دوشنبه 9 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متکی: جايگاه شورای حکام و ديگر نهادهای بين‌المللی با قطعنامه صادره تضعيف شد، ايلنا

وزير انرژی روسيه: بايد برداشت خوشبينانه‌ای از قطعنامه شورای حکام داشت، مذاکره‌کنندگان ايرانی از تبحر خاصی برخوردارند و نيازی به سياسی کردن اين مساله نيست.


ايلنا:وزير امور خارجه گفت: جايگاه شورای حکام و ديگر نهادهای بين‌المللی با قطعنامه ضدايرانی‌شان تضعيف شد و ما نگران از دست رفتن مرتبه نهادهای بين‌المللی به دليل مواضع غيرقانونی‌شان هستيم.
به گزارش خبرنگار ايلنا، منوچهر متکی در يک نشست مطبوعاتی با «سرگئی اشماتکو» وزير انرزی روسيه خود در پاسخ به اين پرسش که موضع ايران در رابطه با رای ناعادلانه و سياسی شورای حکام به برنامه‌های سياسی کشورمان چيست؟ گفت: علی‌القاعده کسانی که قطعنامه شديد‌الحنی عليه برنامه‌های هسته‌ای ايران صادر کرده‌اند بايد پاسخگوی اين پرسش باشند اما در هر صورت ما نيز دليل منطقی برای اين اقدام شورای حکام پيدا نکرديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: بر اساس پادمان NPT درخواست‌های مشخص و تاييد شده‌ای در مناسبات کشورهای عضو وجود دارد و ما نمی‌توانيم براساس مناسبات بين‌المللی تهديدهای موجود را بپذيريم. يا حق يکسانی برای کشورها وجود دارد يا ندارد اگر حقی برای کشورها در الزام تعهدات و اجرای تمامی مفاد کنوانسيون‌های بين‌المللی وجود دارد بايد شامل همه کشورها شود و اگر برخی فکر می‌کنند می‌توانند به صورت تبعيض‌آميز با کشورها برخورد کنند ما معتقديم که دوران اين رفتارها به سر آمده است.
وزير امور خارجه همچنين تصريح کرد: ايران روش منطقی و شفافی را در برخورداری از انرژی صلح‌آميز هسته‌ای دنبال کرده است و قريب به ۴۰ سال نيز يکی از اعضای تاثيرگذار NPT بوده که همکاری‌های صميمانه‌ای با آژانس داشته است.
وی ادامه داد: ايران براساس نقش و حقوق قانونی خود بحث غنی‌سازی را در جهت مصارف صلح‌آميز دنبال می‌کند و هيچ‌کس نمی‌تواند در برابر اين منطق حرفی برای گفتن داشته باشد.
متکی با اشاره به موضع گذشته کشورهای غربی مبنی بر اينکه چون ما می‌گوييم شما امکان غنی‌سازی اورانيوم را نداريد نبايد به دنبال اين موضوع باشيد اظهار داشت: اين قانون جنگل است، امروز آگاهی ملت‌ها در سايه فعاليت‌های رسانه‌ای و فرصت‌های تکنولوژيک افزايش پيدا کرده است که براساس آن رفتارهای ناعادلانه را نمی‌پذيرند.
وی ادامه داد: با چنين نگاهی طبيعی است که ما نيز ديدگاه‌های غيردوستانه برخی کشورها را مبنی بر جلوگيری از غنی‌سازی اورانيوم و دستيابی به انرژی صلح‌آميز هسته‌ای را نمی‌پذيريم و در جهت استيفای حق ملت ايران خواهيم بود.
رئيس هشتمين اجلاس کميسيون مشترک ايران و روسيه با عنوان اين مطلب که در بحث رآکتور تهران ما بسيار شفاف عمل کرديم اظهار داشت: اين رآکتور چهل سال از عمر آن سپری می‌شود و در اين سال‌ها نيز تنها اقدام به توليد دارو می‌کرده است؛ رآکتور تهران در سال‌های پيش از انقلاب نيز به فعاليت می‌پرداخت و سوخت آن نيز توسط آمريکا تهيه می‌شد.
وی تصريح کرد: برابر مقررات آژانس بين‌المللی انرژی اتمی زمانی که کشورها برای رآکتورهايی که مصارف اينچنينی (دارويی) اعلام نياز به سوخت می‌کنند بايد بدون هيچگونه سوالی به آنها سوخت داده شود.
متکی تاکيد کرد: اما متاسفانه پس از طرح نياز ايران طرف مقابل پيشنهادی را مطرح کرد که براساس آن بخشی از سوخت با غنای کمتر را ارائه دهيم و سوخت ۲۰ درصد دريافت کنيم؛ همانطور که رئيس‌جمهور در گفت‌وگوهای مختلف اعلام کردند ما موافق هستيم که سوخت مورد نياز را در فازهای مختلف به صورت مرحله‌ای تحويل بگيريم اما متاسفانه آنها به افکار عمومی اينطور القا کردند که ايران پاسخ اين موضوع را نداده است.
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با مشکلاتی که اخيرا برای برنامه‌های هسته‌ای ايران به وجود آمده است برخی از رسانه‌های خاص نشان دادند که به دنبال يک بازی جديد با سوءاستفاده از ظرفيت‌های ديگران بوده‌اند.
وزير امور خارجه با اشاره به رای منفی و ممتنع کشورهايی نظير مالزی ، کوبا و ونزولا به قطعنامه اخير شورای حکام عليه برنامه‌های هسته‌ای ايران گفت: ما از اين کشورها به خاطر رای شجاعانه‌شان تشکر می‌کنيم و مطمئنا مورد توجه ما قرار خواهند گرفت اما در همين ارتباط مراتب تاسف عميق خودمان را نيز نسبت به اقدام غيردوستانه کشورهايی که به اين قطعنامه تبعيض‌آميز رای مثبت دادند ابراز می‌داريم؛ ايران به فعاليت‌های قانونی خود ادامه می‌دهد و در اين زمينه موضع روشن و آشکاری دارد.
به گزارش ايلنا سرگئی اشماتکو وزير انرژی کشور روسيه نيز در رابطه با عدم پذيرش پيشنهاد ايران از سوی گروه ۱+۵ برای مبادله اورانيوم ۵/۳ درصد با ۲۰ درصد در خاک ايران گفت: مسائلی که امروز مطرح می‌شود صرفا جنبه تجاری اقتصادی دارد و متفاوت از تصميماتی است که در سازمان‌های بين‌المللی اتخاذ شده است.
وی افزود: البته ما با همکاران پيرامون قطعنامه اخير شورای حکام نشست‌هايی را برگزار کرديم اما ديدگاه شخصی من اين است که بايد برداشت خوش‌بينانه‌ای از اين قطعنامه داشت؛ من می‌دانم که مذاکره‌کنندگان ايرانی از تبحر خاصی برخوردارند و نيازی به سياسی کردن اين مساله نيست.
اشماتکو تصريح کرد: ايران ظرفيت‌های خوبی برای مذاکره دارد و اميدواريم طرفين به ديدگاه‌های يکديگر احترام بگذارند و به يک راه‌حل مسالمت‌آميز دست پيدا کنند.
وی متذکر شد: توافق سازنده‌ای ميان ايران و گروه ۱+۵ برای منافع کشور شما و روسيه بسيار حائز اهميت است و ما به هيچ عنوان علاقه‌مند به وخيم‌تر شدن اوضاع نيستيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016