پنجشنبه 12 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه جبهه ملی ايران به‌مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو

شانزده آذر ۱۳۳۲ و شانزده آذر ۱۳۸۸

در ۲۸ مرداد سی و دو حکومت ملی دکتر محمد مصدق با کودتای بيگانگان و عوامل داخلی شان سقوط کرد. دانشجويان ايران که در مبارزات نهضت ملی پيشتاز مبارزات ملت بودند در کنار اصناف، بازاريان و ديگر گروههای اجتماعی در نهضت مقاومت ملی برای مقابله با حکومت کودتا گرد آمدند. حکومت شاه برای خاموش کردن مردم محاکمه دکتر مصدق را آغاز کرد. با شروع محاکمه دانشجويان نخستين گروه بودند که بانگ اعتراض خويش را به گوش جهانيان رساندند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کودتاچيان خشمگين فرمان سرکوب بيرحمانه دادند و در روز شانزدهم آذز ۱۳۳۲ سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران قندچی، بزرگ نيا و شريعت رضوی در محوطه دانشکده بر اثر رگبار مسلسل ها به شهادت رسيدند و از آن روز شانزدهم آذر روز دانشجو ناميده شد.

در دوره بيست و پنج ساله استبداد محمد رضا شاهی دانشجويان دانشگاه در ايران همه ساله ياد شهدای شانزده آذر را گرامی می داشتند و فرياد ضد ديکتاتوری سر می دادند. پس از انقلاب به کژراهه رفته ۲۲ بهمن ۵۷ و استقرار حکومت ايدئولوژيک در ايران آزادی ملت ايران تحقق نيافت و دانشجويان باز هم روز دانشجو را بهانه ای برای بيان نظريات و خواسته های آزاديخواهانه خود قرار دادند و در اين سی سال دانشجويان پيوسته فعالان راه آزادی بوده اند. ولی امسال حاکميت به سرکوب پيشگيرانه دانشجويان اقدام کرده است. از ۲۲ خرداد ۸۸ که روز انتخاب رئيس جمهور بود تا کنون صدها دانشجو بازداشت و مورد انواع شکنجه های جسمی و روانی قرار گرفته اند. تعداد زيادی به بهانه های مختلف از ادامه تحصيل محروم مانده اند دهها نفر در دادگاههای انقلاب به حبس های بلند مدت و کوتاه مدت محکوم شده اند که نمونه آنها پيمان عارف دانشجوی کارشناسی ارشد و سلمان سيما می باشند که در شرايط بسيار سختی در زندان انفرادی نگاهداشته می شوند دانشجويان بازداشت شده پس از انتخابات بسيارند و در روزهای اخير که به شانزده آذر ۸۸ نزديک می شويم موج ديگری از بازداشت دانشجويان سراسر کشور را در بر گرفته است، از اهواز تا تبريز و از مشهد تا زاهدان و کرمانشاه و تهران و سنندج همه جا با يورش به خانه دانشجويان آنان را برای کار نکرده که همان سرکوب پيشگرانه است به بند می کشند. حاکميت نگران است که در شانزده آذر ۱۳۸۸ اجتماعات وسيع دانشجويی تشکيل شود و ازاينرو هر اجتماع چند نفره دانشجويان و يا دانشجويانی که چهره های شناخته شده ای در دانشگاه ها هستند بازداشت می شوند ۱۶ آذر ۳۲ و ۱۶ آذر ۸۸ وجوه اشتراک بسيار دارند در سال ۳۲ مبارزه با استبداد بر آمده از کودتای ننگين ۲۸ مرداد بود و در سال ۸۸ مبارزه با استبداد مذهب سالارانی که حکومتی پادگانی بپا داشته اند شانزده آذر حلقه پيوند همه دانشجويانيست که به آزادی می انديشند. تجربه جنبش اخير انتخاباتی که برای آزادی انتخابات بود نشان داد که اگر همه با هم باشند حرکت به سوی آزادی و دمکراسی امکانپذير می شود آزادی خواسته ايست که همه دانشجويان آنرا طلب می کنند.

اميد است که ۱۶ آذر امسال پيوند دانشجويان را با هر انديشه ای مستحکم تر سازد.

تهران – جبهه ملی ايران
۱۱/۹/۸۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016