودی ها می گوييم که اين کار را متوقف کنند زيرا حداقل در ماه حرام کشتار در چنين شرايطی کار درستی نيست.

رئيس مجلس در پاسخ به سئوالی درباره سفرهای استانی نيز گفت: اين سفرها ابتکاری مثبت بوده و با اين ابتکار چند هدف به خوبی دنبال شده است. ولی اينکه مصوباتی در اين سفرها تصويب شده و اجرا نمی شود بايد پيگيری کرد.

تخلفات در خريد و عرضه بنزين پيگيری می شود

لاريجانی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره احداث پالايشگاه های جديد برای تامين بنزين کشور نيز گفت: ما در بودجه سال جاری مصوبه ای داشتيم که بر اساس آن بايستی هر قدر توليد داخلی داشتيم با قيمت يارانه ای توزيع می شد و اضافه بر آن بايد با قيمت آزاد ارائه می شد که البته در اين زمينه تخلف ديده ايم و پيگيری خواهيم کرد.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با اينکه آيا مجلس برای حمايت از توليدات داخلی و توقف واردات بی رويه برنامه ای دارد، گفت: مجلس حساسيت خود را در اين زمينه بارها نشان داده و در زمينه واردات برنج نيز ورود پيدا کرد و اقدامات لازم را انجام داد ولی در کل نبايد مبادلات آزاد اقتصادی را ناديده بگيريم در عين حال اين مبادلات نيز نبايد به زيان توليد کننده باشد. البته برخی واردات رسمی نبوده و به شکل قاچاق انجام می شود که بايد با آن برخورد کرد.

رئيس مجلس در پاسخ به سئوالی درباره حمايت از مساجد به عنوان پايگاه های مقابله با جنگ نرم نيز گفت: اصولا نگاه ما به اين کانون های دينی حمايتی بوده و البته بيشترين کمک ها را نيز داشته ايم و معتقديم که همين موجب گسترش يک حلقه رسمی فکری در کشور می شود.

لاريجانی در پاسخ به سئوال ديگری درباره کارشکنی های روسيه در قطعنامه اخير شورای حکام نيز گفت: ايران در مسائل مهم بنای اتکا به کشور خاصی را ندارد حوادث تاريخی پس از انقلاب هم نشان داده که هر زمان که روی پای خود ايستاده ايم موفق بوده ايم ولی اين دال بر اين نيست که مراودات خود را با ديگر کشورها نداشته باشيم.

وی افزود: با کشورهايی که با ما دشمنی ندارند همواره همکاری داشته ايم البته با آنها نيز اختلاف نظر داريم ولی اين دليل بر دشمنی نيست.

رئيس مجلس گفت: رفتار روس ها در مسئله نيروگاه بوشهر و S۳۰۰ درست نبوده و بايد از طريق ديپلماتيک منافع خود را تامين کنيم ولی اين اقدامات روسيه همسنگ رفتارهای آمريکا و رژيم صهيونيستی نيست.

بعيد می دانم مجلس بتواند برنامه و بودجه را همزمان تنظيم کند

لاريجانی در تاخير در تقديم برنامه پنجم و همچنين همزمانی آن با لايحه بودجه سال آينده گفت: قبلا به دولت گفته بوديم که خرداد ماه اين بودجه را تحويل دهند ولی به خاطر انتخابات و مسائل بعد از آن فعلا در ارسال آن به مجلس تاخير افتاده ظاهرا به گفته آنها هدفمند کردن يارانه ها هم در اين مسير موثر بوده است البته طبق قاعده بايد بودجه سال آينده نيز ۱۵ آذرماه به مجلس داده شود و هر چه تاخير شود تخلف قانونی است.

وی افزود: البته بعيد می دانم مجلس بتواند برنامه و بودجه را همزمان تنظيم کرده و ارسال کند لذا در اين تاخير دولت با مشکل مواجه خواهد بود.

رئيس مجلس شورای اسلامی در پايان سازمان هدفمند سازی يارانه ها را مخالف اصل ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی ذکر کرد و گفت: بايستی اين بر اساس مصوبه مجلس شکل بگيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016